pony opeens bang van de schaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fdalebout
Berichten: 5
Geregistreerd: 18-03-23

pony opeens bang van de schaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-24 18:36

hoi allemaal,

Ik heb nu al een tijdje mijn super lieve en leuke pony. Ze is van niks bang, maar de laatste tijd is ze opeens bang van de schaar. Voorheen kon ik altijd haar manen knippen zonder problemen, maar nu uit het niets vind ze het eng. Er is geen vervelende ervaring geweest met de schaar tot zover ik weet. Het zou kunnen komen omdat ik een tijdje niet geknipt heb, maar toch vind ik het raar.

Hebben jullie tips om dit probleem op te lossen?

Ik ben vorige week al aan de slag geweest met het knip geluid, maar hier is ze dus niet bang voor. Ze word pas angstig wanneer ik de schaar richting haar manen doe om te knippen.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:43

Wat goed dat je al hebt uitgesloten dat het knipgeluid waarschijnlijk niet het probleem vormt. Op die manier kun je ook andere prikkels testen. Als eerste zou ik dan denken aan het houden van de schaar bij de manen en voelen dat de manen worden vastgehouden.

Als je weet waar ze precies bang voor is, kun je aan de slag om haar te helpen hier weer een positieve associatie mee op te doen. Dat kun je doen door iets leuks eraan te koppelen, zoals een voerbeloning. Dit zou ik zelf doen met clickertraining, of door haar bijvoorbeeld een snuffelmatje met iets lekkers erop aan te bieden. Als je hier niet mee bekend bent, verdiepen in clickertraining kan hier: https://www.clickeracademie.be/product-categorie/beginnen/
En voor hersenwerk en dit gebruiken om te counterconditioneren is Rachael Draaisma een aanrader om te volgen.

Amado7

Berichten: 10731
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: pony opeens bang van de schaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:53

Laten ruiken, gerust stellen, steeds dichterbij, belonen, uitbouwen naar over haar buik en rug kunnen strelen, belonen belonen belonen.

josien_m_
Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: pony opeens bang van de schaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 13:59

Of ze zegt gewoon: ik wil mijn manen niet geknipt hebben :j

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Re: pony opeens bang van de schaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 14:40

Mijn hond heeft er last van als een schaar niet scherp is. Dan trekt dat. Kan dat bij jou ook het geval zijn?