Choice, controle en communicatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 13:28

Oke helder, dank voor de antwoorden :D Lijkt me heel erg lastig om daar voor open te staan en zomaar je plannen te wijzigen als je er de hele dag naar uit hebt gekeken. Heel goed als je dat kunt :)

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:36

Daarom schreef ik ook, binnen bepaalde grenzen. Soms heeft mijn paard "pech" en doen we wat er in mijn hoofd zit. Waarbij hij altijd ontdekt dat het toch wel leuk is en er zit ook altijd iets in of bij waar hij blij van wordt. Ultieme keuzevrijheid daar doe ik niet aan. Dat levert hier een paard op wat je niet wil. Een andere reden dat ik er niet voor ben is dat elk levend wezen grenzen heeft en die ook nodig heeft. Ook dieren hebben onderling geen ultieme keuzevrijheid en moeten zich wel eens voegen naar de wens van de ander. Door de ene keer met zijn idee mee te gaan kan ik ook rustig een keer mijn idee doen. Immers hij heeft geleerd dat hij gehoord en gezien wordt en dat twee leden van een team elk geven en nemen. Precies om die reden voor ik R+ ook niet in tot het extreme door.

En wat maakt dat openstaan voor jou lastig? Alleen omdat je dan niet kunt doen waar jij je op verheugd hebt? Wat ik me dan bedenk is, hoe leuk is het voor hem als wij iets doen wat hij echt niet leuk vindt. Ik wil dat hij ook lol heeft. Zo niet, dan is mijn verheugen en lol ook weg.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 16:44

Lughnassadh schreef:
Daarom schreef ik ook, binnen bepaalde grenzen. Soms heeft mijn paard "pech" en doen we wat er in mijn hoofd zit. Waarbij hij altijd ontdekt dat het toch wel leuk is en er zit ook altijd iets in of bij waar hij blij van wordt. Ultieme keuzevrijheid daar doe ik niet aan. Dat levert hier een paard op wat je niet wil. Een andere reden dat ik er niet voor ben is dat elk levend wezen grenzen heeft en die ook nodig heeft. Ook dieren hebben onderling geen ultieme keuzevrijheid en moeten zich wel eens voegen naar de wens van de ander. Door de ene keer met zijn idee mee te gaan kan ik ook rustig een keer mijn idee doen. Immers hij heeft geleerd dat hij gehoord en gezien wordt en dat twee leden van een team elk geven en nemen. Precies om die reden voor ik R+ ook niet in tot het extreme door.

En wat maakt dat openstaan voor jou lastig? Alleen omdat je dan niet kunt doen waar jij je op verheugd hebt? Wat ik me dan bedenk is, hoe leuk is het voor hem als wij iets doen wat hij echt niet leuk vindt. Ik wil dat hij ook lol heeft. Zo niet, dan is mijn verheugen en lol ook weg.


Ja oke dat klinkt logisch inderdaad :) Klinkt raar, maar ik zou de drang om te bewijzen dat een trainingssessie oid toch leuk voor haar kan maken als ze geen zin heeft, omdat ik bang zou zijn dat ze anders nooit meer zin heeft om iets te doen :') Ze vindt dingen soms erg lastig of snel teveel worden in haar koppie dus gezien ik vaak te ver over haar grenzen ben gewalst in het verleden kan ik me voorstellen dat ze zoiets heeft van "joe, laat maar zitten met jou" als ze zou weten dat dat een optie is (rationeel gezien valt dat wel mee, want ze komt vrijwel altijd naar het hek als ik haar roep).

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 17:35

Het hoeft niet perse dat ze staat te springen voor je hè om ja te zeggen. Het kan op dat moment ook zo zijn dat ze niet heel veel zin heeft maar dat ze ervoor kiest om het te doen om dat jij het leuk vindt. Maar ook dat is dan haar eigen keuze.

