Paard gevaarlijk gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MirandaMalik

Berichten: 9884
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:55

Misschien kun je beter een osteo laten kijken want het kan gewoon stijfheid zijn, daar kan de dierenarts niet zoveel mee. Een osteo kan dat beter beoordelen en je ook doorverwijzen wanneer er meer aan de hand is. Verder heb je gewoon les nodig, want jouw paard geeft waarschijnlijk al signalen voordat hij zo uitbarst en dan is het erg belangrijk hoe jij daarop reageert. Probeer wat lessen natural horsemanship, dat gaat zoveel verschil maken! Dan leer je zelf hoe je het kan oplossen (als het natuurlijk lichamelijk in orde is met hem) en krijg je allebei plezier in het werk.

Kimberley_

Berichten: 4893
Geregistreerd: 22-07-05
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 21:59

Als je omgeving Emmen zit dan zou je Carmen Noordman van Noordmanshowhorses kunnen vragen. Is kundig en voor de duvel niet bang.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:22

Citaat:
Het is best gevaarlijk gedrag. @Popstra heeft zeker gelijk dat het flink afgestraft en de kop ingedrukt moet worden, maar ik heb het idee dat ts een erg zachtaardig type is die dat niet gemakkelijk zal doen.


Gezegend zijn de zachtmoedigen,
ze zullen de aarde beërven.

Uiteraard moet dit gedrag stoppen.

Maar om van achter een schem maar meteen voor geweld te pleiten...
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 27-02-24 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Eef_Bam

Berichten: 4098
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:24

Mijn ervaring met een paard dat 1 kant op aan de longe veel lastiger is dan de andere kant op: pijn. Paard bleek heel veel pijn te hebben aan 1 schouder en wilde die niet belasten. Ik zou een afspraak maken met de dierenarts en medische problemen uitsluiten.

Als het gewoon een dominante rotbok was, dan was hij beide kanten op wel even lastig. Zeker aangezien hij dit eerder niet deed, lijkt het me meer dan karakter.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:48

Geweld is wat anders dan de leiding over pakken.

Elisa2

Berichten: 37183
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:50

Wilde ik ook schrijven, als het voornamelijk op 1 hand is dan denk ik ook aan ongemak/ scheefheid, korte spieren etc.

Neemt niet weg dat het gedrag niet acceptabel is. Een oplossing hier schrijven daarvoor moet je eerst echt goed weten wat er allemaal speelt. Dus ik zeg ook, ga kijken en werken met een goede (grondwerk) instructeur.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:51

ellepel schreef:
schakel deskundige hulp in die bij je langs komt om te kijken.
wamt ik lees hier dingen die misschien opgevolgd worden terwijl er iets aan de hand is waardoor een verkeerde aanpak wel eens heel mis af kan lopen..

Absoluut dit. Mocht er een medisch onderliggend probleem zijn zal een kundig horsemanship persoon dat tijdens het werken met het paard opmerken. Dan kun je altijd nog richting da gaan.

Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:55

Eens met Popstra. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik zou hem zonder lijn in een afgezette (liefst ronde) bak zetten. En dan zou hij het niet in zijn hoofd halen om ook maar 1 stap richting mij te doen.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 22:59

Suzanne F. schreef:
Eens met Popstra. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Ik zou hem zonder lijn in een afgezette (liefst ronde) bak zetten. En dan zou hij het niet in zijn hoofd halen om ook maar 1 stap richting mij te doen.

Leuk als het bij je persoonlijkheid past. Realiseer je wel dat er al meerdere stappen zijn voor het paard in de cirkel staat. Communicatie begint al als je naar de wei of stal loopt!

prompter

Berichten: 11103
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:00

Als hij het maar 1 kant op doet, kan pijn de oorzaak van het gedrag zijn. Zoiets zou ik toch eerst uit willen sluiten, voordat er tot grof geweld wordt over gegaan.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:04

Ja mee eens, wel zo eerlijk om dat eerst te checken.
Zijn er daarna nog problemen, dan mag ie wel leren dat dit niet geaccepteerd wordt.
Er zijn galbakken bij, maar ik heb het idee dat de meeste paarden je toch echt wat proberen te vertellen, als ze ongewenst gedrag vertonen.

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:06

Het is toch te gek voor woorden dat er mensen zijn die denken dat geweld de eerste oplossing is

Als iemand een topic opent over een hond die bijt dan komen er geen reacties dat je hem maar een paar flinke schoppen moeten geven en dat die er dan wel mee op houdt. Waarom zijn we bij paarden zo geconditioneerd dat geweld hier wel goed gekeurd wordt?

Je hoeft je niet door je paard te laten schoppen maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:19

Suzanne F. schreef:
Eens met Popstra. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Dat is geen argument, maar beeldspraak.

