Een paard met een mensentrauma

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Re: Een paard met een mensentrauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 16:55

Is de cursus van Tristan Tucker niks voor jullie?

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 16:59

FriesWytske schreef:
Is de cursus van Tristan Tucker niks voor jullie?


Daar is de training deels op gebaseerd inderdaad.

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Een paard met een mensentrauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:17

Ts, je paard ziet er inderdaad mooi uit. Wat voor ras is ze?

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-23 19:14

anjali schreef:
Ts, je paard ziet er inderdaad mooi uit. Wat voor ras is ze?


Gewoon een Fries :o

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Een paard met een mensentrauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 19:46

Wat een ontzettend nare situatie zeg!

Ik ben nu een jaar of 5 bezig met een mini die ontzettend bang is voor mensen. Vooral heeeel veel rust, geduld, beloningen, alles met héle kleine stapjes. Soms al na 5 minuten terug als iets echt heel goed ging. Afgelopen voorjaar waren we eindelijk zover dat ik wat met hem ben gaan werken en aan het eind van de zomer kon ik er voor het eerst een menkarretje achter hangen. We gingen voorzichtig, maar met enorme stappen vooruit. Hij hinnikte zelfs als ik aankwam.

Helaas kwam toen de tandarts en hoewel dat prima ging, zijn we nu alweer 3 maanden verder en is hij nog steeds amper te pakken. Hij draagt nu dag en nacht een halstertje om hem toch te kunnen pakken, maar ook dan moet je het handig doen, anders is hij weg. Hij staat weer te shaken met hoeven krabben, terwijl hij eind zomer compleet los te bekappen was.

Hij is wel dol op snoepjes en loopt rustig de hele paddock door achter je aan, maar als hij ook maar het idee heeft dat hij gepakt gaat worden is hij weg.

Aanvallen doet hij dan weer niet, dus dat maakt het een stuk makkelijker en veiliger, maar mijn ervaring is dus dat het ontzettend lang duurt en als de angst diep genoeg zit dat het ook zo weer mis kan gaan.

Heel veel succes en wijsheid gewenst.

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Re: Een paard met een mensentrauma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-23 09:24

Dat is ook heftig Britts.
Zou je niet kunnen oefenen door in vrijheid meer naast hem te komen staan, z’n hals kriebelen en weer klaar.

En dit steeds vaker doen en dan af en toe z’n halster aanraken en dit uitbreiden naar z’n halster alleen even vastpakken en als dat goed gaat een paar meter lopen, wat lekkers geven en weer loslaten en dat steeds iets verder uitbouwen?

Gisteren konden we voor het eerst de paddock weer uitmesten zonder opdringerigheid of agressie.
Ze had net hooi gekregen, maar koos ervoor om heel lief te staan kijken wat we aan het doen waren.
Afbeelding

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 12:01

Ik dacht….. misschien leuk om eens een update te geven.

Het gaat goed met mijn paard <3

We hielden de stijgende lijn vast. Tot aan eind Januari. Na een wormenkuur voelde ze zich duidelijk slecht. Vieze mest, horzellarven die eraf kwamen en ze was ontzettend boos en daarmee weer gevaarlijk.

Dat heeft me wel aan het denken gezet. Ze fleemde ook voor de tijd veel en dat in combinatie met haar narrige gedrag kon een maagprobleem zijn. Ook omdat ze eigenlijk amper wilde lopen.

Aangezien onderzoek niet mogelijk was, is ze om te testen op de Omeprazol gegaan.
Dag 5 een liever paard. “Dit is het” dacht ik toen.
Dag 6 diarree en heel boos
Dag 7 diarree, lichte koliekverschijnselen en gevaarlijk boos.
Ik ben toen ondanks dat de dierenarts er op tegen was gestopt met de Omeprazol. Ik durfde het niet aan.

Dierenarts stelde bloedonderzoek voor, maar omdat ze te gevaarlijk is, moesten we zelf bloed aftappen. Aangezien ik daar 0 ervaring in heb en het bovendien voor mij ook gevaarlijk is, heb ik besloten daar even mee te wachten.

Veel gelezen over maag en darm en besloten haar op graanvrij voer te zetten met Lithothamnium (voor maag) en Kamille (voor rust en tegen ontsteking).
Daarnaast heb ik mestonderzoek laten doen door den Hoek. Daar kwam uit dat ze darmschimmels heeft en daardoor waarschijnlijk overbelasting op de lever.
Sinds een week staat ze op medicatie.

In de tijden dat ze zich echt ellendig voelde, heb ik haar met rust gelaten en verder rustig met haar gewerkt.

De afgelopen weken zat er veel vooruitgang in. Inmiddels heb ik een korte wandeling buiten de poort met haar gemaakt, kan ik haar lekker poetsen, oké meenemen aan een touwtje, veilig voeren en weer longeren.

Het blijft wel wat opletten geblazen, ze is nog niet altijd even stabiel in haar bedrag naar mij, maar voor 95% is ze echt lief en die 5% die is te managen. Ze doet boos of ongeduldig, maar niet gevaarlijk.

Ze is inmiddels helemaal verliefd op mijn vriend qua knuffelen en kriebelen. Echter, hij kan er nog niet mee lopen. Dat is nog too much, dan wordt ze defensief en in onveilige mate. Hij gaat hier nog les in nemen om hier zelf beter op te gaan reageren.

Aanstaande dinsdag komt de hoefsmid voor het eerst sinds Oktober. Ze is er nog niet helemaal aan toe en ze gaat daarom licht oraal gesedeerd worden, maar een hoef begint zo lelijk te scheuren, dat ik langer wachten onverantwoord vind.

En verder is ze zoveel vrolijker. Ze rent lekker rond, is attent, maar ligt ook veel languit te snurken.


Afbeelding

Afbeelding

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:05

Wat een fijne update :)
Ze heeft geluk met jullie.
Hoe gaat het nu met de deken op/af doen?

boemel

Berichten: 8411
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-24 12:12

Ik heb na 10 weken de deken af gedaan.
Het was nog koud en hij moest weer op.
Dat ging prima op de staartriem na, dan begon ze te bokken en te slaan.

Dag erop had ze zelf dr staart in de staartriem gekregen en lag de deken goed.

Vorige week heb ik de deken er weer afgehaald en als het even kan, laat ik m af. Ze kan altijd de stal in en is een echte huismus, dus het zou moeten kunnen. :o

Ben sinds vorige week bezig haar benen af te spuiten en richting staart wassen te komen, want die is door alle slechte mest vorige maand erg vies en ook nog eens erg lang.

Maar goed, ik heb momenteel een longontsteking, dus behalve voeren en uitmesten en even poetsen, lukt me momenteel niet heel veel meer.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Een paard met een mensentrauma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 12:16

Ofwel, eigenlijk ging dat beter dat voorzien als ik dat zo lees :)

Sterkte en beterschap.