JMkaaay

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 19:36

Lughnassadh schreef:
Een andere reden dat ik er niet voor ben is dat elk levend wezen grenzen heeft en die ook nodig heeft. Ook dieren hebben onderling geen ultieme keuzevrijheid en moeten zich wel eens voegen naar de wens van de ander. Door de ene keer met zijn idee mee te gaan kan ik ook rustig een keer mijn idee doen. Immers hij heeft geleerd dat hij gehoord en gezien wordt en dat twee leden van een team elk geven en nemen. Precies om die reden voor ik R+ ook niet in tot het extreme door.


Grenzen is wel echt een mega interessant onderwerp want een grens houdt in principe in "als jij je zo gedraagt, krijg je niet (meer) je zin", en dat kan per definitie met R+ niet, want R+ gaat over steeds meer krijgen van iets wat ze leuk vinden. Gelukkig kan het wel met een stukje extinctie of P-, die hand in hand gaan met R+, waardoor je een grens aan kan geven maar R+ alsnog het meeste gewicht kan laten tillen van je training.

Dus bijvoorbeeld een paard dat teveel in je ruimte komt; je kan zorgen dat in jouw ruimte komen irritant/eng/frustrerend (P+, R- en P- want ook hier haal je iets leuks weg) wordt of alleen saai/frustrerend (P-, extinctie) EN/OF dat uit jouw ruimte gaan/blijven leuker is (R+). Dus als je zorgt dat in jouw ruimte komen niks oplevert of dat je zelfs een stap weg zet of de ruimte verlaat, maar aan de andere kant gelijk laat merken hoe gaaf het is zodra hij wel uit je ruimte blijft of gaat, dan geef je een grens aan, is je training alsnog overwegend R+, en lopen de gemoederen niet zo hoog op.

In normale taal: zodra mijn paard te hard gaat schuren of wil schuren als ik daar geen zin in heb, dan zet ik een stap achteruit. Hij gaat dan vervolgens óf keurig naast me staan óf gewoon iets anders doen (en er is zat te doen want PP, verrijking, kudde etc) óf de volgende keer wat zachter schuren omdat hij liever een beetje kan schuren dan helemaal niet. Dus ik geef een grens aan zonder ongezellig te hoeven doen naar hem.

Soms is er létterlijk een grens, bijvoorbeeld een paard dat een akker op wil lopen.
Voorbereiding: thuis werken aan de basis, geen plekken opzoeken waar ik alvorens al weet dat we er niet klaar voor zijn, genoeg voer bij hebben, belonen zolang het goed gaat en niet pas zodra het minder goed gaat
R+: meelopen in volgpositie is en wordt flink bekrachtigd, zsm uitbouwen wanneer kan
P+ / R- : oeps, paard loopt tegen het einde van het touw aan (arm op slot, niet actief paard meesleuren)
R+: meelopen in volgpositie is en wordt opnieuw flink bekrachtigd
Emoties: proberen niet kwaad, ongeduldig of onzeker te worden

Dan is die "boinggg" tegen het einde van het touw echt zo minimaal dat er nauwelijks ongezelligheid gaat kleven aan de training en ik niet veel van de 'emotionele bankrekening' afhaal zoals dr Susan Friedman zo mooi zegt. Als ik nauwelijks voorbereid, beloon, en vooral ga trekken, dan tilt pressure-release de meeste kilo's van de training, scoor ik minder punten en bouw ik minder goodwill op.

Dus 100% bestaat zeker niet, maar ook met extreem veel keuzevrijheid kan een paard grenzen leren kennen.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 19:50

Ik combineer inderdaad rustig + en - met elkaar als dat nodig is. Ik heb ook een paard wat dat nodig heeft. En bij meer dan genoeg oefeningen en/of situaties kan ik inderdaad een een hele ruime hoeveelheid keuzevrijheid bieden. Maar onder extreme keuzevrijheid versta ik eerder altijd “doen wat het paard wil/kiest”. En dat is in mijn opinie een utopie en ook niet wenselijk.

