Gevoelig paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 19:56

Tijdens aanrakingen met mijn hand loopt ze bewust weg, niet snel of gehaast, maar ze draait zich rustig van me af en loopt dan weg. Ook borstelen vind ze niet erg fijn, en dan loopt ze ook weg als dat kan. Ze lijkt dus erg negatief te staan tegenover aanraking, als ik met haar loop en haar even aanraak vind ze het oke, en wijken voor druk etc doet ze heel goed en heeft ze geen moeite mee, maar borstelen en aanraken vind ze eigenlijk helemaal niks. Iemand die dit herkent, en eventueel weet wat ik hier aan kan doen zodat ze het niet meer als negatief ervaart?

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-23 19:58

Ter aanvulling, ik heb haar net anderhalf week, en haar vorige eigenaar herkent dit gedrag, maar wist ook niet waar het vandaan kwam

ruitje

Berichten: 12319
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:04

Is het overal? Of op specifieke plekken?

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:05

Ik herken dat wel, het kan zijn dat het paard gevoelig is omdat het niet helemaal lekker in zijn vel zit. Ik heb paarden echt zien verbeteren op aanraking door een goede osteopathie behandeling. Soms wanneer er een blokkade zit, worden zenuwen ook geblokkeerd en dat kan voor overgevoeligheid zorgen bij aanraking.
Ik kende er ook eentje die deed dat heel extreem maar die had artrose in de hals.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:16

Rach_el schreef:
Tijdens aanrakingen met mijn hand loopt ze bewust weg, niet snel of gehaast, maar ze draait zich rustig van me af en loopt dan weg. Ook borstelen vind ze niet erg fijn, en dan loopt ze ook weg als dat kan. Ze lijkt dus erg negatief te staan tegenover aanraking, als ik met haar loop en haar even aanraak vind ze het oke, en wijken voor druk etc doet ze heel goed en heeft ze geen moeite mee, maar borstelen en aanraken vind ze eigenlijk helemaal niks. Iemand die dit herkent, en eventueel weet wat ik hier aan kan doen zodat ze het niet meer als negatief ervaart?


Hoe loopt ze weg? Staat ze niet vast op een poetsplaats bijv? Hoe reageert ze als je haar op een poetsplaats aanraakt of poetst? Het ene paard houdt meer van tutten dan het andere paard dus deels kan het karakter zijn. En het kan ook zijn dat ze weg loopt omdat ze je nog niet zo goed kent natuurlijk. Een paard in vrije omgeving kiest ook niet altijd een mens uit als maatje.
Ik zou in jouw geval eerst starten met les en grondwerkles. Zodat jullie een goede band krijgen. Ik denk dat je dan ook wat beter kunt zeggen of ze niet van poetsen houdt, of dat ze jou nog niet zo vertrouwt. En via je lesgeefster kun je dan ook werken aan het poetsen, mocht dat nog nodig zijn. Maar goed, je kunt dus een paard treffen wat het liefst een zo kort mogelijke borstelbeurt wil, zadel op en vooral weer door. Niet omdat ze perse een hekel hebben aan borstels oid, maar meer omdat het van hun niet hoeft. Tis alleen lastig te zeggen als je haar net hebt.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Gevoelig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-23 20:40

Eigenlijk is ze heel braaf.. ze heeft geleerd te wijken voor druk en doet dat netjes als jij haar aanraakt.
Zet je haar wel vast (of met halster/touw) als je gaat borstelen?
Paardje wat ik nu heb staan ondergaat borstelen omdat het nu eenmaal moet, maar dan moet ik wel een halster + touw gebruiken, laat ik haar los staan dan loopt ze ook weg.