Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:09

Lieser schreef:
Ik denk dat de mensen die hier met adviezen komen, zich niet realiseren hoe het is om een paard met verlatingsangst te hebben. Mijn merrie is dan zo in paniek dat er geen sprake is van 'leren dat het paard zo terugkomt'. Ze blokkeert en sluit zich af, dus er is geen ingang om iets te leren. Heel lastig.


:j De mijne ook

pmarena

Berichten: 48129
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:13

Ze kunnen natuurlijk wel leren als je ze relatief rustig houdt. Hier ging het met op stal zetten met lekker eten altijd wel een stuk beter na verloop van tijd. Leuk werd het nooit natuurlijk. Maar er kwam wel steeds sneller berusting dat ze dan toch maar gingen eten en collega wel weer terug zou komen :j

imaudy
Berichten: 5046
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:15

Ik verbaas mij erover dat je zoveel moeite wilt doen. Ik vind het nog erg gevaarlijk ook. Ik zou er geen trek in hebben. Laten ze dan een shet voor dat paard erbij kopen die er steeds bij blijf. Denk niet dat het paard erbij de oplossing brengt. Wat als jullie beide weg willen?

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:19

Lieser schreef:
Ik denk dat de mensen die hier met adviezen komen, zich niet realiseren hoe het is om een paard met verlatingsangst te hebben. Mijn merrie is dan zo in paniek dat er geen sprake is van 'leren dat het paard zo terugkomt'. Ze blokkeert en sluit zich af, dus er is geen ingang om iets te leren. Heel lastig.


Maar dan ben je toch al een paar stappen te ver gegaan als de paniek er is? Je stopt juist daarvoor.

Lieser
Berichten: 1503
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:51

JudithGigi schreef:
Lieser schreef:
Ik denk dat de mensen die hier met adviezen komen, zich niet realiseren hoe het is om een paard met verlatingsangst te hebben. Mijn merrie is dan zo in paniek dat er geen sprake is van 'leren dat het paard zo terugkomt'. Ze blokkeert en sluit zich af, dus er is geen ingang om iets te leren. Heel lastig.


Maar dan ben je toch al een paar stappen te ver gegaan als de paniek er is? Je stopt juist daarvoor.

Waar stop je dan? Als het andere paard twee stappen uit (bijvoorbeeld) de paddock heeft gedaan? En dan?

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 10:55

Mijn paard had het toen ik hem kocht,ik heb dat onderschat.Als ik een nieuw paard zou kopen,wat niet gebeurd zou het geen paard met verlatingsangst worden.In het weekend is het maatje van mijn paard onverwacht ingeslapen en had ik met spoed een ander paard nodig,gelukkig op tijd een nieuw pensionpaard gevonden.Het verbaasde mij wel dat hij steeds rustiger werd toen hij de tijd had om afscheid te nemen.Maar hoe had hij gereageerd als zijn dode maatje was opgehaald.¨gelukkig¨voor mijn paard bleef zijn maatje het weekend nog in de wei liggen.Dat had ik niet verwacht.Maar inderdaad dit moet je niet onderschaten en de eigenaar zal er toch een shetje bij moeten kopen voor het paard.

Jagger_magic
Berichten: 1
Geregistreerd: 26-12-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:03

Een paard met verlatingsangst heeft ANGST. Dit is geen dominantie. En kan zeker opgelost worden.

Echter kan je dit probleem alleen oplossen met zijn 2en. En dit moet ook echt getraind worden.

1 blijft bij het angstige paard en laat het paard zien welk gedrag gewenst is. Stil blijven staan, hoofd laag om spanning af te laten vloeien.

De ander loopt een stukje weg met het niet angstige paard, dit kan bijvoorbeeld eerst gewoon nog op de wei zijn. Terwijl degene een stukje loopt, vraagt de ander bij het angstige paard om stil te staan met het hoofd laag. Zodra hij dat doet, gelijk met het andere paard terug lopen.

En dit moet je in stappen opbouwen, steeds een stukje verder. Eerst in het zicht blijven, daarna dezelfde oefeningen uit het zicht. De timing is belangrijk, zodra het angstige paard het gewenste gedrag laat zien, gelijk terug komen met het andere paard. En zo opbouwen.

