Extreem gevaarlijk vluchtgedrag/ hersentumor?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:19

Hij is dus voor het ongeluk op de foto geweest en daarna niet meer?[/quote]

Dit is correct. Er was geen aanleiding om dit te doen omdat het ongeluk niet bestond uit vallen e.d. maar domweg uit een extreme vluchtreactie.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:22

Hier sluit ik mij bij aan.
Bij een hersentumor zou hij toch ook al raar gedrag hebben laten zien in de tijd dat jij er mee bezig was ts?
Lijkt mij eerder dat hij op die beleerstal niet op zijn gemak was, daar toch door gegaan is met beleren, teveel over zijn grens gegaan en daarop is ontploft en een trauma heeft gekregen.
Of door pijn.
Maar niet door een tumor.

Ik heb vroeger een paard met een vermoedelijke tumor gekend. Want eigenaar wilde geen duur onderzoek -O-
Maar die deed dat ook op momenten aan de hand waarop het niet logisch was.
Ging zomaar stijl omhoog, ook als er niets van hem gevraagd werd, niet tijdens een correctie oid, zo hoog dat hij ook regelmatig achterover viel. Dan stond hij op en liep zo weer mee alsof er niets was gebeurt.
Beestje was toen pas 2,5. Echt zo'n lieverd. En dat bleef hij doen er werd zelfs meer op den duur.
Ik maakte daar dus paarden zadelmak, maar die ben ik niet aan begonnen.[/quote]

Ik heb zelf dat vermoeden ook. Een tumor moet toch ook effect hebben op het dagelijks leven en niet alleen op sommige trainingsmomenten. Maar goed, ik ben geen arts natuurlijk en ik weet het allemaal gewoon niet meer.

Wat een enorm triest verhaal van de 2,5 jarige.. Snap dat je daar niet aan begonnen bent.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:25

mirriejj schreef:
Is hij op pssm1 en MIM getest?


Nee, denk je dat dit gedrag daardoor kan worden verklaard? Hij laat geen spierproblematiek zien in de vorm van harde spieren, stijfheid oid dus hier is voor mij bij hem (nog) nooit aanleiding voor geweest. MIM ken ik trouwens niet. Dat zal ik opzoeken!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:26

Sanet schreef:
Zou ESDR iets voor hem zijn? Zit er iemand in de buurt die dit doet?


Vriendin opperde dit ook al eens. Ik ken alleen niet iemand in Friesland die dit doet. Jij wel?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:30

josien_m_ schreef:
Doet hij alleen extreem wanneer je dingen van hem vraagt? Wanneer je de gewone omgang met hem hebt, is hij dan wel consequent betrouwbaar?
Niet ieder paard kan door wat dan ook een fijn rijpaard worden, maar wel een fijn paard zijn.


Ja, aan de hand, met wandelen buiten, op stal en in de weide is het een gewoon jong paard. Hij doet het alleen als je wat van hem vraagt, momenteel dus vooral als je een longeersingel omdoet.

Hij is superlief en vrolijk idd! Het klinkt heel egoïstisch maar ik hoopte voor mezelf wel dat ik een allround maatje had gefokt..

sasja0705
Berichten: 2061
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 20:37

Ik lees dat Ravelli VOOR het ongeluk 3 keer een hoofdstel kapot getrokken heeft.
Zou het niet kunnen dat er daar door net achter de oren in de nek en behoorlijke blessure ontstaan is ?
Waarbij ik mij zo of zo afvraag wat voor een beleerstal dit is, bij die 3 keer bij hetzelfde paardzoiets gebeurt.
1 keer ok, dan ga eerst weer vertrouwen opbouwen - maar 3 keer.

Dus ik zou echt foto's van het hoofd/ nek/hals laten maken
Laatst bijgewerkt door sasja0705 op 14-07-23 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:38

vilheide schreef:
Heeft het paard wel de kans gehad om alles in zijn hoofd te verwerken? Ik weet dat veel Ijslanders zadelmak gemaakt worden en dan weer een aantal maanden met rust gelaten worden voordat ze weer verder beleerd worden.