Bij etterende wonden een pijnlijk maar zinnig advies.

Maar ik mis het uitsluiten van pijn/medische problemen,
en ik mis communicatie.

Nu ja, accoord:
"Ik zou hem zonder lijn in een afgezette (liefst ronde) bak zetten. En dan zou hij het niet in zijn hoofd halen om ook maar 1 stap richting mij te doen"
kun je communicatie noemen.

(... ooit trainingsfilmpjes zonder geluid bekeken?
Dat is heel leerzaam.)

"Paard wordt in een bak gezet, en 'krijgt op falie' als hij 1 stap toenadering zoekt."
OK.
Wat is de boodschap...?
Blijf uit mijn buurt want ik sla er op, zou ik zeggen.
Of dat het probleem oplost is een vraag.
Bij pijn: nee.
Bij 'paard wil spelen': misschien, maar je creëert wel een nieuw probleem.
Bij een echt dominantie probleem moet je het dier als je deze aanpak kiest
(het is een keuze, geen noodzaak bij dominantie)
voldoende pijn doen, maar niet te veel..

_Mir
Berichten: 1358
Geregistreerd: 01-01-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:24

Klinkt voor mij herkenbaar.

Toen ik mijn vorige paard kocht had hij ook dit gedrag in het begin. De toenmalige eigenaar gaf aan hem niet de baas te kunnen en dat was ook de reden van verkoop. In het begin schrok er even van, uiteindelijk heb ik mij niet van mijn stuk laten brengen en ben ik rustig met hem verder gegaan. Uiteraard wel veilig! Ik heb heel veel grondwerk met hem gedaan om elkaar goed te leren kennen. Uiteindelijk was hij echt het fijnste en braafste paard ooit! :)

Marigold

Berichten: 12582
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-24 23:56

Ik lees in een eerder topic over dit paard dat het artrose heeft en hko.
Het kan dus best pijn zijn die het protesteren en werk weigeren kunnen veroorzaken.

Zelf vind ik de omschreven situatie gevaarlijk klinken. Boos gedrag van een paard richting de mens kan best gevaarlijk zijn.

Ben je ook bang voor het paard in de dagelijkse omgang ts of is hij dan wel betrouwbaar?
Wat deed je de afgelopen maanden dan met het paard? Zijn jullie het werk net weer aan het oppakken?

Zo te lezen heeft hij een fijne huisvesting met gezelschap pony, wat jammer dat het niet gaat zoals je wellicht hoopte.

Suzanne F.

Berichten: 49224
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:18

Eens dat eerst medisch moet worden uitgesloten. Een HKO paard steigert vaak graag om de voorbenen te ontlasten. En ook eens dat de communicatie al begint in de stal, als je ernaast staat en ermee loopt. Daar moeten de regels al heel duidelijk zijn.

Wintu

Berichten: 2966
Geregistreerd: 30-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 08:51

Marigold schreef:
Ik lees in een eerder topic over dit paard dat het artrose heeft en hko.
Het kan dus best pijn zijn die het protesteren en werk weigeren kunnen veroorzaken.

Zelf vind ik de omschreven situatie gevaarlijk klinken. Boos gedrag van een paard richting de mens kan best gevaarlijk zijn.

Ben je ook bang voor het paard in de dagelijkse omgang ts of is hij dan wel betrouwbaar?
Wat deed je de afgelopen maanden dan met het paard? Zijn jullie het werk net weer aan het oppakken?

Zo te lezen heeft hij een fijne huisvesting met gezelschap pony, wat jammer dat het niet gaat zoals je wellicht hoopte.

Hetzelfde gedrag vertoonde hij ook in voorjaar 2021, hoe heb je het toen opgelost?

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:29

Als het paard dit doet om aan te geven dat hij wegens pijn het gevraagde werk niet kan, dan zou hij eerst moeten waarschuwen door te dreigen voordat hij ts echt aanvalt want ze is al op haar hoofd getrapt schrijft ze. Dat is onacceptabel want dat kan dodelijk uitpakken voor haar. Inderdaad moet eerst uitgezocht worden of er iets medisch is met het paard. Maar dan nog, hij is 20 jaar dus zou onderhand manieren moeten kennen in de omgang. Hoe dit op te lossen zou ik niet weten want ik word meteen bang als een paard (of hond of mens) agressief gedrag vertoont . Eerlijk gezegd doe ik ze dan weg want ik wil er niet mee verongelukken.Maar er zijn anderen die zoiets juist een uitdaging vinden en er wat mee kunnen.

LWDaisy

Berichten: 4775
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 09:35

Ik zou ook les gaan nemen.

