Drie hengstjes samen, doen of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Drie hengstjes samen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:30

Ik heb mijn twee shetlander hengstjes van 4 jaar en 1 jaar oud op een weide staan van iets meer dan een halve hectare groot. Meer dan genoeg te eten voor de heren. Nu kreeg ik de vraag of iemand zijn pony er voor een paar maanden bij mag zetten. Het zou gaan om een a-pony hengstje van 5 jaar oud. Hij schijnt wel een tikkeltje dominant te zijn en in het begin wat te jagen. Staat nu ook wel met een ander hengstje. Aan de ene kant denk ik dat ze genoeg ruimte hebben om elkaar te leren kennen, aan de andere kant ben ik bang dat hij mijn pony's door het draad jaagt of de rust verstoord. Mijn pony's kunnen het namelijk prima vinden samen en mogelijk wordt er een dan het derde wiel aan de wagen. Iemand hier ervaring mee?

troetjoek
Berichten: 163
Geregistreerd: 08-12-06

Re: Drie hengstjes samen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:43

Ik zou het persoonlijk niet doen vooral niet als die dominant is. Het gaat goed tussen jou hengsten een derde wiel aan de wagen zou ik dus persoonlijk niet doen.

Diddykong

Berichten: 1475
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:47

Waarom de rust verstoren als het nu goed gaat? Linksom of rechtsom ga je een onzekere situatie aan. De vraag is of je dat wil en wat jij er zelf aan wint. Het kan supergoed uitpakken, maar net zo goed de rust ontzettend verstoren. Hoe het in jouw situatie uitpakt, is dan afwachten. Ik zou in elk geval een plan B achter de hand hebben, mocht je ja zeggen. Dus een mogelijkheid om de A hengst apart te zetten of dat hij terug kan bijv. Mocht er geen plan B mogelijk zijn, zou ik het zelf niet doen. Maar ik heb ook niks te winnen, dus ik kan makkelijk praten :D.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:51

Diddykong schreef:
Waarom de rust verstoren als het nu goed gaat? Linksom of rechtsom ga je een onzekere situatie aan. De vraag is of je dat wil en wat jij er zelf aan wint. Het kan supergoed uitpakken, maar net zo goed de rust ontzettend verstoren. Hoe het in jouw situatie uitpakt, is dan afwachten. Ik zou in elk geval een plan B achter de hand hebben, mocht je ja zeggen. Dus een mogelijkheid om de A hengst apart te zetten of dat hij terug kan bijv. Mocht er geen plan B mogelijk zijn, zou ik het zelf niet doen. Maar ik heb ook niks te winnen, dus ik kan makkelijk praten :D.


Ik heb er verder ook niets aan te winnen. Ik kreeg de vraag omdat de pony op zijn huidige plek niet op gras kan en het beestje best wel schraal is. Qua gras is er meer dan genoeg voor drie maar het moet natuurlijk niet ten koste gaan van mijn eigen pony's. De pony kan dus wel terug mocht het niet gaan maar dan is het leed waarschijnlijk al geleden.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 25-07-23 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 14:52

Ik zou het zeker niet doen. Waarom risico lopen voor je eigen pony's?
Jagen vind ik sowieso al niks. Kan jij straks met je pony naar de dierenarts of erger |(

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:55

Nikass schreef:
Ik zou het zeker niet doen. Waarom risico lopen voor je eigen pony's?
Jagen vind ik sowieso al niks. Kan jij straks met je pony naar de dierenarts of erger |(


Dat is zeker waar. Toen ik de jongste erbij kocht was het ook even spannend of het wel goed zou gaan samen. Dat risico heb je natuurlijk ook als je er een ruin of merrie bij zet maar het gaat hier om een 5 jarige die dan toch al wat meer hengst is dan een 1 jarige.

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drie hengstjes samen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:09

Misschien kan de pony er naast met een draadje er tussen?

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:10

Elisa2 schreef:
Misschien kan de pony er naast met een draadje er tussen?


Dat vind ik dus helemaal eng. Als ze dan met de voorbenen naar elkaar gaan slaan, hangen ze in het draad.

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Drie hengstjes samen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:10

Twee draadjes, dat ze geen contact kunnen maken maar elkaar alleen kunnen zien. Dat zou kunnen.

Ik snap wat je zegt hoor...

