Paard gevaarlijk gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 00:24

br322 schreef:
office schreef:
Nou zeg bejaarde pony met blijkbaar ernstige klachten die moet je helemaal nooit meer longeren hooguit rustige fijne wandelingetjes rechtuit er naast .


Ik heb dit uiteraard gewoon met DA besproken, rontgenfotos etc en DA gaf aan dat ik er nog prima recreatief mee mocht rijden. Hij heeft ook echt nog plezier in het werk, en tuurlijk houd ik er rekening mee en doe ik geen zwaar dressuurwerk met hem.

Nee hoor, hij heeft geen plezier in het werk. Hij is in verzet.

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 06:38

Nou zeg bejaarde pony met blijkbaar ernstige klachten die moet je helemaal nooit meer longeren hooguit rustige fijne wandelingetjes rechtuit er naast .
[/quote]

Ik heb dit uiteraard gewoon met DA besproken, rontgenfotos etc en DA gaf aan dat ik er nog prima recreatief mee mocht rijden. Hij heeft ook echt nog plezier in het werk, en tuurlijk houd ik er rekening mee en doe ik geen zwaar dressuurwerk met hem.[/quote]
Nee hoor, hij heeft geen plezier in het werk. Hij is in verzet.[/quote]

Nee longeren niet nee, maar zoals het los rennen in de bak of het rijden

DDDara
Berichten: 989
Geregistreerd: 30-11-11

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 08:56

Je kan je soms zo vergissen met kreupelheid in wat je ziet.

Zo hadden wij ooit een paard in de les (NHB Deurne dus iedere dag gezien door mensen die er verstand van hadden) en die leek een hanentred te hebben ik 1 achterbeen. Maar na onderzoek bleek hij juist een peesblessure te hebben aan de 3 andere benen.

Als ze last van meer dan 1 been hebben kan de kreupelheid echt een super vertekend beeld geven.

rien10
Berichten: 14680
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:03

Los rennen in de bak is geen werk. Dat is spelen.
Je paard protesteert met werk/longeren.

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 09:07

rien10 schreef:
Los rennen in de bak is geen werk. Dat is spelen.
Je paard protesteert met werk/longeren.


Met longeren klopt, met rijden echter niet

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:53

Had je mijn vraag nog gelezen? Ik vroeg wanneer je pony nu voor het laatst door je DA onderzocht en wat die toen heeft onderzocht en waarom je naar de DA bent geweest.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 09:54

Ik zou het longeren dan gewoon laten. Paard is erg duidelijk nota bene

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 16:49

Babootje schreef:
Ik krijg mbt de volgorde van gebeurtenissen slecht hoogte van het verhaal.
Heb ik het goed dat je de pony een aantal jaren geleden hebt gekocht van iemand en dat er toen foto's bijzaten waarop artrose (volgens die eigenaar) wat eigenlijk HKO was te zien was. Je hebt de pony toen niet laten keuren?

Een stukje terug zei je:
br322 schreef:
Ik heb dit uiteraard gewoon met DA besproken, rontgenfotos etc en DA gaf aan dat ik er nog prima recreatief mee mocht rijden. Hij heeft ook echt nog plezier in het werk, en tuurlijk houd ik er rekening mee en doe ik geen zwaar dressuurwerk met hem.


Was dat in 2017 toen je hem kocht? Of is dit recenter geweest? En waarom ging je met hem naar de DA?

br322 schreef:
Niet elk ding zet ik op bokt, rontgenfotos waren van oude eigenaar en zelf nieuwe laten maken door mijn eigen da.
Mijn dierenarts kon inderdaad Hko vinden op de foto”s . Ik was toen zelf ook nog een stuk jonger, gekocht met artrose maar zover ik nu weet is het dus hko zoals mijn eigen dierenarts ook zei.
DA vond t eerst onnodig fotos te maken zolang hij niet kreupel liep?


Wanneer is dat dan geweest? Recent of wat langer geleden?
Heeft je DA toen ook kreupelheidsonderzoek gedaan (buigproeven etc) monsteren op de harde en zachte volte en rechte lijn, etc? Of alleen een foto gemaakt. Omdat HKO zo de neiging heeft om aan 2 voeten voor te komen vind ik het raar dat dan niet van beide voeten een foto is gemaakt namelijk. Dat doen DA’s gewoonlijk ook om te vergelijken.

2019 en 2022 voor het laatst fotos laten maken van het been waarvan ik ook foto’s heb meegekregen van oude eigenaar. De DA vond het in 2022 eigenlijk niet nodig om nogmaals fotos te maken, zoals ik al zei, omdat hij vond dat als hij niet kreupel liep ik geen fotos hoefde te laten maken. Het was idd hko.

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 16:53

br322 schreef:
Ik krijg mbt de volgorde van gebeurtenissen slecht hoogte van het verhaal.
Heb ik het goed dat je de pony een aantal jaren geleden hebt gekocht van iemand en dat er toen foto's bijzaten waarop artrose (volgens die eigenaar) wat eigenlijk HKO was te zien was. Je hebt de pony toen niet laten keuren?

Een stukje terug zei je:
br322 schreef:
Ik heb dit uiteraard gewoon met DA besproken, rontgenfotos etc en DA gaf aan dat ik er nog prima recreatief mee mocht rijden. Hij heeft ook echt nog plezier in het werk, en tuurlijk houd ik er rekening mee en doe ik geen zwaar dressuurwerk met hem.


