Paard aan de hand leren lopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Paard aan de hand leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 12:23

Mijn paard heeft er tijdens het wandelen een handje van om hard door te lopen, mij voorbij, en ook om dan schuin voor of opzij tegen mij aan te lopen. Ze loopt mij gelukkig nog niet omver en ik kan haar ook als ze langs mij loopt wel weer terughalen, maar vind het toch wel onhandig en vervelend, plus ook gevaarlijk. Nu is het probleem dat ik haar dus kort moet houden soms, waardoor ze dus dichter bij mij loopt, en dan weer sneller opzij tegen mij aan gaat. Dit is dus een beetje dubbel en lastig omdat ze en niet te dicht op mij moet lopen, en niet te hard weglopen. Hoe hebben jullie je paard aangeleerd om netjes naast of achter je te lopen?

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:38

Mijn 2 jarige hengst mag achter mij lopen, maar schuin achter mij.
Naast mij mag hij alleen met z'n schouder net achter mij, dat ik dus wel z'k hoofd zie. Komt hij iets naar voor zwaai ik m'n touw uiteinde voor hem in.
Wat ik ook doe is grondwerk, leren halthouden als jij stopt. Achteruit stappen als je lichtjes met koord zwiept (parelli methode) of achteruit door met een zweep de borst aan te raken.

Met een paard zoals jouwe die ervandoor wil gaan zou ik nog niet de baan op gaan maar dus eerst zorgen dat de basis in orde is aan de hand. Dit kan je oefenen op het erf of in de bak.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Re: Paard aan de hand leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:40

Telkens als hij mij voorbij liep liet ik hem een rondje lopen zodat hij weer naast mij liep. Had hij binnen 5 minuten door. +:)+

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:43

Jij bepaalt de plek en corrigeert als het paard van die plek af gaat.
Door een ophouding, je lichaamstaal. Een pasje achteruit zetten etc.

Maar als het paard veel energie heeft en jij wil dan persé een half uur stappen...
Dat is gewoon heel moeilijk.

Dus zorg voor een uitlaatklep, geef genoeg werk en beweging.

Dan zal wandelen ook makkelijker worden.

Mrs_Midnight

Berichten: 338
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Paard aan de hand leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 12:56

Als mijn paard mij steeds inhaalt zet ik hem achterwaarts een aantal passen terug, net zolang tot het kwartje valt. Meestal zie je een soort kwartje vallen ook na een paar stappen van, oh ja, dat was niet de bedoeling, en is de voorwaartsheid er een eind uit. (in dat specifieke momentje)

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:12

Ik nam altijd een dressuurzweepje mee , niet om mee te slaan maar als verlening van mijn arm. Zodra mijn paard te ver naar voren wou of gehaast ging lopen hield ik de zweep ongeveer te hoogde van haar borst. Dit was voor haar genoeg om terug te zakken in het tempo en bij mij te blijven. Ik heb vrij lang een zweepje meegehad en na een tijdje hield het doordrammen ook op. Toen was het ook niet meer nodig. Heeft wel een tijdje geduurd dus echt consequent zijn en veel oefenen.

Mijn paard kan het nog wel doen hoor , met name als we het terrein van stal verlaten en we richting het weiland gaan waar ze vroeger 24/7 buiten stond dan kan ze nog heel enthousiast worden.

Maar meestal loopt ze zeer relaxt en rustig mee en gaat mij niet meer voorbij.

BriPi
Berichten: 459
Geregistreerd: 05-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:22

Rondje lopen, achteruit zetten etc. helpt wel goed.
Ik zag dat parelli al genoemd werd, kijk anders ook eens hoe Monty Roberts het doet. Meerdere grondwerkmethodes zijn op zijn trainingsmethodes gebaseerd en over het algemeen werken die goed (natuurlijk moet je een methode kiezen die bij je past). Zijn Dually halster helpt ook met het verduidelijken van aanwijzingen zoals bijvoorbeeld je volgen (bijvoorbeeld bij een rondje lopen) of achteruit zetten.
Wat ik ook nog vaak doe, is langzamer gaan lopen bij paarden die snel door willen, en als ze mijn tempo gaan volgen, dan weer sneller, en dan weer langzamer. Dus tempowisselingen aan de hand (niet meteen gaan rennen bij het snellere natuurlijk, maar een paar vlotte passen en dan terug).

Hopelijk kun je hier iets mee. Als je consistent bent, pakken ze het vaak wel snel op. En als je paard zo'n energie heeft, helpt het om ze gewoon aan het denken te zetten (vooral wanneer ze het willen overnemen). Succes!

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:29

Clickertraining gaan doen! Eerst zelf kijken hoe je de basis aanleert, (aan jezelf en het paard) en dan is dit is een van de makkelijkste dingen, naast stapje terug om aan te leren.
Shawna Karrash heeft op YT veel filmpjes staan hoe te beginnen.
Binnen een week of zo hebben ze het door als je elke dag een paar minuten oefent, en dan moet het worden geconditioneerd.

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 13:35

Eerst de basis, los in de bak elkaars lichaamstaal gaan leren kennen. Er moet in eerste instantie al een basis respect zijn natuurlijk.
Ikzelf ga niet touwtrekken met een paard, meestal draai ik het uiteinde van het touw naast mij rond en als ze daar tegen aan lopen is het toch echt hun eigen fout. Doen ze een paar keer en dan is het over.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard aan de hand leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 14:32

Dit is wat mij betreft basisstap nummer 1 in het werken met paarden.
Mijn schouders zijn een denkbeeldige lijn waar mijn paard niet langs mag. Met mijn armen blokkeer ik, desnoods met het uiteinde van het halstertouw. Ik kom zo groot of zo klein in als nodig, ik sla het paard niet maar ik beweeg gewoon mijn arm op en neer waardoor het paard moet zorgen dat hij uit mijn ruimte komt. Geen ingewikkelde klickertraining, niet je paard om je heen laten lopen, maar gewoon blokkeren. En dat ook durven.
Nou klinkt dat misschien makkelijker dan het is, dus een lesje grondwerk zou je denk ik wel kunnen helpen. Dan leer je met je eigen lichaamstaal je paard te corrigeren.