Dit is naar mijn inziens de enige manier om het op te lossen in deze situatie. Absoluut niet afstraffen, maar juist laten zien wat je graag wel wil.

Een andere oplossing is meerdere paarden erbij zetten.

Succes! ❤️

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 11:46

Lieser schreef:
JudithGigi schreef:

Maar dan ben je toch al een paar stappen te ver gegaan als de paniek er is? Je stopt juist daarvoor.

Waar stop je dan? Als het andere paard twee stappen uit (bijvoorbeeld) de paddock heeft gedaan? En dan?


Hoe train je elk ander gedrag? Je zoekt een grens op die uitdagend maar haalbaar is, je wacht tot een teken van ontspanning en laat dan de druk los (in dit geval paard terug erbij). Die grens probeer je steeds verder te verleggen.

Wel een lang en moeilijk proces denk ik hoor, daarom zou ik gewoon wachten op het 3e paard :D

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:08

Een paard met verlatingsangst kan je meestal niet succesvol alleen daarop trainen.
Het paard zal een goede basistraining nodig hebben en moeten leren daarin zijn emoties onder controle te kunnen houden.
Zit die basis er in, dan kan je gericht in kleine stapjes werken aan de verlatingsangst.
In dit geval lijkt dit niet echt een passende situatie voor zo'n paard en misschien het beste om het de komende weken maar zo makkelijk mogelijk te maken voor het paard en hopen dat de rust wederkeert als het derde paard er bij staat.

JudithGigi

Berichten: 4202
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 12:14

SparklingApp schreef:
Een paard met verlatingsangst kan je meestal niet succesvol alleen daarop trainen.
Het paard zal een goede basistraining nodig hebben en moeten leren daarin zijn emoties onder controle te kunnen houden.
Zit die basis er in, dan kan je gericht in kleine stapjes werken aan de verlatingsangst.
In dit geval lijkt dit niet echt een passende situatie voor zo'n paard en misschien het beste om het de komende weken maar zo makkelijk mogelijk te maken voor het paard en hopen dat de rust wederkeert als het derde paard er bij staat.


Ja dit ook inderdaad.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 13:42

JudithGigi schreef:
Ik ben wel eens benieuwd hoe je een paard met verlatingsangst dan 'opvoed' om dit niet meer te hebben :+

Longeerzwepen en bange/dominante paarden zie ik alleen ongelukken mee komen...


Veelal zijn het paarden (in mijn ervaring) waar zelden nog iets mee gedaan wordt. Volgens mij zouden zulke paarden er bij gebaat zijn als er met hen ook "gewerkt" wordt - tussen aanhalingstekens, want "gewoon eens gaan wandelen" is ook al goed. De paarden die ik ken met verlatingsangst, zijn paarden die zelf nooit van de wei/het erf afkomen. Die niet eens op de poetsplaats gezet worden.

Ik heb werkelijk geen idee hoe je dit moet aanpakken, of hoe je zo'n paard moet heropvoeden, ik had het geluk dat mijn Daisy geen verlatingsangst had. Maar Daisy was dus zo'n paard dat gewoon veel van het erf gehaald werd, zij was het van jongs af aan gewend om dingen met haar mens te ondernemen en niet 24/7 bij paarden te staan. Hoe lang ik ook van huis bleef met haar, hoe ver we ook gingen - zelfs met de trailer -, Daisy leek altijd te weten "we gaan straks wel terug naar huis".

Ze kon een paard dat van de wei ging wel in de gaten houden hoor. Aan de ene was er meer gehecht dan aan de andere. Maar ik heb me nooit echt druk moeten maken over "oei, die weigenoot gaat wandelen" of "ojee, dat paard verhuisd volgende week".

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:01

Lieser schreef:
Ik denk dat de mensen die hier met adviezen komen, zich niet realiseren hoe het is om een paard met verlatingsangst te hebben. Mijn merrie is dan zo in paniek dat er geen sprake is van 'leren dat het paard zo terugkomt'. Ze blokkeert en sluit zich af, dus er is geen ingang om iets te leren. Heel lastig.


Absoluut wel, en ik heb er een schijthekel aan.

