Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kyra_123
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-01-24

Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 12:14

Hallo iedereen,

Ik ben onlangs verhuisd naar een kleinschalige privé-stalling met mijn merrie. Op deze stal staat momenteel slechts één paardje (merrie) met enorme verlatingsangst en komt er gelukkig weldra terug een derde paardje (ruin) bij. Met mijn paard gaat alles heel goed. Ze komt ook goed overeen met deze dominante merrie, maar je ziet wel in lichaamshouding dat mijn paard als tweede in de rangorde staat. Mijn paard maakt vb. telkens plaats voor de dominante merrie.

Bij het in- en uithalen van mijn paard ervaar ik problemen met het dominante paard. Ik kan mijn eigen paard niet nemen, aangezien het dominant paard haar wegjaagt. Ze gaat letterlijk tussen mij en mijn paard lopen en met een zweep wapperen heeft niet veel effect (en jaagt mijn eigen paard dan ook weg).

Daaropvolgend nam ik het dominante paard altijd eerst uit de weide en dan pas kan ik mijn eigen paard. Ik benader dit dominant paard heel rustig, laat haar naar mij toekomen (dit doet ze ook heel netjes), ik klik haar vast en beloon haar.

Het dominante paard heeft ondertussen door dat ik haar ga weghalen bij haar maatje. Ze komt nog steeds zelf tot bij mij, maar eens ze vastgeklikt is en ziet dat mijn eigen paard wegwandelt, panikeert ze, steigert ze (richting mij), trekt ze zich los... Ik heb dit dominant paard losgelaten en ben haar daarna rustig terug gaan halen. Daarna volgde ze mij wel netjes.

Zijn er hier mensen met ervaring met dit soort gedrag en hoe ik dit kan oplossen?

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:20

Dit paard is niet alleen dominant naar jouw paard, maar ook naar jou.

Daar moet jij de oplossing gaan zoeken.. :j

Kyra_123
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-01-24

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 12:22

Dat klopt zeer zeker dat ze dominant is tov mij. Als ik mijn eigen paard terug in de weide steek heb ik haar echt al een pets moeten verkopen met een zweep omdat ze uit mijn zone moet blijven, maar ze is niet echt onder de indruk...

Tips hiervoor?

Natuurlijk is het wel wat vervelend... het lijkt me niet de bedoeling te zijn dat ik iemand anders zijn paard ga opvoeden, maar goed mijn veiligheid gaat in deze wel voor dus ik moet natuurlijk wel op de correcte wijze laten zien aan dit paard dat zij uit mijn buurt moet blijven.

pluisje88

Berichten: 8077
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:25

Ik lees vaak dominant maar is dit paard wel dominant? Dat een paard kuddeleider is staat niet gelijk aan (negatief) dominant. Dit paard is gewoon bang alleen en claimt je paard daardoor. Jij bent de gene die de veiligheid van dat paard gaat weghalen dus ja dat probeert ze te voorkomen. Vrij logisch vanuit het paard gezien. “Aanpakken” heeft geen zin want dan wordt het gedrag alleen maar erger. Als je met fluisteren niet luistert naar wat ze je willen vertellen dan gaan ze schreeuwen tegen je. Het gedrag wordt steeds groter. Het heeft meer kans van slagen als je een manier vindt waarop hij zich minder bang voelt. Een bang paard kun je niks leren dus corrigeren voelen ze amper als ze zo hoog in de adrenaline zitten.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:27

Waarom wordt er meteen uitgegaan van dominantie? Een paard dat verlatingsangst heeft, wil er alles aan doen om bij zijn veilige maatje te blijven, jouw paard dus. Dat is geen dominantie, dat is enorm onzeker zijn. En ja, dat kan zich uiten in gevaarlijk gedrag. Dat paard moet leren dat de wereld niet vergaat als jij je paard meeneemt. En dat heeft tijd en vertrouwen nodig. Zeker na een verhuizing kan dat plakken heel extreem zijn, omdat dat vertrouwen er nog niet is.

Dominante paarden (en dan bedoel ik de échte natuurlijke leiders) plakken juist niet en reageren heel anders.

Edit: wat Pluisje zegt dus.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:31

Gezien het niet jouw paard is: wat zegt de eigenaar er van? Zeker met maar 2 paarden, zou ik met elkaar in overleg gaan.

