Onrust op de trailer, tips gezocht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Onrust op de trailer, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 20:59

Geen idee of het topic hier goed staat, als het ergens anders beter zou passen hoor ik het graag. Mijn vraag gaat namelijk over onrust op de trailer.

Ik heb mijn paard inmiddels al 8.5 jaar. Hij staat aan huis, 24/7 buiten met een schuilstal. Wij rijden recreatief, dressuur, springen en buitenritten. Sinds oktober gaan wij gemiddeld 2x per week op pad met de trailer. Daarvoor maandelijks.

Sinds ik hem ken is hij onrustig op de trailer. Heen en weer stappen, schrapen en gewoon stampen. Hele trailer gaat soms heen en weer en van een afstand is te horen dat wij eraan komen Laden gaat heel makkelijk, kan ik alleen. Hij lijkt het leuk te vinden om mee te gaan! Op een 1.5 paards meer onrust dan op een 2, ik denk door de ruimte. Heb dus nu ook een 2 paardstrailer.

Eerste 10min staat hij rustig. Echt gewoon stil en daarna begint de ellende.... Met een ander paard erbij hooguit 20min rustig, maar ook soms al eerder onrust.

Ooit een reader die op stal was gevraagd. Deze zegt dat mijn paard na 10min geen concentratie meer heeft en daardoor gefrustreerd raakt van de kleine ruimte. Geen idee of dit het is, maar wat doen je eraan?

Wat heb ik al geprobeerd?
- wel/ geen hooinet
- wel/ geen bodembedekking
- zijl open/ dicht
- wel/ geen oor proppen
- extreem rustig rijden
- iets assertiever rijden

Lijkt als hij drukker is en dus hoger in energie, het op de trailer onrustiger is.

Iemand die ook zo'n paard heeft of iemand die nog tips heeft? Ik zou graag de trailer ritjes voor mijn paard zo fijn mogelijk maken :j

Het monster in kwestie
Afbeelding

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Onrust op de trailer, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:14

Hier werkt het om op de rem te gaan als ze begint te bewegen en stampen. Is dat wat je bedoelt met assertiever rijden?

nnicolex

Berichten: 1233
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:15

Ik lees even mee! Ook al veel geprobeerd, vergelijkbaar met jou interventies. Ik heb een E pony ruin, in de omgang eigenwijs/dominant maar wel super braaf. springt elke trailerrit wel een aantal keer met zn kont op de achterstang. Begint te hupsen/komt licht omgaan en gaat op de stang zitten (meerdere hoogtes geprobeerd). Meerdere stangen dus ook al krom.. staat verder kaarsrecht stil, beweegt amper in de bochten/tijdens remmen etc. Mijne schraapt niet. Staat wel fijner op een 1,5 in zn eentje. Ook meestal hier na 10-15 min. Begint fanatiek te eten en als hij verzadigd lijkt dan beginnen zijn acties.. veel geprobeerd maar lijkt ook concentratie (probleem). Meerdere trainers al mee laten kijken. benieuwd naar eventuele andere tips.

Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 21:26

Amber_anne schreef:
Hier werkt het om op de rem te gaan als ze begint te bewegen en stampen. Is dat wat je bedoelt met assertiever rijden?


Op de rem gaan werkt voor 1 seconden en daarna lijkt hij gefrustreerd/ overdonderd en wordt het erger...

Met assertiever rijden bedoel ik wat steviger rijden. Iets later/ harder remmen en meer optrekken in de hoop dat als hij meer moet opletten hij stiller staat. Ik merk ook hier dat hij gefrustreerd raakt en het alleen maar erger wordt. Dus dat doe ik niet meer na 1x geprobeerd te hebben.

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:27

Amber_anne schreef:
Hier werkt het om op de rem te gaan als ze begint te bewegen en stampen. Is dat wat je bedoelt met assertiever rijden?

Dat zal ik ook doen.. :') al rij ik niet alsof mijn paard om valt... zo al sommige dat doen... ik rij vlot door tuurlijk wel beschaafd bij rare bochten drempels en rontondes

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Onrust op de trailer, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 21:32

Lastig...
Hier alleen op de terugweg.
Ik lees even mee. Want het is idd lastig.

Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-23 23:18

maralyn schreef:
Lastig...
Hier alleen op de terugweg.
Ik lees even mee. Want het is idd lastig.


Zodra ik de straat in rij van stal is het inderdaad helemaal drama. Lijkt wel of hij het dan weet dat wij er bijna zijn...

snorkel1986

Berichten: 3016
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:20

Dandy200 schreef:
maralyn schreef:
Lastig...
Hier alleen op de terugweg.
Ik lees even mee. Want het is idd lastig.


Zodra ik de straat in rij van stal is het inderdaad helemaal drama. Lijkt wel of hij het dan weet dat wij er bijna zijn...

Nog een rondje.. andere weg rijden

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Onrust op de trailer, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:24

Kan je paard zijn evenwicht goed houden? Zie je met een camera wat er gebeurd of is het gokken aan de hand van wat je hoort?

Er zijn paarden, ik heb er zelf ook 1, die moeite hebben met hun evenwicht en hoe langer ze erin staan hoe erger dat dat wordt.

Dat klinkt inderdaad als steeds bewegen/stampen. Maar dat is puur het evenwicht steeds verleggen om te blijven staan. Ik was er eens van overtuigd dat mijn paard ook vreselijk irritant stond de bonken en schrapen. Op camera was toen te zien dat dat helemaal niet zo was maar dat het paard steeds door de benen zakte.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-23 23:34

En hem al eens de hele ruimte in een 2-paard trailer gegeven?dus tussenschot weg.(wel stangen er in)

Recht staan is niet goed voor hun evenwicht, als ze de ruimte krijgen, gaan de meeste schuin staan.

