Paard onrustig buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardengek95
Berichten: 122
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Amsterdam

Paard onrustig buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 19:59

Hallo allemaal!

Sinds +- een half jaar ben ik aan het buitenrijden met mijn paard in de duinen. In stap is ze heel erg braaf. Wel alert, maar blijft bij me. Zodra ik wil draven gaat ze enorm lopen drammen bij degene voor me. Ze vliegt er zowat bovenop en is niet te remmen (tenzij het paard voor haar remt) Als ik dan voorop ga heeft ze al helemaal geen rem. Het lijkt wel alsof ze in een soort modus komt waarbij ze alleen maar hard wilt. Als ik bijvoorbeeld naar een paard toe draaf om aan te sluiten is er niks aan de hand. Maar zodra het paard voor me gaat draven wordt ze heel erg opgefokt. We hebben voor we begonnen met rijden +- 4 jaar grondwerk gedaan. Op de grond remt ze prima en ook in de bak met rijden is er geen probleem. Ze is bijna 9 jaar oud. Iemand die dit herkend? Iemand tips? Ze staat in een paddock paradise overdag in een kudde. S'nachts op stal.

(Ik rij bitloos en zie een bit niet als de oplossing)

Desi_2409

Berichten: 899
Geregistreerd: 27-11-10
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard onrustig buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:17

Ik vrees toch dat enkel een bit helpt, je hebt niet genoeg controle bitloos blijkbaar.

speurneusc

Berichten: 5378
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:24

zou ff met beide rijden met 2 teugels dus bitloze teugels wanneer alles gaat zoals jij wil, raak je de controle kwijt dan de andere pakken en zo gauw dat weer over is de bitloze weer.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:38

Wat voor optoming heb je? Sidepull of wat anders? Mijn paard (Tinker) reageerde op de aanbevolen fijne zachte brede neusriem met 2 hoeven in de neus. Met de Barefoot shape-it gaat het perfect.
Zodra er iets ruimte is en ze gaat in draf te hard, een volte maken, beide kanten op. Steeds weer zodra ze tempo maakt zonder dat je het vraagt. Daar wordt ze op een gegeven moment wel zo beu van dat ze een keer doorkrijgt dat rustig blijven draven in het gevraagde tempo geen voltes oplevert.

Paardengek95
Berichten: 122
Geregistreerd: 10-07-11
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-23 20:43

Lindsey_99 schreef:
Wat voor optoming heb je? Sidepull of wat anders? Mijn paard (Tinker) reageerde op de aanbevolen fijne zachte brede neusriem met 2 hoeven in de neus. Met de Barefoot shape-it gaat het perfect.
Zodra er iets ruimte is en ze gaat in draf te hard, een volte maken, beide kanten op. Steeds weer zodra ze tempo maakt zonder dat je het vraagt. Daar wordt ze op een gegeven moment wel zo beu van dat ze een keer doorkrijgt dat rustig blijven draven in het gevraagde tempo geen voltes oplevert.


Ik rij nu met hackamore ''love''' scharen. Ik heb ook een sidepull en rij soms met touwhalster. Die voltes klinken wel goed! Alleen in smalle duinpaadjes is dat wel lastig. Dus dan alleen maar draven waar ik genoeg ruimte heb! Ik ga het proberen :)

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:52

Een bit erin hangen als je paard een bit niet kent zal niet helpen in ieder geval. Als je paard wel een bit kent en daar goed op reageert zou je het wel kunnen proberen. Baat het niet dan schaadt het niet, toch? Heel hard aan een neusriem moeten trekken voor controle is minder vriendelijk dan zacht inwerken met een bit. Maar dat is alleen als je paard natuurlijk het bit gewoon goed kent. Een ander type bitloze optoming kan eventueel ook. Misschien vind je er eentje waarbij je meer controle hebt.

