Paard gevaarlijk gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 19:05

Goedemiddag,
Ik zit op het moment met mijn handen in het haar.
Mijn paard vertoont gevaarlijk gedrag aan de longe.
Ik heb een 20 jarige d pony die ik na dik een jaar weer oppak in het rijden ivm luchtwegklachten die hij had in de zomer. Dit is nu verholpen door DA en we mogen weer aan het werk.
Ik ben van mezelf erg angstig geworden aan de hand omdat ik 1,5 jaar terug uit het niets op mijn hoofd ben getrapt door mijn pony die aan de hand tegen mij stijgerde.
Ik denk dat mijn pony dit sindsdien gemerkt heeft en erg over mij heen loopt, ik denk dat hij de baas is op het moment. En ja, dat is mijn fout.
Vriendin van mij heeft mij vandaag geholpen met longeren, maar het is gewoon gevaarlijk! Gericht stijgeren en echt op je af komen om te stijgeren.
En ja nogmaals, dit is echt mijn eigen fout denk ik omdat hij weet dat hij de baas is aan de hand. Ik baal hier echt enorm van omdat het ook echt gevaarlijk is.
Hoe kan ik dit het beste aanpakken?
Graag alleen advies, ik weet dat dit mijn fout is.

Alvast bedankt!

Wintu

Berichten: 2962
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:10

Als die niks mankeert, kreeg die toch eens een flinke tik als ie me dat flikte.

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 19:14

Wintu schreef:
Als die niks mankeert, kreeg die toch eens een flinke tik als ie me dat flikte.


Heeft hij ook gehad! geeft hij niks om. Hij wordt alleen maar “bozer”.
En hij is recent nog nagezien door de DA.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:16

Ik zou hier niet zelf mee verder gaan, maar het uitbesteden aan iemand die weet wat die doet. Dit soort gedrag is gevaarlijk en hoe meer "succes" hoe erger het kan worden.

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 19:22

LoveBodin schreef:
Ik zou hier niet zelf mee verder gaan, maar het uitbesteden aan iemand die weet wat die doet. Dit soort gedrag is gevaarlijk en hoe meer "succes" hoe erger het kan worden.


Daarom heb ik inderdaad een vriendin gevraagd die weet wat ze doet en niet angstig is zoals ik op het moment.
Het was ook vooral 1 hand, de andere kant om ging redelijk. Probeerde wel te steigeren maar met 1 tik ging dat ”goed”. Andere hand is drama, en gaat dan echt gericht stijgeren naar je. Hebben het wel goed afgesloten want anders is het inderdaad weer een overwinning voor hem. Maar inderdaad, het gericht stijgeren is erg gevaarlijk.

Merel___

Berichten: 1104
Geregistreerd: 20-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:25

LoveBodin schreef:
Ik zou hier niet zelf mee verder gaan, maar het uitbesteden aan iemand die weet wat die doet. Dit soort gedrag is gevaarlijk en hoe meer "succes" hoe erger het kan worden.


Ja dit. Goede instructie bij vragen. Eentje die ook onderscheid kan maken tussen of het gedrag uit gebrek aan leiderschap komt, of ongemak/pijn. Welke omgeving woon je? Wat heb je door de DA laten nakijken?

edit: Amber_anne heeft ook een goed punt :)
Laatst bijgewerkt door Merel___ op 27-02-24 19:28, in het totaal 2 keer bewerkt

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:27

Dit is 1,5 jaar geleden voor het eerst gebeurd? Hoelang heb je het paard al en is er ooit zo iets gebeurd?

Een paard bedenkt niet op een dag goh laat ik haar eens lekker op haar hoofd trappen. Het gedrag komt ergens vandaan.

Je paard is 20 en heeft gezondheids klachten. Het is ook nog een idee om het paard in een kudde te zetten en met pensioen te laten gaan. Wil je deze strijd nog aangaan en hier geld in investeren?

pillow
Berichten: 7807
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:39

Heb je wel een longeerzweep bij je. Daar moet je hem toch wel mee op afstand kunnen houden.

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 19:41

Merel___ schreef:
LoveBodin schreef:
Ik zou hier niet zelf mee verder gaan, maar het uitbesteden aan iemand die weet wat die doet. Dit soort gedrag is gevaarlijk en hoe meer "succes" hoe erger het kan worden.


Ja dit. Goede instructie bij vragen. Eentje die ook onderscheid kan maken tussen of het gedrag uit gebrek aan leiderschap komt, of ongemak/pijn. Welke omgeving woon je? Wat heb je door de DA laten nakijken?