Celebi
Berichten: 3770
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:13

Zou het niet doen. Jagers in een kudde is echt niet leuk. In het ergste geval sta je met je eigen paard op de kliniek straks. Zeker als het maar voor een korte periode is met alleen maar voordeel voor de andere eigenaar lijkt dit me echt niet de moeite waard.

Als je nou had gezegd: ik zoek een weide maatje want als ik er eentje meeneem is de ander alleen en ik kan wat hulp en een extra zakcentje goed gebruiken dan is het verhaal heel anders. Dan is er voor beide partijen wat voor te zeggen. Maar nu, nee ik zou het niet gokken.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:13

Elisa2 schreef:
Twee draadjes, dat ze geen contact kunnen maken maar elkaar alleen kunnen zien. Dat zou kunnen.

Ik snap wat je zegt hoor...


Twee draadjes naast elkaar bedoel je? Zodat er een soort pad tussen zit.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:16

Celebi schreef:
Zou het niet doen. Jagers in een kudde is echt niet leuk. In het ergste geval sta je met je eigen paard op de kliniek straks. Zeker als het maar voor een korte periode is met alleen maar voordeel voor de andere eigenaar lijkt dit me echt niet de moeite waard.

Als je nou had gezegd: ik zoek een weide maatje want als ik er eentje meeneem is de ander alleen en ik kan wat hulp en een extra zakcentje goed gebruiken dan is het verhaal heel anders. Dan is er voor beide partijen wat voor te zeggen. Maar nu, nee ik zou het niet gokken.


Hij jaagt niet constant, alleen in het begin. Dat hij op langere termijn blijft is uit gesloten. Maar dat is dus afhankelijk van hoe het gaat samen. Die van mij worden sowiezo gecastreerd maar dat kan niet eerder dan dat de vliegen gevlogen zijn.
Laatst bijgewerkt door Dreamboy op 25-07-23 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Berichten: 37499
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:16

Ja dat doen ze vaak bij hengstenweides, wel met hout dan vaak. Draad blijft natuurlijk altijd een risico.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:18

Elisa2 schreef:
Ja dat doen ze vaak bij hengstenweides, wel met hout dan vaak. Draad blijft natuurlijk altijd een risico.


Hout gaat het sowiezo niet worden. Maar het idee is goed.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:23

Dubbel draadje kan een oplossing zijn met flinke klap stroom.
Maar ik zou er alleen aan beginnen als het de bedoeling voor langer is. Niet bij misschien de bedoeling.
Hier is het pas ook weer gevraagt voor tijdelijk.
Mijn paarden die moeten wennen. Nieuw paard dat moet wennen.
Met wat pech veel extra werk door de sloop werkzaamheden van 1 van de paarden.
En na een half jaar weer gedoe want hun inmiddels maatje gaat weer.
Nee dank je.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:40

DuoPenotti schreef:
Dubbel draadje kan een oplossing zijn met flinke klap stroom.
Maar ik zou er alleen aan beginnen als het de bedoeling voor langer is. Niet bij misschien de bedoeling.
Hier is het pas ook weer gevraagt voor tijdelijk.
Mijn paarden die moeten wennen. Nieuw paard dat moet wennen.
Met wat pech veel extra werk door de sloop werkzaamheden van 1 van de paarden.
En na een half jaar weer gedoe want hun inmiddels maatje gaat weer.
Nee dank je.


Het punt is dat ik ze nu in de wei heb lopen en dus een stuk minder werk, maar straks komen ze weer bij huis. Ik zit eigenlijk helemaal niet te wachten op een pensionklant. Ookal is het een kleine pony, je hebt er toch altijd extra werk van.

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Drie hengstjes samen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:44

Dan heb je toch meteen je antwoord :D

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:46

Ik heb al heel wat jaren hengsten samen staan, maar die zijn wel allemaal van mij. Het inscharen is altijd goed verlopen, al gaat dat natuurlijk wel met de nodige machtsvertoon. (zeker bij volwassen hengsten) Daar hebben ze nog geen schrammetje aan overgehouden, maar ik zou het niet doen met een paard van een ander. En zeker niet als tijdelijk verblijf.

Daarvoor vind ik het risico te groot. Niet perse op wondjes of blessures maar ook weer de nodige onrust die het wellicht veroorzaakt. Ik zit daar gewoon niet op de wachten.

