Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wunnie4
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-11-23

Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 18:19

Hoi allemaal,

Sinds kort hebben mijn dochter en ik een eigen (e) pony gekocht. We hebben hem gekozen vooral op zijn innerlijk/karakter , stond ook in de advertentie geweldig lieve betrouwbare pony. Toen we er waren was hij ook super lief en geduldig.
Nu hij bij ons staat is dat minder. Ik heb vanochtend de dierenarts erbij gehad omdat hij een kuchje had. Het was waarschijnlijk een lichte keelonsteking en niets ergs. Hij heeft medicatie. Ook had de pony spierpijn zei de dierenarts. Hij was weinig gewend en bij ons mag hij ineens iets meer aan het werk.

Hij was in het begin ook erg lief maar daarna deed hij vaker lelijk met aansingelen en opstijgen(zelfs bokken) en nu ook in de stal soms oren plat achterover als mijn dochter hem een knuffel wil geven. Nu denk ik , hij heeft natuurlijk last van zijn keel en spierpijn. Alles is nieuw voor hem snap ik heel goed. Hij is 4.5 jaar en meer dan 4 jaar van zijn leven op dezelfde plek gestaan. Toch vind ik het vervelend en een beetje gevaarlijk, ik schrik ervan. vooral voor mijn dochter van 9 ben ik bezorgd. Tegen mij doet de pony minder snel lelijk, lijkt mij al een beetje te vertrouwen.
Kortom zo ken ik de pony niet zoals hij was en gezien/gekocht heb.

Heeft iemand hier misschien ervaring mee of tips? Maak ik mij terecht zorgen ? Moet ik het tijd geven? Komt dit door ziekte/spierpijn/wennen?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:25

Ten eerste hebben jullie goede begeleiding van een instructeur?

Een paard hoort niet zo spierpijn te krijgen. Dat betekent dat hij overvraagd is ipv rustig opgebouwd.

Dat de pony bij jullie verandert qua gedrag kan heel erg goed liggen in hoe jullie ermee om gaan.

Ik zou er prof hulp bij vragen die jullie kan begeleiden in het goed omgaan met de pony en zorgen dat beide weer positieve associaties krijgen bij elkaar.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:34

Was hier van de week ook al niet een topic over?

Pony is nog erg jong.
Heeft nu spierpijn.
Dat klinkt als overvragen.
Daarom misschien ook het lelijk doen naar je dochter. Want dat is de associatie met werk en pijn.

Daarnaast klinkt dit ook als last van de maag of slecht passend tuig.
Voor jou om te onderzoeken :)

Hoe is verder de huisvesting?
Genoeg ruwvoer? Genoeg buiten met ruimte en andere paarden?

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:38

Paardje is niet veel gewend geweest, dus ik sluit me aan met al wat hierboven werd geschreven. Ook eens goed laten controleren of het zadel goed past, kan ook veel pijn geven.
Het duurt ook even eer een paard de "verhuis" heeft "verteerd". Komt ze veel buiten? Is er genoeg hooi? Is het voer hetzelfde of is dat drastisch gewijzigd...
Mijn paard heeft bijna een half jaar nodig gehad om zijn verhuis te verteren, andere thuis, andere mensen, andere stal, andere gewoonten, andere paarden, andere geluiden...

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:38

pas 4,5 jaar, net verhuisd en meer aan het werk. Hoe lang hebben jullie de pony Wat is “ wat meer werk” dan waar hij vandaan kwam? Weten jullie zijn dagelijkse routine daar?

Klinkt als paardje dat zijn huis kwijt is en alles waar hij vertrouwen in had / aan gewend was. En daarij dus licht ziek is en zich niet lekker voelt. Misschien dus even terug naar de basis. Pony heeft tijd nodig te aarden, aan het nieuwe huis en ritme te wennen. Vergeet niet dat er een pony ook een goed ontwikkeld bewustzijn heeft. En dat de meeste paarden echt weken, soms paar maanden nodig hebben om ergens helemaal t wennen. Zegt niet dat je zo lang moet wachten natuurlijk met werk. Maar bouw de band rustig aan op. Investeer bijv eerst eens wat tijd in de opbouw van jullie band, met bijv grondwerk. Zo leren jullie elkaar kennen. En pak het rijden met rust op, vraag niet meteen te veel. Daarom: wat was hij daar gewend? Die conditie moet ook opgebouwd worden. Kortom: even paar stapjes terug, terug naar zijn basis en starten met dat vertrouwen op te bouwen.

