Verandering rangorde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emmaollie2
Berichten: 4
Geregistreerd: 24-05-23

Verandering rangorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-23 14:14

Hi allemaal ik heb een vraag,

Mijn merrie van 20 en een ruin van 21 staan al 2 jaar samen in de wei. Mijn merrie was altijd “de baas” van de twee en dat is altijd als zo geweest.

Sinds vorige week staat er een nieuwe merrie in de wei naast hun en de ruin is helemaal verliefd op deze merrie. Nu zijn de rollen op eens compleet omgedraaid. Mijn merrie mag nergens meer bij en ze mag zelfs niet eten. Hij jaagt haar het hele weiland door en op een of andere manier bijt ze helemaal niet van zich af. Mijn vraag is hoe kan dit? Kan dit echt zo omdraaien doordat de ruin nu verliefd is op een andere merrie of zou mijn merrie tekenen van zwakte vertonen en moet ik haar laten checken door de dierenarts? Ze is verder ontzettend allert en eet ook erg graag dus in die zin zou ik niet denken dat ze ziek is. Maar goed paarden voelen vaak meer aan dan wij. Ik wat zeggen jullie?

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 16:32

Misschien was je merrie nooit echt “ de baas “ maar accepteerde je ruin haar gedrag gewoon .Mijn sterkste ruin wijkt ook voor onze kleinste merrie en echt niet omdat hij bang is gewoon uit fatsoen ofzo denk ik ;)

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Verandering rangorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:54

Overleg met je DA kan geen kwaad, meteen langs laten komen lees ik zo geen reden voor. Blijf opletten, maar afgezien van zorgen dat ruin haar laat eten, kan je DA overleg naar nieuwe jaar doorschuiven van wat ik nu lees.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Verandering rangorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:58

Ik denk indd wat Office beschrijft, zorg voor 2-3 eetpunten en genoeg ruimte. Dan vind het wel weer een stabiele orde nadat de nieuwe merrie zo nieuw niet meer is, als het gejaag echt gevaarlijk word zou ik er zelf een draadje tussen hangen. Voor de rest zie ik niet zozeer een noodzaak voor de DA, niet zolang ze verder nog alert oogt. Je kunt het uiteraard altijd even vragen.

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-23 22:59

Een echte leider hoeft niet (vaak) te vechten en daar zie je vaak slechhts hele subtiele symptomen aan die kuddedieren op hun plek zet.

Een leider hoeft maar 1 oor naar achter te doen om twee etterende jonkies te laten stoppen bij wijze van.

Je hebt ook leiders die altijd stampen, lelijk doen en dominantie tonen. Vaak gaat dat prima. Tot er een betere leider komt.