JMkaaay

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 19:56

Lughnassadh schreef:
Ik combineer inderdaad rustig + en - met elkaar als dat nodig is. Ik heb ook een paard wat dat nodig heeft. En bij meer dan genoeg oefeningen en/of situaties kan ik inderdaad een een hele ruime hoeveelheid keuzevrijheid bieden. Maar onder extreme keuzevrijheid versta ik eerder altijd “doen wat het paard wil/kiest”. En dat is in mijn opinie een utopie en ook niet wenselijk.


Volgens mij ben ik één van de extremere FF trainers maar altijd zin geven is idd niet wenselijk voor ons of helpend voor het paard.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 20:53

Heb je een site?

Dat weet ik niet of jij dat bent. Ik ken jou en je manier van lesgeven niet dus daar kan ik niks over schrijven ;-). Maar ik lees wel graag je visie en werkwijze want ik denk dat je van iedereen iets kunt leren.
Ik heb ook al jaren les van een instructrice in R+ en aanverwante richtingen en voor mij is het belangrijkste dat iemand ook oog heeft voor wat er past bij het paard en geen tunnelvisie heeft.

Dat maakt misschien wel de vraag wanneer zien we het als extreem?

Judith, dat is juist het grappige. Ze gaan juist (veel) minder nee zeggen als ze keuzevrijheid krijgen. Mensen denken in dat opzicht precies de verkeerde richting op.

JMkaaay

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 21:02

Lughnassadh schreef:
Heb je een site?

Dat weet ik niet of jij dat bent. Ik ken jou en je manier van lesgeven niet dus daar kan ik niks over schrijven ;-). Maar ik lees wel graag je visie en werkwijze want ik denk dat je van iedereen iets kunt leren.
Ik heb ook al jaren les van een instructrice in R+ en aanverwante richtingen en voor mij is het belangrijkste dat iemand ook oog heeft voor wat er past bij het paard en geen tunnelvisie heeft.

Dat maakt misschien wel de vraag wanneer zien we het als extreem?

Judith, dat is juist het grappige. Ze gaan juist (veel) minder nee zeggen als ze keuzevrijheid krijgen. Mensen denken in dat opzicht precies de verkeerde richting op.


Haha snap ik. Je kan Stokpaardje de Podcast checken als je me wil horen ouwehoeren, of anders mijn website idd

Maar goeie, want extreem hangt af van wat normaal is op dit moment. Dus zolang zwepen in de ruitershop liggen, is anti-zweep zijn extreem? Of denk ik nu te simpel?

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:12

Ik vind "extreem" geen negatieve term. Ik denk dat het hier aanduidt dat je vooral aan één kant van het spectrum "paardenwereld" zit. In mijn beleving heeft Janneke zelfs nog een stuk aanvullend spectrum erbij uitgevonden :P :*

Ik volg hier graag mee!

Overigens ik heb dus nog niet bewust met keuzevrijheid getraind. Wel komt m'n pony altijd los mee naar de bak (en loopt sws ook los tijdens het trainen) en staan daar ook altijd wel grassprietjes in die hij soms belangrijker vindt. Dat voelt ook wel als graadmeter van hoe hij zich voelt. We kunnen echt in een superfijne flow zitten en dan vergeet hij alles om zich heen. Maar als hij gefrustreerd raakt dan zoekt hij daarin een soort "escape". Grappig om te lezen dat dat overeenkomt met wat jullie beschrijven!

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:18

Ik zeg rustig nee tegen mijn paard. Als ik iets van mijn paard wil wat zij niet wil dan mag ze nee zeggen. Andersom, als ik dat niet wil dan mag ik ook nee zeggen. In het geval van het schuren, dan zeg ik gerust, nee ziz doe nu maar even niet. Of niet zo hard, zachtjes. Dan blijft ze in verbinding, tegen me aan staan, maar stopt met schuren. Dan krabbel ik haar op haar hals en dan is het helemaal prima.

