Paard gevaarlijk gedrag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:03

Nou zeg bejaarde pony met blijkbaar ernstige klachten die moet je helemaal nooit meer longeren hooguit rustige fijne wandelingetjes rechtuit er naast .

Amber_anne

Berichten: 6919
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:05

Popstra schreef:
Bijzonder dat een paard eens flink voorwaarts te laten lopen onder geweld word verstaan. :') :roll:


Een paard flink voorwaarts laten gaan is geen geweld maar dat is dan ook niet wat je zei

Popstra schreef:
Als die dat bij mij zou flikken ging de zweep er over en flink ook! Niet 1 tik.
En dan had hij voorwaarts moeten rennen tot hij zou smeken om te mogen stoppen!

Popstra
Berichten: 13760
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:35

Janneke2 schreef:
Popstra schreef:
Bijzonder dat een paard eens flink voorwaarts te laten lopen onder geweld word verstaan.

Inderdaad, :') :roll:
(Ik heb het nergens gelezen.)


Moet je toch eens beter lezen

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 13:14

office schreef:
Nou zeg bejaarde pony met blijkbaar ernstige klachten die moet je helemaal nooit meer longeren hooguit rustige fijne wandelingetjes rechtuit er naast .


Ik heb dit uiteraard gewoon met DA besproken, rontgenfotos etc en DA gaf aan dat ik er nog prima recreatief mee mocht rijden. Hij heeft ook echt nog plezier in het werk, en tuurlijk houd ik er rekening mee en doe ik geen zwaar dressuurwerk met hem.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:15

office schreef:
Nou zeg bejaarde pony met blijkbaar ernstige klachten die moet je helemaal nooit meer longeren hooguit rustige fijne wandelingetjes rechtuit er naast .


als dit klopt....artrose en hko???? inderdaad...

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 13:18

Marigold schreef:
Ik lees in een eerder topic over dit paard dat het artrose heeft en hko.
Het kan dus best pijn zijn die het protesteren en werk weigeren kunnen veroorzaken.

Zelf vind ik de omschreven situatie gevaarlijk klinken. Boos gedrag van een paard richting de mens kan best gevaarlijk zijn.

Ben je ook bang voor het paard in de dagelijkse omgang ts of is hij dan wel betrouwbaar?
Wat deed je de afgelopen maanden dan met het paard? Zijn jullie het werk net weer aan het oppakken?

Zo te lezen heeft hij een fijne huisvesting met gezelschap pony, wat jammer dat het niet gaat zoals je wellicht hoopte.


Afgelopen maanden waren vooral borstelen , meer vroeg ik niet van hem. lekker de weide in en aanzien hoe het ging het het hoesten, dat is uiteindelijk gelukkig verholpen door medicatie vd DA.
In de omgang geen angst, is hij ook erg braaf met borstelen bijv.
Heb alleen angst opgebouwd sinds ik op mijn hoofd getrapt ben. Ook toen vroeg ik niets van hem, gewoon rondje stappen aan halster in de weide. (was toen wel winter, koud etc. daar wordt hij wel vaak een “bommetje” van. maar toen erg geschrokken en angstig geworden helaas.

Goof

Berichten: 28798
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:31

br322 schreef:
office schreef:
Nou zeg bejaarde pony met blijkbaar ernstige klachten die moet je helemaal nooit meer longeren hooguit rustige fijne wandelingetjes rechtuit er naast .


Ik heb dit uiteraard gewoon met DA besproken, rontgenfotos etc en DA gaf aan dat ik er nog prima recreatief mee mocht rijden. Hij heeft ook echt nog plezier in het werk, en tuurlijk houd ik er rekening mee en doe ik geen zwaar dressuurwerk met hem.


Longeren is zeer intensieve belasting en zou ik echt niet meer doen. Hij communiceert ook duidelijk met je.
Durf je ermee naar buiten? Wandelen of erop?

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:40

maar pony heeft dus artrose en hko?

Elisa2

Berichten: 37193
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 14:42

Er spelen dus verschillende zaken.

De artrose en HKO en weer opnieuw opbouwen en angst bij jezelf.

Door artrose en HKO kunnen ze gaan vastzitten in hun rug en stijver worden, longeren is dan vaak inderdaad niet de meest ideale belasting.