Ik ben daar wel een voorstander van. Maar omdat we nu een soort onderbroken traject hebben doorlopen, is er automatisch veel rust ontstaan in de afgelopen maanden. Met name de maanden oktober, november, december en januari waren heel rustig. Ik heb alleen gewerkt aan het vertrouwen en veel borstelen en gewoon met hem omhangen en spelen. :D En dat alles niet elke dag hoor.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:40

Sizzle schreef:
Ik heb zo‘n paard gehad, was echt heel lief en tegelijkertijd onvoorspelbaar levensgevaarlijk.
Het was geen doen om het hele lijf te gaan screenen maar ik ben 100% overtuigt dat het uit het lijf kwam (zenuwpijn of zo) Ik heb daar op 4 jarige leeftijd helaas een vrij harde beslissing gemaakt omdat het ook in de omgang echt gevaarlijk kon worden. Inderdaad ongecontrolleerd gestoord vluchten en niet meer stoppen zonder extern ingrijpen, zelfs niet als het zweet van je buik druipt.

Hele andere boeg: bij het NAS komt ook pssm1 voor.


Wat naar ook! Was dat in de normale omgang of ook alleen bij trainingsmomenten?
Ja, PSSM1 werd eerder ook genoemd maar ik meende tot nu toe niet dat er een aanleiding is bij dit paard om dat te gaan testen. Leidt PSSM1 tot dit soort problematiek?

Lau07
Moderator

Berichten: 1596
Geregistreerd: 10-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 20:41

femskie schreef:
Sanet schreef:
Zou ESDR iets voor hem zijn? Zit er iemand in de buurt die dit doet?


Vriendin opperde dit ook al eens. Ik ken alleen niet iemand in Friesland die dit doet. Jij wel?


Voor ESDR therapie kun je terecht bij Stal de Flint in Fochteloo. Zeer kundige mensen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:42

[/quote]

Precies wat ik ook wilde zeggen!
Al zou ik dan ook nog testen op PSSM2.

Maar het kan ook een Lyme besmetting zijn dus daar ook op laten testen ( loopt hier ergens een topic over Lyme en hoe het getest kan worden al kan een holist dit ook).

Maar het is wel opvallend dat deze problemen zijn begonnen na het echt inrijden..........dan zou ik het toch die richting op zoeken en rug en hals nogmaals op de foto zetten. Paard is gevallen tijdens een training begrijp ik? Weet je hoe dat is gekomen? Vluchtgedrag oké, maar waarom?

Paard is nog erg jong dus mogelijk overbelast op de plek waar hij beleerd is.

Ik heb persoonlijk heel slechte ervaringen met het laten inrijden, en ik niet alleen!. Ik zou er dan ook nooit meer voor kiezen. Paard wat ik ooit door iemand anders heb laten inrijden toonde ook extreem vluchtgedrag, is ook gevallen en is nooit meer een betrouwbaar rijpaard geworden door dat gedrag.
Nu ook een paard wat dergelijk gedrag vertoond, waarschijnlijk door verkeerd beleren en complete onzekerheid/ gebrek aan vertrouwen i.c.m. lichamelijke klachten ( vorm van Lyme).[/quote]

een deel van de antwoorden op je vragen is denk ik nu gegeven in mijn posts hiervoor. Maar als er nog wat overblijft; vraag maar raak!

Wat jij zegt lijkt ook logisch want Ravelli is ook wel wat onzeker en heeft Lyme. Maar dat weet ik pas sinds afgelopen mei.. :(

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:45

FriesWytske schreef:
Klinkt bij mij als dat het emmertje bij jouw paard helemaal vol zit. Gooi hem/haar eerst maar eens een half jaar op de wei, voordat je allerlei medische onderzoeken doet. Dat kan dan altijd nog.

Hier zelf met een jonkie van 3 jaar bezig. Die duidelijk aangeeft wanneer haar emmertje vol zit. Die doe ik maar 2 en soms 3 keer per week wat mee. Voor de rest loopt zij dag en nacht op de wei.


