Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sokkiepower
Berichten: 15
Geregistreerd: 03-12-18
Woonplaats: Hutje op de hei

Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-23 20:41

Hoi allemaal,

Ik ben redelijk nieuw op dit forum, maar dacht waar kan ik mijn vraag nou beter stellen dan hier :D

Sinds iets meer dan een jaar woont mijn tinkermerrie op een fijne plek 24/7 buiten plek. In totaal 4 paarden, altijd ruwvoer, voldoende ruimte en rust in de kudde met een ruime schuilstal.

Sinds ze 24/7 buiten staat ervaar ik veel spanning en schrikmomenten op buitenrit en tijdens het wandelen aan de hand buiten.

Jarenlang kon ik buitenritten maken en spreekwoordelijke de krant lezen of er een kind op weg sturen. Dit kan ik me nu niet meer voorstellen. Vind dit ontzettend jammer omdat wij uitsluitend buiten rijden. Er gebeuren geen hele heftige dingen, maar vind het wel sonde dat er zoveel spanning in zit.

Nu heb ik het idee dat de verplaatsing naar een 24/7 buitenplek hiermee te maken heeft. Dit omdat ze altijd 'aan' moet staan omdat ze in kuddeverband leeft en wellicht haar rustmoment op stal mist

Is er iemand die dit herkent of zelf ook ervaart?
Laatst bijgewerkt door Sokkiepower op 21-12-23 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:50

Is er met de verhuizing misschien ook iets in het voer veranderd? Want dat kan natuurlijk ook een reden zijn: iets rijker voer kán frisser maken.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:52

Niet elk paard doet het goed 24/7 buiten. Ik persoonlijk vind de nacht op stal, zeker in de winter voor heel veel paarden beter geschikt. Als ze niet voldoende rust krijgen dan kunnen ze overprikkeld raken en daarmee schrikkerig en opgefokt raken.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 20:54

Tja, ik ga hiermee waarschijnlijk heel Bokt over me heen krijgen, maar sommige paarden gaan idd niet heel goed op 24/7 buiten zijn.

De meeste die ik ken overigens wel hoor en ik zou ze zelf ook het liefst 24/7 vrije keus geven.
Maar sommige paarden vinden hun stal fijn, geen idee waarom.

Natuurlijk kan ander voer ook voor spanning zorgen. Maar jij kent je paard en zijn management het beste. Als de manier van houden het enige is dat is veranderd, dan zou het best kunnen dat je paard hier niet helemaal op zn plek is.

Na een jaar zou de spanning van een nieuwe plek wel iets minder moeten zijn.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:02

Ik ben het helemaal eens met jullie hoor. Inderdaad doet niet elk paard het goed op 24/7 buiten. Wat mij betreft wordt er steeds naar het individu gekeken. Maar omdat TS kennelijk van plek verandert is, is de mogelijkheid van voer verandering er ook. Dus in de puzzel gewoon zo breed mogelijk kijken TS!

ellepel

Berichten: 47345
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:29

hoe is je paard daar verder dan?
kan het rustig eten,zie je het wel eens rustig staan slapen of echt languit liggen.
kan het goed met de andere paarden overweg? kan het echt even rustig ergens staan suffen zonder weggejaagd te worden?
wat word er gevoerd en geef je zelf ook iets van vitamines er bij?
hoeveel hooi plekken zijn er ?

denk inderdaad dat je vrij breed moet kijken naar wat de reden kan zijn voor deze gedragsverandering.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:33

24 uur buiten is best uitputtend in een kudde voor sommige paarden, :j vooral in een kudde waar ze pas 4 maanden staat(geef dat maar een jaar of twee voor ze gewend is). Bij mijn vorige paard(en) werd de nachtjes op stal erg gewaardeerd, praten we over max 12-14 uur, maar alleen buiten met een klein vriendje was net zo goed. Het is het (nieuwe) kudde verband dat erg vermoeiend kan zijn. :j
Het kan ook uiteraard het hooi zijn, de brokken, (het weer!), het tuig dat niet meer lekker past, de tanden die voor schrikreactie zorgen(zelf meegemaakt dat dit het probleem was), het is soms lastig te achterhalen waar het vandaan komt.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:34

Hoi Sokkie, sommige paarden hebben het heel hard nodig om liggend te kunnen slapen. In een 24/7 situatie is dit niet altijd mogelijk in de winter omdat ze dan niet even lekker op de grond gaan liggen.

