mijn paard blokkeert

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

mijn paard blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:14

Hallo,
Ik kom hier voor wat tips en informatie. Ik heb een jonge ijslander van 4 (2020) en ben he nu aan het beleren; hij kent het hoofdstel, zadel en ruiter al en is heel braaf. Maar ik heb hulp/les gekregen van een lesgever die iets te hard handig met hem is bezig geweest. Sindsdien is hij met het longeren en rijden beginnen "blokkeren". Hij stopt en staat gewoon stil en doet niets meer, je kan alles proberen en niet helpt. Ik heb zelf geen idee hoe ik dit moet oplossen en niemand in mijn omgeving ziet een andere weg dan "er gewoon er door heen te kloppen." Weet iemand hier een andere manier want ik wil dat niet doen, dat is niet eerlijk tegenover hem.
Alvast bedankt,
Marie

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:15

Doet hij dat meteen tijdens het begin al? Of pas als je een tijdje bezig bent? En wat versta jij onder handhandig?

mika11

Berichten: 11108
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:17

Je kan hem een paar maanden vrij geven, en ondertussen iemand zoeken die je echt goed kan helpen.
In die tussentijd kun je wel werken natuurlijk aan een band opbouwen, poetsen, wandelen aan de hand en zo.
Is hij wel lichamelijk goedgekeurd verder?
Laatst bijgewerkt door mika11 op 11-03-24 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:18

capopjekop schreef:
Doet hij dat meteen tijdens het begin al? Of pas als je een tijdje bezig bent? Heeft hij het daarvoor wel goed gedaan?

Hij begint goed voor misschien 5 minuten en blokkeert dan. Voor dat de lesgever ermee gewerkt heeft, had hij nooit een probleem met longeren, hij vond het leuk en deed het graag.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:19

Dat kunnen diverse redenen zijn. Of hij snapt niet wat je wilt of iets doet hem zeer.
Zou zeer zeker niet gaan straffen, beter is het om een paar stappen terug te gaan.
Paard is nog jong, zou even de boel de boel laten en over een week of wat opnieuw beginnen met gewoon na het poetsen aan de hand stappen en dat weer langzaam opbouwen. Veel belonen(niet met eten) dat werkt alleen maar bedelen in de hand.
Laatst bijgewerkt door Morganlefay op 11-03-24 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110693
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:19

Ik zou hem ook een paar maanden rust geven. Je hebt geen haast neem ik aan?
Wellicht zit zijn emmertje mentaal gewoon even overvol. Bij IJslanders wachten ze sowieso vaak tot ze vijf jaar zijn voor ze beleerd worden.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:20

Een paard blokkeerd niet voor de grap. Ik denk dat z'n koppie vol zit of dat hij je oprecht niet begrijpt. Dan gaan ze in de freeze. Kan ook een uiting van angst/stress zijn. En vooral een binnenvetter doet dit als het hem simpelweg teveel wordt. Ook al doe je rustig aan

Is er in die 4 jaar wel wat met hem gedaan? Halstermak enzo. Of heeft hij 4 jaar lang in een weiland gelopen?

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:21

mika11 schreef:
Je kan hem een paar maanden vrij geven, en ondertussen iemand zoeken die je echt goed kan helpen.
In die tussentijd kun je wel werken natuurlijk aan een band opbouwen, poetsen, wandelen aan de hand en zo.
Is hij wel lichamelijk goedgekeurd verder?

Hij is volledig goedgekeurd en is 2 weken geleden nog een check-up van de DA gehad. Hij heeft in november en december vrij gehad door het slechte weer. Ik werk met hem nu op vertrouwen en de band verder opbouwen en op +R.

capopjekop

Berichten: 30657
Geregistreerd: 30-11-03

Re: mijn paard blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:25

Dan zou ik hem ook even een paar weken rust geven. Wel gewoon lekker wandelen, maar het longeren en rijden even laten. En daarna weer rustig oppakken.

Toen mijn pony jonger was liepen we ook welleens tegen dingen aan. Meestal ging het na een korte vakantie opeens weer goed.

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:25

Kabayo schreef:
Een paard blokkeerd niet voor de grap. Ik denk dat z'n koppie vol zit of dat hij je oprecht niet begrijpt. Dan gaan ze in de freeze. Kan ook een uiting van angst/stress zijn. En vooral een binnenvetter doet dit als het hem simpelweg teveel wordt. Ook al doe je rustig aan

Is er in die 4 jaar wel wat met hem gedaan? Halstermak enzo. Of heeft hij 4 jaar lang in een weiland gelopen?