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 12:38

Moeilijk op te lossen omdat het andere paard niet van jou is.

Voor jij er kwam, stond het andere paard dan alleen? En waar is de eigenaar van dit paard? Wat wordt er met haar gedaan? Heeft de eigenaar ook verlatingsproblemen met haar?

Kyra_123
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 12:45

Ik ben het inderdaad eens dat deze gedraging voortvloeit uit angst en onzekerheid, maar los daarvan vertoont ze ook wel dominant gedrag t.o.v. andere paarden. Dit deed ze ook met het paard die er stond voor dat ik er met mijn paard stond.

Nee voorheen stond er nog een ander paard bij, maar er werd eigenlijk niks met die paarden gedaan. Dus het probleem stelde zich eigenlijk ook niet echt toen...

De merrie die niet van mij is, daar wordt ook niets meer mee gedaan. De eigenaar zelf is er een beetje bang van heb ik de indruk...

Het is inderdaad een moeilijke situatie omdat het niet om mijn eigen paard gaat...

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:14

Ik zou ook zeggen, onzekerheid wat zich uit in groot gedrag dat als dominant wordt gezien.

Wat het extra lastig maakt is dat de eigenaar er zelf weinig mee doet, dus jou er niet echt in kan begeleiden en ze nu maar met twee staan, dus het gedrag ook telkens bevestigd wordt, gezien ze alleen over blijft.
Maar voor jou is het ook vervelend, je wilt lekker je eigen paard gaan doen maar zit eerst telkens met gedoe van de andere.

Wanneer komt nummer drie erbij?
Ik denk dat wij allerlei tips kunnen geven, maar dit paard ook vooral gebaat is bij iemand die snel en op de juiste manier het gedrag in de weide kan corrigeren. Dan hoef je niet zo groot naar elkaar te worden waarbij slaan met een zweep en spanning snel op de loer liggen.

Ik zou overleggen met de eigenaar of je iemand die grondwerk les geeft kan laten komen om jou te leren hier mee om te gaan. Het kan even confronterend worden naar dat specifieke paard, omdat ie vaak bevestigd is geweest in gedrag, vandaar het overleg. Maar diegene kan jou wel goede handvaten geven om hiermee om te gaan en in de situatie jou direct de juiste aanwijzingen geven.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:18

Ik zou het dominante paard juist wegjagen, jij bent de baas dus jij bepaald. Paard wegjagen, jouw paard pakken en zorgen dat het andere paard op afstand blijft met een longeerzweep.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:23

ik denk ook dat het angst is,mijn ruin heeft ook verlatingsangst en kan niet alleen in de wei achterblijven.Hij wil dan bij het paard in de buurt blijven en lijkt dan ¨opdringerig¨ Als je toch doorzet zal het achterblijvende paard in paniek raken.We hebben dat ook met onze ruin gehad.De oplossing is toch dat er een derde paard bij komt zodat ze nooit alleen achterblijft.

Duhelo

Berichten: 28554
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:31

Hoe is de stalsituatie daar? Zijn er boxen? ik zou in dit geval gewoon beide paarden samen mee naar binnen nemen, dominante een box binnen en aan de gang met jouw paard, erna weer samen buiten.
Als het derde paard er bij staat kan je kijken of het dominante gedrag verandert of net niet.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:40

Ojee, ik zou hier geen zin in hebben hoor.
Mijn Daisy was niet meteen de meest sociale, maar ik was altijd heel blij dat zij die verlatingsangst niet had. De eerste jaren trokken wij er heel vaak op ons tweetjes op uit, en dan moet de achterblijver daarmee kunnen dealen.
Op één van onze stallen stond een merrie met verlatingsangst, die echt kon flippen als ik mijn Daisy wilde meenemen. Sorry, dat is niet mijn probleem. Ik wil de eigenaar van zo'n paard gerust even de tijd geven met zijn/haar dier aan de slag te gaan, maar als die dat niet doet, sorry - niet mijn probleem.
Ik gaf zo'n eigenaar ook altijd mee: wat ga je doen als de mijne naar de kliniek moet? Als we zouden verhuizen? Als Daisy zou komen te overlijden? Dan blijft dat andere paard ook alleen achter - los zulk gedrag op voor het zover komt.

