Respect/impulscontrole

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Heidi1989
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-23

Respect/impulscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 16:54

Hi allemaal,
Ik zit af en toe een beetje met de handen in het haar wat betreft ons paard. We hebben een 4jarige ruin met een ontzettend lief karakter. Ik loop alleen bij meerdere dingen tegen hetzelfde probleem aan: als hij zich iets bedacht heeft dan gaat dat gebeuren. Hij is ontzettend sterk en als ik hem bijvoorbeeld vanuit stal naar de wei breng rukt hij zich plotseling los en rent er vandoor (de buurt in) Ander voorbeeld: Als ik het hek los doen om ze er door te laten kan hij niet wachten maar springt tijdens het openen van het hek er al overheen. Op "normale" relatief rustige dagen gaat ie ook in volle galop de wei in en bokken (soms dus ook al vlak naast me) Ongewenste situaties die je zelfs gevaarlijk kunt noemen dus. Onder het zadel kan hij ook ineens ontploffen als hij iets niet wil of eng vind. Instructie bij het rijden heb ik, dus dat komt wel goed

Alleen, hoe krijg ik respect van mijn paard/dat hij afwachtender wordt. Zijn impulsen iets beter onder controle heeft Op deze manier zijn zijn gedragingen iedere keer "succesvol" voor hem aangezien hij vaak wint. hij is ontzettend sterk en ik voel me steeds meer machteloos. Ik rijd zo'n 2x per week een half uur en hij staat zo'n 8u in de wei. Krijg basisbrok om zijn energielevel niet teveel te boosten.
Wie kan me helpen met tips of ideeën voor oefeningen bijvoorbeeld

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Respect/impulscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:02

Ik zou heel hard aan de slag gaan vanaf de grond met iemand die je daarin kan helpen. Oefenen met respect, leren op jou te wachten. Voordat er ongelukken gebeuren.

Heidi1989
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 17:07

Mee eens, ik wil alleen eerst zelf wat proberen. Het is niet zo dat iedere dag dit soort dingen gebeuren en ik heb genoeg ervaring met andere paarden om wel een beetje te weten wat ik doe, maar we zitten inmiddels in de het cirkeltje dat hem lukt wat hij zich bedacht heeft en ik iedere keer net te laat ingrijp. En de volgende keer denkt hij weer Ah zij gaat wel voor mij aan de kant. Ik ben het zat, dus in ieder geval strijdbaar ;)
Laatst bijgewerkt door Heidi1989 op 12-12-23 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:12

Ja dat snap ik, het probleem zit hem alleen vaak in jouw houding en timing. En daar zijn soms gewoon geen tips aan te geven via internet.
Ik kan je wel tips geven om een hulpmiddel te gebruiken zoals een hengstenketting, maar daar ga je het op lange termijn niet oplossen. Want als je die hengstenketting een keer niet gebruikt, zal hij weer proberen er tussenuit te piepen.
Timing en lichaamstaal is alles :)

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:14

Het is belangrijk dat jij ten alle tijden degene bent en blijft die beslist.

Voordat hij iets bedenkt moet je hem eigenlijk al op zijn plek hebben gezet. Bijvoorbeeld: hij versneld heel lichtjes..dan zet je hem stil. Zorg dat hij geen vaart maakt. Met het in de wei zetten draai hem eerst met zijn hoofd naar jou toe voordat je hem los klikt.

Het hek, even iets verzinnen waardoor hij er niet overheen kan springen meer. (wel veilig)

En met zo'n sterk paard zou ik een bit of hengstenketting gebruiken, om de circel even te doorbreken.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Respect/impulscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 17:24

Ten eerste: zet uit je hoofd dat jouw paard 'ontzettend' sterk is.
... dat zijn alle paarden. Ook een kleine jaarling Welshpony.

Het is dus een kwestie van techniek, opletten, en een band creëren.

Mogelijk zijn er manieren om hem bij het hek openen achteruit te sturen.
... en dat lukt het beste als achterwaarts sturen in neutrale situaties goed lukt.

