Nieuw paard in ponykudde

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AngelaN20
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-04-20

Nieuw paard in ponykudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 14:45

Ik zou graag de mening of ervaringen van anderen willen horen. Ik heb een bestaande kudde van drie pony's. Een 26 jarige Arabier merrie, haar 10 jarige zoon en een New forest van 14 jaar. Moeder en zoon staan muv een jaar opfok hun hele leven samen en de NF pony is hier nu 5 jaar, zij is de leidster. Ze staan in een paddockparadise. Ik heb een nieuw groot paard (merrie) gekocht. Ze staat nu apart, maar wel zo dat ze elkaar kunnen zien. Snuffelen alleen nog aan de hand gedaan met de tralies van de stal er tussen. Met name de ruin is erg beschermend richting de kudde. Als 1 van de merries uit zijn zicht is of even in een stal gezet wordt is hij enorm druk. De kleine kuddeleidster gedraagt zich angstig bij het kijken en snuffelen aan de nieuwkomer. De nieuwe merrie heeft de laatste jaren op een pensionstal veelal in een eigen paddockje en stal gestaan, weinig direct sociaal contact.
Hoe zouden jullie de introductie aanpakken? Ik wil er alle tijd voor nemen die nodig is, ook hebben we de optie om ze in het weideseizoen in aparte weides te zetten naast elkaar. Uiteindelijke doel is uiteraard alle 4 in de pp.

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 14:47

Ik zou ze naast elkaar (gescheiden) buiten zetten en dan de situatie bekijken, is iedereen relaxed en aan elkaar gewend met het draadje er tussen, prima dan kan die er tussen weg.

Dat snuffelen bij de stal ed daar wordt er hier geen een gelukkig van. Maar als ze naast elkaar rustig zijn en de ruimte hebben om allemaal weg te komen als ze bij elkaar gezet worden, dan is het vaak even piepen en klaar.

Hoe staan ze in de winter? Kan je de paddock in 2en doen?

AngelaN20
Berichten: 4
Geregistreerd: 23-04-20

Re: Nieuw paard in ponykudde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-24 14:49

Dank je wel. Ja de paddock kan gesplitst worden in de winter. Is eerder niet aan de orde geweest, maar zeker een optie.

joyce83

Berichten: 5211
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Nieuw paard in ponykudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:00

Ik heb ze hier apart laten lopen met een draadje ertussen. Dat ging goed. Volgende stap was samen op de wei met gras. Zijn wel beide echt paarden wat dan vooral het gras zien en niet elkaar...

Eerst kort samen op het gras, dan kijken wat er gebeurde als ze uit gegeten waren. Zo lang het nog niet helemaal relaxt ging werden ze weer apart gezet naast elkaar. Het ging eigenlijk steeds beter en ze zijn zo op een gegeven moment maar gewoon bij elkaar blijven staan.

Lindsey_99
Berichten: 2489
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:20

Bij inscharen zet ik altijd de nieuwkomer apart met 1 of 2 draadjes ertussen en laat het rustig een paar weken zo totdat ik zie dat ze ontspannen zijn. Dan kan het draadje weg en wordt er meestal een beetje gerold, gerend en gaan ze naar een bak of zak vers hooi om te eten. Soms gaat het snel en soms duurt het wennen even.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Nieuw paard in ponykudde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-24 15:27

Dat snuffelen aan de hand en bij stal mee stoppen. Mijn merrie waardeert dat zelfs niet van degene waar ze hele dagen mee samen staat.

Ik zeg nieuwe dieren er ook graag bij op het gras idd. En afleiding maar vooral veel ruimte om weg te gaan bij elkaar. Dat vind ik op de gemiddelde PP toch te krap en daardoor kan het soms heftiger eraan toe gaan dan wanneer ze meer ruimte zouden hebben. En eerst idd met touwtje ertussen kan heel fijn werken.