Ik werk ook maar max 3x in de week met hem hoor :) Ik heb ook nog een gezin met kleine kinderen.. :D Helaas heb ik de mogelijkheid niet meer om hem thuis te hebben maar staat hij op een heel fijne pensionstal waar hij overdag met een maatje in de weide staat en in de nacht op stal.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:48

Nouvel schreef:
Ik heb een merrie gehad met dit soort gedrag, maar die deed het ook los in de paddock als er een trigger was.
Ik begrijp dat die van jou het alleen in het werk doet en verder helemaal niet, dus dat is dan toch weer anders denk…
Bij mij merrie zat het ook voor een groot deel in de bloedlijn bleek, veel paarden uit de lijn waren niet goed zadelmak te krijgen en hadden onvoorspelbaar gedrag.
Ook zat het bij haar deels in de hormonen, rond de hengstigheid werd het erger.
Bij de vorige eigenaresse was het bij het inrijden ook mis gegaan en dat was duidelijk opgeslagen.
Wij hebben nooit helemaal kunnen achterhalen wat het nou uiteindelijk werkelijk was, naarmate ze ouder werd werd het steeds erger en toen ze 16 was hebben we haar voor haar en onze veiligheid in laten slapen.
Ook dit was verder in de omgang een schat van een paard…


Gatsie.. wat een naar verhaal! Nee, ik heb mijn paard nog niet betrapt op het extreme vluchtgedrag los in de paddock, als er niks van hem gevraagd wordt. Wel heb ik begrepen dat zijn bloedlijn meer paarden geeft die moeite hebben (gehad) met beleren en wat apart gedrag vertonen.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:52

Popstra schreef:
Medisch alles uitsluiten.
Ben je verder bekend mey Appaloosas?
Het zijn niet de gemakkelijkste paarden heb ik van vele ervaren trainers vernomen.


Ja, ik heb nu zo'n 15 jaar appies en sinds die tijd wat meer bekend ermee. Ik hoor ook wel eens dat het wat aparte kunnen zijn maar zoals deze het doet.. pff...

Lijsken
Berichten: 1040
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 20:56

sasja0705 schreef:
Ik lees dat Ravelli VOOR het ongeluk 3 keer een hoofdstel kapot getrokken heeft.
Zou het niet kunnen dat er daar door net achter de oren in de nek en behoorlijke blessure ontstaan is ?
Waarbij ik mij zo of zo afvraag wat voor een beleerstal dit is, bij die 3 keer bij hetzelfde paardzoiets gebeurt.
1 keer ok, dan ga eerst weer vertrouwen opbouwen - maar 3 keer.

Dus ik zou echt foto's van het hoofd/ nek/hals laten maken



Dit springt er voor mij ook uit. Ook het kapot trekken zelf, wat is hier weer oorzaak en gevolgd. Blessure door het stuktrekken, of is ze gaan trekken omdat er al iets niet goed zit?
Laatst bijgewerkt door Lijsken op 14-07-23 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 20:58

Fientj schreef:
Begin dit jaar heb ik mijn mini appaloosa in laten slapen om grote vermoeden van een hersentumor.

och hemel, wat een vreselijk verdrietig verhaal.. Wel bedankt voor het delen daarvan. Wat moeilijk voor de pony maar ook voor jullie om eigenlijk niet te weten wat er nou was. Ja, in zijn hoofd zat het niet goed vermoedelijk.
Dat klinkt ergens wel een beetje als Ravelli.. :( En ook een appaloosa. :(

ellepel

Berichten: 47434
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:00

ik ben ergens wel benieuwd of het meeste gedrag gebeurd als hij een bit in heeft?
ik weet van iemand wiens paard littekenweefsel in de mond had en daar dus waarschijnlijk iets gebeurd was en op moment dat er bepaalde druk in de mond kwam ontplofte die dus ook..
moest er wel even aan denken toen ik las dat jouw paard hoofdstellen kapot trekt.

