Paarden dekken elkaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Paarden dekken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 14:41

Hoi,

Bij ons op stal is er op dit moment veel onrust onder de paarden.
Ruinen dekken merries.
En dan meerdere ruinen.
Veel merries hengstig.

Groot deel van de paarden staat al op monnikspeper, maar dit heeft niet voldoende effect.

Wie herkent dit en weet de oplossing?
Welk supplement werkt echt?

Het gaat niet om één groep maar paarden uit zelfs meerdere groepen die niet bij elkaar staan.

Alvast bedankt!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paarden dekken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:43

Ik zou denk ik de dierenarts hiervoor laten komen, voordat er ongelukken gebeuren.
Zou het komen door het warme weer dat merries te vroeg hengstig worden?

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:44

De oplossing, merrie kudde en ruinen kudde maken.

Liiesjjj

Berichten: 1184
Geregistreerd: 08-01-08
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:45

Wij hadden dit probleem ook bij ons op stal. Supplementen werkte hier niet, enige optie was ze uit elkaar halen.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Paarden dekken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:49

Idd wat Marlies zegt, uit elkaar halen met een goede klap stroom er tussen. Iets anders werkt niet.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Paarden dekken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 14:52

Op het moment dat zoiets eenmaal begint is het lastig te managen, zeker als het ook meerdere ruinen en merries gaat die hetzelfde gedrag vertonen. De merries zie je dan ook vaak steeds vaker hengstig worden.
De enige echte oplossing is een ruinen en merrie groep maken. Dan heb je niet de risico's van de dekkingen, maar ook de hormonen die weer beter tot rust komen.

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: Paarden dekken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 15:25

Ben bang dat alles gaan wisselen gaan optie is helaas, ik heb hier geen invloed op.

Is het zo dat als er paarden zijn die het doen, dat anderen dat dan overnemen?
Omdat de vorige hengstigheid nog niet lang geleden geweest is...

En hoe schadelijk is het dekken?
Ik ben de eigenaar van een merrie die dus nu vaak hengstig is en steeds gedekt wordt. Ze is pas 3.

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:30

Hier moest helaas de dekkende ruin vertrekken

We hebben m eerst een tijdje apart gehad, maar dat was ook best zielig.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:30

Ja, dat kan zeker behoorlijk schadelijk zijn….

Ik zou hier toch echt gericht actie op ondernemen.
Lijkt me dat niemand dit wil toch?

Zijn er veel wisselingen in de groep geweest of is deze groep al lang stabiel?

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:31

Hoe schadelijk is het? Tja, er springt steeds een ander paard op haar rug. Zit er een paard tussen dat ook bijt of ijzers heeft, dan heb je al snel verwondingen op je merrie. Meerdere keren een paard op haar rug is ook belastend voor jouw jonge merrie.
Wordt je merrie ook werkelijk gepenetreerd door de ruinen? Lijkt me ook niet zo gezond. Wie zegt dat die ruinen schoon zijn?
Waarom heb je er geen invloed op om de kudde te scheiden? Ik neem aan dat er meer eigenaren niet gecharmeerd zijn van dit gebeuren. Een pensionstal dient veilige stalling/weidegang te bieden. De pensionstal betaalt jouw dierenartsrekening niet.

LaPluche

Berichten: 1980
Geregistreerd: 15-05-16
Woonplaats: Twente

Re: Paarden dekken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:35

Idd zeg, ik zou hier ook niet mee akkoord gaan.
Jouw merrie is nog hartstikke jong en die zware ruinen op de rug is zeker niet goed.
Is het mogelijk de merrie uit de kudde te halen zo lang.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:36

Behalve de lichamelijke schade die ze kunnen oplopen door er op springen, kan het ook infecties veroorzaken. Sommige ruinen kunnen namelijk, ondanks castratie nog wel echt dekken, niet met ejaculatie maar wel penetratie.
Mijn ruin United dekte ook, was jong gecastreerd en geen klophengst oid. maar hij deed verder wel echt volledig dekken. Daarom mocht hij ook nooit bij merries staan.