Idem met een halstertouw: ooit gebruikte ik een kort, dik halstertouw, zodat mijn hand het direct voelde als er iets in het paard veranderde.
Uiteraard werkt dit vroege signaleren het beste als je een serie technieken ter beschikking hebt die uitbreken kunnen voorkomen.

Heidi1989
Berichten: 19
Geregistreerd: 11-05-23

Re: Respect/impulscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-23 17:38

Terechte punten, vaak heb ik haast of niet heel alert. Dat zijn dingen die ik kan veranderen bij mezelf en er zo al anders naast te lopen. @janneke, wat ie zegt klopt uiteraard. Hij heeft gewoon een ander niveau energie dan onze andere paarden (die allemaal 20+ zijn) dus ik moet gewoon alerter zijn op baldadig gedrag dan bij de senioren ;)
Een stukje achteruit is een goed idee!

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Respect/impulscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-23 20:39

Ik kom hier even volgen. Mijn recent gecastreerde ruin (4 maanden geleden) heeft het de laatste 2 weken ook in zijn hoofd gehaald om heel blij te zijn als ik hem van de wei haal, wat resulteert in sprongen maken aan de hand en vorige x zelfs wegcrossen. Hij staat wel bij de minste druk direct terug stil, maar kalmeert dan ook niet en soms wordt het dan ook een gevecht om terug tot stal te geraken. Hij respecteert mijn ruimte en doet het puur voor te spelen, maar zowel voor hem als voor mij is het op deze manier niet veilig. Hij doet dit ook vooral als ik de laatste draden van het padje naar onze wei dicht doe. Onderweg van stal naar de wei is hij super rustig, het lijkt wel alsof hij heviger van de wei komt. Een vriendin stelde het gebruik van een hengstenketting voor, maar wil het liever toch op een “vriendelijkere” manier aanpakken. Enige tips? Dikker halstertouw is niet de oplossing tot nu toe

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:14

Heidi1989 schreef:
Mee eens, ik wil alleen eerst zelf wat proberen. Het is niet zo dat iedere dag dit soort dingen gebeuren en ik heb genoeg ervaring met andere paarden om wel een beetje te weten wat ik doe, maar we zitten inmiddels in de het cirkeltje dat hem lukt wat hij zich bedacht heeft en ik iedere keer net te laat ingrijp. En de volgende keer denkt hij weer Ah zij gaat wel voor mij aan de kant. Ik ben het zat, dus in ieder geval strijdbaar ;)

Je hebt het al zelf geprobeerd, en dat werkt niet.

Hulp erbij halen dus.

Iemand die naast je staat ziet jouw lichaamstaal, de lichaamstaal van je paard en kan je op het moment zelf corrigeren en helpen.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 09:58

evilginger schreef:
Ik kom hier even volgen. Mijn recent gecastreerde ruin (4 maanden geleden) heeft het de laatste 2 weken ook in zijn hoofd gehaald om heel blij te zijn als ik hem van de wei haal, wat resulteert in sprongen maken aan de hand en vorige x zelfs wegcrossen. Hij staat wel bij de minste druk direct terug stil, maar kalmeert dan ook niet en soms wordt het dan ook een gevecht om terug tot stal te geraken. Hij respecteert mijn ruimte en doet het puur voor te spelen, maar zowel voor hem als voor mij is het op deze manier niet veilig. Hij doet dit ook vooral als ik de laatste draden van het padje naar onze wei dicht doe. Onderweg van stal naar de wei is hij super rustig, het lijkt wel alsof hij heviger van de wei komt. Een vriendin stelde het gebruik van een hengstenketting voor, maar wil het liever toch op een “vriendelijkere” manier aanpakken. Enige tips? Dikker halstertouw is niet de oplossing tot nu toe


Waarom zou een dikker halstertouw kunnen helpen? :o?

Je kan het halstertouw wel even de neus doen, maar bij jou zit het probleem daar niet volgens mij.

Zou het eerder zoeken in gehoorzaamheidsoefeningen, ook hier weer voordat hij aan zet tot iets hem laten stilstaan oid en zorgen dat hij geen vaart kan maken om een sprong te maken of weg te crossen. Heeft hij honger als hij van de wei komt?