Wunnie4
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 18:51

Qua huisvesting ongeveer hetzelfde, misschien iets minder lang buiten in de winter. Qua voer niet veel veranderd, ik voer hem ook bij met slobber en vitamines.
Ik heb niet heel hard gewerkt met hem maar wel in de bak, hij was bijna alleen gewend om op het strand te rijden en buitenritten.
Mijn dochter krijgt les, zowel groeps als privé les. Het zadel past goed , waren ook geen problemen mee voordat ik hem kreeg. De dierenarts kon duidelijk vertellen dat het spierpijn was toen hij op bepaalde plekken duwde. Zijn verklaring was , ineens in de bak rijden ipv rechte stukken kan spierpijn geven. Hij was ook nog aan t wisselen met tanden zei hij.
Verder vertroetel ik hem veel, wandel veel poets veel. Maar heb wel een vervelend onderbuik gevoel nu.

ziezoziezo22
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-10-13

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:54

Je schrijft het zadel past goed ook voordat je hem kreeg.
Is er wel een zadelmaker of iemand die er verstand van heeft om te kijken of dit zadel ook op deze pony past

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:55

We onderschatten vaak hoeveel impact de verhuizing heeft op een paard. Behalve dat zijn omgeving verandert, verandert ook de mens, het eten, de andere paarden. Het kan goed zijn dat hij last van zijn lijf heeft. Dus even een stapje terug. Het kan ook zijn dat hij door ander hooi een maagzweer heeft, daar kunnen paarden ook wat zuur van worden.
Dus een stapje terug, en misschien wat meer met hem grondwerken, wandelen, etc.

Wunnie4
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 18:57

ziezoziezo22 schreef:
Je schrijft het zadel past goed ook voordat je hem kreeg.
Is er wel een zadelmaker of iemand die er verstand van heeft om te kijken of dit zadel ook op deze pony past


Ja het zadel is goed aangemeten en bekeken bij de pony toen.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 18:58

Toen... Hoe lang geleden is toen?
Nu meer aan het werk is meer spier is geen passend zadel meer.

Sowieso een paard in de groei elk half jaar laten controleren.

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:02

Neem contact op met de vorige eigenaar en vraag of diegene je een paar keer wilt komen helpen.
Daarnaast even een flinke stap terug qua werk, ik lees privé les en groepsles, dus 2x per week les in de bak, is erg veel lichamelijk maar ook zeker mentaal voor een jong dier die vooral rechtuit naar buiten is geweest.

Daarnaast idd het zadel nogmaals controleren, vergeet ook de singel niet (voor verschillende vormen buik zijn er verschillende vormen singels) en eventueel zijn maag behandelen gezien de boosheid en zelfs bokken met opstappen.
Stress geeft verhoogde kans op maagzweren, en een verhuizing geeft stress.

Wunnie4
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 19:04

DuoPenotti schreef:
Toen... Hoe lang geleden is toen?
Nu meer aan het werk is meer spier is geen passend zadel meer.

Sowieso een paard in de groei elk half jaar laten controleren.



Paard staat koud 2 weken bij mij

Wunnie4
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-11-23

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 19:05

Een privéles voor mijn dochter is voornamelijk veel stap en wat draf. Geen intensief half uur.

DuoPenotti

Berichten: 29523
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:06

Wunnie4 schreef:
DuoPenotti schreef:
Toen... Hoe lang geleden is toen?
Nu meer aan het werk is meer spier is geen passend zadel meer.

Sowieso een paard in de groei elk half jaar laten controleren.



Paard staat koud 2 weken bij mij

Oké. Dat is niet duidelijk in je OP. of heb daar overheen gelezen

Wunnie4
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-11-23

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 19:23

even voor de duidelijkheid. Paard staat pas 2 weken bij mij. Had ik niet goed aangegeven.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:26

Als jullie de pony slechts 2 weken hebben en hij zich duidelijk niet lekker voelt, dan is dit waarschijnlijk de oorzaak van zijn gedrag. Ik gok even dat jij ook degene bent die hem voert (niet je dochter) en dat jij misschien iets rustiger in omgang bent waardoor hij bij jou ook al meer vertouwen toont dan bij je dochter.