Als hij in jouw persoonlijke ruimte komt - zelfs op een normale manier, niet steigerend - is dat al "fout". Het is jòuw persoonlijke ruimte, daar heeft hij niets te zoeken tenzij je hem daarin uitnodigt. En àls je hem daarin uitnodigt, mag hij op een normale manier in je persoonlijke ruimte komen.

Grondwerk. Leer hem lezen, leer hem jou te lezen.

Ik deed zelf een heleboel fout bij het longeren wat betreft lichaamstaal. Mijn lichaam nodigde mijn paard wel degelijk uit in mijn persoonlijke ruimte, terwijl ik dat niet zo bedoelde.
Les heeft dit heel snel opgelost, ik ben me veel bewuster geworden van mijn lichaamstaal en van hoe paarden die interpreteren.
Zet eerst daar de puntjes op de i. Het zal daarna vanzelf makkelijker gaan, des te veiliger kan je (onder begeleiding) aan de slag met het steigeren.

Popstra
Berichten: 13758
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:24

Bijzonder dat een paard eens flink voorwaarts te laten lopen onder geweld word verstaan. :') :roll:

anjali
Berichten: 15090
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 10:35

Popstra schreef:
Bijzonder dat een paard eens flink voorwaarts te laten lopen onder geweld word verstaan. :') :roll:

Nee geweld is dat niet tenzij het paard een aandoening zou hebben waardoor hij dat niet kan. Ts gaf wel ergens aan dat ze,toen het paard haar aanviel, hem een klap met de zweep gaf, maar dat hij daardoor nog bozer werd! M.a.w. dan wil hij juist het gevecht aangaan en als mens verlies je altijd van een paard in een directe fysieke strijd. Je bent niet sterker, dus dan moet je slimmer zijn. Ik vind het een probleem hoor, te meer omdat ze het paard al lang heeft. Als ze hem net zou hebben gekocht dan zou ik adviseren om hem terug te doen maar nu kan dat niet. Ik weet het ook niet ,daarom lees ik mee om hopenlijk te leren hoe zoiets moet.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:34

Popstra schreef:
Bijzonder dat een paard eens flink voorwaarts te laten lopen onder geweld word verstaan.

Inderdaad, :') :roll:
(Ik heb het nergens gelezen.)

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:40

anjali schreef:
Als het paard dit doet om aan te geven dat hij wegens pijn het gevraagde werk niet kan, dan zou hij eerst moeten waarschuwen door te dreigen voordat hij ts echt aanvalt want ze is al op haar hoofd getrapt schrijft ze. Dat is onacceptabel want dat kan dodelijk uitpakken voor haar. Inderdaad moet eerst uitgezocht worden of er iets medisch is met het paard. Maar dan nog, hij is 20 jaar dus zou onderhand manieren moeten kennen in de omgang. Hoe dit op te lossen zou ik niet weten want ik word meteen bang als een paard (of hond of mens) agressief gedrag vertoont . Eerlijk gezegd doe ik ze dan weg want ik wil er niet mee verongelukken.Maar er zijn anderen die zoiets juist een uitdaging vinden en er wat mee kunnen.


weet jij veel of dat dier dit al had aangegeven maar dat de signalen niet zijn opgepakt?
Hier is maar 1 goede oplossing, iemand erbij die expert is in grondwerk en gedrag

Miss_Mii21

Berichten: 541
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:41

MirandaMalik schreef:
Misschien kun je beter een osteo laten kijken want het kan gewoon stijfheid zijn, daar kan de dierenarts niet zoveel mee. Een osteo kan dat beter beoordelen en je ook doorverwijzen wanneer er meer aan de hand is. Verder heb je gewoon les nodig, want jouw paard geeft waarschijnlijk al signalen voordat hij zo uitbarst en dan is het erg belangrijk hoe jij daarop reageert. Probeer wat lessen natural horsemanship, dat gaat zoveel verschil maken! Dan leer je zelf hoe je het kan oplossen (als het natuurlijk lichamelijk in orde is met hem) en krijg je allebei plezier in het werk.


Ik zou ook geneigd zijn naar een osteopaat, heb je misschien in de omgeving een dierenarts die ook osteopathie als expertise heeft? Dan heb je 2 in 1. En ik zou er indd ook een gedragsdeskundige bij halen. Misschien zelfs een osteo die kennis heeft van gedragsproblemen?

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 11:42

Marigold schreef:
Ik lees in een eerder topic over dit paard dat het artrose heeft en hko.
Het kan dus best pijn zijn die het protesteren en werk weigeren kunnen veroorzaken.


Ik denk dat dit de belangrijkste opmerking in dit topic is.
Als dit paard daadwerkelijk hko en artrose (waar??) heeft moet TS denk ik haar wensen en verwachtingen bij gaan stellen en eens goed gaan kijken naar wat dit paard echt nog nodig heeft.