Als ze in mijn ruimte komt, dan zeg ik; ga je even een stapje opzij/terug? Ik haal niks weg, ik voeg niks toe, ik geef gewoon aan wat ik graag wil. Zij heeft geen reden om nee te zeggen dus doet gewoon wat ik vraag. Andersom houd ik ook rekening met haar. Als zij liever op een andere plek staat met trainen of wat dan ook dan ga ik ook met haar mee. Het is een wederzijds feestje waarbij we beide even veel verantwoordelijkheid hebben om te zorgen dat we het fijn hebben samen. Maar ik wordt dan ook niet voor vol genomen door de volle R+ trainers.

Vanmiddag ging ik haar uit de wei halen (om haar zandkuur te eten die ze normaal savonds krijgt maar ik was er vanavond zelf niet om ze binnen te doen) maar m’n hele track is onder water gelopen. In de afgelopen weken. Ik heb het mooi voor elkaar maar drie dagen achter elkaar 25 mm is echt te veel. Met twee andere paarden die ook mee liepen en een super glad (ik ben niet goed ter been momenteel) en kapot gelopen pad was het niet heel handig. Ik had haar vast aan een los touw en ze bleef netjes naast me lopen. Maar ik met mijn twee benen sta niet zo stabiel op m’n pootjes in een gladde wei. Dus ik kon haar niet bijhouden en zij liep sneller dan ik. De twee anderen liepen achter haar en het pad is niet breed genoeg daar om haar in te halen. Aangezien ze niet bovenaan staat in de rangorde voelt ze toch druk en liep ze mij voorbij. Ik heb haar laten gaan en eenmaal aan het einde van het pad (en het einde van mijn touw, ik heb altijd lange halstertouwen) ging ze het hoekje om +- 3,5 meter voor mij, liet de anderen passeren en wachtte rustig op mij zodat we onze weg konden vervolgen. Ik heb haar ingehaald en zei tegen haar; dank je wel voor het wachten meissie. Ga je mee? En we hebben samen onze weg vervolgd over de verharding. De tegels zijn 1 paard breed dus ik ging de tegels op en zij volgde mij door recht achter mij te lopen. Allebei blij. Helemaal natuurlijk en totaal zonder gedoe of spanning. Dit is een voorbeeld met wat ik bedoel we hebben beide evenveel verantwoordelijkheid om het samen fijn te hebben.

Ik verwacht dat ze meewerkt en meedenkt en tegelijkertijd zal ik dat en meer voor haar doen. Een prima methode voor ons allebei. Ik heb een tijdje volledig R+ geprobeerd maar daar gaat ze niet goed op. Het maakt haar zuur en ze verliest haar interesse om mee te werken. Ze vindt het betuttelend.

JMkaaay

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-23 21:29

pluisje88 schreef:
Ik zeg rustig nee tegen mijn paard. Als ik iets van mijn paard wil wat zij niet wil dan mag ze nee zeggen. Andersom, als ik dat niet wil dan mag ik ook nee zeggen. In het geval van het schuren, dan zeg ik gerust, nee ziz doe nu maar even niet. Of niet zo hard, zachtjes. Dan blijft ze in verbinding, tegen me aan staan, maar stopt met schuren. Dan krabbel ik haar op haar hals en dan is het helemaal prima.


Oh maar dat is een fijne ervaring, zo in verbinding zijn en zien dat jouw dame duidelijk positieve associaties heeft met dichtbij jou zijn.

Overigens gebeurt conditioneren altijd wel, zelfs als we het niet zo bedoelen. Zelfs met een woord, een blik, een vraag of een houding voeg je iets toe of haal je iets weg, hoe minimaal ook. Of je signaleert dat de kans dat iets wordt toegevoegd of weggehaald wordt zojuist is vergroot of juist niet. Maar dan heb ik het echt over leertheorie gemierenneuk. In normale spreektaal kan iedereen zijn eigen woorden eraan geven natuurlijk.