Hoe is hij ohz? zijn stapritjes recht uit te doen?

Ik zou het longeren even laten voor wat het is, les nemen en beginnen bij de basis. Gewoon rechtuit naast je met je meelopen, halthouden, achterwaarts etc. Gehoorzaamheidsoefeningen zodat hij jou weer als leider gaat zien. Klein beginnen, heel consequent zijn en dat onder begeleiding gaan uitbreiden.

Eef_Bam

Berichten: 4100
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 15:22

br322 schreef:
office schreef:
Nou zeg bejaarde pony met blijkbaar ernstige klachten die moet je helemaal nooit meer longeren hooguit rustige fijne wandelingetjes rechtuit er naast .


Ik heb dit uiteraard gewoon met DA besproken, rontgenfotos etc en DA gaf aan dat ik er nog prima recreatief mee mocht rijden. Hij heeft ook echt nog plezier in het werk, en tuurlijk houd ik er rekening mee en doe ik geen zwaar dressuurwerk met hem.


Dit zei de da 3 jaar geleden volgens je berichten, op basis van oude foto's uit 2016 wat toen al een klasse 3 hko was. Intussen kan dat nog een stuk erger geworden zijn, of een andere blessure bijgekomen. Je moet echt even opnieuw naar de DA met je pony om pijn uit te sluiten.

En niet onbelangrijk: in welk been zat de hko en welke kant op op de volte is je pony zo gevaarlijk?

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 16:24

Dit zei de da 3 jaar geleden volgens je berichten, op basis van oude foto's uit 2016 wat toen al een klasse 3 hko was. Intussen kan dat nog een stuk erger geworden zijn, of een andere blessure bijgekomen. Je moet echt even opnieuw naar de DA met je pony om pijn uit te sluiten.

En niet onbelangrijk: in welk been zat de hko en welke kant op op de volte is je pony zo gevaarlijk?[/quote]
Laatst bijgewerkt door br322 op 28-02-24 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 16:28

br322 schreef:
Dit zei de da 3 jaar geleden volgens je berichten, op basis van oude foto's uit 2016 wat toen al een klasse 3 hko was. Intussen kan dat nog een stuk erger geworden zijn, of een andere blessure bijgekomen. Je moet echt even opnieuw naar de DA met je pony om pijn uit te sluiten.

En niet onbelangrijk: in welk been zat de hko en welke kant op op de volte is je pony zo gevaarlijk?


Niet elk ding zet ik op bokt, rontgenfotos waren van oude eigenaar en zelf nieuwe laten maken door mijn eigen da.
Mijn dierenarts kon inderdaad Hko vinden op de foto”s . Ik was toen zelf ook nog een stuk jonger, gekocht met artrose maar zover ik nu weet is het dus hko zoals mijn eigen dierenarts ook zei.
Da vond t eerst onnodig fotos te maken zolang hij niet kreupel liep? [/quote]

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:32

maar waarom ga je dan, als iemand die al een gevaarlijke situatie heeft meegemaakt, een pony met hko longeren?

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 16:42

br322 schreef:
Niet elk ding zet ik op bokt, rontgenfotos waren van oude eigenaar en zelf nieuwe laten maken door mijn eigen da.
Mijn dierenarts kon inderdaad Hko vinden op de foto”s . Ik was toen zelf ook nog een stuk jonger, gekocht met artrose maar zover ik nu weet is het dus hko zoals mijn eigen dierenarts ook zei.
Da vond t eerst onnodig fotos te maken zolang hij niet kreupel liep?


Stel, je pony heeft HKO in beide voorvoeten dan loopt ie niet kreupel OMDAT hij pijn heeft aan BEIDE voorvoeten. Wel zal hij korter lopen dan hij zou kunnen als hij dat probleem niet heeft. Maar dat kun jij niet beoordelen want je hebt m al zo gekocht.
Dit soort artroseklachten worden met rust niet beter. Het is een progressieve kwaal. Beste wat je kunt doen is de situatie opnieuw laten beoordelen inclusief foto's; dan weet je ook of het uberhaupt eerlijk is om het dier nog te gaan belasten.