Ik ben destijds met mijn Daisy verhuisd, en heb de andere merrie brullend en slaand moeten achterlaten.
Vond ik super erg voor dat paard, maar ik was vooral bezig met mijn paard veilig en netjes op de trailer te krijgen. Gelukkig trok zij haar weinig aan van de paniekerende achterblijver, want evengoed raakt ze er ook door van slag en krijg ik haar het erf niet meer af.

Op de volgende stal was haar weigenoot, de ruin, zo aanhankelijk. Hij ging niet meer van de wei tenzij Daisy mee mocht. Toen hij koliek kreeg en naar de kliniek moest, bleef Daisy alleen achter. Hij is helaas gestorven, en Daisy heeft wel degelijk om hem getreurd - maar ze is niet beginnen paniekeren, als een gek beginnen rennen oid. En gelukkig maar, gezien het feit dat de ruin niet meer gered kon worden. Dat is ook de realiteit van paarden houden - we kunnen ze niet altijd blijven houden, en dan wil je dat de achterblijver zich kan redden en niet verongelukt door alleen achter te blijven.

Ga met die andere eigenaar in gesprek. Het is aan hem/haar zijn paard op te voeden.
Jij moet jouw paard op een normale, veilige manier van de wei kunnen halen. Dat andere paard moet relatief kalm kunnen achterblijven.

Misschien betert het vanzelf zodra het 3de paard erbij komt - maar dan moet jij maar hopen dat die nooit voor jij op stal aankomt van de wei wordt gehaald, of nooit naar de kliniek moet oid.

Ik zou mijn paard persoonlijk niet bij zo'n paard op 1 wei willen.
Ik wil op stal kunnen aankomen en mijn ding kunnen doen, zonder al te veel beperkt te worden door het paard van iemand anders. Ik wil gerust meewerken en meedenken, maar het moet voor mij ook leuk blijven.
Ik zou zelf korte metten maken met een situatie zoals deze, als dit te lang blijft duren. Zet mijn paard dan maar op een andere wei hoor, voor ik/mijn paard verongeluk of zij zulke kuren overneemt - het moet leuk (en veilig) blijven.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 13:58

Ik ben wel eens benieuwd hoe je een paard met verlatingsangst dan 'opvoed' om dit niet meer te hebben :+

Longeerzwepen en bange/dominante paarden zie ik alleen ongelukken mee komen...

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:40

Dat is niet meer af te leren denk ik,wij hebben veel geoefend met mijn paard en toen pony om ze los van elkaar mee te nemen.Onze pony kon alleen achter blijven mijn ruin niet.We konden alleen op buitenrit als er een paard meeging.Afgelopen weekend is zijn maatje ploteseling ingeslapen en we hadden met spoed een paard erbij nodig.Gelukkig is dat gelukt,maar dat heeft mij heel veel stress bezorgt.De eigenaar van het nieuwe pensionpaard weet dus ook dat ze nooit met haar paard van het erf kan gaan.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 14:52

Komt het derde paard er al snel bij....? Dan denk ik dat je het het beste even uit kan proberen te zingen en hopen op verbetering. Helpt het niet als je het achterblijvende paard iets te eten aanbiedt waar het zich wat mee bezig kan houden...? Als ik de mini op stal zet met voer dan haalt dat toch de scherpe kanten er af en legt ze zich wat makkelijker neer bij haar lot :)

Kyra_123
Berichten: 4
Geregistreerd: 15-01-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-24 16:09

Dankjewel alvast iedereen om hier eventjes mee te denken!

De paarden allebei samen nemen lukt niet, aangezien het dominante paard mijn eigen paard wegdrijft en mijn paard hiervan wil ontsnappen. Ik neem altijd het andere paard als eerste en steek haar in haar box, en daarna neem ik mijn eigen merrie. Het andere paard moet sowieso in de box, of ze zou nog in staat zijn om zichzelf te verwonden als ze alleen achter blijft in de weide...

Een longeerzweep heb ik geprobeerd, maar dat maakt het gedrag alleen maar erger wat dus inderdaad mijn redenering bevestigt dat dit puur uit angst en onzekerheid is. Zij wil helemaal niet dat ik haar maatje weghaal en als ik haar ga slaan omdat ik haar uit mijn buurt wil, zal zij alleen maar sterker terug reageren (door het steigeren richting mij).