VogeltjeM schreef:
Ik vind "extreem" geen negatieve term. Ik denk dat het hier aanduidt dat je vooral aan één kant van het spectrum "paardenwereld" zit. In mijn beleving heeft Janneke zelfs nog een stuk aanvullend spectrum erbij uitgevonden :P :*

Ik volg hier graag mee!

Overigens ik heb dus nog niet bewust met keuzevrijheid getraind. Wel komt m'n pony altijd los mee naar de bak (en loopt sws ook los tijdens het trainen) en staan daar ook altijd wel grassprietjes in die hij soms belangrijker vindt. Dat voelt ook wel als graadmeter van hoe hij zich voelt. We kunnen echt in een superfijne flow zitten en dan vergeet hij alles om zich heen. Maar als hij gefrustreerd raakt dan zoekt hij daarin een soort "escape". Grappig om te lezen dat dat overeenkomt met wat jullie beschrijven!


Dat klinkt als keuzevrijheid hoor, stiekemerd :P en Force Free komt uit de hondenwereld! Ik vond het boekje Plenty in Life is Free van Kathy Sdao erg eye opening toen ik me ging inlezen over keuzes, autonomie. Weet nog dat iemand tijdens een ClickerConferentie van Ananja jaren geleden opperde dat we voor het Nee zeggen ook moeten voeren anders is het alsnog geen keuze en ik dacht echt oh my god ze hebben gelijk

Overigens heb ik een aantal ezelsbruggetjes om je keuzevrijheid regelmatig te checken, mocht iemand dat interessant vinden.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 21:45

Uiteraard weet ik dat het altijd een hulp geven is, iets weghalen of toevoegen. Maar tegelijkertijd is het ook gewoon normale communicatie. Ik heb er soms moeite mee dat mensen die fanatiek R+ trainen (de rest zal het ook doen maar dat valt me gewoon meer op) dingen erg groot maken. R+ moet heel groot iets fijns toevoegen, R- is heel groot iets fijns weghalen en daarmee ook “straffend”. Voor mij blokkeert dat de natuurlijke communicatie. Ik communiceer met mijn paarden als dat ik ook tegen een mens zou doen. Vanmiddag wilde ik ergens naar toe lopen, maar de grote ruin stond op het pad. Ik kon tussen het pad en het hek door, maar dan zou ik hem net raken met m’n jas. Vind ik niet heel respectvol. Als ik dan op hem af loop dan kriebel ik op z’n hoofd en zeg ik hey lieffie, ga je heel even iets aan de kant? Ik wil er graag even langs. Hij deed 1 pasje naar voren en toen was er genoeg plek om er tussendoor te lopen. Volgens de fanatieke R+ trainers is dat wijken voor druk wat absoluut niet oké is. Ik zie dat anders ik stel gewoon een vraag en hij geeft antwoord. Niet omdat hij niet anders kan maar gewoon omdat hij het voor me wil doen. Niet omdat hij er op dat moment iets voor terug krijgt maar gewoon omdat hij geen reden voelt om nee te zeggen. in dit geval is mijn vraag niet anders dan aan iemand in de winkel vragen, goh mag ik er misschien heel even bij? Ik zou graag … pakken dat achter je ligt.

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:16

JMkaaay schreef:
Overigens heb ik een aantal ezelsbruggetjes om je keuzevrijheid regelmatig te checken, mocht iemand dat interessant vinden.


Zeker interessant!

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-23 22:27

Ah, dit is een topic naar mijn hart! Ik werk al een paar jaar met een combinatie R+ en R-, en ik probeer altijd te kijken naar hoeveel lol mijn paard erin heeft. Ze mogen ook altijd even weglopen als dat nodig is, vaak komen ze toch snel wel weer terug. <3

Bij mijn 20-jarige merkte ik echt een enorm verschil in hoe leuk ze grondwerk vond (met veel R+, voerbeloningen), versus 'ouderwets' rijden (bijna geen R+, want ik wist toen nog niet goed hoe ik dat moest combineren). Goh, als ze het toen voor het kiezen had, zouden we alleen nog maar grondwerken.