De paarden kunnen er niks aan doen, maar het is vaak al mis gegaan in een stukje basisopvoeding. Op enkele andere oorzaken na waar mensen niets aan konden doen.

En ja, zo in paniek zijn en de stal afbreken..allemaal gezien. Ik blijf alleen van mening dat als je het vermijdt dat het nooit beter wordt. Het is echt te trainen, zij het wel met verstand en in kleine stapjes.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-24 14:18

LWDaisy schreef:
JudithGigi schreef:
Ik ben wel eens benieuwd hoe je een paard met verlatingsangst dan 'opvoed' om dit niet meer te hebben :+

Longeerzwepen en bange/dominante paarden zie ik alleen ongelukken mee komen...


Veelal zijn het paarden (in mijn ervaring) waar zelden nog iets mee gedaan wordt. Volgens mij zouden zulke paarden er bij gebaat zijn als er met hen ook "gewerkt" wordt - tussen aanhalingstekens, want "gewoon eens gaan wandelen" is ook al goed. De paarden die ik ken met verlatingsangst, zijn paarden die zelf nooit van de wei/het erf afkomen. Die niet eens op de poetsplaats gezet worden.



Vooroordeel …
Mijn merrie is 19 jaar, m2 dressuur (dus gewoon meegeweest naar concours, les ect. en bij de 3e eigenaar. Volledige geschiedenis is bekend. Paard stond bij alle eigenaren vol in het werk. Ook bij mij. En ze heeft het altijd al. Dus zo simpel ligt het niet.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:28

pluisje88 schreef:
LWDaisy schreef:
Veelal zijn het paarden (in mijn ervaring) waar zelden nog iets mee gedaan wordt. Volgens mij zouden zulke paarden er bij gebaat zijn als er met hen ook "gewerkt" wordt - tussen aanhalingstekens, want "gewoon eens gaan wandelen" is ook al goed. De paarden die ik ken met verlatingsangst, zijn paarden die zelf nooit van de wei/het erf afkomen. Die niet eens op de poetsplaats gezet worden.


Vooroordeel …
Mijn merrie is 19 jaar, m2 dressuur (dus gewoon meegeweest naar concours, les ect. en bij de 3e eigenaar. Volledige geschiedenis is bekend. Paard stond bij alle eigenaren vol in het werk. Ook bij mij. En ze heeft het altijd al. Dus zo simpel ligt het niet.


Geen vooroordeel, letterlijk eigen ervaring - en ik geloof meteen dat het zeker ook anders kan, dat er paarden zijn die wél gewerkt worden maar ook verlatingsangst hebben.
Ik heb 2x letterlijk aangehaald "in mijn ervaring", "de paarden die ik ken" :) Er zijn er nog veel meer die ik niet ken, dus ik geloof je gewoon, ik neem het zo van je aan.

Dat is volgens mij ook nog het moeilijkste - je paard "weet" beter, heeft de ervaring van te vertrekken en ook telkens weer terug thuis te komen, maar blijft alsnog met die angst kampen. Geen idee hoe je dat aanpakt..

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 09:57

Vaak is weggaan voor een paard met verlatingsangst niet het moeilijkste, probleem zit in alleen achter blijven. Wat natuurlijk logisch is bij kuddedieren. Of gescheiden worden van een waar ze enorm aan plakken.

Britta31

Berichten: 13145
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:14

Wij hebben ook veel geoefend,ook met verschillende paarden,maar hij heeft het nog steeds.Daarom was het ook moeilijk er een ander paard bij te vinden omdat de eigenaar van het paard nooit het erf af kan.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:24

Ik weet hoe diep het kan zitten, en ook dat het echt geen makkelijk probleem is.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 10:33

JudithGigi schreef:
Lieser schreef:
Waar stop je dan? Als het andere paard twee stappen uit (bijvoorbeeld) de paddock heeft gedaan? En dan?


Hoe train je elk ander gedrag? Je zoekt een grens op die uitdagend maar haalbaar is, je wacht tot een teken van ontspanning en laat dan de druk los (in dit geval paard terug erbij). Die grens probeer je steeds verder te verleggen.

Wel een lang en moeilijk proces denk ik hoor, daarom zou ik gewoon wachten op het 3e paard :D


Dit is inderdaad in de basis hoe je dat opbouwt, maar Monique van Natural Horsemo is daar heel handig in.

