Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rivendell

Berichten: 6820
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: Emmen

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 19:52

Is de pony medisch gekeurd bij aankoop?

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 20:48

Hoe vaak zijn je jullie met de pony aan het werk ? Dus rijden /longeren .
Komt de pony overdag ook buiten ?

Pony van deze leeftijd hoort mijn inziens niet meer als 3x per week aan het werk rest van de week poetsen maar verder niks . En overdag natuurlijk minimaal paar uur buiten

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:26

Ik denk dat jullie veel te snel willen. Ik snap dat als je een pony hebt je zo snel mogelijk bezig wil. Maar een band opbouwen lijkt mij prioriteit: poetsen, lekker erbij in de stal zitten, beetje werk aan de hand, lekker tuttelen (manen invlechten) etc. Paarden hebben vaak best lang nodig om aan hun nieuwe huis te wennen. Door de stress kunnen ze ander gedrag laten zien en kunnen daardoor ook een maagzweer krijgen (dat merk je door zurig worden op de singel). Mijn paard had minimaal een half jaar nodig om te wennen en heb met haar de eerste drie maanden niks gedaan, alleen wennen...en een band opbouwen.
Verder is een 4,5 jarige nog een jong dier en zou ik met beleid het rijden op gaan bouwen als het paardje er aan toe is. Zolang het zuur reageert, is het er niet aan toe....

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 22:55

Tegen spierpijn kan je magnesiumcitraat geven en voor de maag en darmen zou je Mastic Horse treatment kunnen geven. Dit geeft snel resultaat als het iets is in die richting. En wat ook heel belangrijk is, geef hooi voordat je gaat rijden of longeren, dat beschermd de maag tegen klotsen van maagzuur. En niet langer dan 4 uur zonder eten.

0000
Berichten: 5475
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:06

Ik vraag me eigenlijk als eerste af, waarom de keuze voor zo'n jonge pony met niet of nauwelijks ervaring in de bak voor zo'n jong meisje? Weinig bakwerk betekent vaak ook nog erg scheef, weinig balans en in sommige gevallen weinig begrip van wat er nou precies gevraagd word. Naast het fysieke deel, doet dat mentaal ook wat met een paard.

Verder ga ik met de rest mee, spierpijn is echt een teken dat je niet een beetje maar veel teveel gedaan hebt. Als de pony ineens meer of anders moet werken, dat niet kan verwerken en daardoor zich gaat vastzetten in het lijf, ben je al snel verder van huis dan alleen wat spierpijn. Ik zou gaan voor een check door een goede fysio en dan het werk echt rustig opbouwen met veel aandacht voor ruggebruik en ontspanning.

Tot slot, een pony om de hals vliegen lijkt wel heel leuk en schattig, maar is eigenlijk een gigantische inbreuk op zijn persoonlijke ruimte. Er zijn heeel veel paarden die dat echt niet lollig vinden. Leer je dochter meer rekening te houden met de gevoelens en in plaats van gewoon te gaan, eerst even te 'vragen' aan de pony of het ok is. Dus even een pauze in het benaderen, je intenties/gevoel kenbaar maken en dan ook echt accepteren wat ponylief aangeeft. Op die manier creƫer je een heel andere band, wederzijds respect en daar vanuit vertrouwen.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-23 23:14

Wennen duurt vaak wel een half jaar. Heeft jullie pony gezelschap of is hij ineens alleen?

Onze eerste pony was (in tegenstelling tot wat de verkoper zei) bepaald geen kinderpony. Ze was enorm agressief, denk o.m. uit angst. Heb wel een half jaar veel grondwerk met haar gedaan, dat heeft fantastisch geholpen. (Ik gebruikte de methode van Klaus Hempfling.) Daardoor is ze een superlieve en betrouwbare pony geworden. Inmiddels is ze er niet meer (ze is 24 geworden, we hebben haar 18 jaar gehad) en we missen haar nog steeds.

Wennen kost tijd, het missen van kameraadjes/vriendjes ook, nieuwe omgeving, nieuwe mensen.

Doe vooral leuke dingen met hem en overvraag hem niet. Ga lekker wandelen, doe spelletjes, leg geen nadruk op werken. Dat komt allemaal wel.