mijn paard blokkeert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MARenAMY

Berichten: 72
Geregistreerd: 03-02-24
Woonplaats: Naast mijn buren, yn it moaie Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:42

Ik zou persoonlijk gewoon lekker rustig aan met hem doen en hem echt de tijd geven! Gewoon eerst lekker even een band opbouwen en het vertrouwen laten ontwikkelen! Een lekkere relaxte poetsbeurt/massage momentje is ook echt een aanrader! :9
Ik merk zelf ook T-touch heel goed werkt als je paard gespannen word! Mijn nieuwe paard vond opzadelen in het begin onderandere ook verschrikkelijk spannend en trapte en beet me zodra ze de kans ook maar kreeg. Ik werd daar best wel moedeloos van, maar kreeg T-touch getipt, vond ‘t eerst nogal “bijzonder” :):) maar heb het toch maar geprobeerd en dat werkt voor ons in ieder geval wel!

Ik vind het trouwens echt goed van je dat je ingrijpt omdat die lesgever te hardhandig was! +:)+
Heb zelf ook een tijdje een pony gereden, maar kreeg toen les van iemand die ook erg hardhandig was. De pony werd daar dan ook ontzettend tegendraads van. Ik merkte toen ook echt dat als je het op zo’n manier aan pakt, je paard je eigenlijk gewoon spiegeld.

Misschien dat je d’r nog wat aan hebt, in ieder geval succes met je IJslander! *\o/*

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 21:48

Zebrastreep schreef:
Mijn jonge Fjord herken ik hier wel in. Tijdens het longeren bleef ze op den duur in een hoekje staan en ik kon doen wat ik wou , boos worden, lief doen maar niks hielp.

Ik denk dat een paard zich op den duur wat afsluit door onduidelijke communicatie en dan helemaal niks meer wil doen omdat het paard je niet goed begrijpt.

Ik heb mijn paard een aantal maanden rust gegeven en toen een goede instructrice in handen genomen. Onder het zadel vertoonde ze dit gedrag namelijk ook. Ik heb toen handvaten gekregen voor duidelijke communicatie. Ze miste dan ook nog wel een stukje respect richting mij, maar voor 99% lag het hele gebeuren aan mij.

Nu gaan we inmiddels als een speer al een flinke lange tijd. Ik ben wel gestopt met het te vaak longeren. Laatst kreeg ik een filmpje van mijn vorige bijrijder die haar even had gelongeerd en dat ging hartstikke goed.

Ben er wel heel veel tijd aan kwijt geweest. Maar liever veel tijd en een leuk paard dan te snel en een paard waar je uiteindelijk niks mee kan.

Ik ben voorlopig ook opzoek naar een lesgever om mee te werken maar ik heb iemand nodig die ook met iemand om kan gaan met een fysieke beperking en autisme en dat is niet vaak te vinden. Ik longeer 1 misschien 2 keer op de week (zit ook grondwerk bij) omdat door het slechte weer hij niet altijd op de wei kan staan en ik hem wat beweging wil geven; Naar buiten aan de hand gaan is ook een optie maar door mijn fysiek probleem kan ik maar 10 min max wandelen en dat ook niet elke dag of zelfs niet alle weken door de pijn. Ik probeer mijn lichaamstaal altijd hetzelfde te houden en niet te veel te veranderen van aanpak. Ik longeerde hem altijd in een longeerbak met longeerlijn. Maar van die esgever moest hij los en keren als je de zweep van hand veranderde en hij snapte dat niet omdat ik hem altijd vroeg om te stoppen en dan mee hem omdraaide. Ze heeft hem heel hard handig aan gepakt en ik heb daarna direct zelf terug overgepakt maar het heeft het probleem gestart en dat is mijn fout geweest.

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 21:57

MARenAMY schreef:
Ik zou persoonlijk gewoon lekker rustig aan met hem doen en hem echt de tijd geven! Gewoon eerst lekker even een band opbouwen en het vertrouwen laten ontwikkelen! Een lekkere relaxte poetsbeurt/massage momentje is ook echt een aanrader! :9
Ik merk zelf ook T-touch heel goed werkt als je paard gespannen word! Mijn nieuwe paard vond opzadelen in het begin onderandere ook verschrikkelijk spannend en trapte en beet me zodra ze de kans ook maar kreeg. Ik werd daar best wel moedeloos van, maar kreeg T-touch getipt, vond ‘t eerst nogal “bijzonder” :):) maar heb het toch maar geprobeerd en dat werkt voor ons in ieder geval wel!

Ik vind het trouwens echt goed van je dat je ingrijpt omdat die lesgever te hardhandig was! +:)+
Heb zelf ook een tijdje een pony gereden, maar kreeg toen les van iemand die ook erg hardhandig was. De pony werd daar dan ook ontzettend tegendraads van. Ik merkte toen ook echt dat als je het op zo’n manier aan pakt, je paard je eigenlijk gewoon spiegeld.

