Paard blijft nerveus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Paard blijft nerveus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 18:36

Ik heb al 5 jaar een hele lieve maar nerveuze pony.
Zelf ben ik een beetje door mijn ideeën heen om hem te helpen met ontspannen. Dus ik ben benieuwd of jullie dit herkennen en wat in zo’n situatie bij jullie werkte.

Over de pony:
• IJslander van 12 (5 jaar in Nederland en dus bij mij). Hiervoor op een trainingsstal en zo ver ik begreep redelijk ‘natuurlijk’ opgegroeid.
• Staat 24/7 buiten in paddock/ wei met onbeperkt hooi en andere paarden.
• Schrikt/ wordt nerveus van voorwerpen, maar ook geluiden en ‘gekke situaties’. Gaat heel makkelijk in zijn primaire reactie: vluchten. Trok zich daardoor heel vaak los. Dit is nu minimaal, maar ontspanning is nog vaak ver te zoeken.

Wat ik heb geprobeerd:
• Rust. Eerste jaar heeft hij weinig ‘gedaan’. Alleen benaderen, want ‘pakken’ was al heel lastig in het begin. Hielp uiteindelijk wel, want pakken is geen probleem meer.
• Verschillende trainers/instructeurs bij gehad, maar behalve wat tools meegekregen, niet de tip gehad.
• Tandarts - Geen verschil
• Grondwerk - Eindeloos gedesensibiliseerd en oefeningen gedaan. Dit heeft wel wat geholpen, want hij trekt zich niet meer zo snel los en voorwerpen zijn behalve eng ook iets wat hij wilt onderzoeken.
• Magnesium bijvoeren - Merkte geen verschil.
• Laten controleren door osteopaat - geen verschil en geen oorzaak gevonden
• Laten controleren door paardenarts/fysio - geen oorzaak gevonden
• Zoveel mogelijk dingen ‘gewoon doen’, rijden, langs enge dingen gaan, poetsen, wandelen, schriktraining etc.
• Laatste tijd vooral weer heel weinig gedaan en weinig gevraagd. Wel kleine stapjes gedaan en focus op ademhaling bij mezelf. Helpt misschien wel, maar is niet duidelijk zichtbaar.

Zelf zit ik te denken dat er misschien nog kruiden zijn die iets kunnen betekenen en/of homeopathie? Ik geloof dat dit probleem iets met emoties te maken zou kunnen hebben en/of stofjes in zijn lichaam die ‘uit balans’ zijn. Maar ik heb daar weinig verstand van.

Wat ik niet ga doen is naar een kliniek of hem in training zetten.

Dus ik ben heel benieuwd of iemand nog een goede tip heeft.

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:20

Vaak komt het schrikkerige (zeker als er geen lichamelijke oorzaak is) uit een verstoorde nier energie. Hiervoor zou je kidney comp van Phytonics kunnen gebruiken. Wij hebben dit gecombineerd met Strezz, ook van Phytonics, en hennepolie van landmühle bij Kramer.
Verder rust, regelmaat etc. Maar dat doe je al zo te lezen.
Wij hebben alleen bij veel wind nog dat het paard nog schrikkerig is van alles, terwijl het voorheen met alles was.
Hij krijgt nu alleen nog de kidney comp en de olie 30ml (was 60ml)

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard blijft nerveus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:29

Heb je ESDR al geprobeerd? Werkt heel fijn om je paard af te leiden van de spanning en zo te leren dat situaties geen spanning hoeven opleveren. Door dit in meerdere situaties te trainen kan dit ook door gaan werken in nieuwe situaties.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard blijft nerveus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:40

IJslanders zijn temperamentvolle paarden. Dat wordt vaak verward met schrikachtig.
Weinig doen en weinig vragen is in dit geval vragen om problemen. Aan het werk zetten is de oplossing.
Gewoon veel doen, heel veel afwisseling en veel herhalen, dan wordt het vanzelf normaal.

Tristan Tucker en de TRT-methode kan je evt ook helpen.

En zoek een IJslander instructeur: https://www.vitijslandsepaarden.nl/

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 19:44

ogidni schreef:
Vaak komt het schrikkerige (zeker als er geen lichamelijke oorzaak is) uit een verstoorde nier energie. Hiervoor zou je kidney comp van Phytonics kunnen gebruiken. Wij hebben dit gecombineerd met Strezz, ook van Phytonics, en hennepolie van landmühle bij Kramer.
Verder rust, regelmaat etc. Maar dat doe je al zo te lezen.
Wij hebben alleen bij veel wind nog dat het paard nog schrikkerig is van alles, terwijl het voorheen met alles was.
Hij krijgt nu alleen nog de kidney comp en de olie 30ml (was 60ml)


Hoe kwam je daar dan achter dat het de nieren waren?

