Niet stilstaan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 14:55

Hoi, mijn paard heeft moeite met stilstaan, tijdens poetsen en bodywork waarbij ze stil moet staan ed. Als ik haar afleid met bijvoorbeeld een lickit blijft ze wel rustig staan, maar wil het ook gewoon zonder kunnen. Hoe hebben jullie dit aangeleerd?

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:58

Gewoon ho zeggen? En corrigeren?

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:02

Je kunt filmpjes zoeken van ground tying dat is een techniek om ze op een plek te laten staan zonder ze vast te zetten

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:02

Belonen zodra ze 1 seconden stil stond
daarna 2 seconden
daarna 5 seconden

en daarna op afstand aan de lijn

en nu op afstand zonder lijn.

Corrigeren had bij mijn idioot niet zoveel zin, werd er enkel onrustig van. Met de beloningen is ze veel cooperatiever. Beloning was met clicker, brokje (ze kent voedselweigeren) maar nu ook met stem of een aai.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:04

Hoe rustig ben je zelf? Kan het zijn dat ze spanning van jou overneemt?

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:28

Welkom op Bokt! Hoe lang heb je je paard?

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 15:46

Zaterdag een maand

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 16:45

Zet er een commando aan, dan is het voor je paard duidelijk wat je wilt en wanneer.
Met oefeningen van vrijheidsdressuur kun je dit soort dingen goed leten, maar het begint met een commando en belonen, eerst voor heel klein en dan de duur uitbreiden voor je beloont. Liefst met een woord of aai want die heb je altijd bij je.
Een paard dat netjes stil weet te staan is zooooo fijn.

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-23 17:19

Vind het belonen als ze stilstaat erg lastig, was daar inderdaad mee begonnen maar ze staat eigenlijk helemaal niet stil. Als er iemand anders bij is, die haar ondertussen afleid aan de voorkant, is het ook prima. Ik ga ermee verder en het korte stilstaan ook direct belonen. Voedsel beloningen kunnen wel gewoon in deze situatie?

Rocamor

Berichten: 10877
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 17:47

Dat ligt eraan, ik wil dat ze eerst de clicker kennen en dan pas de voedselbeloning. En ook weten wat voedselweigeren is. Voordat je straks een uit frustratie happend paard hebt.

Je paard is nieuw, kent jou en je energie niet. Maak de oefeningen even klein. Doe dit ook in de bak, stukje lopen, wacht - belonen.
Stukje lopen, wacht, belonen
en zo het wachten soms echt met seconden langer maken. Zodat ze weet wat je vraagt en ook hoe ze het juiste antwoord kan geven.

Wat is de achtergrond van je paard? Kende ze al iets?
En is er een groot verschil in huisvesting tussen vorige eigenaar en jou? Ook qua uitloopmogelijkheden, voer, sociaal contact etc.

Want als jouw paard bommetjevol brok zit en even gechargeerd 24/7 in een hokkie, tja, ik zou ook niet meer stil willen staan. Dus ook die randvoorwaarden moeten in orde zijn

Chantiiee
Berichten: 29
Geregistreerd: 05-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:56

Belonen als ze stilstaat met snoepjes en steeds iets langer stil laten staan

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:14

Rach_el schreef:
Hoi, mijn paard heeft moeite met stilstaan, tijdens poetsen en bodywork waarbij ze stil moet staan ed. Als ik haar afleid met bijvoorbeeld een lickit blijft ze wel rustig staan, maar wil het ook gewoon zonder kunnen. Hoe hebben jullie dit aangeleerd?


Bij het poetsen mag mijn Knollie wel een beetje bewegen. Dan ben ik bijvoorbeeld de schouder aan het borstelen en staat er opeens een bekken voor me.
Dan ga ik vrolijk verder met het bekken borstelen, en komt de schouder later wel.
Ik vind dat een prettige manier van 'praten' met mijn paard.

Bodywork kan van alles en nog wat zijn, en 'afhankelijk van wat je doet' kan het ontspannen
(... en dat helpt bij stilstaan...)
maar het kan je dier ook puzzelen
en je kunt je dier in contact brengen met fysieke spanning en dan is stilstaan echt heel erg veel gevraagd.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:46

Hoe oud is ze ts? Ikzelf ben zoals hierboven, liksteentje erbij, 5 minutjes poetsen en dan is het prima. Vlechten doe ik bijv. amper, daar heeft mijn 4 jarige het geduld gewoon nog niet voor en dat is ok. Doe ik wel als hij wortels\brokken eet. Een beetje een middenweg vinden samen en belonen als ze lekker rustig blijft staan.

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-23 15:20

Ze is ondertussen 12, dus het zal niet meer het jeugdige ongeduld zijn verwacht ik. Vandaar dat ik me afvroeg hoe jullie ze hebben geleerd om stil te staan, want misschien doe ik wel iets wat ze helemaal niet snapt

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:12

Gewoon elke pas corrigeren en telkens op dezelfde plek terug zetten. Als je paard zo hardnekkig is zou ik dat eerst oefenen zonder andere activiteit zoals borstelen. Dus zet je paard los op een plek, ga er voor staan en corrigeer wat er beweegt. Pas vooruit =achteruit, pas naar links = pas terug naar rechts etc. Dit is makkelijker met een zweepje, dan kan je vooraan blijven staan. En als het hoofd te veel beweegt breng je dat ook weer in een neutrale positie. Ik werk daarvoor niet met voerbeloningen, daar worden ze vaak toch weer onrustig van en je wilt net dat ze rust vinden in niks doen.

pateeke
Berichten: 2215
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Niet stilstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 16:21

Bij mij betekent een pas vooruit zetten (zonder dat ik het vroeg) een pas achterwaarts. Tijdens het borstelen hoeft de mijne overigens niet stokstijf stil te blijven staan, zolang hij maar niet voortdurend zenuwachtig heen en weer loopt oid vind ik het zelf wel ok.