Nieuw paard kopen maar hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Nieuw paard kopen maar hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:39

Hallo,

Ik ben opzoek naar een nieuw paard tussen de 0 en 2. Nu was ik specifiek opzoek naar een merrie omdat ik merries heb en ik niet weet hoe dat gaat met een hengst met castreren etc. Nu heb ik toch een leuke hengst gezien maar vraag ik me af of het verstandig is. We hebben een paddock paradise en als hij hier komt als hengst zal hij dus eerst apart moeten staan, maar buiten het zicht van de merries kan hier niet.. ik vroeg me af of dat kwaad kan? Ook vraag ik me af hoe het gaat als ze gecastreerd zijn. Zijn ze daarna meteen niet meer wild als ze bij merries staan, of moeten ze eerst nog een tijd apart staan? Misschien hele domme vragen maar ik heb altijd merries gehad :')

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Nieuw paard kopen maar hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:41

Apart hebben lijkt mij aan het begin sowieso verstandig.

Verder verschilt de reactie per hengst anders. Die van mij liep al op 5 benen als hij een merrie rook die nog uit zicht was. Duurt ook even voor die hormonen afgezakt zijn.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:43

Flubberboot schreef:
Apart hebben lijkt mij aan het begin sowieso verstandig.

Verder verschilt de reactie per hengst anders. Die van mij liep al op 5 benen als hij een merrie rook die nog uit zicht was. Duurt ook even voor die hormonen afgezakt zijn.


Gaat dat gedrag uiteindelijk wel helemaal weg?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:43

Na de castratie zou ik hem nog 4 tot 6 weken weghouden bij de merries.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:43

Wellicht kan die ook bij de huidige eigenaar gecastreerd worden en daar herstellen

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:45

belle_boef schreef:
Wellicht kan die ook bij de huidige eigenaar gecastreerd worden en daar herstellen


Dat hadden ze liever niet en kon alleen als ik er heel veel voor betaalde :')

Is het ook zo dat als een hengst 1x heeft gedekt en daarna gecastreerd wordt hij blijft dekken? Ik zat namelijk te denken om er eerst een veulen mee te fokken maar denk niet dat dat kan

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuw paard kopen maar hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:46

Kan goed gaan kan fout gaan, zeker als er later ruinen bij komen.
Onderweg naar huis afslaan bij kliniek en castreren optie?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:47

Waarom wil je een veulen fokken met een niet goed gekeurde hengst? Of is hij dat wel?

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:50

yarkayunda schreef:
Flubberboot schreef:
Apart hebben lijkt mij aan het begin sowieso verstandig.

Verder verschilt de reactie per hengst anders. Die van mij liep al op 5 benen als hij een merrie rook die nog uit zicht was. Duurt ook even voor die hormonen afgezakt zijn.


Gaat dat gedrag uiteindelijk wel helemaal weg?

Dat op 5 benen lopen is wel weg maar we durven hem niet bij merries te zetten. Hij is ook pas op 8 jarige leeftijd gecastreerd. Gok dat het wel zou kunnen maar ivm zijn ijzers willen we de gok niet nemen.

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:50

Bellatrix schreef:
Waarom wil je een veulen fokken met een niet goed gekeurde hengst? Of is hij dat wel?

Nee dat is hij niet, maar om zelf te houden

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:51

tamary schreef:
Kan goed gaan kan fout gaan, zeker als er later ruinen bij komen.
Onderweg naar huis afslaan bij kliniek en castreren optie?

Kan dat? Moeten ze dan in de kliniek blijven of kunnen ze gelijk mee?

Lukasje
Berichten: 11261
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 19:53

Hoe oud is de hengst eigenlijk?

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Nieuw paard kopen maar hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 19:55

Hij is 1.5

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101752
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Nieuw paard kopen maar hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:00

Je kan nu nog niet zeggen of hij je merrie kan verbeteren, ik zou toch echt goed nadenken wat voor hengst je op je merrie wil hebben, niet zo maar deze pakken omdat het makkelijk is.

Olikea

Berichten: 5459
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:03

Ik heb julius ook als hengst gekocht en met 18 maanden laten castreren.
Hij stond daarvoor in een gemengde kudde en heeft daar wel wat gedekt begreep ik.

We hebben hem liggend in het land gecastreerd.

8 weken daarna is hij naar een andere plek gegaan en staat nu tussen de merries. Hij maakt geen aanstalten tot dekken.

Maar ik besef me dat dat ook heel anders kan gaan.

DuoPenotti

Berichten: 29511
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:04

Als hij eenmaal 1 van je merries gedekt heeft zal hij daar zeker de smaak van te pakken hebben.
Minimaal 6 weken apart is mij geleerd na castratie. Maar als ze eenmaal weten hoe het werkt kan dat wel langer zijn.
Zou dat dekken zeker niet doen.