Hij is sinds september bij mij en heeft daarvoor nooit iets gedaan. Ik ben begonnen met een paard waar je niet kon aankomen en vanalles schrik had naar een dat altijd zijn beste beentje wilt voorzetten en alles doet wat ik vraag ookal is hij iet zeker. Hij steunt enorm op mijn vertrouwen, als ik iets eng vind, vindt hij het ook eng; als ik iets niet eng vindt en hij wel, doet hij het toch zonder problemen.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:27

Ik denk ook dat je erg jong bent begonnen.
Hij van 2020, dus zal nog 4 moeten worden?
En je was er een half jaar geleden al mee bezig?

Laat hem even een paar maandjes bijkomen en probeer het dan, onder begeleiding van een geschikt persoon, nog eens :j

Succes!

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:28

Cayenne schreef:
Ik zou hem ook een paar maanden rust geven. Je hebt geen haast neem ik aan?
Wellicht zit zijn emmertje mentaal gewoon even overvol. Bij IJslanders wachten ze sowieso vaak tot ze vijf jaar zijn voor ze beleerd worden.

Ik heb juist mijn 28 jarige ijslander op pensioen gezet. En het zou leuk zijn als hij tegen de zomer beleerd is dat hij een klein ritje kan doen, maar ik wil hem niet te veel pushen. maar voorlopig zit ik zelf veel vast door mijn fysieke gezondheid en ben ik met hem vooral aan het werken op grondwerk en vertrouwen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:30

Een stapje terug doen, in ieder geval. Druk gaat niet werken.
En anders/daarna iemand vragen om met je mee te kijken. Verandering in lichaamstaal wordt snel opgepikt en vaak ben je er zelf niet bewust van

DuoPenotti

Berichten: 29519
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: mijn paard blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:33

Ik maakte vroeger paarden bij een man zadelmak.
Ook op deze leeftijd. En die gingen dan de hele zomer het land weer op.
Lekker even alles laten bezinken.
En die paarden waren niet eens geblokkeerd. Dus hadden het wat dat betreft minder nodig dan die van jou.

Vervelend als je even een stap terug moet doen. Maar daar heb je voor altijd plezier van.

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:37

Shirley schreef:
Ik denk ook dat je erg jong bent begonnen.
Hij van 2020, dus zal nog 4 moeten worden?
En je was er een half jaar geleden al mee bezig?

Laat hem even een paar maandjes bijkomen en probeer het dan, onder begeleiding van een geschikt persoon, nog eens :j

Succes!

Hij wordt dit jaar 4 en heb gekozen voor een pony die ik zelf kon opleren met begeleiding waar nodig omdat ik zelf fysiek problemen heb en geen paard vond dat kon voldoen aan mijn eisen. Ik ben pas in Februari begonnen met het rijden en dat ik tot nu toe max 20 min met 1 klein rondje draf in de longeerbak. En ik ben eigenlijk direct terug naar mijn basics gegaan en vanop de grond hem opnieuw het vertrouwen te geven en aan te moedigen als hij het goed doet. Ik hoop dat hij tegen augustus de basics onder de knie heeft want vanaf september heb ik minder tijd door persoonlijke redenen en kan hij dan ook op vakantie.

Ninalotte
Berichten: 18
Geregistreerd: 14-06-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:43

Hoe reageert je paard normaal gesproken op spannende situaties? Rent hij weg, staat hij stil om te kijken of gaat hij er juist op af? Het blokkeren kan inderdaad zijn manier van reageren op spanning zijn. In dat geval kan je alleen maar met heel veel rust en geduld zorgen dat hij genoeg op zijn gemak komt om weer te willen lopen. Mijn jonge paard deed dit in het begin met zadelmak maken ook en voor haar hielp het heel erg om iemand ernaast mee te laten lopen. Dat helpt en kan zeker niet bij alle paarden. De tip van “er doorheen werken” zou ik echt heel erg afraden, een blokkerend paard kan echt omhoog komen als er te veel druk op komt en daar heb je de gevaarlijkste situaties mee….

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:44

Even 3 stappen terug..

