Gedrag 2-jarige aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xoxolof09

Berichten: 51
Geregistreerd: 29-03-23

Gedrag 2-jarige aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 19:56

Help mijn hengste veulen word bijna 2 zijn gedrag word steeds erger continu aan de hand steigeren,bijten,schoppen wat moet ik doen?

Ibbel

Berichten: 49133
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:06

Castreren die hap is het eerste advies.

RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Gedrag 2-jarige aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-24 20:51

Ballen eraf en kritisch kijken naar huisvesting, staat ie met andere hengsten of ruinen waarmee hij kan spelen? Als dat niet zo is dat ook verbeteren, dier moet luisteren aan de hand maar moet ook zijn ei kwijt kunnen.

En daarnaast investeren in grondwerk les. Jouw paard kent vermoedelijk de basis wel, jij moet leren hoe die goed, op tijd en consequent toe te passen.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:47

Staat hij in een groep waar hij door andere paarden rangorde leert en opgevoed wordt?
Dat lijkt me op deze leeftijd eigenlijk nog belangrijker dan werken aan dingen aan de hand.
Ik zou hem als je hem nog even hengst wil laten zeker nog een tijdje in een hengstengroep laten lopen waar hij door soortgenootjes wordt opgevoed.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Gedrag 2-jarige aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 15:55

Heel belangrijk om maatjes te hebben idd. Ze hebben dat spelen gewoon nodig, en als ze geen maatjes hebben om mee te spelen, hebben ze alsnog de behoefte wel.

Rianne1807
Berichten: 698
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Gedrag 2-jarige aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 16:20

Castreren en opvoeden
Ook een 2 jarige moet zich gewoon normaal gedragen aan de hand.
Echt grondwerk/ werk aan de hand lessen is helemaal niet nodig, maar wel een strenge consequente opvoeding.
Een 2 jarige zoekt gewoon grenzen op en moet leren wat wel en wat niet mag, die duidelijkheid moet jij 'm geven

996981
Berichten: 9720
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 19:09

Het begint met je twenter niet meer als veulen te zien. Dat is het niet meer.

Daarnaast kun je jezelf afvragen of je geschikt bent als eigenaar voor dit paard. Imo is het feit dat je deze vraag stelt een voorteken voor ellende.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Gedrag 2-jarige aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 19:13

Eerst castreren.

Dan opvoeden. Consequent zijn. Mensen noemen het grond werk maar ik noem het gewoon basis opvoeding. Normaal meelopen, stilstaan, pas achteruit, opzij. Bij sommige paarden gaat dat automatisch gaandeweg. Bij andere moet je daar expliciet tijd voor inplannen en er echt mee aan het 'werk' in de bak. Bijvoorbeeld 2 rondjes stappen en ondertussen bovenstaande dingen oefenen.

En sommige mensen hebben gewoon te weinig ervaring voor jonge dieren.. ook dat kan nog aan de orde zijn. Dus denk daar ook over na.

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Gedrag 2-jarige aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 19:25

Casteren en dan iemand laten komen die jou helpt met opvoeden.