Omgeving emmen, hij was er voor mijn shet laatst en heb het hem ook uitgelegd en toen had hij hem lichamelijk en in draf even nagezien. Maar kon verder ook niets vinden, tandarts is recent nog geweest dat was okee

edit: Amber_anne heeft ook een goed punt :)

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 19:42

pillow schreef:
Heb je wel een longeerzweep bij je. Daar moet je hem toch wel mee op afstand kunnen houden.


Ja klopt hadden we, maar geeft hij vrij weinig om

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:42

Het is heel gevaarlijk,
maar...
... ik herinner me een braaf filmpje van 'dressuur natuurlijk' waarin het probleem snel opgelost kon worden.

Het paard in het filmpje was een leuke, jonge ruin - en nu komt het -
hij beschouwde 'zijn mens' als een andere 'paardenknul' waar je paardenknullen spelletjes mee speelt, zoals 'tegen elkaar op stijgeren en ondertussen proberen te bijten'.
'Een mens kan daar niet tegen.'
(Dat is ook krek waarom hengsten (en ruinen) dit doen: de knullen moeten in de vrije natuur de roofdieren aanvallen.
En oefenen op elkaar.
En dus soms ook 'op hun mens' als spelletje - maar voor ons is het dus géén spel...!)

Of dit aan de hand is, of dat er echt dingen mis zijn - geen idee.

En qua longeren: goed longeren en als paard goed gelongeerd worden is niet eenvoudig,
dus dat het dier op één 'hand' gaat klieren / iets doen wat hij leuk vindt omdat de vraag zo moeilijk is,
hoeft ook niet per se iets akeligs te zijn.
('Alleen maar' dat het dier scheef is, zijn balans verliest en dan dingen doet die je niet wil. "Been there, done that" en na een poos was de puzzel opgelost.)

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 19:43

Amber_anne schreef:
Dit is 1,5 jaar geleden voor het eerst gebeurd? Hoelang heb je het paard al en is er ooit zo iets gebeurd?

Een paard bedenkt niet op een dag goh laat ik haar eens lekker op haar hoofd trappen. Het gedrag komt ergens vandaan.

Je paard is 20 en heeft gezondheids klachten. Het is ook nog een idee om het paard in een kudde te zetten en met pensioen te laten gaan. Wil je deze strijd nog aangaan en hier geld in investeren?


Ja ik vind het erg lastig, je ziet dat hij plezier heeft in het losrennen in de bak en het rijden. Stilzetten weet ik dus niet of ik hem daar plezier mee doe.. erg lastig dus

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:47

br322 schreef:
Wintu schreef:
Als die niks mankeert, kreeg die toch eens een flinke tik als ie me dat flikte.


Heeft hij ook gehad! geeft hij niks om. Hij wordt alleen maar “bozer”.
En hij is recent nog nagezien door de DA.


... en mogelijk: beschouwt hij die flinke tik als een onderdeel van het spelletje.

De truc is dan 'het spelletje weigeren'.
("Ik ben hier de leidende merrie en je gaat DIE kant op.")

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 19:48

Janneke2 schreef:
Het is heel gevaarlijk,
maar...
... ik herinner me een braaf filmpje van 'dressuur natuurlijk' waarin het probleem snel opgelost kon worden.

Het paard in het filmpje was een leuke, jonge ruin - en nu komt het -
hij beschouwde 'zijn mens' als een andere 'paardenknul' waar je paardenknullen spelletjes mee speelt, zoals 'tegen elkaar op stijgeren en ondertussen proberen te bijten'.
'Een mens kan daar niet tegen.'
(Dat is ook krek waarom hengsten (en ruinen) dit doen: de knullen moeten in de vrije natuur de roofdieren aanvallen.
En oefenen op elkaar.
En dus soms ook 'op hun mens' als spelletje - maar voor ons is het dus géén spel...!)

Of dit aan de hand is, of dat er echt dingen mis zijn - geen idee.

En qua longeren: goed longeren en als paard goed gelongeerd worden is niet eenvoudig,
dus dat het dier op één 'hand' gaat klieren / iets doen wat hij leuk vindt omdat de vraag zo moeilijk is,
hoeft ook niet per se iets akeligs te zijn.
('Alleen maar' dat het dier scheef is, zijn balans verliest en dan dingen doet die je niet wil. "Been there, done that" en na een poos was de puzzel opgelost.)


Ik zal eens opzoek gaan naar het filmpje! Dankjewel!

