Mijn paard verhuizen naar huis, hoe inscharen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irishcob89
Berichten: 42
Geregistreerd: 18-02-23

Mijn paard verhuizen naar huis, hoe inscharen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-24 06:57

Volgende week komt mijn merrie naar huis. Ik heb al 2 shetlanders staan (nu 2 maanden hier) die nu met elkaar lopen.
Ik heb een inloopstal (te verdelen in 2 boxen) en daaromheen een grote zanduitloop, vervolgt door een track die rond loopt, waardoor niemand klem komt te staan.

De eerste dagen is het idee om de shetlanders de ene box te geven met uitloop. En dan mijn merrie de andere box met buiten de uitloop.
Zo kunnen ze zowel binnen als buiten met elkaar snuffelen en kennismaken.

Heeft iemand nog andere ideeën of een idee Na hoeveel tijd ze bij elkaar kunnen? Mijn merrie is de leidende merrie in haar huidige kudde van 20 paarden.

Hier bij de shetlanders zal ze weinig hoeven te 'veroveren' qua plek.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Re: Mijn paard verhuizen naar huis, hoe inscharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 07:35

Hier hebben we een shetlandpony die al zowat met elk paard gekoppeld is voor gezelschap. We zorgen altijd dat de shetlander weg kan van het paard. Door een stukje af te sluiten met alleen een bovenste draad, zodat de pony eronder kan maar paarden niet.
Ik zou persoonlijk ze direct samen los laten samen op een groter stuk. Als je merkt dat het problemen geeft kan je ze nog splitsen. Maar 9/10 gaat het goed.
Anders moet je achteraf nog eens de situatie veranderen.

Elisa2

Berichten: 37171
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Mijn paard verhuizen naar huis, hoe inscharen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-24 08:43

Wij zetten ieder nieuw paard er altijd eerst een tijdje naast met een draadje er tussen zodat ze rustig kunnen wennen. Pas na een paar weken bij elkaar en dan in een groot stuk met veel gras oid.

Nu zal het met shetlanders niet zo snel mis gaan denk ik. Wat Kirr zegt lijkt me ook wel een goed idee om er altijd voor te zorgen dat de shets weg kunnen onder het draadje door.