Zoals het nu is klinkt het in ieder geval niet heel veilig. Voor jou en je paard niet, maar ook niet voor de mede ruiter of de mensen in de omgeving. Zou hier zeker voorzichtig mee zijn. Controle verlies kan altijd, maar structureel geen rem buiten is gewoon heel link. Hoe is je paard als je buiten wandelt of aan de hand draaft? Of fietst? Zit er dan wel een goede rem op? Het lijkt me goed om op een veilige manier dit te gaan trainen. Wellicht vanaf de grond, of met iemand ernaast. Sommige paarden zijn bijvoorbeeld weer makkelijker rustig te houden op het harde in de winter, als dat zo is zou je daar wat kunnen draven ipv op de leuke ruiterpaden. En als het aandraven achter een stappend paard goed gaat zou je dat misschien eerst een tijdje kunnen doen. Ik zou er in ieder geval heel consequent mee omgaan. Jouw tempo is jouw tempo en harder dan dat is gewoon een nee. Dan maar weer stappen en het op een nieuw moment opnieuw proberen als de rust weder gekeerd is. Je paard extra hard laten gaan om tempo controle te krijgen is ook wel een tactiek die veel mensen toepassen, maar dat zou ik zelf nooit kiezen en zeker als je afhankelijk bent van de ruiter voor je gaat dat ook gewoon niet zo goed. Zeker als je aangeeft dat als je voorop rijdt je geen rem meer hebt.

Oh en wat soms ook nog wel eens kan helpen: eerst zelf achteraan aandraven en dan het voorste paard daarna ook rustig laten draven. Dan heeft je paard minder het gevoel dat het achtergelaten wordt en misschien iets minder de drang om mee te racen.

Edit: ik bedenk me nu nog iets wat mijn instructeur heeft ingebouwd bij mij en mijn paard. Gewoon in de bak te oefenen, maar vanuit alle gangen een 'noodstop' maken op je zit door naar achteren te leunen en je voeten naar voren uit te steken. In het begin met druk op de teugels, maar die heb je na een paar keer oefenen vaak al niet meer nodig. De druk die op de rug schijnt te komen komt beter door dan de druk op de neus of het bit zei hij tegen me. Omdat ze daar tegenin gaan rennen en de rug heeft die prikkel niet. Ik oefende het eerst in stap, daarna draf, daarna in een klein galopje en ook in een hele harde galop. Een snelle en langzame draf zou ook nog kunnen. Zoiets helpt je misschien op termijn buiten ook nog wel?
Laatst bijgewerkt door Celebi op 14-12-23 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 20:53

Je zou de 'gewone' hackamore kunnen proberen, die komt net iets pittiger over. Als overgang van bit naar sidepull heb ik daar een half jaar mee buitengereden. Na een paar keer ingrijpen had ie door dat hij maar beter kon 'luisteren' in plaats van grapjes uithalen. in het verkeer was ik daar niet zo gecharmeerd over. Verder rijd ik met redelijk los teugeltje. Ik heb een stevige Tinker met dito korte nek, maar na een half jaar was hij zo geconditioneerd dat sindsdien de shape-it gebruikt wordt, al jaren inmiddels.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:33

Desi_2409 schreef:
Ik vrees toch dat enkel een bit helpt, je hebt niet genoeg controle bitloos blijkbaar.



Ook met bit houd je ze niet.
Of je moet het rond hun been knopen.

Heb je al geprobeerd aan de hand mee te gaan naar buiten. Kijken of je dit eerst vanaf de grond kan oplossen?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 22:38

Ja zorgen dat ze rustig blijft heel veel stappen en dan kleine stukjes rustig draven .Maar daar moet degene met wie je rijd maar net zin in hebben.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard onrustig buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:39

Het is een illusie dat we paarden wel ''houden'' met een scherpere inwerking, en nee, bitloos is zeker niet beter dan een bitje. Sterker nog, die hefboom werking zal scherper zijn dan een simpel bitje. Het ligt aan het paard waar het beter op reageert, fijner ontspant en beter bij je blijft, niet om te gaan touwtrekken.
Ts, zoals gezegd, het ligt aan het paard. Ik loste het met bepaalde paarden op door juist naar voren te rijden, die gingen er eens vandoor en dan gaf ik juist gas extra. Als ze terug wilde komen in de draf, gingen we nog een rondje. Dat leerde ze snel zat. Tweede optie is een one-rein stop, lopen drammen is oncomfortabel op een rondje lopen. Simpele oplossingen. Daarnaast kun je blijven kijken waar haar reactie vandaan komt (zelfvertrouwen dat mist, jij die onrustig of gespannen zit, noem het maar op).

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-23 23:57

Paardengek95 schreef:
Lindsey_99 schreef:
Wat voor optoming heb je? Sidepull of wat anders? Mijn paard (Tinker) reageerde op de aanbevolen fijne zachte brede neusriem met 2 hoeven in de neus. Met de Barefoot shape-it gaat het perfect.
Zodra er iets ruimte is en ze gaat in draf te hard, een volte maken, beide kanten op. Steeds weer zodra ze tempo maakt zonder dat je het vraagt. Daar wordt ze op een gegeven moment wel zo beu van dat ze een keer doorkrijgt dat rustig blijven draven in het gevraagde tempo geen voltes oplevert.