Ilayla

Berichten: 537
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: In the middle of Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-23 19:54

Celebi schreef:
Heb je ESDR al geprobeerd? Werkt heel fijn om je paard af te leiden van de spanning en zo te leren dat situaties geen spanning hoeven opleveren. Door dit in meerdere situaties te trainen kan dit ook door gaan werken in nieuwe situaties.


Niet geprobeerd, maar wel over gelezen. Klinkt zeker interessant voor zijn angst voor voorwerpen enzo, maar omdat zijn hele zijn gespannen is (ook als hij niks doet in de wei) denk ik dat het voortkomt uit iets anders waar ik dus helaas nog niet achter ben.


Ibbel schreef:
IJslanders zijn temperamentvolle paarden. Dat wordt vaak verward met schrikachtig.
Weinig doen en weinig vragen is in dit geval vragen om problemen. Aan het werk zetten is de oplossing.
Gewoon veel doen, heel veel afwisseling en veel herhalen, dan wordt het vanzelf normaal.

Tristan Tucker en de TRT-methode kan je evt ook helpen.

En zoek een IJslander instructeur: https://www.vitijslandsepaarden.nl/


Bedankt voor je reactie Ibbel en ik kan me voorstellen dat je door mijn tekst niet helemaal kan zien wat ik precies bedoel, maar er staan meerdere IJslanders bij mij op stal en er is er geen één die zo doet zoals hij. En een IJslander (volgens mij ook VIT) instructrice heb ik ook een tijd gehad. Fijn voor het rijden. Ging ook aardig, maar was geen oplossing voor zijn ‘probleem’.

TRT ken ik, zal het vast niet 100% goed doen. Hij kan de oefeningen wel, maar lijkt ook niet de oplossing.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:00

Ibbel schreef:
IJslanders zijn temperamentvolle paarden. Dat wordt vaak verward met schrikachtig.
Weinig doen en weinig vragen is in dit geval vragen om problemen. Aan het werk zetten is de oplossing.
Gewoon veel doen, heel veel afwisseling en veel herhalen, dan wordt het vanzelf normaal.

Tristan Tucker en de TRT-methode kan je evt ook helpen.

En zoek een IJslander instructeur: https://www.vitijslandsepaarden.nl/

Precies dit, je paard kan gewoon de energie niet kwijt. Ijslanders zijn werkpaarden en daar moet je mee werken.

Beweging geven en fanatiek rijden. En de ene ijslander heeft meer beweging nodig dan de andere.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard blijft nerveus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:14

Één van de heftiger adviezen van Tristan Tr. luidt:
'ga je paard NIET desensibiliseren'.

Je gaat je dier leren dat hij kan/moet ontspannen bij gekke dingen.
Ontspannen bereik je in TRT via lengtebuiging.
Ik heb bij 'een andere club' geleerd dat onder het zadel geldt dat gelijkelijk gewicht op beide voorbenen vooraf gaat aan goede lengtebuiging - en ook het gelijkelijk gewicht op beide voorbenen ('verticale balans') werkt in mijn ervaring kalmerend.
Ik rijd een Spaanse hittepetit, en buiten geldt de regel dat ik haar in verticale balans wil hebben.
En bij gedoe doen we meestal schouderbinnenwaarts.
... in de filmpjes die ik van TRT heb gezien is het meestal een kwestie van 'monster zien en meteen draaien', even kijken rustig wegstappen en zeker in de bak vervolgens aan het werk zetten.
Stel: 'monster tussen C en H': paard mag tussen de E en H halthouden, beetje draaien ('openmaken') stilstaan, kijken.
Is het dier uitgekeken, in stap over de A-C lijn, aandraven etc.
En weer tussen de E en H stil laten staan en ontspannen. (Achterliggend idee: je kunt relaxen waar je eerst een monster zag!)

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:22

Janneke2 schreef:
Één van de heftiger adviezen van Tristan Tr. luidt:
'ga je paard NIET desensibiliseren'.