Ik zou het even lekker rustig aan doen met de pony en je dochter ook even vragen rustig om hem heen te zijn. Gewoon uitleggen dat hij zich nu even niet zo lekker voelt.
Vertouwen opbouwen kost tijd, dat lukt niet in 2 weken.. Ik zou het even tijd geven, even alleen wandelen/borstelen en verwennen tot je zeker weet dat hij weer in orde is en dan pas het rijden weer rustig oppakken.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:30

Heeft hij het misschien koud? Toevallig gisteren zelf aan de hand gehad

Wunnie4
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 19:37

journee schreef:
Als jullie de pony slechts 2 weken hebben en hij zich duidelijk niet lekker voelt, dan is dit waarschijnlijk de oorzaak van zijn gedrag. Ik gok even dat jij ook degene bent die hem voert (niet je dochter) en dat jij misschien iets rustiger in omgang bent waardoor hij bij jou ook al meer vertouwen toont dan bij je dochter.

Ik zou het even lekker rustig aan doen met de pony en je dochter ook even vragen rustig om hem heen te zijn. Gewoon uitleggen dat hij zich nu even niet zo lekker voelt.
Vertouwen opbouwen kost tijd, dat lukt niet in 2 weken.. Ik zou het even tijd geven, even alleen wandelen/borstelen en verwennen tot je zeker weet dat hij weer in orde is en dan pas het rijden weer rustig oppakken.



Ik voer hem inderdaad, je ziet duidelijk dat hij al meer vertrouwen in mij heeft. Hij komt ook knuffelen met zijn hoofd bij mij. Mijn dochter wilde hem een knuffel geven vanmiddag om zijn nek heen, toen deed hij zijn oren plat in de nek. Ik dacht meteen aan zijn keelontsteking/verkoudheid dat hij dat misschien daarom niet prettig vond.

Wunnie4
Berichten: 10
Geregistreerd: 22-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-23 19:38

Sintara schreef:
Heeft hij het misschien koud? Toevallig gisteren zelf aan de hand gehad


Hij is geschoren en heeft een 300 grams halsdeken op. Hij voelde niet koud aan.

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:52

Twee weken is nog zo kort! Laat je paard lekker bijkomen. Beetje aan de hand werken, wandelen, poetsen, observeren. Niet teveel in de ruimte van je paard gaan zitten als hij dat nog niet wil. Zo'n knuffel van jouw dochter is erg lief bedoeld, maar het beestje kent haar nog amper en zal dit nu dus bedreigend vinden. Vandaar de boze uiting. Leg je dochter uit dat dat later misschien kan maar dat zoiets moet groeien. Nodig het paard uit om naar jou te komen ipv andersom. Het rijden zou ik zelf wat rustiger aan doen. Eerst laten bijkomen, zeker nu zijn gezondheid niet optimaal is. En daarna langzaam oppakken, niet gelijk 3x per week allerlei lessen, maar rustig starten 1 op 1 samen met een instructeur die mee kan kijken naar je paard. Elkaar leren kennen en samen ontdekken hoe je een team kunt vormen. Met tijd, rust en regelmaat ga je vast een hoop kunnen bereiken. :)

Hingarden

Berichten: 250
Geregistreerd: 04-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 19:59

Gefeliciteerd met jullie eigen pony.
Wat jammer dat het niet helemaal naar wens gaat.

Dus vanaf mijn kant even een hele andere insteek, hoe strak singelen jullie aan?
Ik zie zo vaak mensen die de singel zo verschrikkelijk strak aantrekken.
En sommige doen dit meteen al als ze het zadel er opleggen.
Dus zadel erop lekker strak aantrekken en voordat de ruiter opstapt, trekken ze het nogmaals aan.
Sommige paarden kunnen hier erg vervelend op reageren! (helemaal als er mogelijk een maagzweer aanwezig is door de stress van de verhuizing)
Ik zeg altijd maar zo, als je netjes in balans zit, hoeft die singel helemaal niet zo strak. :o

Dit zou heel goed de reden kunnen zijn dat hij zo nijdig doet naar de singel en aanslingeren en bokt bij het opstappen (ongemak van de singel)
Probeer de singel eens zo vast te maken dat het paard niet eens reageert en door heeft dat je het vast maakt. En dan singel je beetje bij beetje aan, met steeds even een stukje stappen tussen door.

En verder geef de pony de tijd om te aarde. Grondwerk les kan echt heel waardevol zijn in de kennismakingsfase tussen jullie en het paard.
En zeker voor je dochter, die misschien toch af en toe te opdringerig is naar de pony toe, stal binnen lopen en knuffelen met de pony, terwijl de pony op dit moment misschien nog wat eigen ruimte nodig heeft om te wennen.