Paarden kunnen prima overleven zonder liggend te slapen maar ze kunnen wel last krijgen van een permanent slaapgebrek waardoor ze wat meer stress hebben.

Jetta

Berichten: 3987
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:41

Het kan van alles zijn, maar hoe stond je paard voor de verhuizing? Mijn paard kan niet in zo’n kleine kudde.Raakt hij helemaal in paniek als ik hem uit het land of de stal haal, ook als hij de andere paarden kan zien.Dus wij zijn terug naar een grote stal met veel paarden, zo’n 50. Meteen was hij rustig. Ook in het land, met ongeveer 14 paarden, kan ik hem gewoon pakken en meenemen en gaan rijden. Hij is misschien minder buiten dan bij de kleine stal met 12 paarden (in ons geval), maar hij is relaxed.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 21:50

Het zou zomaar kunnen dat ze zich in de kudde erg op haar gemakt voelt en het niet leuk vindt de kudde te verlaten.
Hooi is getest op voedingswaarde?
Is ze ook zo gespannen als er iemand meegaat op buitenrit? Anders proberen of er iemand mee wil, desnoods op de fiets.
Doorgaans doen Tinkers het prima 247 buiten.

roosa

Berichten: 2312
Geregistreerd: 14-10-04
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:08

24/7 buiten is niet voor elk paard zaligmakend.
Sommige zijn op hun best,andere hebben hun eigen plekje nodig om echt te rusten.
Uit de wind uit de regen gewoon even zen tijd en niet aan te moeten staan.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-23 22:32

Ik herken dat van paarden die te weinig plat liggen.

Mijn eigen doodmakke dier reageert ook heel schrikkerig met rijden als ze niet voldoende uitgerust is. Een tijd geleden was ze geblesseerd en durfde daardoor weken lang niet plat te liggen, ze was toen ook heel schrikkerig buiten.
Zodra ze weer gewoon ging liggen was dat ook meteen weer over.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 11:13

Hoe is haar algemene gedrag? Als het effectief is dat jouw paard niet geschikt is voor 24/7 buiten en daardoor spanning opbouwt, dan zou je dat niet alleen op een buitenrit merken.
Het kan namelijk ook zijn dat je paard zich nu juist beter in haar vel voelt en een echt kuddegevoel heeft ontwikkeld. En dan kan het zijn dat 'weg van die kudde' juist onveilig aanvoelt waardoor ze zo reageert.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:24

roosa schreef:
24/7 buiten is niet voor elk paard zaligmakend.
Sommige zijn op hun best,andere hebben hun eigen plekje nodig om echt te rusten.
Uit de wind uit de regen gewoon even zen tijd en niet aan te moeten staan.


247 buiten wil toch niet zeggen dat ze geen rustig/droog/beschut/zen plekje hebben? Ook bij 247 buiten hoort een goede schuilstal die groot, schoon en droog genoeg is om lekker te kunnen slapen.
.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:27

Hoe groot is de schuilstal?

Uit een studie van een paar jaar terug kwam iets van 8-10m2/ paard schuilstal uit zodat ook de minder hoograngige paarden voldoende sliepen.

In de praktijk hebben stallen vaak maar iets van 4x5 voor 8 paarden.

Maar zelfs bij voldoende ruimte waren 2 van mijn volwassen rijpaarden niet geschikt voor 24/7 met andere paarden, de andere 3 wel.
Bij de huidige heb ik meerdere settings geprobeert, maar ze wil heel graag continue alles regelen en vergeet te slapen.

In de zomer staan ze 12-14 uur buiten (snachts) en het eerste wat ze doet na binnenkomen is minimaal een uur helemaal plat gaan.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 23:36

Ik denk ook dat het met een gebrek aan rust te maken kan hebben. Voor veel paarden is een stap s, nachts een veilige rustplek waar ze inderdaad vaak graag gaan liggen.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:12

Of ze vertrouwd deze kudde niet? Normaal gaan ze zo ongeveer tegelijkertijd plat slapen en dan een of twee paarden staan "op wacht" .
Zie je dat wel eens?

xYaartje
Berichten: 1464
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:18

