Paard gooit hoofd omhoog bij hoofdstel uitdoen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eske_B

Berichten: 15104
Geregistreerd: 19-08-08

Paard gooit hoofd omhoog bij hoofdstel uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-24 17:57

Hallo bokkers,

Mijn verzorgpaard gooit soms zijn hoofd omhoog bij het bit uitdoen. Laatst kwam het daardoor zelfs klem te zitten, wat pijnlijk moet zijn geweest. Daar heeft hij gelukkig niks aan overgehouden :knuffel:

Het is een westernhoofdstel met snaffle en shank.

Ik neem mijn tijd, leg m'n rechterhand tussen z'n oren, pak het kopstuk en laat het bit eruit glijde n of begeleid het met m'n linkerhand. Ik beide gevallen gaat het hoofd soms omhoog, waardoor het bit dus klem kan komen en hij in paniek kan raken.

Hij heeft geen last van z'n tanden oid.

Heeft iemand hier tips voor?

996981
Berichten: 9722
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:02

Waarschijnlijk een paar keer een slechte ervaring gehad met het uitdoen. Wat je kan proberen is het hoofd laag te houden door iets lekkers aan te bieden met je andere hand. Als het paard dan ontspannen met het hoofd laag is Hoofdstel achter de oren wegdoen, bit laten zakken en gelijk lekkers geven. Bit uitdoen moet weer leuk worden in plaats van iets dat mogelijk vervelend is.

Zorg dat je zelf rustig bent en en je handelingen ook rustig.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-24 18:07

Na het rijden een bak met voer neerzetten. En hem daarmee belonen en dan het hoofdstel voorzichtig uitdoen vooral richting grond met voerbak.

Of je maakt het een poos bij de bakstukken los. Of neem een endurance hoofdstel met clips om het bit. Dan kun je het bit losclippen zonder dat je eerst het omhoog moet trekken om het over de oren heen te doen.

Elisa2

Berichten: 37194
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gooit hoofd omhoog bij hoofdstel uitdoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 10:27

Vaak ontstaat het omdat ze met het uitdoen het bit tegen de tanden krijgen wat onprettig voelt, ik houdt altijd het bit vast zodat dit niet kan gebeuren en doe het dan heel rustig met beleid af.