Ik rij nu met hackamore ''love''' scharen. Ik heb ook een sidepull en rij soms met touwhalster. Die voltes klinken wel goed! Alleen in smalle duinpaadjes is dat wel lastig. Dus dan alleen maar draven waar ik genoeg ruimte heb! Ik ga het proberen :)

Hack heeft slecht tot geen opzij "knop", maakt sturen ermee lastiger, wijken voor druk op de hals moet er dus op zitten en dan is de vraag of dat nog steeds werkt als paard in drammodus schiet.
Vanuit de NH zal je ook weten dat alle wervels recht achter elkaar mooi verzamelen om snelheid te maken mogelijk maakt. Inbuigen dus om snelheid er uit te halen. Elke X meter of aantal passen halthouden kan ook (rennen heeft dan geen nut je staat toch zo weer stil), overgangen, overgangen, overgangen. Probleem met zulke dingen in een groep is dat je hele groep mee moet willen doen met uur dressuren op buitenrit. Kort en simpel verder : 2 redenen voor "klierend" paard buiten 1. verveling klieren = er gebeurd tenminste wat of 2. onzekerheid en overprikkeld/kan niet omgaan met opdracht stap/draaf gewoon achter ander paard aan, te weinig begrenzing / ondersteuning van ruiter.
1e groep variatie van werkjes 2e groep voorspelbaarheid van werkjes. Maar je zit met een groep wel vast aan iedereen doet mee en dat is nogal eens lastig.

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard onrustig buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:03

En wat doet ze als je alleen bent?

zazaza
Berichten: 738
Geregistreerd: 03-05-06

Re: Paard onrustig buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 20:47

Ik zou juist geen bit erin hangen maar zoveel mogelijk loslaten en tempo heel rustig opvoeren, pittig stappen naar sukkeldrafje en gewoon veel meters maken. Zelf echt ontspannen en langzaam lichtrijden. Als ze veel grondwerk heeft gedaan misschien ook touwhalsterje eronder en met een bumpje remmen (net al op de grond)

herr_balou
Berichten: 1453
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 21:36

Beste methode die ik had. "Je wilt lopen? Okee, maar oo mijn voorwaarden." Na een à twee keer was hij bij mij meestal over. Soms wat gedribbel maar niet meer neus in kont van voorganger. Dat eerste vind ik prima, dat tweede vind ik onuitstaanbaar. Ookwel eens tijdens een paardrijvakantie (iets meer dan een week) iemand met voorgaande paard een mep naar achter laten doen (niet de persoon maar het paard dat continue gecorrigeerd werd om niet uit te halen _-:( ) omdat de mijne dreigde een hap uit de kont te nemen. Na de tigste kleine volte was ik er klaar mee. Het zelfde ding is ook eens geschrokken toen ik het liet rennen en daarna niet meer mocht stoppen tot ik het genoeg vond, daar heb je wel een zeker ander clubje voor nodig dat de paarden goed onder controle heeft. Oja, en je moet zelf goed kunnen zitten... Daarna was het klaar. Opeens was het een brave pony en de handelaar was erg blij, die kon een brave pony verkopen nadat wij weg waren. Die handelaar had het mooi bedacht, paardrijvakanties (beschikking over 'eigen' paard/pony) aanbieden en zo de dieren geschikt laten maken voor verkoop...

Petzib
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-23 22:50

Met mijn eigen paardje ook meegemaakt.

Het is belangrijk dat je druk wegneemt zodra ze reageert - jij houdt haar in, je voelt dat ze reageert en dan neem je gelijk ALLE druk weg uit de teugels, dus niet wachten tot ze daadwerkelijk op jouw "gewenste" tempo draaft, zodra ze reageert is het goed en geef je haar iets meer teugel. Als ze de volgende stap weer naar voren wil sjezen, dan doe je hetzelfde. En natuurlijk, braaf, zo is het goed, goed zo. Het gaat er hier vooral niet om dat ze draaft zoals jij vindt dat het hoort, maar dat ze leert dat ze niet zo weg mag schieten en dat ze meer rekening met jou moet houden. Verwacht niet dat ze dit na 10x snapt, dit is echt een volhouder van jouw kant.
Probeer jezelf aan te wennen dat je uitademt tijdens het inhouden en vooral je buik te ontspannen.
Handen goed naar voren houden (ruimte tussen je bovenlichaam en handen = weinig spanning), veel rijders verkrampen zich (= veel spanning) en rijden met handen zowat in de schoot.