Celebi
Berichten: 3657
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Onrust op de trailer, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:04

Heb je dit inderdaad met camera gezien? Ik dacht dus ook dat mijn paard enorm veel herrie maakte maar de laatste keer in een vrachtwagentje klonk het alsof ze door de muur kwamen en op de camera verstapte ze dan even van links naar rechts en stonden ze rustig te eten of zelfs te dutten. Ging echt een wereld voor me open.

Maar inderdaad als de hele trailer schud gaat er wel iets mis. Je zou ESDR kunnen overwegen om verlichting te bieden tijdens de rit. En anders misschien heel vaak heel kort in de trailer? Kort genoeg dat er nog geen onrust komt. Even het erf af, rondje over de eerste rotonde en terug bij wijze van spreken. En dan daarna iets heel lekkers op de trailer geven. Kijken of je iedere komende ervaring postitief kunt maken?

Maartxje

Berichten: 233
Geregistreerd: 15-11-07
Woonplaats: Oldeholtpade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 00:09

Haal je hem er meteen uit na aankomst?
Het kan ook zijn dat hij "geleerd heeft" dat hij er (uiteindelijk) uitgehaald wordt als hij zich zo gedraagt.
Misschien kun je hem de komende paar trailerritjes even wat langer op de trailer laten staan en hem er pas uithalen als hij "stil" is.
Mocht hij de trailer echt afbreken kun je het ook gaan oefenen als je niet weg hoeft met de trailer. Aangezien hij de eerste 10 min wel stil kan staan.
Dus voor het gedoe begint er al uithalen. Desnoods zonder überhaupt te vertrekken.

Dandy200

Berichten: 855
Geregistreerd: 05-04-12
Woonplaats: Ergens aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-23 17:46

Ik heb nog geen camera gehad in de trailer, ik ga wel even opzoek naar een camera, inderdaad een tip die ik vaker zag. Toch even kijken wat hij precies doet.

Hij heeft Wel 3x op een 2 paards vrachtwagentje gestaan om te kijken hoe hij dat deed, daar was wel een camera. 1e keer op het wagentje hele weg stabiel en stil. 2e x beetje onrust en 3e keer net zo veel onrust als op de trailer. Wat er dan te zien is, is dat hij gaat schrapen en maaien/ stampen met 1 voorbeen. Gevolgd door opzij stappen, tegen schot/ wand aan, ik denk om opnieuw balans te zoeken. Hoe meer ruimte, hoe meer hij heen en weer stapt.

Tip van nog korter meenemen en dus belonen voor rustig staan ga ik ook proberen. Lastige is alleen dat zodra wij de weg naar stal inrijden hij extra begint met stampen. Ongeacht of wij alleen naar de eerste rotonde zijn gereden. Wij kunnen op 2 manieren naar stal, beide heeft hij door geloof ik 8)7 Dus hier ga ik nog even over puzzelen.

Thnx voor de tips zo ver. Ook de herkenning is fijn om te lezen <3

Dees

Berichten: 18917
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 17:48

Al eens geprobeerd om hem een paar dagen gewoon op de trailer zijn krachtvoer te geven?
Dan niet wegrijden, maar gewoon even laten staan.
Het doel is om hem de trailer te laten associëren met prettige gevoelens.

different1
Berichten: 3635
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Onrust op de trailer, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 18:10

Wat bij een paard van een bekende van me hielp, was een radio in de trailer hangen.
Sommige paarden reageren goed op (klassieke) muziek.

Slmt9

Berichten: 4800
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:40

Dandy200 schreef:
Ik heb nog geen camera gehad in de trailer, ik ga wel even opzoek naar een camera, inderdaad een tip die ik vaker zag. Toch even kijken wat hij precies doet.

Hij heeft Wel 3x op een 2 paards vrachtwagentje gestaan om te kijken hoe hij dat deed, daar was wel een camera. 1e keer op het wagentje hele weg stabiel en stil. 2e x beetje onrust en 3e keer net zo veel onrust als op de trailer. Wat er dan te zien is, is dat hij gaat schrapen en maaien/ stampen met 1 voorbeen. Gevolgd door opzij stappen, tegen schot/ wand aan, ik denk om opnieuw balans te zoeken. Hoe meer ruimte, hoe meer hij heen en weer stapt.

Tip van nog korter meenemen en dus belonen voor rustig staan ga ik ook proberen. Lastige is alleen dat zodra wij de weg naar stal inrijden hij extra begint met stampen. Ongeacht of wij alleen naar de eerste rotonde zijn gereden. Wij kunnen op 2 manieren naar stal, beide heeft hij door geloof ik 8)7 Dus hier ga ik nog even over puzzelen.

Thnx voor de tips zo ver. Ook de herkenning is fijn om te lezen <3


Je kan de stappen nog kleiner maken. Voor paarden met trauma bouwen wij echt op van eerst alleen 5m rijden, uitladen en de volgende keer 5m + een halve bocht, daarna een heel rondje etc. Dus eerst alles op eigen terrein. Van elke stap die je gaat maken dus zeker weten dat het een succes wordt, zo klein mag de stap zijn.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:42

different1 schreef:
Wat bij een paard van een bekende van me hielp, was een radio in de trailer hangen.
Sommige paarden reageren goed op (klassieke) muziek.


Dat is helemaal geen gek idee eigenlijk...