Ga inderdaad mee met de voorgaande bokkers. Hoe mooi 24/7 buiten ook klinkt het is niet voor ieder paard.
Mijn Shetlander ruin heeft 9.5 jaar lang in kudde verband 24/7 buiten geleefd op een wei. Pakte wel zijn rust momenten. Zeker in het voorjaar/zomer, maar de winter maanden vond die vaak vermoeiend en hij leefde helemaal op wanneer het voorjaar er weer was.
Door Chroninsch HB staat hij nu op een andere stal. Heeft wel 24/7 sociaal contact met zijn beste vriendje (mijn andere Shet), maar 's nachts staan ze op stal en overdag in de paddock.
Hij is energieker, doet het beter en is actiever. Nu ik zijn chronisch HB zo goed als onder controle heb voelt hij zich sowieso al beter natuurlijk, maar ook het nieuwe management doet hem duidelijk goed.
Ik weet nog goed dat toen ik hem begin september net verhuist had hij een dag na de verhuizing opgegeven moment plat ging liggen slapen in de stal. Alle stress, spanning etc. kwam er uit. Hij kwam letterlijk tot rust.
Mijn andere Shet (hengst veulen) is ook echt tot rust aan het komen nu hij 's nachts op stal staat. Heb hem al een paar keer zien liggen in de stal inmiddels. Komt uit dezelfde wei als mijn ruin. Ik weet dat mijn ruin ook vaak gewoon ligt 's nachts.

Tegelijkertijd is mijn ervaring inderdaad ook dat ze met dit soort weer zoals wind en regen of de combinatie daarvan actiever zijn en meer aan staan dan normaal. Mede door het alert zijn. Evt. Niet goed de rust kunnen pakken door de regen/wind etc.

Wat Sintara zegt is ook nog een optie inderdaad. Voelt ze zich wel vertrouwd genoeg in de kudde om de rust te pakken die ze hard nodig heeft.

Eigenlijk geef ik de meeste pony's zoals de kudde die 24/7 buiten staat in deze tijd van het jaar vaak ook gewoon vrij van samen dingen ondernemen zodat ze zelf kunnen kiezen wat ze willen en ik hun natuurlijke ritme en evt de rust die ze op dat moment nodig hebben niet verstoor. Trainen komt van het voorjaar wel weer.

Mijn ruin heeft deze winter nog vrij, maar ik zou hem volgend jaar prima qua training op kunnen pakken in de winter omdat hij 's nachts op stal goed tot rust kan komen en de training wellicht daardoor wel aan kan, maar dat is iets wat ik volgend jaar uiteraard ga ondervinden en het is sowieso überhaupt nog bekijken wat hij kan en wilt doen.

MZorro

Berichten: 828
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 00:25

Ik denk zelf dat 24/7 voor elk paard zou moeten kunnen op voorwaarde dat er wel naar elk individu gekeken wordt. En dat maakt het denk ik wel lastig zo nu en dan, zeker wanneer je het niet in eigen beheer hebt. Dan kan het in die situatie fijner zijn om je paard op stal te zetten, bijvoorbeeld als je paard zich nooit/minder veilig voelt in de kudde, of nooit/minder de mogelijkheid krijgt om liggend te rusten en daar wel behoefte aan heeft. Er kunnen natuurlijk nog allerlei andere prikkels zijn waar je paard aan moet wennen, of kijk eens goed naar de behoeftes van je paard en of je daar aan tegemoet kan komen. Zijn er behoeftes zoals rusten, eten, veiligheid die nog niet optimaal zijn (specifiek voor jouw paard?). En is dat gewenning? Of kan je daar iets aan veranderen?

Sowieso is een verhuizing een hele onderneming voor je paard, ook mentaal. Ik hou minimaal een jaar aan voor het landen op een nieuwe plek, maar de een zal dat sneller kunnen, de ander heeft nog meer tijd nodig.

Ik hoop dat je paardje haar plek gaat vinden en je op den duur weer ontspannen op pad kan samen :j

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 09:58

Ze staat er al een jaar. Als een paard dan nog niet „thuis“ is dan is er iets gewoon niet optimaal voor dat specifieke paard.
Het is echter lastig om uit te vinden wat dat is.

crow
Berichten: 2427
Geregistreerd: 12-05-07

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:01

Ik zou dan ook willen weten of ze haar REM slaap wel pakt, en dat kan inderdaad alleen als ze volledig plat liggen. Ik zou ook willen weten of er misschien een magnesium tekort is ontstaan.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:12

Ik herken dit ook bij niet voldoende rust pakken. Met het weer wat het nu al langere tijd is, gaat mijn ruin ook niet liggend slapen en daar wordt hij ook ril van. Toen hij nog op stal stond lag hij elke nacht, maar als ik hem nu op stal zet ontploft hij.

