Hengsten houden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
annerussett
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-09-20

Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-24 20:05

Hallo,

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die merries en hengsten op een plek houden.
Ik heb sinds een paar jaar een paddock Paradise aan huis en mijn partner heeft recent een Appaloosa hengstveulen gekocht. Het is zijn bedoeling om de hengst in te zetten voor de dekdienst. Het veulen heeft op de veulenkeuring een eerste premie behaald en lijkt een belofte voor de toekomst. Hij is correct gebouwd en een mooie beweger.

Nu heb ik zelf een Spaanse merrie, een oude shettendame en een 2jarige shet hengst, mijn shethengstje zal komend voorjaar gecastreerd worden.
De Appaloosa zal hengst blijven en ik wil graag weten of en hoe haalbaar het is om hem aan huis te houden.
het paddock paradise kan zo ingericht worden dat de kudde gesplitst kan worden, dus de shet en de appaloosa apart van de merries maar ik weet niet of dat voldoende is.

Zal deels ook van zijn gedrag afhangen maar als mijn merries hengstig zijn dan moet de boel niet op stelten gezet worden.

Ik lees graag jullie ervaringen en eventuele ideeën!

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:10

Ik heb al jaren zowel hengsten als merries op hetzelfde terrein, maar wel altijd zo gescheiden dat ze absoluut geen neuscontact met elkaar kunnen maken.
Dus altijd een brede afscheiding (complete wei) ertussen, anders zijn de rapen gaar.

Kun je dat niet, zou ik het echt afraden :n

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:10

Dat is afwachten. Mijn hengst staat nu op een stal waar ze ook merries hebben, maar wel afgezonderd van elkaar uiteraard. Kunnen elkaar wel zien en ruiken maar niet neuzen of echt dichtbij elkaar komen. Dit gaat prima, het boeit hem niet zoveel.

Maar dat is natuurlijk geen garantie dat het bij jou ook goed blijft gaan. Zeker als je hengst uiteindelijk gaat dekken.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:15

Je moet je ook afvragen waarvoor je het doet he. Een hengst houden voor de dekdienst klinkt allemaal leuk maar je hebt er een boel gedoe mee en met dit ras zal het niet bijsterveel dekken worden. Dus is het de moeite als je hengst maar 20 dekkingen per jaar heeft en jullie daardoor de hele boel op de kop moeten gooien? Is het niet leuker voor hem om lekker met soortgenoten in een kudde te kunnen leven als ruin en lekker te ravotten?

troi
Berichten: 17008
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:18

Ik heb jaren bij een quarter fokkerij gereden waarbij dat prima ging. Hengstenstal was dicht en de hengsten weide was pakweg 15 meter van de merrieweide. We reden ook gewoon in 1 groep buiten

Was wel een hele relaxte en goed opgevoerde hengst

tengeltje11
Berichten: 7138
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:22

Kan je moeilijk voorspellen. Met de ene hengst is dat geen probleem, de andere moet je bijna achter een wolven-omheining houden of ze breken de boel af als een merrie hengstig is.

Idd goed overwegen of je dit wel wil doen allemaal.
Een particulier met een dekhengst heeft nooit giga veel dekkingen, er komen best veel kosten bij kijken en geen giga grote inkomsten. Om dan daarvoor je hele infrastructuur aan te passen met het risico dat het nog niet voldoende is…
En in zo’n situatie is het ook afwachten of een vriendje geven wel lukt, sommige hengsten zouden letterlijk alles wat mannelijk is en in de buurt van een hengstige merrie komt, vermoorden…

En tuurlijk kan het ook allemaal wel goed lukken, maar je moet ook altijd het slechtste scenario bedenken. Als je dat allemaal geen probleem lijkt, kan je het overwegen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:45

Wat Tengeltje zegt. En een 1e premie klinkt allemaal leuk, maar het wordt pas interessant als er een goede bloedlijn achter zit en als hij kampioen wordt. Anders kan hij wel goedgekeurd worden, maar dan krijg je amper dekkingen.
En dan kun je denken, goh daar heb je bokt weer met hun gezever over zaken die er niet toe doen, maar ik denk dat deze overweging juist heel belangrijk is :)

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:49

En niet vergeten dat een hengst ook niet alleen moet staan. Geen enkel paard, al lijkt dat met hengsten normale gang van zaken te zijn om ze een eenzaam leven te geven.