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 21:01

Ik haal nader onderzoek aan de ogen ook nog uit de reacties. Dat idee had ik zelf ook idd, vanwege het feit dat appies en oogproblemen vaak samen gaan.
Dan nogmaals hoofd, nek, hals op foto. Zo de tijdlijn bekeken zeker geen gek idee. (waarom bedacht ik dat zelf niet..)
Tenslotte de testen op PSSM1 +2 en MIM en ESDR.

Ik ben heel blij met jullie reacties allemaal en het meedenken! *\o/*

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 21:03

ellepel schreef:
ik ben ergens wel benieuwd of het meeste gedrag gebeurd als hij een bit in heeft?
ik weet van iemand wiens paard littekenweefsel in de mond had en daar dus waarschijnlijk iets gebeurd was en op moment dat er bepaalde druk in de mond kwam ontplofte die dus ook..
moest er wel even aan denken toen ik las dat jouw paard hoofdstellen kapot trekt.


We werken sporadisch met het hoofdstel en bit in sinds hij terug is van beleren. Als ik hem wel om doe dan is er niks aan bevestigd want ik heb er een touwhalster onder en daar de lijn aan.

tiwi1969

Berichten: 7671
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:19

femskie schreef:
Ik haal nader onderzoek aan de ogen ook nog uit de reacties. Dat idee had ik zelf ook idd, vanwege het feit dat appies en oogproblemen vaak samen gaan.
Dan nogmaals hoofd, nek, hals op foto. Zo de tijdlijn bekeken zeker geen gek idee. (waarom bedacht ik dat zelf niet..)
Tenslotte de testen op PSSM1 +2 en MIM en ESDR.

Ik ben heel blij met jullie reacties allemaal en het meedenken! *\o/*


Als je toch het hoofd last röntgenen laat dan ook even naar de kiezen kijken. Een verkeerd gegroeide of ontstoken wortel kan problemen in de hersenen geven, druk fistel etc. Maar ook gewoon pijn bij het hoofdstel of rijden.

ElCid

Berichten: 9246
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:24

femskie schreef:
mei 2023-heden: constatering ziekte van Lyme + start behandeling


Dan heb je dus al het antwoord; Lyme kan zorgen voor acute paniekaanvallen, spierspanningen, spierpijn, kortom pijn in het hele lijf. Die van ons wordt er nu ook voor behandeld en we hopen dat het afdoende is. Mag ik vragen hoe die van jou behandeld wordt? En weet je hoe lang het paard er al mee rondloopt.

Ik heb het zelf ook gehad en kan me goed voorstellen dat een paard helemaal de kluts kwijt kan raken door Lyme.

Caresse07

Berichten: 9432
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:29

tiwi1969 schreef:
femskie schreef:
Ik haal nader onderzoek aan de ogen ook nog uit de reacties. Dat idee had ik zelf ook idd, vanwege het feit dat appies en oogproblemen vaak samen gaan.
Dan nogmaals hoofd, nek, hals op foto. Zo de tijdlijn bekeken zeker geen gek idee. (waarom bedacht ik dat zelf niet..)
Tenslotte de testen op PSSM1 +2 en MIM en ESDR.

Ik ben heel blij met jullie reacties allemaal en het meedenken! *\o/*


Als je toch het hoofd last röntgenen laat dan ook even naar de kiezen kijken. Een verkeerd gegroeide of ontstoken wortel kan problemen in de hersenen geven, druk fistel etc. Maar ook gewoon pijn bij het hoofdstel of rijden.


Dit laatste is wat ik wilde voorstellen, even goed naar het gebit laten kijken. Herinner mij vanuit mijn opleiding een geval van een paard wat ook zulk onvoorspelbaar gedrag liet zien, is ingeslapen daarom en uit onderzoek achteraf bleek er een kies in het bot gegroeid te zitten, dus enorme pijn en had dus iets aan gedaan kunnen worden als hier goed naar gekeken was.