Het derde paardje komt er binnen een dikke twee weken bij en dan vermoed ik dat de kudde terug zal stabiliseren. Zo hoeft ze niet meer alleen achter te blijven en zal die angst denk ik ook niet meer zo sterk aanwezig zijn.

Nu associeert dat paard mij met het feit dat ze alleen zal achterblijven. Ik vermoed dat ik bij dit paard toch beter op een rustige manier benaderd wordt. Van zodra ze mij ziet, gaat ze eigenlijk al direct als een herdershond mijn paard gaan drijven verder weg van mij.

Ik concludeer uit bovenstaande dat de verlatingsangst eigenlijk an sich moet aangepakt worden, maar goed ja het is niet mijn paard dus ik kan natuurlijk ook niet al mijn tijd gaan spenderen in iemand anders paard te gaan trainen...

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:10

JudithGigi schreef:
Ik ben wel eens benieuwd hoe je een paard met verlatingsangst dan 'opvoed' om dit niet meer te hebben :+

Longeerzwepen en bange/dominante paarden zie ik alleen ongelukken mee komen...


Niet door altijd alle moeilijke situaties te vermijden in ieder geval..

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:15

Elisa2 schreef:
JudithGigi schreef:
Ik ben wel eens benieuwd hoe je een paard met verlatingsangst dan 'opvoed' om dit niet meer te hebben :+

Longeerzwepen en bange/dominante paarden zie ik alleen ongelukken mee komen...


Niet door altijd alle moeilijke situaties te vermijden in ieder geval..


Nee dat lijkt me logisch, maar ook niet door een gevaarlijke situatie creëren.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:17

Mee eens, ik zou zelf gewoon oefenen met ander paard weghalen voor korte stukjes en paard wat achter blijft afleiden. Vaak moeten ze leren dat de ander gewoon weer terug komt en vertrouwen krijgen. Het is niet erg als ze even gaan rennen oid, mits het niet panisch wordt.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 16:23

Elisa2 schreef:
Mee eens, ik zou zelf gewoon oefenen met ander paard weghalen voor korte stukjes en paard wat achter blijft afleiden. Vaak moeten ze leren dat de ander gewoon weer terug komt en vertrouwen krijgen. Het is niet erg als ze even gaan rennen oid, mits het niet panisch wordt.


Ja eens! Hier wordt ook wel even gehinnikt als ik het terrein verlaat met mijn merrie, maar gelukkig nooit paniek.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-24 18:52

Als je al weet dat een paard zich erg opwint, zeker niet laten rennen want dan krijg je ongelukken door blinde paniek. Dan ga je zelf ook niet met een gerust hart weg -O-

Dus gewoon ander paard op stal met een goede hap eten. En in overleg met de eigenaar wat je dan mag geven. En wellicht afspreken dat eigenaar ook af en toe op stal komt om te kijken of paard toch in de wei kan als je eenmaal goed en wel weg bent. Of dat ze het prima vindt dat die van haar de hele tijd op stal staat.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:37

Als ze paniek hebben verwonden ze zich ook in de stal..

In zo'n geval kan er inderdaad beter iemand bij blijven.

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 09:50

Nouja, als je een beetje een normale, veilige stal hebt is de kans op extreme ongelukken en verwondingen daar natuurlijk een stuk kleiner dan wanneer ze op volle vaart door de afrastering heen knallen ofzo. Zeker als je een flinke bak slobber / lucerne / wortels / hooi of iets voorziet en desnoods de bovendeur dichtdoet als je bang bent dat paard zich naar buiten werkt.

Het kalmeert over het algemeen toch sneller in een zeer beperkte ruimte met lekker eten dan wanneer ze zichzelf helemaal over de zeik kunnen rennen langs (en uiteindelijk door) het hek ...vanwege de langzaam uit het zicht verdwijnende weidegenoot. Dat triggert echt enorm is mij altijd opgevallen.

Beste optie is natuurlijk dat er tegelijkertijd ook met het andere paard iets gedaan wordt maar dat zal vast niet altijd gaan.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:00

Ik denk dat de mensen die hier met adviezen komen, zich niet realiseren hoe het is om een paard met verlatingsangst te hebben. Mijn merrie is dan zo in paniek dat er geen sprake is van 'leren dat het paard zo terugkomt'. Ze blokkeert en sluit zich af, dus er is geen ingang om iets te leren. Heel lastig.