tips voor paard met veel energie die alleen mag stappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
3366isy78
Berichten: 8
Geregistreerd: 11-09-23

tips voor paard met veel energie die alleen mag stappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 00:16

Hoi, mijn paard heeft vorig jaar een ongeluk met haar been gehad waardoor een lange revalidatie periode ons te wachten stond. Ze heeft een hele tijd op boxrust moeten staan, en daarna alleen maar mogen stappen. Hier zijn we nog steeds in het herstel proces, want zodra het goed lijkt te gaan en we (bijna) mogen opbouwen schiet het er weer in doordat ze gek doet doordat ze veel energie heeft. Hierdoor mogen we steeds voor een verlengde tijd alleen maar stappen. Nu is ze nog maar 4 en lijkt onbeperkt energie te hebben. Ze komt veel buiten, ik doe vaak grondwerk trainingen met haar, ze krijgt aangepaste voeding wat haar geen extra energie zou geven en ik stap zo'n twee keer per dag met haar. Maar toch blijkt dit niet voldoende te zijn. Op stal is ze rustig, en buiten 9/10 keer ook, maar dus zodra ze eruit mag om te stappen (wat dus echt móet) merk je dat ze veel energie heeft dat ze kwijt wil. Is er iemand die dit herkent en nog methodes heeft hoe ze haar energie op een veilige en rustige manier kwijt kan, zodat er echt een stijgende lijn in het herstelproces kan komen en we langzaam en zeker echt aan het werk kan. Ik hoor het graag.

0000
Berichten: 5477
Geregistreerd: 04-06-10

Re: tips voor paard met veel energie die alleen mag stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 00:44

Kan en mag je stappen op het harde? Dat nodigt al veel minder uit om gek te doen. Bij sommige paarden is zelfs onder het zadel stappen verstandiger in bepaalde fases maar dat verschilt echt per paard. Sommigen zijn onder het zadel veel braver dan aan de hand. Verder mag je altijd eens een pb sturen, misschien kan ik nog wat voor je betekenen. Wij doen dit soort dingen veel, soms ook omdat mensen zelf bijvoorbeeld niet de juiste faciliteiten hebben of onvoldoende tijd. Scheelt qua energie ook of hij 2x per dag een halfuur flink moet doorstappen of 2x een kwartiertje gezellig wandelt zeg maar.

prugelpiet

Berichten: 12565
Geregistreerd: 20-01-12

Re: tips voor paard met veel energie die alleen mag stappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 02:37

Gek doen kan veel zijn. Rent ze weg? Steigeren? Dribbelen? Is ze gewoon te sterk en kan je haar niet houden?

Daag je haar mentaal wat uit? Wat krijgt ze aan voer? Een paard wat echt niks doet zou genoeg moeten hebben aan hooi. Hooguit een handje vitamine brok.