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 19:50

Heeft hij ook gehad! geeft hij niks om. Hij wordt alleen maar “bozer”.
En hij is recent nog nagezien door de DA.[/quote]

... en mogelijk: beschouwt hij die flinke tik als een onderdeel van het spelletje.

De truc is dan 'het spelletje weigeren'.
("Ik ben hier de leidende merrie en je gaat DIE kant op.")[/quote]


Weet je ook toevallig hoe ik dit dan kan aanpakken? hij komt echt binnen mijn grens dus zonder zweep is het op dit moment gewoon gevaarlijk. Ookal doet hij niks op de zweep.. liever doe ik het natuurlijk ook zonder zweep!

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:52

Ik zou eens wat grondwerklessen nemen zodat je kunt leren hoe je zijn gedrag kunt interpreteren.
Ik heb laatst ook iemand geholpen met een ruin die de mens als speelmaatje zag. Die liep constant te happen en te duwen. Daar had vooral lichaamstaal een grote invloed, ik corrigeerde hem een keer en hij was poeslief.
Edit: Dat was overigens niet eens een tik, maar een keer hem vanuit dominantie terug zetten en uit mijn ruimte sturen.

Celebi
Berichten: 3654
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 19:55

Zeker een goede instructeur erbij halen en niet zelf mee mee aan de slag gaan. Is je vriendin instructrice of gewoon wat handiger en minder angstig? Want je hebt echt iemand nodig die alles doorziet en zelf perfect weet wat ie moet doen, maar dat ook goed kan uitvoeren.

20 hoeft echt nog geen pensioenleeftijd te zijn hoor, ik kocht de mijne pas op 20 jarige leeftijd en nu 3,5 jaar later is ie nog steeds hartstikke fit. Of en wanneer jouw paard moet terugschakelen in beweging kun je alleen maar zelf inschatten. De meesten worden ook niet beter van stilstaan.

In ieder geval moet je dit gevaarlijke gedrag duidelijk niet toestaan, liever nog voorkomen en goed gaan trainen met een professional erbij. Is er een vermoeden dat het uit ongemak komt dan is een dierenarts raadgplegen ook zeker niet slecht om te doen.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:09

Als die dat bij mij zou flikken ging de zweep er over en flink ook! Niet 1 tik.
En dan had hij voorwaarts moeten rennen tot hij zou smeken om te mogen stoppen!
Gaat hij uit zichzelf stoppen dan nog flink vooruit laten gaan een paar minuten.

Zal wel zoals altijd door velen af gekeurd worden wat ik hier schrijf maar je eigen laten dood slaan is ook zo wat!
Succes

En p.s, zet een cap op. Ook met longeren van zo eentje

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:38

Earth schreef:
Ik zou eens wat grondwerklessen nemen zodat je kunt leren hoe je zijn gedrag kunt interpreteren.
Ik heb laatst ook iemand geholpen met een ruin die de mens als speelmaatje zag. Die liep constant te happen en te duwen. Daar had vooral lichaamstaal een grote invloed, ik corrigeerde hem een keer en hij was poeslief.
Edit: Dat was overigens niet eens een tik, maar een keer hem vanuit dominantie terug zetten en uit mijn ruimte sturen.


Aan dit advies heb je het meeste. Vermoedelijk is er flinke miscommunicatie tussen jullie, en dan is het logisch dat een afstraffing alleen maar meer boosheid oplevert.
Hoe is je eigen lichaamstaal? Wat straal je zelf uit en hoe communiceer je met je paard?
Longeren is niet alleen maar rondjes laten lopen, het staat of valt met je hoe je zelf communiceert, want paarden zien alle signalen, goed en fout. En met les leer je ook hoe je zijn gedrag of reactie kunt corrigeren.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:41

br322 schreef:
Heeft hij ook gehad! geeft hij niks om. Hij wordt alleen maar “bozer”.
En hij is recent nog nagezien door de DA.

Citaat:
... en mogelijk: beschouwt hij die flinke tik als een onderdeel van het spelletje.

De truc is dan 'het spelletje weigeren'.
("Ik ben hier de leidende merrie en je gaat DIE kant op.")


Citaat:
Weet je ook toevallig hoe ik dit dan kan aanpakken? hij komt echt binnen mijn grens dus zonder zweep is het op dit moment gewoon gevaarlijk. Ookal doet hij niks op de zweep.. liever doe ik het natuurlijk ook zonder zweep!