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 17:14

Babootje schreef:
br322 schreef:
Niet elk ding zet ik op bokt, rontgenfotos waren van oude eigenaar en zelf nieuwe laten maken door mijn eigen da.
Mijn dierenarts kon inderdaad Hko vinden op de foto”s . Ik was toen zelf ook nog een stuk jonger, gekocht met artrose maar zover ik nu weet is het dus hko zoals mijn eigen dierenarts ook zei.
Da vond t eerst onnodig fotos te maken zolang hij niet kreupel liep?


Stel, je pony heeft HKO in beide voorvoeten dan loopt ie niet kreupel OMDAT hij pijn heeft aan BEIDE voorvoeten. Wel zal hij korter lopen dan hij zou kunnen als hij dat probleem niet heeft. Maar dat kun jij niet beoordelen want je hebt m al zo gekocht.
Dit soort artroseklachten worden met rust niet beter. Het is een progressieve kwaal. Beste wat je kunt doen is de situatie opnieuw laten beoordelen inclusief foto's; dan weet je ook of het uberhaupt eerlijk is om het dier nog te gaan belasten.


Ik wist niet beter, Als een DA mij dat verteld ga ik er vanuit dat dit klopte .. DA zei echt; zolang hij niet kreupel loopt zou ik geen fotos laten maken. Toen op eigen gevoel wel 1 kant fotos laten maken en bleek dus hko

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:15

dat roept alleen maar meer vragen op. Waarom ga je dan longeren?

br322
Berichten: 39
Geregistreerd: 09-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 17:41

Kinke schreef:
dat roept alleen maar meer vragen op. Waarom ga je dan longeren?


Omdat de DA zich niet druk leek te maken en volgens hem eigenlijk geen eens fotos hoefde te maken zolang hij niet kreupel liep. Ik ging uit van de DA zijn advies.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard gevaarlijk gedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:50

je hebt je zelf niet verdiept in artrose en hko?

Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 18:56

Ik heb er eentje gehad met HKO aan beide voeten en die wilde niet graag lopen, niet vooruit te branden en graag steigeren. Achteraf heel verklaarbaar. Hij was niet kreupel omdat hij aan beide voeten evenveel pijn had.

LWDaisy

Berichten: 4776
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:30

TS, er zit wel een groot verschil tussen longeren en recreatief wandelen/rijden :)
Aan de longe dwing je je paard om veel korter te draaien, en net dat kan een zware belasting zijn die pijn kan veroorzaken, waardoor het paard kan gaan staken. Ik zou eerst medische zaken uitsluiten - als je zeker weet dat het niets medisch is, kan je verder met iemand die kennis heeft van grondwerk.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:41

Kinke schreef:
je hebt je zelf niet verdiept in artrose en hko?


Gaan we nu gepikeerd reageren omdat de ts braaf de dierenarts volgt?
Dat lijkt me niet de bedoeling. Wat we wel kunnen doen is TS adviseren en leren over artrose en HKO.

Het kan inderdaad zijn dat een paard met hko en artrose niet kreupel oogt, omdat hij aan meerdere benen pijn heeft. Ik ben het met mijn lesgeven vaker tegen gekomen helaas. Mensen die denken dat hun paard niet kreupel is, maar dat eigenlijk wel is. Dat kun je zien door de manier van lopen, vaak stijf met weinig zweefmoment. Paarden met veel pijn kunnen agressief gedrag vertonen. Ik ben eens gebeten door een altijd lieve en rustige pony omdat hij waarschijnlijk heel veel pijn had. Pony bleek achteraf dus ook kapot van binnen, echt goed kapot.
Wat ik daarmee wil zeggen is, het is goed dat je de dierenarts volgt, maar het is ook goed om zelf meer te leren over het bewegingsapparaat van paarden en hun gedrag. Dat hebben we allemaal moeten leren, dat is helemaal niet erg.
Wat je kunt doen, is mij of andere bokkers hier even een filmpje sturen van je paard in beweging als je die hebt. Misschien kunnen wij eens kritisch mee kijken en je wat vertellen wat wij zien.

Babootje

Berichten: 26278
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 21:12

Ik krijg mbt de volgorde van gebeurtenissen slecht hoogte van het verhaal.
Heb ik het goed dat je de pony een aantal jaren geleden hebt gekocht van iemand en dat er toen foto's bijzaten waarop artrose (volgens die eigenaar) wat eigenlijk HKO was te zien was. Je hebt de pony toen niet laten keuren?