BigOne
Berichten: 38468
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 21:30

Weet je zeker dat de africhting stal de waarheid heeft verteld?
Ik vermoed dat hij achterover is geklapt en er nu iets mis is in de bovenlijn. Of door steigeren met hoofd/ nek ergens tegenaan is geknald

tirzasarah10

Berichten: 1839
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:36

femskie schreef:
prompter schreef:
Rug en halswervels duidelijk op de foto, pas als daar geen afwijkingen te zien zijn kun je aan iets gedragsmatigs gaan denken, maar als er ergens een zenuwbeknelling op kan treden heeft werken aan gedrag niet zo veel zin.

edit: afwijkingen aan de halswervels C5-C7 worden vaak niet opgemerkt bij gewone rõntgenfoto's , er moet echt vanuit een bepaalde hoek gekeken worden.


Eens!

Ik neem aan dat je dan doelt op ECVM problematiek? Ik heb daar idd over gelezen dat foto's dan uit speciale hoek moeten worden genomen.


Als ik je verhaal lees denk ik direct aan ecvm, het is grillig en 0 tot 100 maar verder een onwijs lief paard. Er is steeds meer verband tussen bloedlijnen en ecvm, dus als meer in de bloedlijn als 'lastig' ervaren worden zou ik het zeker niet uitsluiten. Daarnaast goedgekeurd zegt mij in het geval van ecvm niks, mijn paard met ernstige ecvm op een normale hals foto te zien werd goedgekeurd met als opmerking het zit er maar geeft geen belemmering artsen beginnen het langzaam aan te erkenen maar er is gewoon nog weinig bekend over.
Heb je een goede stand foto? Veel ecvm paarden hebben hun voorbenen erg onder hun lijf geschoven staan en een opvallend ingevallen hals vlak naast het schouderblad. Daarnaast zijn er gevallen waar je aan de borst ongelijkheid kan zien door het compenseren. Zijn uiteraard ook paarden die helemaal niks tonen, alleen gevaarlijk gedrag.

Sizzle

Berichten: 35719
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 22:37

femskie schreef:
Sizzle schreef:
Ik heb zo‘n paard gehad, was echt heel lief en tegelijkertijd onvoorspelbaar levensgevaarlijk.
Het was geen doen om het hele lijf te gaan screenen maar ik ben 100% overtuigt dat het uit het lijf kwam (zenuwpijn of zo) Ik heb daar op 4 jarige leeftijd helaas een vrij harde beslissing gemaakt omdat het ook in de omgang echt gevaarlijk kon worden. Inderdaad ongecontrolleerd gestoord vluchten en niet meer stoppen zonder extern ingrijpen, zelfs niet als het zweet van je buik druipt.

Hele andere boeg: bij het NAS komt ook pssm1 voor.


Wat naar ook! Was dat in de normale omgang of ook alleen bij trainingsmomenten?
Ja, PSSM1 werd eerder ook genoemd maar ik meende tot nu toe niet dat er een aanleiding is bij dit paard om dat te gaan testen. Leidt PSSM1 tot dit soort problematiek?


Die van mij was als veulen al typisch. In de opfok vertoonde hij ook al heel raar gedrag, de smid wilde hem niet meer meebekappen. Hij kon echt flippen omdat er een kat de hoek om kwam lopen.

Pssm geeft op zich geen gevaarlijk gedrag, maar kan wel voor pijnscheuten zorgen.
Ik had helaas een NAS paard met pssm1 en dat merkte ik omdat ze me als 6 jarige in feite uit het niets ineens kwijt probeerde te raken onder het zadel. Dat was zo onlogisch omdat ze altijd haar best deed, dat alle alarm bellen afgingen. Dat leek eerst een SI of knieprobleem op het oog, maar bleek dus pssm helaas.

Sanet

Berichten: 7989
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-23 23:08

femskie schreef:
Sanet schreef:
Zou ESDR iets voor hem zijn? Zit er iemand in de buurt die dit doet?


Vriendin opperde dit ook al eens. Ik ken alleen niet iemand in Friesland die dit doet. Jij wel?


Deze zitten vlakbij Oosterwolde: https://esdrtherapy.com/stal-de-flint/