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:21

Elisa2 schreef:
evilginger schreef:
Ik kom hier even volgen. Mijn recent gecastreerde ruin (4 maanden geleden) heeft het de laatste 2 weken ook in zijn hoofd gehaald om heel blij te zijn als ik hem van de wei haal, wat resulteert in sprongen maken aan de hand en vorige x zelfs wegcrossen. Hij staat wel bij de minste druk direct terug stil, maar kalmeert dan ook niet en soms wordt het dan ook een gevecht om terug tot stal te geraken. Hij respecteert mijn ruimte en doet het puur voor te spelen, maar zowel voor hem als voor mij is het op deze manier niet veilig. Hij doet dit ook vooral als ik de laatste draden van het padje naar onze wei dicht doe. Onderweg van stal naar de wei is hij super rustig, het lijkt wel alsof hij heviger van de wei komt. Een vriendin stelde het gebruik van een hengstenketting voor, maar wil het liever toch op een “vriendelijkere” manier aanpakken. Enige tips? Dikker halstertouw is niet de oplossing tot nu toe


Waarom zou een dikker halstertouw kunnen helpen? :o?

Je kan het halstertouw wel even de neus doen, maar bij jou zit het probleem daar niet volgens mij.

Zou het eerder zoeken in gehoorzaamheidsoefeningen, ook hier weer voordat hij aan zet tot iets hem laten stilstaan oid en zorgen dat hij geen vaart kan maken om een sprong te maken of weg te crossen. Heeft hij honger als hij van de wei komt?


Ik zag het hier ergens staan van een dikker halstertouw, vandaar haha. Het ding is ook dat hij sowieso moet stilstaan zodat ik de draden kan dichtdoen. Normaal zou hij geen honger mogen hebben, er staat nog veel gras op onze wei waar hij continu mee bezig is, tenzij dit niet vult maar lijkt me sterk..

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Respect/impulscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:26

Er zit niet heel veel voedingswaarde meer in het gras momenteel.

Ah even terug gelezen, denk dat het kortere touw de trick was in combi met sneller in kunnen grijpen.

Hij begint te klieren als jij met de draden bezig bent begrijp ik, is er iemand die mee kan lopen en kan helpen met de draden? Het is een lastig stukje want hij zal voelen dat je afgeleid en met iets anders bezig bent.

jowien
Berichten: 977
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:32

Neem de tijd!
Niet even snel buiten/ binnen zetten. Neem er tijd voor, maak er een oefening van.
Grondwerkles kan zeker helpen.

Doe niet de standaard lijn van hek naar stal, maar tussen door stil staan, pasje naar achter, zijwaarts, cirkeltje, je kunt er vanalles tussen stoppen. Hou de aandacht bij jouzelf, niet de focus op waar je uiteindelijk wilt eindigen. Gaat ie te hard? Meteen bochtje in zetten, andere kant op. Aandacht weg? Pasje opzij vragen, eventueel gevolgd door nog een oefening tot de aandacht weer bij jou is.
Kan de eerste keer/ keren best 'eindeloos' duren voordat je dan op je plek van bestemming bent, maar dat loont voor de keren daarna echt.
Of verras hem een keer, ga van de wei op de vaste tijd niet naar stal (of andersom), maar naar eerst bv de bak/ longeercirkel/ even aan de hand grazen/ na een rondje over het erf terug naar de startplek. Dat doorbreekt ook het patroon.
Bij de draden ook het vaste patroon verbreken.
Touwhalster is wellicht beter dan stalhalster omdat je hulpen duidelijker doorkomen. En lang touw/ leadrope, en handschoenen aan.

evilginger

Berichten: 209
Geregistreerd: 18-12-22

Re: Respect/impulscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:37

Besankt voor de tips! Sowieso moet mijn vader een van de dagen mee om te zien hoe hij zich gedraagt in het geval dat hij het bij hem ook zou doen. Oefeningen onderweg lijken me ook wel een goed idee. Het is een kort stukje van de draden van zijn wei naar de draden van het padje, maar zeker voldoende om de aandacht te verleggen!

