Choice, controle en communicatie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 09:05

Wat is dit een leuk topic geworden. De tekeningen van fed up Fred vind ik heel goed, maar ik ben het niet 100% met alles eens. En dat is ook okay. Mijn uitgangspunt voor mijn pony is wel echt de samenwerking en het geven van een keuze. Maar daar zitten wel grenzen aan verbonden.

Zo heeft ze nu besloten dat ze halster niet meer leuk vind. Ik weet waar dat vandaan komt (als veulen een iets te krap halster toen ze bij mij kwam en laatst was haar 'grote paarden halster' ook wat te krap gezet). Maar stalregels gelden. Er moeten halsters om :D Dus nu doe ik de clip niet onder haar kaak vast (maar wel vast klippen aan de andere kant). Zij blij en ik blij.

Elisabeth32
Berichten: 93
Geregistreerd: 21-06-23

Re: Choice, controle en communicatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:09

Leuk topic om te lezen. Mijn paard mag best wat dingen zelf bepalen of zelf doen. Zo kan ik een clicker parcours uitzetten waar ze alleen door gaat lopen en de volgorde bepaalt. Ze weet precies wat ze bij elk deel moet doen en is dan apetrots.

Ze kan ook zelf naar het park lopen en gaan eten waar ze wilt (kan alleen als er verder geen andere mensen zijn). Alleen de terugweg zijn we het niet vaak eens, zij wil langer blijven en nog niet terug haha.

Soms geeft ze duidelijk aan dat ze wil wandelen of buiten rijden. Soms blijft ze liever binnen. Ik vind het meestal prima.

Ze is een paard met een duidelijke mening. We hebben daar een goede samenwerking in gevonden. Hierdoor doet ze soms ook dingen die ze wat minder leuk vindt, maar ik wel.

Lughnassadh

Berichten: 1805
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-23 10:51

Mzorro, ik rij overal. Want in principe heb je geen bak nodig om te dressuren, oefeningen te doen want dat kan overal ;) . Ik maak dus bijv. ook gebruik van wat ik onderweg tegen komen. Ligt ook aan het doel van de rit.
Filmpjes heb ik niet want ik film mezelf nooit. Maar ik ben inmiddels wel handig geworden in het uitzetten van parcoursen of zien wat je onderweg kunt gebruiken.

Eowyn_95
Berichten: 50
Geregistreerd: 16-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 12:08

Interessant topic! Ik ben sinds 2 weken geleden begonnen met R+. Er moest iets veranderen bij ons want ik mis(te) soms het plezier hebben in werken met mijn paard. Ik ben ook even gestopt met rijden om mijn tijd puur in grondwerk te steken.

Sinds ik met voerbeloning werk heb ik ineens álle aandacht en komt hij heel snel bij me terug en kan ook ontspannen als hij uit de kudde wordt gehaald. Heb een erg extravert, bewegelijk, 7 jarig AVtje als eerste paard waar ik zelf ook makkelijk zenuwachtig van wordt. Geen goude combi, maar wie weet wat er te bereiken valt.

Hij kan wel erg schooien bij mn jaszak en hij heeft 2x in de mouw van mijn jas gehapt. Ik geef hem sinds twee weken niks zonder eerst een vraag te stellen en het beloningssignaal. Maar ik heb uit dit topic al opgemaakt dat ik beleefdheid leren heb over geslagen, dus dat gaan we als eerste aan werken.

Waar wij ook tegenaan lopen is de spanning in samen buiten wandelen en dat hij me graag voorbij loopt. Dit doet hij alleen met de spanning, zonder spanning loopt hij netjes naast of achter me. Ik volg tips op van lesgeefsters om dat op te lossen (achteruit zetten, met leadlope voor zn neus zwaaien of omdraaien stukje lopen en weer terug je weg vervolgen). Ook probeer ik de spanning af te laten vloeien door bijv. stukje te laten grazen of zijn neus naar zijn ribben te vragen (hoe leg je dat nou weer uit haha, bending to relaxation?). Nu ben ik benieuwd of jullie met R+ misschien iets weten omdat ik in de rijbak weg van zijn vriendjes een enorm verschil merk en dat wil proberen.

Als laatste wil ik ook (ooit, eerst moet het grondwerk en wandelen beter gaan) in mijn eentje een klein rondje in het bos maken. Compleet in mijn eentje heb ik nog niet geprobeerd. Nu merk ik, ook vaak met andere paarden, dat hij soms veel spanning onderweg heeft (nadeel en voordeel aan extravert paard?). Ook hierbij dezelfde vraag of jullie met R+ iets weten wat ik kan proberen.

Wat ik doe gaat allemaal nog niet perfect, maar het gaat er om dat ik open sta voor wat anders en wil leren, lijkt me :)