Met mijn kleine paardje (net 4 jaar) ben ik al vanaf dat ze 2,5 was en ze van mij werd begonnen met R+ (gecombineerd met R-, dus). Ze is supergevoelig en ik merk ook altijd meteen aan haar als ze ergens geen zin in heeft. Dan kan ik ook makkelijk bedenken om wat anders te doen (of niks, gewoon samen zijn, en dat is dan ook goed). Met haar rijd ik nog niet, dus ik hoop dan echt goed met voerbeloningen te leren rijden.

Volledige force free of volledig R+ lijkt me fantastisch, maar ik denk niet dat ik geloof dat dat kan. Zoals Janneke al schreef, zelfs een blik of je houding kan al druk zijn. En ik denk ook niet dat er inherent wat mis is met R-, als je maar eerlijk blijft tegen je paard en hem de ruimte geeft om te communiceren.

JMkaaay schreef:
Overigens heb ik een aantal ezelsbruggetjes om je keuzevrijheid regelmatig te checken, mocht iemand dat interessant vinden.

Ik heb hier wel interesse in! Een paar weken terug was ik bij een zoom meeting van je, vond dat erg leuk. En ben uiteraard fan van je Fred-tekeningen :D

Afbeelding
De twee schimmels zijn van mij. De vos is hun groepsgenoot en verschrikkelijk slim (al kijkt hij altijd heel erg dom :)) ). Die heeft zichzelf ook targetten en carrot stretches aangeleerd door te kijken hoe ik dat met Kathy en Mulan deed. Hij wilde ook graag koekjes verdienen :=

JMkaaay

Berichten: 282
Geregistreerd: 19-03-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 22:06

Suikerspinda schreef:
Ah, dit is een topic naar mijn hart! Ik werk al een paar jaar met een combinatie R+ en R-, en ik probeer altijd te kijken naar hoeveel lol mijn paard erin heeft. Ze mogen ook altijd even weglopen als dat nodig is, vaak komen ze toch snel wel weer terug. <3

Bij mijn 20-jarige merkte ik echt een enorm verschil in hoe leuk ze grondwerk vond (met veel R+, voerbeloningen), versus 'ouderwets' rijden (bijna geen R+, want ik wist toen nog niet goed hoe ik dat moest combineren). Goh, als ze het toen voor het kiezen had, zouden we alleen nog maar grondwerken.

Met mijn kleine paardje (net 4 jaar) ben ik al vanaf dat ze 2,5 was en ze van mij werd begonnen met R+ (gecombineerd met R-, dus). Ze is supergevoelig en ik merk ook altijd meteen aan haar als ze ergens geen zin in heeft. Dan kan ik ook makkelijk bedenken om wat anders te doen (of niks, gewoon samen zijn, en dat is dan ook goed). Met haar rijd ik nog niet, dus ik hoop dan echt goed met voerbeloningen te leren rijden.

Volledige force free of volledig R+ lijkt me fantastisch, maar ik denk niet dat ik geloof dat dat kan. Zoals Janneke al schreef, zelfs een blik of je houding kan al druk zijn. En ik denk ook niet dat er inherent wat mis is met R-, als je maar eerlijk blijft tegen je paard en hem de ruimte geeft om te communiceren.

JMkaaay schreef:
Overigens heb ik een aantal ezelsbruggetjes om je keuzevrijheid regelmatig te checken, mocht iemand dat interessant vinden.

Ik heb hier wel interesse in! Een paar weken terug was ik bij een zoom meeting van je, vond dat erg leuk. En ben uiteraard fan van je Fred-tekeningen :D


Aaah wat cool :o <3

Oké ik heb dus
OPTIMA: Opties (heeft je paard meer dan één échte keus voor z'n gevoel?), Prettige emoties (check signalen), Tevreden (check gezondheid en behoeften), Informeren (consequente training), Motiveren (kosten-baten analyse van je paard beetje kunnen inschatten en erop inspelen), Accepteren (consequent zijn, vertrouwen geven en goodwill kweken).

