Paard draait soms om tijdens het leiden naar de wei

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aalmel
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-05-22

Paard draait soms om tijdens het leiden naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 10:52

Hoi!

Ik zit met een probleem wat ik moeilijk kan doorbreken. Mijn 4 jarige waar ik nu langzaam mee begonnen ben richting het zadelmak maken kan af en toe behoorlijk een eigen wil hebben. Als ze bijv. niet naar de paddock wil maar bedenkt dat grazen in de wei leuker is, draait ze razendsnel haar hoofd van mij weg en kan ze zich compleet omdraaien waardoor ik schuin achter haar kom en dus weinig meer te vertellen heb. Met de hengstenketting heb ik het geprobeerd te doorbreken en gaat het goed. Maar het blijft altijd een ding helemaal als het gewone halster weer wordt gebruikt. Nu ik toch met haar wat grondwerk wil gaan doen zit ik te denken aan een kaptoom. Zou dit ook kunnen werken om het leiden te trainen? Stoppen,achteruit wijken voor druk,kan ze allemaal. Het enige wat ik nodig denk te hebben is dat ik iets meer te vertellen op het moment dat ze probeert om haar hoofd weg te draaien. En ik dacht als de bevestiging nu boven op de neus zit ipv van onder dat dit zou kunnen helpen? Wat is jullie ervaring? Of misschien tips?

Thanks alvast!

Koekie73

Berichten: 2663
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Paard draait soms om tijdens het leiden naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 10:55

Heb je al eens een Monty Roberts halster geprobeert?
Doet ze het vaak op hetzelfde punt? Dan zou ik daar beginnen met oefenen; voordat je op dat punt bent, bijv omdraaien met haar en even teruglopen.

Doe je veel grondwerk /opvoeding met haar? Anders zou ik daar weer even bij de basis beginnen zodat ze op jou let en naar jou luistert.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard draait soms om tijdens het leiden naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:03

Hoe leidt je haar naar de wei? Loopt ze naast je of achter je? Is het touw op spanning of hangt het los? Etc.

Ik denk namelijk dat je dit alleen kunt oplossen door zelf handiger te worden. Je hebt duidelijk een slim paard, ze weet wanneer je het grove geschut inzet en dat ze daar niet van wint. Maar dat betekent ook dat er genoeg verstand is om haar te kunnen trainen, ze zal niet blind door je hulp heen lopen.

Het is aan jou de taak om alert te blijven. Zie het naar de paddock leiden ook als training (en dus ook niet doen als je gehaast bent, zorg dat je de tijd hebt). Houd haar aandacht bij jou en hou haar in de gaten. Leer herkennen en wanneer ze gaat draaien en corrigeer al voordat ze daadwerkelijk draait. En ja, die signalen zullen er echt zijn, ook al zijn ze misschien wel heel erg klein. Leren dat soort signalen te herkennen zal je ook in de rest van de omgang helpen.

Aalmel
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-05-22

Re: Paard draait soms om tijdens het leiden naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 11:26

Dank voor je tip Koekie73! Ik kende dit halster nog niet. Alleen het touwhalster.

Bowo: Ja ze is slim;-). En idd zie ik het naar de wei of paddock brengen ook als training. Het probleem is denk ik ontstaan dat ze bij iemand anders in onze vakantie een aantal keer dit geintje heeft geprobeerd en er telkens ermee is weggekomen. Ik moet dus een manier hebben om het te trainen op een vriendelijke maar wel met meer zeggenschap zodat er eigenlijk geen losbreken meer voor haar in kan zitten. Dus meer een simpel halstertje maar wat wel in kan werken als het moet.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Paard draait soms om tijdens het leiden naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:33

Je zegt: met de hengstenketting heb ik het getracht te onderbreken en dat is gelukt alleen het normale halster blijft een dingetje.

Hoe heb je de hengstenketting bevestigd? Er zijn vele manieren om hem om te doen, varierend in impact. Wellicht kun je afbouwen in impact en m nog een tijdje als gewoon halstertouw gebruiken in combinatie met het nodige grondwerk.

Aalmel
Berichten: 11
Geregistreerd: 03-05-22

Re: Paard draait soms om tijdens het leiden naar de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-24 11:38

Iris82: hengstenketting onderlangs. Na een aantal keer gewoon weer bevestigd aan de halsterring onder de kin. (Gewicht ketting hiep eigenlijk al om te weten dat de ketting werd gebruikt) daarna weer gewoon touw afgewisseld met leadrope.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-24 11:40

Even een tijdje haar aandacht afleiden en snoepjes ofzo voeren tijdens het lopen naar de paddock.Het patroon doorbreken zou moeten helpen.
Waarom wil ze niet naar de paddock zou ik me ook afvragen .Staat ze daar alleen ,is ze angstig ?