Je gaat je dier leren dat hij kan/moet ontspannen bij gekke dingen.
Ontspannen bereik je in TRT via lengtebuiging.
Ik heb bij 'een andere club' geleerd dat onder het zadel geldt dat gelijkelijk gewicht op beide voorbenen vooraf gaat aan goede lengtebuiging - en ook het gelijkelijk gewicht op beide voorbenen ('verticale balans') werkt in mijn ervaring kalmerend.
Ik rijd een Spaanse hittepetit, en buiten geldt de regel dat ik haar in verticale balans wil hebben.
En bij gedoe doen we meestal schouderbinnenwaarts.
... in de filmpjes die ik van TRT heb gezien is het meestal een kwestie van 'monster zien en meteen draaien', even kijken rustig wegstappen en zeker in de bak vervolgens aan het werk zetten.
Stel: 'monster tussen C en H': paard mag tussen de E en H halthouden, beetje draaien ('openmaken') stilstaan, kijken.
Is het dier uitgekeken, in stap over de A-C lijn, aandraven etc.
En weer tussen de E en H stil laten staan en ontspannen. (Achterliggend idee: je kunt relaxen waar je eerst een monster zag!)

Dat kun je simpeler zeggen: Zorg dat je altijd je paard om je binnen en buitenbeen kunt laten buigen. Dan rijd je deze simpel langs moeilijke situaties.

Met andere woorden: Paard mag best bang zijn, maar dient wel altijd gehoorzaam te blijven op de hulp.

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:29

Dingetjes die ik me afvraag n.a.v. je situatieschets en vraag:

Wat is zijn plek in de kudde qua hiërarchie? Is hij leider of juist outsider? En hoe reageert de rest van de kudde erop als hij overdreven heftig reageert? Heeft hij steun aan andere paarden?
Is het mogelijk helpend hem tijdens het werken halve oogklepjes op te doen tegen prikkels als hij teveel bezig is met alles wat hij ziet of denkt te zien.
Is zijn gedrag echt gevaarlijk en oncontroleerbaar als hij schrikt (door de draden heen, blind wegstormen/lompheid) of is het wel te overzien en blijft hij er met zijn ‘verstand’ wel bij?
Dus ook gespannen in rust? Bedoel je dan spanning in zijn lichaam, verhoogde spierspanning? Rillerig?

Mijn gedachte richting oplossing is veel werken aan gewenning, als dat werkt en mogelijk is met een solide rustig paard erbij, zodat jullie gaandeweg richting nieuw aangeleerd (positief dus) gedrag kunnen gaan. Gewone dingen doen en proberen je niks aan te trekken van zijn schrikreacties. Als dat tenminste mogelijk en veilig is.

Ook sowieso alert zijn op wat hij eet. Geen krachtvoer.

Edit: ik had er een beetje overheen gelezen dat hij tot zijn 7e in het semi wild leefde op IJsland?
Ik heb gezien dat oudere in heel veel rust opgegroeide paarden van simpele dingen zo schrokken dat ze allemaal hup over de draad sprongen :+ dus ja dat kan veel tijd kosten ze te gewennen aan een ‘normaal leven’ niet in het wild! En volgens mij ben je al een heel eind gekomen met hem!
Laatst bijgewerkt door Marigold op 18-11-23 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard blijft nerveus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:38

Tja, mijn oplossing zou ook zijn: gewoon alles doen - maar dat staat al tussen de dingen die je hebt geprobeerd.

Ik zou met zo'n paard wel uitgaan van 3R; reinheid, rust en regelmaat.
Dus mijn vraag is ook: hoeveel tijd heb je zelf gegund om iets te proberen?
Een jaar is niets - dus als je iedere maand weer een andere afslag hebt genomen of iets anders bent gaan proberen kan ik me voorstellen dat er niks werkt....

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:56

Ilayla schreef:
ogidni schreef:
Vaak komt het schrikkerige (zeker als er geen lichamelijke oorzaak is) uit een verstoorde nier energie. Hiervoor zou je kidney comp van Phytonics kunnen gebruiken. Wij hebben dit gecombineerd met Strezz, ook van Phytonics, en hennepolie van landmühle bij Kramer.
Verder rust, regelmaat etc. Maar dat doe je al zo te lezen.
Wij hebben alleen bij veel wind nog dat het paard nog schrikkerig is van alles, terwijl het voorheen met alles was.
Hij krijgt nu alleen nog de kidney comp en de olie 30ml (was 60ml)


Hoe kwam je daar dan achter dat het de nieren waren?

Dat is uitgemeten door Den Hoek

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:58

ogidni schreef:
[
Dat is uitgemeten door Den Hoek

Ohja, die zijn zeer betrouwbaar :+

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 20:59

Kendra schreef:
Tja, mijn oplossing zou ook zijn: gewoon alles doen - maar dat staat al tussen de dingen die je hebt geprobeerd.

Ik zou met zo'n paard wel uitgaan van 3R; reinheid, rust en regelmaat.
Dus mijn vraag is ook: hoeveel tijd heb je zelf gegund om iets te proberen?
Een jaar is niets - dus als je iedere maand weer een andere afslag hebt genomen of iets anders bent gaan proberen kan ik me voorstellen dat er niks werkt....