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-23 21:42

Wunnie4 schreef:
journee schreef:
Als jullie de pony slechts 2 weken hebben en hij zich duidelijk niet lekker voelt, dan is dit waarschijnlijk de oorzaak van zijn gedrag. Ik gok even dat jij ook degene bent die hem voert (niet je dochter) en dat jij misschien iets rustiger in omgang bent waardoor hij bij jou ook al meer vertouwen toont dan bij je dochter.

Ik zou het even lekker rustig aan doen met de pony en je dochter ook even vragen rustig om hem heen te zijn. Gewoon uitleggen dat hij zich nu even niet zo lekker voelt.
Vertouwen opbouwen kost tijd, dat lukt niet in 2 weken.. Ik zou het even tijd geven, even alleen wandelen/borstelen en verwennen tot je zeker weet dat hij weer in orde is en dan pas het rijden weer rustig oppakken.



Ik voer hem inderdaad, je ziet duidelijk dat hij al meer vertrouwen in mij heeft. Hij komt ook knuffelen met zijn hoofd bij mij. Mijn dochter wilde hem een knuffel geven vanmiddag om zijn nek heen, toen deed hij zijn oren plat in de nek. Ik dacht meteen aan zijn keelontsteking/verkoudheid dat hij dat misschien daarom niet prettig vond.


Je dochter kwam waarschijnlijk iets te enthousiast op de pony af en de pony kent haar nog niet voldoende om zeker te zijn van haar bedoelingen. Oortjes naar achter is dan ook geen vreemde reactie. Zeker niet als de pony niet lekker in zijn vel zit. Dit heeft gewoon tijd nodig.

Wat betreft het aansingelen en het bokken, dit kan zeker puur de spierpijn zijn. Even rustig aan zodat hij het zadel niet met pijn gaat associëren.

Ik ga ervan uit dat de pony wel met een soortgenoot staat? Mocht dit niet zo zijn, dan is dit wel iets om over na te denken. Paarden zijn kuddedieren en kunnen ook verschillende klachten, ook maagzweren ontwikkelen vanwege de stress van alleen staan. Bij sommige dieren lijkt niets aan de hand tot ze fysieke klachten krijgen.

Een van mijn eigen paarden kon bijvoorbeeld niet zonder fysiek contact met een ander paard, zelfs niet voor een aantal uur. Hij stond s'nachts dus ook nooit alleen in een box, altijd met een vriendje om stress te voorkomen. Mocht jullie pony nu wel alleen staan, dan zou ik er toch snel een pony bij zetten.

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:29

Amper 2 weken! Jullie gaan echt hard van stapel. Ik zou eerst een maandje grondwerklessen gaan volgen. Vooral voor je dochter om te werken aan vertrouwen em begrip en dan pas weer een zadel erbij pakken.

En, het is wintertijd, staat hij wel 4-8 uur buiten in een kudde met ruwvoer elke dag? Van ophokken wordt geen pony/ paard beter

Sl_Valley
Berichten: 2
Geregistreerd: 26-11-23

Re: Paard doet ineens chagrijnig. Wie kan mij tips en uitleg geven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 11:41

Ik zou het opbouwen wat rustiger doen, zorg dat je ook rustdagen heeft om zijn spierpijn eruit te lopen en doe op deze dagen dan grondwerk of even kort los longeren. Zeker grondwerk is belangrijk, zo werk je aan het vertrouwen en leren ze elkaar beter kennen.

Voor ondersteuning vd spieropbouw kan je hem eiwitrijk voer geven (kom even niet op de naam van wat wij zelf hebben gevoerd).

Succes!

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-23 12:04

Wat leuk om samen een pony te hebben.

Waar drukte de veearts toen hij de spierpijn benoemde?

En mbt je dochter, leer haar dat ze naar de pony kijkt of hij wel wil knuffelen. Dat kan van dag tot dag of uur tot uur verschillen en kunnen ze heel goed aangeven.

Ik heb mijn merrie ruim 10 jaar. Als ik haar een aai wil geven, trekt ze ofwel haar nek weg ofwel komt ze naar me toe. In het eerste geval laat ik haar met rust. Dat weet ze en vaak komt ze daarna snel terug voor een aai of knuffel. Ook daarin heeft een paard voor mij zeggenschap.