Melvern
Berichten: 4410
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 15:58

Op de stal waar ik stond met mijn merries waren 2 ruinen die dekten. Levensgevaarlijk om je merrie uit de wei te halen of langs de stal van die ruinen te lopen. Ze braken de boel af. Een keer het hele hek eruit en meerdere paarden over de straat. Eerst moest mijn merrie apart ( laat ik het maar een hele sociale merrie noemen ) maar dat was niet de oplossing en gelukkig moesten de ruinen weg. Het was niet tegen te gaan. Ook mijn andere merrie van 1,44 werd gedekt door een groot paard.

Gelukkig maar 2 ruinen ( stonden niet tegelijkertijd op die stal ) en geen problemen met de andere ruinen en zelfs klophengst.

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Re: Paarden dekken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 16:25

Het rare is, het is in bijna elke groep. Dus ik heb het niet over 1 ruin maar echt meerderen.
En mijn merrie laat die ruin overigens ook geen seconde met rust. Hij kan nog niet meer grazen, want zo heftig duwt ze haar achterhand tegen hem aan.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paarden dekken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:28

Als het zo op een stal opduikt, zou ik toch eens kritisch kijken naar zaken als voer en andere omgevingsfactoren, want hoewel het normaal is dat sommige ruinen dekken, is dit "besmettelijke" vreemd.

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 16:30

tamary schreef:
Als het zo op een stal opduikt, zou ik toch eens kritisch kijken naar zaken als voer en andere omgevingsfactoren, want hoewel het normaal is dat sommige ruinen dekken, is dit "besmettelijke" vreemd.


Ja ik ben wel benieuwd naar meer ervaringen en waar het dan aan kan liggen.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 16:31

Ik zou haar direct weg halen uit deze groep, want zo te lezen is zij de aanstichter en niet de ruin. Merries kunnen erg dwingend zijn.

En dan met elkaar om tafel, dus stalgenoten en staleigenaar om op zoek te gaan naar een oplossing. Want als het speelt in meerdere groepen, hebben ook meerdere eigenaren baat bij een andere groepssamenstelling.

Voor de merrie is het schadelijk (of kan het zijn) maar ook de ruin zal zijn energie wel voor andere dingen kunnen gebruiken en gewoon willen grazen.

Sjaad

Berichten: 4728
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 16:47

MarliesV schreef:
Ik zou haar direct weg halen uit deze groep, want zo te lezen is zij de aanstichter en niet de ruin. Merries kunnen erg dwingend zijn.

En dan met elkaar om tafel, dus stalgenoten en staleigenaar om op zoek te gaan naar een oplossing. Want als het speelt in meerdere groepen, hebben ook meerdere eigenaren baat bij een andere groepssamenstelling.

Voor de merrie is het schadelijk (of kan het zijn) maar ook de ruin zal zijn energie wel voor andere dingen kunnen gebruiken en gewoon willen grazen.


In de andere wei staan ze ook allemaal in de rij... Dus zal niet veel uit maken.
Ik probeer er gewoon achter te komen wat dit kan veroorzaken. Het is gewoon heel raar dat het bij allemaal ineens zo heftig is.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:12

kunnen jullie geen aparte ruinen en merrie groepen maken?
dan is het vaak wel klaar.

is toch vaak iets van dominantie en onderdanig gedrag, is er recent een nieuw paard gekomen??

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paarden dekken elkaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 17:46

Tja je kan de oorzaak wel achterhalen maar ik zou eerst energie steken in het gevolg oplossen, voordat je straks een merrie hebt lopen met een rugprobleem, verwondingen of een baarmoeder ontsteking.

Andere wei met alleen merries. Dan maar tijdelijk de boel wat in andere groepen delen, maar ik zou die echt direct er uit halen en dan maar is geen dokteren met waar het vandaan komt.

Dominantie idd of onderdanigheid door groepsverandering hoor je wel vaker.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 18:18

Dat is nou precies de reden dat op de meeste pensionstallen de merries gescheiden staan van de ruinen. Als de merries niet hengstig zijn is er niets aan de hand, maar zodra ze hengstig zijn willen ze graag gedekt worden. Mijn ruin is op zijn 11e gaan dekken. De 2 merries die bij hem stonden gingen net zolang doorzeuren en voor hem inparkeren tot hij erop ging. Toen meerdere ruinen gingen dekken is de groep gescheiden. Voor beiden is het uiteindelijk niet goed. Ruin kan ook nog met een been in een deken blijven hangen. De merries toen die door hem gedekt zijn hebben er verder geen last van gehad. Oh, en hij ging all the way! En monnikspeper hielp geen drol.