Hengsten met een draad er tussen vind ik zelf niets. Dubbele draad met een klap stroom werkt wel, maar het blijven dan wel "concurrenten" van elkaar. Ik heb mijn pony's en mijn paarden gescheiden met een meter of 6 ertussen, maar zij vinden echt dat ze twee kuddes zijn. :') Bij het inscharen van een nieuw paard zet ik hem er ook altijd vrij snel bij.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:46

DuoPenotti schreef:
Dan heb je toch meteen je antwoord :D


Ja, maar het gaat nu puur om zomerweide. Pension is ook gevraagd maar dat ga ik niet doen.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:47

Jessix schreef:
Ik heb al heel wat jaren hengsten samen staan, maar die zijn wel allemaal van mij. Het inscharen is altijd goed verlopen, al gaat dat natuurlijk wel met de nodige machtsvertoon. (zeker bij volwassen hengsten) Daar hebben ze nog geen schrammetje aan overgehouden, maar ik zou het niet doen met een paard van een ander. En zeker niet als tijdelijk verblijf.

Daarvoor vind ik het risico te groot. Niet perse op wondjes of blessures maar ook weer de nodige onrust die het wellicht veroorzaakt. Ik zit daar gewoon niet op de wachten.

Hengsten met een draad er tussen vind ik zelf niets. Dubbele draad met een klap stroom werkt wel, maar het blijven dan wel "concurrenten" van elkaar. Ik heb mijn pony's en mijn paarden gescheiden met een meter of 6 ertussen, maar zij vinden echt dat ze twee kuddes zijn. :') Bij het inscharen van een nieuw paard zet ik hem er ook altijd vrij snel bij.


Hoeveel heb jij er bij elkaar staan?

DuoPenotti

Berichten: 29880
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:49

Dreamboy schreef:
DuoPenotti schreef:
Dan heb je toch meteen je antwoord :D


Ja, maar het gaat nu puur om zomerweide. Pension is ook gevraagd maar dat ga ik niet doen.


Maar dat geeft ook extra werk. Begint al met draden spannen. Goed stroom erop.
Aan elke kant een waterbak die vol en schoon moet.
Wat als hij toch onder of door de draad gaat.
Dan vind de eigenaar toch dit of dat...

Ik heb zowel pension als een groep jonge paarden gehad op de wei

Ik hooi voortaan.... :D

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Re: Drie hengstjes samen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 15:56

DuoPenotti, daar heb je gelijk in hoor. Maar draden trekken is eenmalig en een waterbak vullen is het werk ook niet. Dat is wel zo als ik ze bij huis heb. Dan moet er uitgemest, hooinetten vullen enz. Maar inderdaad, als er toch ern door het draad gaat geeft dat gezeur. Ik neig ook meer naar het niet te doen. Aan de andere kant gun ik die pony het gras.

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:17

Dreamboy schreef:
Hoeveel heb jij er bij elkaar staan?


Nu 2 setjes van 2, maar het zijn er ook wel 3 of 4 geweest. Wat nu samen staat is van hetzelfde kaliber en zijn echt maatjes van elkaar. Zoals ik al schreef staan de pony's tegenover de paarden met ongeveer 6 meter er tussen.

Ik vind 2 ook wel rustiger, achteraf bekeken.

Dreamboy

Berichten: 2483
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 16:23

Jessix schreef:
Dreamboy schreef:
Hoeveel heb jij er bij elkaar staan?


Nu 2 setjes van 2, maar het zijn er ook wel 3 of 4 geweest. Wat nu samen staat is van hetzelfde kaliber en zijn echt maatjes van elkaar. Zoals ik al schreef staan de pony's tegenover de paarden met ongeveer 6 meter er tussen.

Ik vind 2 ook wel rustiger, achteraf bekeken.


Ja precies. Drie geeft dan toch weer wat meer onrust denk ik. Kans dat er 1 uitgesloten wordt.

Jessix

Berichten: 16478
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Drie hengstjes samen, doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:26

Ja het is al even geleden, maar dat was wel zo inderdaad. Toch meer gesteggel over wie iets wel of niet mag. Zeker in het begin, hengst nr. 1 schermde nr. 2 steeds af voor nr. 3. Nogmaals, het is altijd goed gegaan, maar het zorgde inderdaad wel voor meer onrust. Nu gaat het echt heel gelijk op: eten, spelen, rusten, eten, spelen, etc. (en dat de hele dag door)