Misschien dat je d’r nog wat aan hebt, in ieder geval succes met je IJslander! *\o/*

Ik heb daar nog nooit van gehoord maar zal me erin verdiepen. Ik werk met +R omdat ik heb gemerkt dat het werkt bij hem. Ik werk nu ook meer met een touwhalster of bitloos hoofdstel/kaptoom. Hij vindt het bit niet al te fijn en ik ga ook over gaan naar een rubber bit of volledig bitloos gaan. Ik ga ook meer met hem op schrik training werken omdat ik het leuk vind en van wat hij nu al laten zien heeft hij ook. Nog eens bedankt voor de tip.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:29

Zoek eens naar een natural horsemanship instructeur. Bijvoorbeeld via DressuurNatuurlijk. Het klinkt namelijk alsof je IJslander teveel druk heeft ervaren en zich nu daarom afsluit voor jouw vragen. Je lichaamshouding is heel belangrijk in je communicatie, ook al houd je die steeds hetzelfde het kan heel goed zijn dat je net iets anders tegen hem zegt met je lijf dan wat je eigenlijk bedoelt en wil bereiken.

Een paard dat zich heeft afgesloten moet je rustig weer laten openstellen voor het contact en jouw vraag. Dus duidelijk zijn in je opbouw, dat betekent niet dat je hard op moet treden maar wel dat je in stapjes werkt en je vraag rustig en kalm aanhoud totdat hij de juiste richting op denkt. Hier staat een mooi voorbeeld van een afgesloten paard en uitleg over hoe ze dat in de training verbeteren: https://youtu.be/0KszvGKCGhA?si=ZzQj6O1OVskMdLwl

Je zegt dat je IJslander zich snel verveeld en uitdaging nodig heeft. Waar uit zich dat in? Als hij aan de hand erg onrustig is of veel gefocust op zijn weide maatje is dat vaak eerder een probleem in leiderschap en het samenwerken. Als jij hem een veilige plek biedt, hij weet wat hij van jou kan verwachten en hem helpt met rust vinden dan pluk je daar jullie hele leven de vruchten van.

Bij die jonkies is het emmertje juist vaak snel vol. Er zijn vaak heel veel kleine signalen die vooraf gaan aan een grote reactie (dat kan vluchten, vechten, bevriezen of flauwvallen zijn).

Rustig aan beleren kan zeker op deze leeftijd maar dat gaat het aller makkelijkste als je basis met hem weer goed is en je hem goed leert lezen. In al je dagelijkse omgang met je paard zit die communicatie verweven. Tijdens het lopen naar de paddock, tijdens het voeren van hooi, het poetsen etc. Als je je daar bewust van bent dan hoef je niet 5x per week lange intensieve trainingen te doen maar kun je toch al heel veel bereiken met kleine dingen.

Er zijn hele fijne instructeurs die ook zeker met jouw lichamelijke beperkingen kunnen omgaan. Ook autisme hoeft geen belemmering te zijn, als jij van jezelf weet hoe je het fijnste leert en hoe iemand jou het beste iets uit kan leggen of beter iets voordoet etc dan kun je dat gerust tegen een instructrice zeggen. Ik weet zeker dat de mensen die ik ken daar alleen maar voor openstaan en jou niet over een grens heen laten gaan, of je onder druk zetten. Misschien wil je noemen in welke regio je zit als je wat tips wil hebben voor fijne instructrices.

Heel veel succes en plezier iig!

Zebrastreep

Berichten: 9760
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 22:38

In welke omgeving ben je op zoek naar een instructrice?

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-24 00:32

Zebrastreep schreef:
In welke omgeving ben je op zoek naar een instructrice?

Vlaams-Brabant België

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-24 00:45

gilis_m schreef:
Ik hoop dat hij tegen augustus de basics onder de knie heeft want vanaf september heb ik minder tijd door persoonlijke redenen en kan hij dan ook op vakantie.


Misschien is het goed om te bedenken dat het nog een héél jong paard is wat ondanks jouw agenda gewoon tijd nodig heeft om alles te verwerken. De 'ervaren' lesgever heeft hem veel te hard aangepakt, daar is hij nog totaal niet aan toe, en het kost een aantal stappen terug om weer vertrouwen op te bouwen. Jammer hoor.

Ondanks je goede r+ opbouw gaat het simpelweg niet sneller dan dat hij kan verwerken. Er is nog legio aan grondwerk wat gedaan kan worden om hem voor de toekomst als fijn rijpaard op te leiden. Aan jouw agenda heeft hij cru gezegd totaal geen boodschap aan.
Volgend jaar is er ook nog tijd om verder te beleren.
Zoek eens een instructeur uit die vanuit het paard werkt uit bijvoorbeeld deze groep of andere paardvriendelijke instructeurs. Dan moet het echt wel goed komen. Veel plezier met opleiden van je paard, maar doe het rustig aan.