Als laatste, volgens mij begint het bij stap en ik vermoed dat daar ook een aanwijzingen zijn dat je paard nog niet helemaal heeft geleerd om rekening te houden met jou. Probeer die te leren herkennen en daar ook aan te werken, dan word het draven ook makkelijker voor haar (en voor jou).

Hoop dat je er iets aan hebt.

NoukD

Berichten: 17
Geregistreerd: 04-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 11:20

Ik rijd mijn paard ook altijd bitloos, maar als ik buiten ga rijden heb ik altijd voor de zekerheid en veiligheid een bit erbij.

Ik rijd dan bijvoorbeeld met mijn kaptoom die zowel met als zonder bit gebruikt kan worden, en dan rijd ik gewoon met 2 teugels..

Ik rijd hem eigenlijk grotendeels op de bitloze teugel maar stel hij luistert echt niet of er gebeurd iets, dan kan ik altijd het bit erbij pakken.

Verdere tips heb ik niet voor je :) mijn paard vind het verder namelijk heerlijk om helemaal achteraan te lopen en loopt niet zo hard als de rest xD

Elisa2

Berichten: 37166
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 13:56

Paardengek95 schreef:
Hallo allemaal!

Sinds +- een half jaar ben ik aan het buitenrijden met mijn paard in de duinen. In stap is ze heel erg braaf. Wel alert, maar blijft bij me. Zodra ik wil draven gaat ze enorm lopen drammen bij degene voor me. Ze vliegt er zowat bovenop en is niet te remmen (tenzij het paard voor haar remt) Als ik dan voorop ga heeft ze al helemaal geen rem. Het lijkt wel alsof ze in een soort modus komt waarbij ze alleen maar hard wilt. Als ik bijvoorbeeld naar een paard toe draaf om aan te sluiten is er niks aan de hand. Maar zodra het paard voor me gaat draven wordt ze heel erg opgefokt. We hebben voor we begonnen met rijden +- 4 jaar grondwerk gedaan. Op de grond remt ze prima en ook in de bak met rijden is er geen probleem. Ze is bijna 9 jaar oud. Iemand die dit herkend? Iemand tips? Ze staat in een paddock paradise overdag in een kudde. S'nachts op stal.

(Ik rij bitloos en zie een bit niet als de oplossing)


Klinkt als dat je paard erg opgewonden raakt.

Ik zou wachtoefeningen gaan doen, iedere keer voordat ze het tempo dreigt over te nemen een overgang maken naar de stap. Zorgen dat de tempocontrole van jou blijft. Niet vast blijven houden aan de voorkant, maar ophouding, los, ophouding en dan moet ze echt terug komen. Dit vereist voornamelijk handigheid en timing. Zorg dat je je been er aan houdt.
Als ze het kent kun je haar ook iets schoudervoor zetten, anders helpt stelling naar de holle kant ook. (wederom niet vast blijven houden/ trekken)
En het is ook wel handig als ze de one rein stop leert kennen.

Sabri

Berichten: 1395
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-23 14:06

Ik heb ook zo paard gehad. Ging ook met bit zo. Op een gegeven moment heb ik geleerd dat een tikje op de schouder ook remmen betekende. Met ophoudingen en tikje op de voorhand werd ie rustiger. Soms wat ook hielp hem een tijd eerst laten draven op een tempo wat hij wilde(dwz keihard) daarna was ie een stuk rustiger. Vooral met koud guur winderig weer ging ie hard. Heb ook wel stukken galop gedaan en als hij uitgeraasd was ging het daarna ook wat beter. Toch bleef hij altijd goed voorwaarts.

Swanzie
Berichten: 511
Geregistreerd: 22-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-23 14:42

Het ligt er een beetje aan waarom je paard dit doet? Weet je dat zelf?
- wellicht vindt je paard het gewoon spannend buiten? Dan kun je beter een laag tempo aanhiusen zodar se wat adrenaline kan laten afvloeien. Hoe hoger de gamg, hie hoger het adrenaline gehalte wordt. Door te gaan draven worden ze alleen maar opggefokter.
- kan je paard het tempo wel goed bijhouden? Wellicht is ze bang de anderen kwijt te raken? Hanteren jullie een rustige draf of gaat je voorganger ook heel hard?

Wellicht kun je haar eerst in de bak rijden voordar je op buitenrit gaat? Dan is de meeste energie er ij ieder geval al uitgereden