Plus hoe is hij te hanteren als hengst als hij merries ruikt?
Je bent niet de eerste die daar half mee verongelukt.
Er zijn een heleboel hengsten ook super braaf. Dat weet je vooraf niet.
En zo te lezen heb je niet echt plek omdat veilig op te lossen.

Ik zou zeggen, blijf bij je eerste plan. :)

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Nieuw paard kopen maar hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 20:06

Hij staat nu in een wei naast de merries samen met een andere hengst. Ook staat hij op stal naast merries. Hier kijkt hij niet van op zeggen ze

yarkayunda
Berichten: 839
Geregistreerd: 08-12-13
Woonplaats: Ell

Re: Nieuw paard kopen maar hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-24 20:07

Ik ben eigenlijk ook niet van plan om een veulen hiermee te fokken, vroeg me alleen af of dat zou kunnen :)

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:12

yarkayunda schreef:
Ik ben eigenlijk ook niet van plan om een veulen hiermee te fokken, vroeg me alleen af of dat zou kunnen :)


Het kan altijd natuurlijk. Als je hem erbij zet zal hij je merrie dekken die waarschijnlijk dan volgend jaar een veulen krijgt.
Maar de vraag is of hij bij je merrie past, geen afwijkingen heeft aan bv de benen etc etc.
Sommige hengsten worden prima ruinen na het dekken maar het kan ook zijn dat dat niet zo is. En wil je dat risico nemen. Ik ken iemand die dat wel doet en moet zeggen dat daar prima veulens uitkomen :D Maar de hengst is nu wel echt hengst.
Dus als je echt wilt fokken zou ik gewoon voor een ggk hengst gaan.


Voor jou is het denk ik het handigst om een stalling in de buurt te zoeken en hem daar te casteren.
Dan een week of 8 laten herstellen en hem dan naar huis halen. Tegen die tijd begint het weideseizoen ook bijna en kunnen ze mooi samen de wei op.

Ik heb mijn fjord ook met 1,5 jaar laten ruinen , juist omdat hij vervelend werd en er op de stal niet consequent mee omgegaan werd. Ik heb er nu al 23 jaar een hele fijne ruin aan.

Dat lijkt mij en zou ik zelf ook doen, de beste oplossing.

BigOne
Berichten: 38263
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:20

yarkayunda schreef:
Hij staat nu in een wei naast de merries samen met een andere hengst. Ook staat hij op stal naast merries. Hier kijkt hij niet van op zeggen ze

Nee natuurlijk niet, merries zijn niet hengstig. Wanneer ik jou was zou ik op zoek gaan naar een merrie.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:20

yarkayunda schreef:
tamary schreef:
Kan goed gaan kan fout gaan, zeker als er later ruinen bij komen.
Onderweg naar huis afslaan bij kliniek en castreren optie?

Kan dat? Moeten ze dan in de kliniek blijven of kunnen ze gelijk mee?

Hij zal op zijn minst stevig op de benen moeten staan om op de trailer te kunnen (ook minimaal een tetanus vaccinatie hebben van 2+ weken oud, dus is hij eigenlijk al gevaccineerd?). En erg ver reizen wil je dan ook niet meer. Andere optie is om DA af te spreken dezelfde of volgende dag, maar dan moet hij ergens apart kunnen.

KiKiDo

Berichten: 79
Geregistreerd: 21-12-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:25

Deze tijd van het jaar zal hij minder aanstalten maken dan in het voorjaar, als de dames hengstig worden. Dan zullen de mannen ook wel serieus gaan stoeien, als de merries in het zicht zijn. Winterperiode is meestal niet echt een graadmeter.

Ik zou ook afslaan naar een kliniek. Hengsten zijn verschillend en jij zal net die stoere treffen.
Heb je al bedacht wat je zou willen doen als hij als ruin toch gaat dekken?
Kortom: Hoe verliefd ook.. Misschien toch uitkijken naar een merrie?

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-24 20:35

Ik zocht ooit een oudere merrie, maar viel voor een tweejarige hengst. Had alleen een merrie. Het apart houden was met flink wat vermogen op het schrikdraad goed te doen. Heb hem met 2,5 jaar laten castreren, gewoon buiten bij mij inn de wei (het was december, maar droog vriesweer). Was voor mij ook nieuw. Het is helemaal goed gegaan, al had hij wel een flinke ontsteking na de operatie en ik moest dus tweemaal daags de wond koelen met water, en dagelijks antibiotica spuiten.

Na ruim een maand kon hij bij de merrie, ging meteen prima. Geen issues. Ook zijn karakter was niet echt anders, alleen sloeg hij niet meer met zijn voorbenen en beet hij niet meer. Een fantastisch slim en vrolijk paard.

Het moeilijkst vond ik om hem te leiden nadat de verdoving uitwerkte. Ik moest hem een paar uur lang leiden, omdat hij anders door de hekken zou wandelen, hij was ontzettend instabiel eerst, en een zwalkend paard van ruim 500 kg leiden is niet makkelijk als je geen ervaring hebt.