Een stukje terug zei je:
br322 schreef:
Ik heb dit uiteraard gewoon met DA besproken, rontgenfotos etc en DA gaf aan dat ik er nog prima recreatief mee mocht rijden. Hij heeft ook echt nog plezier in het werk, en tuurlijk houd ik er rekening mee en doe ik geen zwaar dressuurwerk met hem.


Was dat in 2017 toen je hem kocht? Of is dit recenter geweest? En waarom ging je met hem naar de DA?

br322 schreef:
Niet elk ding zet ik op bokt, rontgenfotos waren van oude eigenaar en zelf nieuwe laten maken door mijn eigen da.
Mijn dierenarts kon inderdaad Hko vinden op de foto”s . Ik was toen zelf ook nog een stuk jonger, gekocht met artrose maar zover ik nu weet is het dus hko zoals mijn eigen dierenarts ook zei.
DA vond t eerst onnodig fotos te maken zolang hij niet kreupel liep?


Wanneer is dat dan geweest? Recent of wat langer geleden?
Heeft je DA toen ook kreupelheidsonderzoek gedaan (buigproeven etc) monsteren op de harde en zachte volte en rechte lijn, etc? Of alleen een foto gemaakt. Omdat HKO zo de neiging heeft om aan 2 voeten voor te komen vind ik het raar dat dan niet van beide voeten een foto is gemaakt namelijk. Dat doen DA’s gewoonlijk ook om te vergelijken.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:00

Earth schreef:
Gaan we nu gepikeerd reageren omdat de ts braaf de dierenarts volgt?
Dat lijkt me niet de bedoeling. Wat we wel kunnen doen is TS adviseren en leren over artrose en HKO.


ik ben niet gepikeerd, aub lezen wat er staat, niet wat je er zelf bij voelt.
Ik had in het profiel van TS gekeken en daar staat dat ze 23 is. Ik ben zelf van veel lezen over paarden en allerlei aandoeningen, dus ik begrijp het niet als je 2 diagnoses hebt, je er zelf niets van weet. Niet meer en niet minder

journee
Berichten: 752
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:27

Als je de beschikking hebt over een afgesloten rijbak of paddock van tenminste zo'n 15mx15m kun je je paard ook los 'longeren'.

Hieronder een filmpje over freestyle training van emiel Voest. Hier kun je goed in zien dat jouw positie tegenover je paard ook veel invloed heeft op zijn reacties. Misschien blokkeer je hem onbewust door steeds richting zijn voorhand te lopen in plaats van de drijvende positie te behouden...en als je tegenstrijdige signalen uitzend is het niet ondenkbaar dat je paard in de war raakt en hierdoor gaat staken.

https://youtu.be/EA1Z0Avvyb0?si=S19SKOI9F6ujgJgF

flavlip
Berichten: 1050
Geregistreerd: 12-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 23:47

Ik denk dat jij iets aan elkaar gekoppeld hebt en niet je paard en het misschien ook niet zo is. Als het werkelijk gaat om jouw angst en de baas spelen dan zou hij dit hoogstwaarschijnlijk ook aan de hand gaan doen.

Ik denk eerder aan pijn/ongemak/niet kunnen ipv niet willen. Ook denk ik niet dat het in deze situatie de manier is om hem flink aan te pakken. Ik denk dat dit juist zorgt voor escaleren.

Grondwerken vind ik wel een goede tip en kijk inderdaad eens hoe 't gaat in een grotere bak. Begin lekker aan de hand, dat ie goed opgewarmd en wat losser is, dan z'n goede kant en dan de "moeilijke" kant. Als het echt dominantie was zou het beiden kanten op zijn lijkt mij.

Op welk moment doet hij het? Met stappen al, of wanneer je meer van 'm vraagt? Ik zou niet gaan voor harder/bozer/groter (als in hulpen), maar juist voor kleiner en zachter. Gaat stap goed? Weer even de andere kant op, lekker veel wisselen. Gaat stap fijn? Met juiste stelling/buiging, dan paar pasjes draf en weer stap en andere kant op.

Soms kan het ook juist helpen hem dichter bij je te houden, wel uit je ruimte, maar een kortere lijn. Dit als hij aan de hand wel respect voor je ruimte heeft, want dan kun je 'm op deze manier meer steun bieden.