Dan heb ik "de checklist": kunnen, durven, snappen, willen. Rolt na een tijdje prima van de tong. Als je iets gaat vragen of verwachten, of als er iets niet lukt, ga dan even na: kan ik dit van mijn paard verwachten? Is hij in staat, voelt hij zich veilig genoeg, begrijpt hij het in deze context, en heeft hij genoeg reden om dit te willen? De eerste 3 hebben natuurlijk een grote impact op de laatste, maar als ze in orde zijn garanderen ze de laatste helaas niet. :')

Als laatste een soort vuistregeltje voor tijdens training: als iets 3 tot 5x vrij kort op elkaar en/of direct na elkaar goed en ontspannen verloopt, doe je er een schepje bovenop. Als iets 2x mwah gaat, doe je een stap terug, en als het 1x nergens op lijkt, doe je direct wat stappen terug. Pauze mag altijd.
Dus 3xvlotgoed=door, 2xmeh=beetje terug, 1xoeps=veel terug.

Vooral die laatste twee hameren lekker als rode draad door mijn lessen heen dus misschien hebben jullie er iets aan!

MZorro

Berichten: 828
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:51

Aaah ik dacht al: wie is die meid die zo grappig schrijft. Hé, dit herken ik... Waar heb ik dit eerder gehoord? O, Jaaaaaa, het is Janneke!

Blij dat dit topic er is en ik ga lekker meelezen/volgen/plaatsen! Aaron, jonge PRE ruin, wordt blij van R+ en ik ook.

Afgelopen dagen het boek Rijwerk van Inge Teblick gekregen. Wow wat een informatie over autonomie, motivatie en nog zoveel meer. Wil dat allemaal al kennen en kunnen, maar ga lekker lezen en implementeren. Zeker aanrader!

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 12:48

Die ben ik ook aan het lezen inderdaad :D

MZorro

Berichten: 828
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 10:00

VogeltjeM schreef:
Die ben ik ook aan het lezen inderdaad :D


Leuk, wat vind je er van?

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:08

Ik heb hem ook! Wij rijden al een aantal jaar op die manier dus ik vind het fijn dat er nu ook een boek over is.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:11

Ik heb hem ook op de wishlist staan. Maar voorlopig zijn we nog niet toe aan rijden.

Draems
Berichten: 30
Geregistreerd: 30-12-23

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 11:44

Interessant boek!

VogeltjeM

Berichten: 3752
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 14:17

MZorro schreef:
VogeltjeM schreef:
Die ben ik ook aan het lezen inderdaad :D


Leuk, wat vind je er van?


Ik ben nog in het begin, maar leuk om te lezen over motivatietheorie :)

MZorro

Berichten: 828
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:52

VogeltjeM schreef:
Ik ben nog in het begin, maar leuk om te lezen over motivatietheorie :)


Ah ja ik ook, maar die motivatie theorie vind ik nu ook al erg interessant! Stukje over hoe men (en paarden) leert en dat altijd makkelijk ook niet altijd motiveert om te leren en op onderzoek uit te gaan. Heel interessant!

Lughnassadh schreef:
Ik heb hem ook! Wij rijden al een aantal jaar op die manier dus ik vind het fijn dat er nu ook een boek over is.


Cool! Rij je dan in de bak, paddock, wei of (ook) buiten? En heb je foto's of filmpjes daarvan ter inspiratie? Ben heel benieuwd!

MZorro

Berichten: 828
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:54

Olikea schreef:
Ik heb hem ook op de wishlist staan. Maar voorlopig zijn we nog niet toe aan rijden.


Wij voor mijn gevoel zijn wij ook nog niet aan rijden toe, maar het stukje over leren en motiveren vind ik tot nu toe al heel waardevol, ook zonder te rijden. Maar nu moet ik zeggen dat mijn clickertraining begrippen en kennis nog heel basis is. Wat dat betreft dus al super interessant!