Paard loopt door mij heen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Paard loopt door mij heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 10:17

Hoihoi, sinds zaterdag een nieuw paardje. Superleuk natuurlijk, maar nu loop ik tegen een probleempje aan waar ik het liefst zo snel mogelijk wat aan wil doen. Als we lopen, luistert ze wel heel goed en stopt ze wanneer ik stop en loopt ze door wanneer ik dat ook doe, of aangeef met mijn stem. Maar als we dragen aan de hand, heeft ze een afwijking opzij waardoor ze heel erg richting mij leunt en mij bijna omver loopt. Dit doet ze soms tijdens het stappen ook, niet de bedoeling natuurlijk. Iemand tips hoe ik hier het beste aan kan werken, of bepaalde methodes oid?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Paard loopt door mij heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:19

Grondwerkles nemen :j
Op je eigen houtje dingen proberen kan nog wel eens link worden namelijk.

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard loopt door mij heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:22

Wat voor een afwijking heeft ze dan in draf?

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Paard loopt door mij heen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-23 10:24

Oeps sorry niet duidelijk, geen afwijking perse in de draf, maar een afwijking naar de kant waar ik op dat moment naast haar loop zegmaar, dat ze steeds wat verder naar me toe draaft als we gewoon rechtdoor gaan.

Bretsa

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-06-23

Re: Paard loopt door mij heen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 10:56

hoi hoi, hoelang is jouw touw als je met haar loopt? Ik heb zelf een leadrope van ongeveer 4 meter. Wederzijds respect voor elkaars ruimte is heel belangrijk. De helft van het touw is zijn ruimte, de andere helft is van mij.

Ik heb zelf een 2 jarige die ook door mij heen liep aan het begin. Met mijn leadrope ging ik dan met het uiteinde zwaaien. Dit doe je voor je en/of in ieder geval nooit richting hem. Je moet respect hebben voor zijn ruimte en hij voor de jouwe. Als hij door je touw heen loopt, dan is dat zijn probleem. Maar zwaai dus nooit richting hem maar alleen in jouw ruimte.

Hij moet niet bang worden maar hij moet weten dat dit jouw ruimte is. Dus als je merkt dat hij te dicht achter/naast je gaat lopen, gelijk stoppen en dan duidelijk maken dat hij zich in jouw ruimte bevindt en naar achteren moet. Als hij daar niet op reageert, dan laat ik het touw tegen de grond aan tikken tijdens het zwaaien. Dit werkt bij mijn paard. Ik zou wel beginnen in de bak / op eigen terrein.

Begin altijd klein met je hulpen. Maak je groter (rechtop), actieve houding en een 'grotere' energie. Lichtjes met het touw wiebelen dat hij naar achteren moet. Als je gelijk hard begint met zwaaien dan kan het paard te heftig reageren op je hulp of zelfs schrikken.

Dit is wat voor mij werkt en dus ook alleen een suggestie :)

Elisa2

Berichten: 37192
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-23 11:00

Rach_el schreef:
Oeps sorry niet duidelijk, geen afwijking perse in de draf, maar een afwijking naar de kant waar ik op dat moment naast haar loop zegmaar, dat ze steeds wat verder naar me toe draaft als we gewoon rechtdoor gaan.


Ik zou zeggen, gewoon heel simpel.

Iedere keer als ze naar jou toe wilt komen in draf dan doe je even je andere hand omhoog en zwaait iets met je hand of het touw richting haar hoofd zodat ze op afstand blijft. (wel goed doseren, niet in een keer heel hard zwaaien zodat ze schrikt)