Captain

Berichten: 21380
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:52

Kabayo schreef:
En niet vergeten dat een hengst ook niet alleen moet staan. Geen enkel paard, al lijkt dat met hengsten normale gang van zaken te zijn om ze een eenzaam leven te geven.


Zoals ik het lees komt hij samen te staan met de ruin.

Michelle_S

Berichten: 2723
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 20:54

Hi hi! Wij hebben onze jonge 4 jarige goedgekeurde dekhengst naast de merries staan (wei of paddock), ze kunnen neuzen over de draad en hij staat bij onze ruin (zijn broer) samen. Dit gaat nog altijd goed. Hij is sociaal grootgebracht, dus in een gemengde kudde en heeft daardoor erg veel respect voor de dames en zijn 3 jaar oudere broer.

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31313
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-24 23:22

ED -> OPG

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hengsten houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:16

Mijn pony heeft vroeger ook veel in hengstengroepen geleefd en het is compleet afhankelijk van de pony/paard in hoeverre het kan of niet kan.
Als ze in de wei op een meter of 5 van de bak stonden, waar dan merries liepen, waren sommige compleet afgeleid en anderen stonden alleen maar te vreten. Over het algemeen hadden de jonge paarden minder interesse en de ouderen meer, zeker die gedekt hadden. Maar er zaten natuurlijk ook een paar ouderen bij met 0 interesse (überhaupt geen interesse in dekken, terwijl dat wel de bedoeling was :+ ).
Het is daar echter wel een aantal keer goed mis gegaan tussen hengsten, maar ook tussen hengsten en merries. Mijne heeft de littekens nog op de benen staan van toen hij ontsnapt is en bij een merrie is gaan kijken...

ElCid

Berichten: 9229
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-24 11:46

Onze (dek) hengst staat gewoon op de wei, in zijn eigen stuk, waar ook een wei verder een merrie staat. Hij roept wel een keer en maakt zich mooi maar verder gebeurt er niks. nu het voorjaar in de lucht zit is hij ook wel weer een stuk "vrolijker" dan in de winterperiode ondanks dat hij al 23 is. Maar het gedrag is wel erg afhankelijk van de hengst in kwestie; sommige blijven handelbaar terwijl anderen in vleesetende monsters veranderen en dat is niet alleen afhankelijk van opvoeding of hoe ze gehouden worden ( wat vaak gedacht wordt).
Je zal dus inderdaad een goede afscheiding moeten hebben waar contact niet mogelijk is maar de hengst zal de merries altijd ruiken, zeker als ze hengstig zijn. De ene hengst kan daar prima mee omgaan, de ander wordt een compleet monster die alleen nog hormoon-gestuurd wordt.
Zoals hierboven ook al opgemerkt; een 1e premie als veulen is natuurlijk erg leuk maar zegt helemaal niets over hoe het dier uitgroeit, of hij geschikt is als dekhengst en zo ja, hoeveel dekkingen hij krijgt. Er wordt hierboven gepraat over 20 dekkingen per jaar, dat is echt al een flink aantal, meestal is het minder. Je mag dan ook in je handjes knijpen als je er 5 per jaar krijgt...........
Daarbij levert het financieel gezien niet veel op maar heb je er wel een hoop rompslomp van. Als je hem op een dekstation gezet moet je daarvoor betalen, als je KI wil doen moet je steeds naar een KI station rijden als de merrie zover is ( en dat gebeurt altijd op de meest onmogelijke momenten ;-) ) waar je ook voor moet betalen, natuurlijk laten dekken is niet aan te raden ( je moet dan of naar de merrie toe of de merrie moet naar jou toe komen) ook i.v.m. CEM etc. , hij zal, neem ik aan, gekeurd moeten worden en in sommige gevallen moet je ook nog stamboek afdracht betalen.
Het lijkt leuk een (dek) hengst maar "bezint eer gij begint".
Dus laat het veulen eerst maar eens opgroeien en kijk wat voor karakter hij ontwikkeld en of hij premiewaardig blijft. Sommige hengsten veranderen in hun gedrag als een blad aan een boom als hun hormonen beginnen te werken en daar wordt je vaak niet blij van.
Daarbij zijn papieren toch wel van belang en zal hij getest moeten worden op alle mogelijke erfelijke ziektes ( 5/6/7 paneltest en PSSM 2) wat je zo rond de 350,-/ 400,- gaat kosten. Je zou ook nog op kleur kunnen testen en dan kan je er nog een bedrag bij rekenen..............

Het is me niet duidelijk of het hier om een "Nederlandse" of Amerikaanse appaloosa gaat overigens.