Was dat in 2017 toen je hem kocht? Of is dit recenter geweest? En waarom ging je met hem naar de DA?

br322 schreef:
Niet elk ding zet ik op bokt, rontgenfotos waren van oude eigenaar en zelf nieuwe laten maken door mijn eigen da.
Mijn dierenarts kon inderdaad Hko vinden op de foto”s . Ik was toen zelf ook nog een stuk jonger, gekocht met artrose maar zover ik nu weet is het dus hko zoals mijn eigen dierenarts ook zei.
DA vond t eerst onnodig fotos te maken zolang hij niet kreupel liep?


Wanneer is dat dan geweest? Recent of wat langer geleden?
Heeft je DA toen ook kreupelheidsonderzoek gedaan (buigproeven etc) monsteren op de harde en zachte volte en rechte lijn, etc? Of alleen een foto gemaakt. Omdat HKO zo de neiging heeft om aan 2 voeten voor te komen vind ik het raar dat dan niet van beide voeten een foto is gemaakt namelijk. Dat doen DA’s gewoonlijk ook om te vergelijken.

2019 en 2022 voor het laatst fotos laten maken van het been waarvan ik ook foto’s heb meegekregen van oude eigenaar. De DA vond het in 2022 eigenlijk niet nodig om nogmaals fotos te maken, zoals ik al zei, omdat hij vond dat als hij niet kreupel liep ik geen fotos hoefde te laten maken. Het was idd hko. verder ook niks onderzocht. [/quote]

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 16:53

lijkt me een goed plan dat je je nu in gaat lezen over hko

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 18:29

Kinke schreef:
lijkt me een goed plan dat je je nu in gaat lezen over hko


Heb hier op bokt vanmiddag me inderdaad even meer in verdiept, ik wist wat het was en wat het inhield maar ging vooral ook uit van de DA zijn advies. achteraf misschien niet de slimste set, daar geef ik je gelijk in.
Morgen maar bellen en dan moeten ze hem maar van top tot teen onderzoeken. Achteraf zo stom dat ik blindelings heb gedacht; zolang hij prima loopt kan ik er best recreatief mee bezig. stom stom.

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 18:41

Neem het jezelf niet kwalijk. Je ging uit van de dierenarts. Je hebt nu naar je paard geluisterd.
Het lastige met hko is dat als beide voorvoeten slecht zijn je de kreupelheid niet ziet omdat hij op allebei de voorbenen onregelmatig loopt. Dus dat compenseert elkaar. Het kan best zijn dat hij (veel) meer last heeft dan je denkt. En waar zit de artrose?

Goed dat je hem nog een keer laat nalopen!

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 18:51

Goof schreef:
Neem het jezelf niet kwalijk. Je ging uit van de dierenarts. Je hebt nu naar je paard geluisterd.
Het lastige met hko is dat als beide voorvoeten slecht zijn je de kreupelheid niet ziet omdat hij op allebei de voorbenen onregelmatig loopt. Dus dat compenseert elkaar. Het kan best zijn dat hij (veel) meer last heeft dan je denkt. En waar zit de artrose?

Goed dat je hem nog een keer laat nalopen!


Ik vrees ook voor het ergste, dus beide voorbenen. Ik zie het oprecht niet, dat hij slecht loopt of kreupel oid. De artrose zou in de linker kogel zitten, maar DA kon toen direct (2017) echter alleen hko vinden. Geen artrose.
Heb hem verder ook niet laten keuren, ook stom. maar was toen zelf een 17 jarig meisje die af en toe eens recreatief wou rijden in de bak 2/3x per week. Hun DA had toen ook aangegeven enkel nog voor recreatie , springen heb ik al nooit gedaan met hem. Toen ik hem een halfjaartje had toch fotos laten maken en daar kwam dus HKO uit, we hadden toen ook fotos opgevraagd bij de vorige eigenaren

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:02

Goed dat je dat doet. En ik snap echt wel dat je je hebt verlaten op de dierenarts. Maar juist met dit soort gebreken, het is progressief. Het kan niet beter worden, alleen maar slechter. En zelf is het heel moeilijk om te beoordelen of een paard kreupel loopt. Ik zou je wel adviseren om naar een andere DA te gaan voor het onderzoek.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 20:23

Wees niet te streng voor jezelf, het is natuurlijk redelijk logisch dat je van de dierenarts uit gaat.
Had je nog filmpjes van hem?

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-24 21:02

Fijn dat je naar je paard luistert, in plaats van hem gelijk hard aan te pakken +:)+

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 22:04

Update; contact gehad met een osteopaat vanavond, haar ook even de filmpjes doorgestuurd. Ze zag zo niets aan onzuiver lopen oid, wel dat hij kort loopt op de volte en dat hij zijn rug en nek vasthoudt en denkt dat het daar vandaan komt.

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-24 22:08

Earth schreef:
Wees niet te streng voor jezelf, het is natuurlijk redelijk logisch dat je van de dierenarts uit gaat.
Had je nog filmpjes van hem?


Heb ik, alleen krijg het niet gedaan om ze via pb naar je te sturen