Klopt, ik heb het bij die van ons ook over een periode van ongeveer 2 jaar. Mensen die hem in het begin niet in handen durfden te nemen lopen nu zo met hem weg.

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:00

Benzz schreef:
ogidni schreef:
[
Dat is uitgemeten door Den Hoek

Ohja, die zijn zeer betrouwbaar :+

Dat jij daar niet in geloofd prima.
Mijn vorige paard waar regulier niets meer mee kon heeft door hun bijna 15 jaar nog een heel leuk leven gehad. Overigens zijn het ook gewone veeartsen hoor.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:03

[quote="ogidni"
Dat jij daar niet in geloofd prima.
Mijn vorige paard waar regulier niets meer mee kon heeft door hun bijna 15 jaar nog een heel leuk leven gehad. Overigens zijn het ook gewone veeartsen hoor.[/quote]
Ik ken heel veel paarden die nog zijn blijven leven ondanks hun........het was zeer schrijnend om dat te zien. Ik woon om de hoek, dus ik zie het dagelijks.

jetm
Berichten: 1283
Geregistreerd: 03-10-05
Woonplaats: Driebergen (ut)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:04

Zelf heb ik ook paard die ontzettend gevoelig paard is/was en we zijn al jaren bezig samen en het gaat (net als bij jou denk ik) steeds beter maar "DE" tip is er denk ik niet bij dit soort paarden.
Tijd, rust geduld en zelf de "juiste mindset" houden helpt denk ik veel.

Wat ons (niet alleen hem maar mij ook) ook veel geholpen heeft is de Trust Technique
Caron heeft zich steeds beter zelf leren reguleren en dat vind ik heel mooi om te zien.

Ibbel

Berichten: 49135
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Paard blijft nerveus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:19

Mensen die roepen dat er 'iets met nieren of lever' is, snappen het niet helemaal. De nieren en de lever zijn de afvalverwerkers van het lichaam. Op het moment dat die het niet doen, hoopt (giftig) afval zich op. Vrijwel het allereerste effect daarvan is dat een mens of dier doodmoe wordt. Vraag het iedere dialysepatient maar. En schrikachtigheid en bekaf zijn gaat niet samen.

'Nier-energie' is bovendien een kulterm, dat bestaat niet. De nieren werken of niet (of niet optimaal) en als dat laatste aan de hand is, is dat met bloedonderzoek prima aan te tonen. En dan is je paard doodziek. Gezonde nieren hoeven niet ondersteund te worden, en doodzieke nieren kun je niet met een simpel supplementje ondersteunen.

Maar de alternatieve hoek roept over het algemeen als eerste dat de nieren of de lever niet goed werken. Om één of andere vreemde reden, want dat komt heel weinig voor, en als het voorkomt is het levensbedreigend.

Lang verhaal kort: de kans dat er iets met welk orgaan dan ook aan de hand is, is nihil, en de kans dat je met allerlei supplementen iets aan een temperamentprobleem kunt doen is ook nihil.

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:21

Benzz schreef:
Ik ken heel veel paarden die nog zijn blijven leven ondanks hun........het was zeer schrijnend om dat te zien. Ik woon om de hoek, dus ik zie het dagelijks.

Tsja, ik heb vele andere gevallen gezien en kan alleen daarvoor spreken. Ik weet zeker als het niet verantwoord is voor een dier dat Erik echt wel zegt dat hij niet verder gaat behandelen of een behandeling niet eens opstart, want ook dat heb ik gezien. Zijn het dan de eigenaren die met een kapot paard alsnog bij hun komen omdat ze geen afscheid kunnen nemen of is het dan de behandeling van Erik.
Mijn ervaringen met hun zijn zeer goed en ik weet niet eens of jij zelf wel een eigen ervaring met hun hebt.

ogidni
Berichten: 458
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:24

Ibbel schreef:
Mensen die roepen dat er 'iets met nieren of lever' is, snappen het niet helemaal. De nieren en de lever zijn de afvalverwerkers van het lichaam. Op het moment dat die het niet doen, hoopt (giftig) afval zich op. Vrijwel het allereerste effect daarvan is dat een mens of dier doodmoe wordt. Vraag het iedere dialysepatient maar. En schrikachtigheid en bekaf zijn gaat niet samen.

'Nier-energie' is bovendien een kulterm, dat bestaat niet. De nieren werken of niet (of niet optimaal) en als dat laatste aan de hand is, is dat met bloedonderzoek prima aan te tonen. En dan is je paard doodziek. Gezonde nieren hoeven niet ondersteund te worden, en doodzieke nieren kun je niet met een simpel supplementje ondersteunen.