Toevallig ook een link naar een lezing, maar dat was nu eenmaal de eerste die ik vond qua filmpje: https://fb.watch/pDixgb_KGB/

Celebi
Berichten: 3655
Geregistreerd: 04-11-20

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-24 20:51

Het lastigste is dat je dit vaak in zulke kleine stapjes moet trainen en dat die hele periode eigenlijk alleen uit goede ervaringen moet bestaan. Dus als de een hele week oefent met alleen maar in zicht uit elkaar gaan en weer terug op het goede moment, maar je in het weekend dan toch die buitenrit gaat doen onstaat er weer angst en die negatieve ervaringen verdrukken dan vaak de positieve ervaringen die de daarvoor hebt behaald. Je ziet het bij honden ook veel gebeuren. Dan zitten de baasjes in de training net bij 3 tellen de kamer uit en dan terug en belonen, maar dan moeten ze plots toch een uurtje ergens heen en laten ze de pup achter. De angst die dan naar boven komt helpt totaal niet.

Ik heb er trouwens ook een met vreselijke verlatingsangst. Het is veel geduld hebben, en vooral niet op een stal staan met weinig paarden. De mijne heeft altijd in een kudde gestaan die groot genoeg was dat als er eentje of zelfs een paar uitgingen hij nooit alleen achter bleef. Dat hielp aanzienlijk om paniek te voorkomen. Ik ben zelf inderdaad in training nu al 3,5 jaar bezig om de verlatingsangst te verminderen in gecontroleerde omgeving en een tijd zelfs met ondersteuning van ESDR training. Maar ik kreeg hem op een leeftijd van 20 dus het zat al vrij diep geworteld en ik verwacht dat het nooit helemaal over zal zijn.

Anyhow, dat soort dingen is natuurlijk allemaal niet te doen met een paard dat niet van jezelf is. Zelf zou ik dus nooit op zo'n kleinschalige plek staan, maar voor jouw geval zou ik denk ik die 2 weken uitzingen. Vooral in/naast de weide wat doen met je paard en lekker wat vrije dagen geven. Dan zal het hopelijk na die 2 weken een stuk makkelijker gaan voor je.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 09:08

Celebi schreef:
Het lastigste is dat je dit vaak in zulke kleine stapjes moet trainen en dat die hele periode eigenlijk alleen uit goede ervaringen moet bestaan. Dus als de een hele week oefent met alleen maar in zicht uit elkaar gaan en weer terug op het goede moment, maar je in het weekend dan toch die buitenrit gaat doen onstaat er weer angst en die negatieve ervaringen verdrukken dan vaak de positieve ervaringen die de daarvoor hebt behaald. Je ziet het bij honden ook veel gebeuren. Dan zitten de baasjes in de training net bij 3 tellen de kamer uit en dan terug en belonen, maar dan moeten ze plots toch een uurtje ergens heen en laten ze de pup achter. De angst die dan naar boven komt helpt totaal niet.

Ik heb er trouwens ook een met vreselijke verlatingsangst. Het is veel geduld hebben, en vooral niet op een stal staan met weinig paarden. De mijne heeft altijd in een kudde gestaan die groot genoeg was dat als er eentje of zelfs een paar uitgingen hij nooit alleen achter bleef. Dat hielp aanzienlijk om paniek te voorkomen. Ik ben zelf inderdaad in training nu al 3,5 jaar bezig om de verlatingsangst te verminderen in gecontroleerde omgeving en een tijd zelfs met ondersteuning van ESDR training. Maar ik kreeg hem op een leeftijd van 20 dus het zat al vrij diep geworteld en ik verwacht dat het nooit helemaal over zal zijn.

Anyhow, dat soort dingen is natuurlijk allemaal niet te doen met een paard dat niet van jezelf is. Zelf zou ik dus nooit op zo'n kleinschalige plek staan, maar voor jouw geval zou ik denk ik die 2 weken uitzingen. Vooral in/naast de weide wat doen met je paard en lekker wat vrije dagen geven. Dan zal het hopelijk na die 2 weken een stuk makkelijker gaan voor je.