Nado
Berichten: 3351
Geregistreerd: 23-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 10:40

evilginger schreef:
evilginger schreef:
Ik kom hier even volgen. Mijn recent gecastreerde ruin (4 maanden geleden) heeft het de laatste 2 weken ook in zijn hoofd gehaald om heel blij te zijn als ik hem van de wei haal, wat resulteert in sprongen maken aan de hand en vorige x zelfs wegcrossen. Hij staat wel bij de minste druk direct terug stil, maar kalmeert dan ook niet en soms wordt het dan ook een gevecht om terug tot stal te geraken. Hij respecteert mijn ruimte en doet het puur voor te spelen, maar zowel voor hem als voor mij is het op deze manier niet veilig. Hij doet dit ook vooral als ik de laatste draden van het padje naar onze wei dicht doe. Onderweg van stal naar de wei is hij super rustig, het lijkt wel alsof hij heviger van de wei komt. Een vriendin stelde het gebruik van een hengstenketting voor, maar wil het liever toch op een “vriendelijkere” manier aanpakken. Enige tips? Dikker halstertouw is niet de oplossing tot nu toe


Waarom zou een dikker halstertouw kunnen helpen? :o?

Je kan het halstertouw wel even de neus doen, maar bij jou zit het probleem daar niet volgens mij.

Zou het eerder zoeken in gehoorzaamheidsoefeningen, ook hier weer voordat hij aan zet tot iets hem laten stilstaan oid en zorgen dat hij geen vaart kan maken om een sprong te maken of weg te crossen. Heeft hij honger als hij van de wei komt

Ik zag het hier ergens staan van een dikker halstertouw, vandaar haha. Het ding is ook dat hij sowieso moet stilstaan zodat ik de draden kan dichtdoen. Normaal zou hij geen honger mogen hebben, er staat nog veel gras op onze wei waar hij continu mee bezig is, tenzij dit niet vult maar lijkt me sterk..


Gras zit op dit moment nauwelijks nog wat in, dus het zou zo maar kunnen. Voor jou lijkt het me gunstig om te oefenen bij het draad met daar blijven op een rustige manier totdat jij zegt dat jullie gaan. Kan je een fuik maken bij de opening zodat je deze makkelijk met 1 draad kan afsluiten zonder de draden vd wei al dicht moeten? Dan zou ik een plak hooi meenemen en hem op de plek waar hij rustig moet wachten terwijl jij de draden dicht doet, deze geven. Omdat jij niet snel moet zijn met de draden kan je de aandacht bij hem houden: eruit, omdraaien met de neus richting wei en jou en dan hooi geven. Aandacht bij hem houden en als hij toch tekenen geeft van willen vertrekken - waarvoor hij eerst moet omdraaien - kort corrigeren en dan weer laten eten. Zeer waarschijnlijk besluit hij snel dat het prima is om daar te blijven staan en kan jij rustig de draden dichtdoen. Daarna nog een tijdje blijven staan en door laten eten en dan tenslotte degene zijn die besluit wanneer jullie gaan. Als je dit blijft herhalen kan je de tijden steeds een beetje korter maken en op een gegeven moment het hooi vervangen met een snoepje als hij braaf gewacht heeft, want dan is het gewoonte geworden :)

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Respect/impulscontrole

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-23 20:10

... ik gebruikte ooit een dikker halstertouw, zodat mijn hand het voelde zodra het hoofd van het dier iets veranderde.
Dus ergens naar kijken, even inhouden of juist versnellen.

Het halstertouw hing verder in een kleine boog en zat met een musquton (of was het een paniekhaak?) aan het halster.

ezranka

Berichten: 9
Geregistreerd: 30-08-20
Woonplaats: Belgiê

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:26

Een vlaggetje om hem op afstand te houden, te doen wachten kan ook een goed effect hebben. Verder inderdaad er altijd een oefening van maken en consequent alles kalm en rustig willen doen. Dit zal in het begin wel wat tijd vragen.