Maar de alternatieve hoek roept over het algemeen als eerste dat de nieren of de lever niet goed werken. Om één of andere vreemde reden, want dat komt heel weinig voor, en als het voorkomt is het levensbedreigend.

Lang verhaal kort: de kans dat er iets met welk orgaan dan ook aan de hand is, is nihil, en de kans dat je met allerlei supplementen iets aan een temperamentprobleem kunt doen is ook nihil.

Beetje kort door de bocht, jij kent mij niet en weet totaal niet wat mijn ervaring is met paarden.
Maar goed, TS succes met je paardje, ik ontstip

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:27

ogidni schreef:
Tsja, ik heb vele andere gevallen gezien en kan alleen daarvoor spreken. Ik weet zeker als het niet verantwoord is voor een dier dat Erik echt wel zegt dat hij niet verder gaat behandelen of een behandeling niet eens opstart, want ook dat heb ik gezien. Zijn het dan de eigenaren die met een kapot paard alsnog bij hun komen omdat ze geen afscheid kunnen nemen of is het dan de behandeling van Erik.
Mijn ervaringen met hun zijn zeer goed en ik weet niet eens of jij zelf wel een eigen ervaring met hun hebt.

Lees Ibbel haar post! Erik ken ik persoonlijk. En dat is een enorme egotripper. Paarden die zwaar bevangen zijn met een flesje detoxen zonder pijnstilling naar huis sturen.....echt een no go. Maar hij verdient serieus aan mensen die het niet meer weten, maar ook geen afscheid durven nemen. Dat principe gaan mijn nekharen al van overeind staan. Geld verdienen aan onzekere mensen. En ze wijs maken dat die paarden stukken beter zijn, zoals mijn eigen veearts ooit zei: het placebo effect werkt heel goed bij mensen die een paard hebben.

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:29

Ibbel schreef:
Lang verhaal kort: de kans dat er iets met welk orgaan dan ook aan de hand is, is nihil, en de kans dat je met allerlei supplementen iets aan een temperamentprobleem kunt doen is ook nihil.

Enige waarheid met supplementen is: Je portomonnee voelt het wel heel goed.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:48

Ilayla schreef:
.

Over de pony:
• IJslander van 12 (5 jaar in Nederland en dus bij mij). Hiervoor op een trainingsstal en zo ver ik begreep redelijk ‘natuurlijk’ opgegroeid.
• Staat 24/7 buiten in paddock/ wei met onbeperkt hooi en andere paarden.
• Schrikt/ wordt nerveus van voorwerpen, maar ook geluiden en ‘gekke situaties’. Gaat heel makkelijk in zijn primaire reactie: vluchten. Trok zich daardoor heel vaak los. Dit is nu minimaal, maar ontspanning is nog vaak ver te zoeken.



Hoe is jouw gedrag tijdens deze situaties? Op een gegeven moment ben jezelf ook zenuwachtig, omdat je verwacht dat hij bepaald gedrag zal laten zien. Wat dan ook vaak gebeurt. Denk dat zoals hiervoor al gezegd wordt dat de TRT methode iets voor jullie zal zijn. Hierbij train je niet alleen het paard, maar ook jezelf.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 21:58

Ibbel schreef:
Mensen die roepen dat er 'iets met nieren of lever' is, snappen het niet helemaal. De nieren en de lever zijn de afvalverwerkers van het lichaam.

Ik wed drie tegen één dat er inderdaad een misverstand is.
Volgens mij gaat het over de niermeridiaan.
Net iets anders dan het orgaan 'nier'.
Citaat:
'Nier-energie' is bovendien een kulterm, dat bestaat niet.

Mag jij vinden, hoor.
Vrijheid blijheid.
(Hoe oud de kennis van traditionele Chinese genezers exact is, kan verschillen, maar de westerse wetenschap legt het echt af.)

Citaat:
Lang verhaal kort: de kans dat er iets met welk orgaan dan ook aan de hand is, is nihil

Juist!
:j
Citaat:
en de kans dat je met allerlei supplementen iets aan een temperamentprobleem kunt doen is ook nihil.
[/quote]
Onjuist.
Over 'wat precies temperament is' valt te debatteren.
Dat schrikkerigheid bij de meeste paarden wel te beïnvloeden is, met valeriaan, L-tryptofaan, hop of noem maar op (naast een geëigende portie werk) is een simpel feit.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Paard blijft nerveus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 22:47

Een hele andere piste: hoe noemt hij? Vooral de stalnaam? Wie zijn de ouders?