Ja, dat.
Je kan iemand anders zijn/haar paard niet gaan heropvoeden (ik noem het heropvoeden bij gebrek aan een beter woord, het is niet helemaal wat ik bedoel), maar dat is hoe dan ook aan de eigenaar van het paard om te doen.
TS kan zelf wél rustig zo kleinschalig gaan staan - haar paard is immers niet het "probleem".
Zij kan in theorie zo uit wandelen gaan - alleen is dat nogal l*llig voor de paniekerende achterblijver.

Je moet er maar zin in hebben..

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:12

Ik vind dat er door een aantal wel erg makkelijk gedacht wordt. Ik heb er zelf 1 met verlatingsangst, inmiddels 15 jaar, en dat is echt niet minder geworden. Dat zit zo vreselijk diep. Zo diep dat wanneer ik mijn merrie alleen al een halster om doe, hij al onrustig wordt.
Dit probleem is er altijd al geweest. Of hij nu volop in het werk stond, of zoals nu geblesseerd op pensioen. In een stal, op de wei of paddock, het maakt niet uit. De paniek is er. Blinde paniek. En hij maakt zichzelf echt kapot.
Ik heb wat afgetraind, er zijn professionals bij geweest, of mensen die dachten het wel beter te weten.
Het is niet minder geworden. Het enige moment dat het minder was, was toen hij in een grote kudde stond. Daar was hij zo het overzicht kwijt van wanneer er wel of geen paarden uit meegenomen werden. Overigens met als gevolg dat hij in zichzelf ging keren, in de war was, dus ook dat was van het ene probleem naar het andere.

Ik kan hem wel meenemen en dan is er niks aan de hand. De andere paarden een bult hooi en die vermaken zich wel. Maar andersom, hij met een bult eten en een van de andere paarden mee is dikke paniek en is eten echt totaal ondergeschikt.

Dus TS: ik heb geen oplossing. Je zou het kunnen proberen in een kleine ruimte met veel lekker eten. Of met hele kleine stapjes je paard steeds een beetje verder weg meenemen. Hopelijk komt de 3e er snel bij. Al is dat ook geen garantie. Ik heb er 3 staan en hij is nog steeds in paniek als ik er 1 meeneem. Maakt ook niet uit wie overigens, dat er 1 achterblijft heeft geen effect. Hopelijk gaat dit bij jou wel zo zijn.

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:28

Ik herken me in je verhaal daihyo.. heel erg. En het is super vervelend zowel voor paard als eigenaar.

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 12:36

Ja, dat is het ook. Aankomende zomer ga ik het nog een keer proberen, omdat ik toch ook graag alleen met mijn merrie van het terrein wil. Scheelt wel dat ik nu alleen mijn eigen paarden er heb staan. Dat maakt het hopelijk wat makkelijker, rustiger en met kleinere en betere stapjes.

Wat bij hem heel erg verergende (is dat een woord? :+ ) factor is geweest zijn verhuizingen. Zijn eigen verhuizingen, maar ook wanneer er veel wisselingen in de kudde waren. Elke keer weer opnieuw hechten aan een maatje, losgescheurd worden van dat maatje, weer opnieuw hechten aan een ander, enz. Dat doet ook wat met een paard, zeker als ze al wat introverter en onzeker zijn.
Ik denk dat wij ook wel eens onderschatten wat een verhuizing of wisseling voor impact heeft op een paard.

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 14:59

Absoluut, voor een paard is er niks fijner dan een stabiele huisvestigingsituatie met een stabiele kudde en fijne mensen er om heen. Dat geeft rust en duidelijkheid. En is ook het meest natuurlijk.

Zeker als ze al weinig zelfvertrouwen van zichzelf hebben..

Gini
Berichten: 17910
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Dominant paard (met verlatingsangst) claimed mijn paard in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-24 15:07

Als er binnen twee weken een derde paard staat en het probleem dan opgelost is, zou ik mijn paard twee weken vakantie geven en niet (of amper) uit de wei halen. Voor je eigen paard is al dat gestress en gedoe ook niet leuk en ik zou niet het risico willen lopen dat ik straks zelf problemen krijg met een paard dat zich niet meer laat pakken omdat die al dat gestress en gedoe aan mij linkt.