Mijn gulden middenweg heb ik gevonden door op dit soort dagen te werken met Trust techniek, standing still and present van Warwick Schiller en de pressure release points vanuit TRT.
Je leert je paard dan om van het continu aan te staan met een fight/flight response, te gaan ontspannen en los te laten. En met de Trust techniek kunnen ze zo ver zakken in ontspanning dat ze ook liggend gaan slapen.
Ik vind dat het mooiste wat ik paarden heb kunnen leren, het is een erg dankbaar gevoel dat je zo’n rillerig paard in dezelfde omstandigheden zn rust kan geven.
Wellicht is dat ook iets voor jou.

SjonnieZ

Berichten: 2327
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:56

Slmt9 schreef:
Ik herken dit ook bij niet voldoende rust pakken. Met het weer wat het nu al langere tijd is, gaat mijn ruin ook niet liggend slapen en daar wordt hij ook ril van. Toen hij nog op stal stond lag hij elke nacht, maar als ik hem nu op stal zet ontploft hij.

Mijn gulden middenweg heb ik gevonden door op dit soort dagen te werken met Trust techniek, standing still and present van Warwick Schiller en de pressure release points vanuit TRT.
Je leert je paard dan om van het continu aan te staan met een fight/flight response, te gaan ontspannen en los te laten. En met de Trust techniek kunnen ze zo ver zakken in ontspanning dat ze ook liggend gaan slapen.
Ik vind dat het mooiste wat ik paarden heb kunnen leren, het is een erg dankbaar gevoel dat je zo’n rillerig paard in dezelfde omstandigheden zn rust kan geven.
Wellicht is dat ook iets voor jou.



Eigenlijk best wel bijzonder. We zetten onze paarden 24/7 buiten omdat natuurlijker is en beter voor ze zou zijn. Vervolgens hebben we wel allerlei technieken nodig om onze paarden zich op hun gemak te laten voelen.
Ik ben zeker niet tegen 24/7 maar vraag me dan bij dit soort vragen en antwoorden dan wel af of het echt zoveel beter is.
Mijn idee is dat onze paarden zo ver gedomesticeerd zijn dat het gewoon niet altijd meer de beste keuze is.
je goed naar het paard moet kijken.. sommige kunnen het aan, sommige gedijen gewoon beter met een aantal uren stal.

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard gespannen sinds 24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 10:59

Ik vraag me af of 24/7 het probleem is. Een paard dat niet kan aarden, toont dat niet alleen op buitenrit. Je zou dus juist kunnen stellen dat die spanning opbouwt wanneer die weg moet van zijn veilige kudde.

Sherivey
Berichten: 8635
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 11:32

SjonnieZ schreef:
Slmt9 schreef:
Ik herken dit ook bij niet voldoende rust pakken. Met het weer wat het nu al langere tijd is, gaat mijn ruin ook niet liggend slapen en daar wordt hij ook ril van. Toen hij nog op stal stond lag hij elke nacht, maar als ik hem nu op stal zet ontploft hij.

Mijn gulden middenweg heb ik gevonden door op dit soort dagen te werken met Trust techniek, standing still and present van Warwick Schiller en de pressure release points vanuit TRT.
Je leert je paard dan om van het continu aan te staan met een fight/flight response, te gaan ontspannen en los te laten. En met de Trust techniek kunnen ze zo ver zakken in ontspanning dat ze ook liggend gaan slapen.
Ik vind dat het mooiste wat ik paarden heb kunnen leren, het is een erg dankbaar gevoel dat je zo’n rillerig paard in dezelfde omstandigheden zn rust kan geven.
Wellicht is dat ook iets voor jou.



Eigenlijk best wel bijzonder. We zetten onze paarden 24/7 buiten omdat natuurlijker is en beter voor ze zou zijn. Vervolgens hebben we wel allerlei technieken nodig om onze paarden zich op hun gemak te laten voelen.
Ik ben zeker niet tegen 24/7 maar vraag me dan bij dit soort vragen en antwoorden dan wel af of het echt zoveel beter is.
Mijn idee is dat onze paarden zo ver gedomesticeerd zijn dat het gewoon niet altijd meer de beste keuze is.
je goed naar het paard moet kijken.. sommige kunnen het aan, sommige gedijen gewoon beter met een aantal uren stal.

Precies dit dus.

24/7 wordt altijd als hét doel gezien. Maar als je vervolgens allerlei aanpassingen moet doen in het management zodat je paard gelukkig kan zijn in het 24/7 buiten/ op een paddock paradise, dan vraag ik me af of het wel zo ideaal is. :=