... in principe: door heel duidelijk de rol van de leidende merrie te nemen.
Duidelijk hoeft niet eens te betekenen 'hard', maar helder, consekwent en als het moet met grote gebaren.
(... en liefst zonder angst, twijfel 'moet het zo? Of net weer anders?' en aarzeling.)
En: als jij een grens stelt: blijf bij je standpunt: 'Uit mijn ruimte!'. (Geen aarzeling, compromis: 'DIE kant op!')

De puntjes op de i kunnen vreselijk belangrijk zijn en zijn wat lastig per scherm uit te leggen.
(Ik snap goed wat Earth zegt.)

:o en in termen van longeren:
de 'zweephand' (je rechterhand linksom, je linkerhand rechtsom)
representeert het drijven van de hengst.
Slaan met de zweep valt dus niet in de categorie 'het spelletje weigeren',
je speelt dan het hengstenspel mee. (Als je het dier flink zeer doet kun je het natuurlijk winnen...)
Dus prima dat je dat niet wil!

Ik 'longeer' vooral met mijn binnenhand, die de leidende merrie 'nadoet', je wijst waar je je dier heen wil hebben. (Geen reactie op de leidende merrie - dan is het in de kudde zo dat de hengst zichzelf inschakelt - en dat is géén spel!)

Anastasia24

Berichten: 2709
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 20:53

Dit soort situaties zijn lastig ts, want zoals je leest, het kan van alles zijn. Dominantie, willen spelen, lichamelijk ongemak, etc. Hoe lang heb je je paard? Om lichamelijk en of mentaal ongemak uit te sluiten moet je eerst weten hoe je paard is als hij ''normaal'' is, hoe gingen die andere 20 jaar? Gezien zijn leeftijd, zou ik het eerst daar zoeken. En bij hoe hij staat, staat hij buiten? Wat is het voer? Paarden kunnen erg geïrriteerd raken van te weinig ruwvoer en druk van te weinig buiten, vooral met de modder nu. ik zou als ik jou was de dierenarts bellen voor nog een gerichter onderzoek en in de tussentijd consequent zijn of het uit handen geven door iemand die weet wat hij\zij doet, dingen zoals dit kunnen erg gevaarlijk zijn.

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-24 21:14

Anastasia24 schreef:
Dit soort situaties zijn lastig ts, want zoals je leest, het kan van alles zijn. Dominantie, willen spelen, lichamelijk ongemak, etc. Hoe lang heb je je paard? Om lichamelijk en of mentaal ongemak uit te sluiten moet je eerst weten hoe je paard is als hij ''normaal'' is, hoe gingen die andere 20 jaar? Gezien zijn leeftijd, zou ik het eerst daar zoeken. En bij hoe hij staat, staat hij buiten? Wat is het voer? Paarden kunnen erg geïrriteerd raken van te weinig ruwvoer en druk van te weinig buiten, vooral met de modder nu. ik zou als ik jou was de dierenarts bellen voor nog een gerichter onderzoek en in de tussentijd consequent zijn of het uit handen geven door iemand die weet wat hij\zij doet, dingen zoals dit kunnen erg gevaarlijk zijn.


Hij was altijd wel al wat “dominanter” ik heb hem sinds 2017. Altijd al wel een eigen willetje gehad.
Hij staat op een grote weide met mijn shet , 2 inloopstallen dus hij kan zelf kiezen.
Hij staat op basisbrok van Subli met daarnaast hooi.
Indd misschien dan toch de DA er weer bij

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:20

Dus 1,5 jaar geleden is hij hiermee begonnen? Hoe lang heb je hem al, deed hij dit voorheen niet? Het is best gevaarlijk gedrag. @Popstra heeft zeker gelijk dat het flink afgestraft en de kop ingedrukt moet worden, maar ik heb het idee dat ts een erg zachtaardig type is die dat niet gemakkelijk zal doen. Anders longeren met bijzetteugels, zou dat helpen dit gedrag te voorkomen? O,ik zie hierboven dat je hem al sinds 2017 hebt.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:34

br322 schreef:
Indd misschien dan toch de DA er weer bij


Verstandig. En als er verder niets mis is, met een goede instructeur weer starten. Niet met dwang maar met communicatie, duidelijkheid, horsemanship.
Grondwerk is de basis, communicatie en vertrouwen en longeren kan daarbij horen. Er moet weer plezier in het samenwerken komen.

ellepel

Berichten: 47341
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:36

schakel deskundige hulp in die bij je langs komt om te kijken.
wamt ik lees hier dingen die misschien opgevolgd worden terwijl er iets aan de hand is waardoor een verkeerde aanpak wel eens heel mis af kan lopen..

en ja daar heb ik ervaring mee.

dus: deskundige hulp inschakelen