Gaat hij stil staan.. bevriest hij dus.. dan even de druk (zoals hij dat dan ervaart) eraf en tijd geven om te ontspannen.
Loop bijvoorbeeld naar hem toe of stap af.. ga hem even poetsen (steek de borstel in je zak) tot je ziet dat hij durft te ontspannen.. en ga dan weer verder waar je gebleven was.

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:48

Ik wil hem de tijd gunnen maar ik kan op dit moment met hem bezig zijn en hem op te leren op een rustig tempo ik heb naar de zomer toe en het najaar minder tijd omdat ik met fysieke problemen zit waar misschien maanden aan revalidatie zitten aan te komen. Ik wil hem tegen de zomer de basics geleerd te hebben dat hij op vakantie kan (bij buren die nu geen plaats hebben en ik zelf ook maar 1 wei heb waar hij door het slechte weer niet elke dag op kan en nu vooral met hooi op een paddock met inloopstal staat ong. 70m².) of dan kan mijn zus (zit nu op universiteit) er iets mee kan doen.

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 20:49

gilis_m schreef:
Kabayo schreef:
Een paard blokkeerd niet voor de grap. Ik denk dat z'n koppie vol zit of dat hij je oprecht niet begrijpt. Dan gaan ze in de freeze. Kan ook een uiting van angst/stress zijn. En vooral een binnenvetter doet dit als het hem simpelweg teveel wordt. Ook al doe je rustig aan

Is er in die 4 jaar wel wat met hem gedaan? Halstermak enzo. Of heeft hij 4 jaar lang in een weiland gelopen?

Hij is sinds september bij mij en heeft daarvoor nooit iets gedaan. Ik ben begonnen met een paard waar je niet kon aankomen en vanalles schrik had naar een dat altijd zijn beste beentje wilt voorzetten en alles doet wat ik vraag ookal is hij iet zeker. Hij steunt enorm op mijn vertrouwen, als ik iets eng vind, vindt hij het ook eng; als ik iets niet eng vindt en hij wel, doet hij het toch zonder problemen.

Dus een halfjaar geleden kende hij nog helemaal niks? Ik denk dat z'n koppie dan gewoon echt erg vol is. Dat moet hij allemaal verwerken. Vooral als je zegt dat hij altijd zijn beste beentje voor wil zetten. Dus de wil is er wel. En hij komt van ver af zo te lezen, als hij erg angstig was

Het is vervelend en ik snap dat je door wil. Maar je hebt er meer aan om even een stapje terug te doen. En we zeggen niet, zet hem helemaal stil. Je kan wel doorgaan. Maar laat het rijden even. Het paard heeft verder niks aan jou planning natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 11-03-24 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:50

Ninalotte schreef:
Hoe reageert je paard normaal gesproken op spannende situaties? Rent hij weg, staat hij stil om te kijken of gaat hij er juist op af? Het blokkeren kan inderdaad zijn manier van reageren op spanning zijn. In dat geval kan je alleen maar met heel veel rust en geduld zorgen dat hij genoeg op zijn gemak komt om weer te willen lopen. Mijn jonge paard deed dit in het begin met zadelmak maken ook en voor haar hielp het heel erg om iemand ernaast mee te laten lopen. Dat helpt en kan zeker niet bij alle paarden. De tip van “er doorheen werken” zou ik echt heel erg afraden, een blokkerend paard kan echt omhoog komen als er te veel druk op komt en daar heb je de gevaarlijkste situaties mee….

Als ik zeg dat het goed is en hem vertrouwen geef staat hij een paar seconden stil en gaat er dan op af om het te onderzoeken.

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 20:58

Kabayo schreef:
Een paard blokkeerd niet voor de grap. Ik denk dat z'n koppie vol zit of dat hij je oprecht niet begrijpt. Dan gaan ze in de freeze. Kan ook een uiting van angst/stress zijn. En vooral een binnenvetter doet dit als het hem simpelweg teveel wordt. Ook al doe je rustig aan

Is er in die 4 jaar wel wat met hem gedaan? Halstermak enzo. Of heeft hij 4 jaar lang in een weiland gelopen?

Hij is sinds september bij mij en heeft daarvoor nooit iets gedaan. Ik ben begonnen met een paard waar je niet kon aankomen en vanalles schrik had naar een dat altijd zijn beste beentje wilt voorzetten en alles doet wat ik vraag ookal is hij iet zeker. Hij steunt enorm op mijn vertrouwen, als ik iets eng vind, vindt hij het ook eng; als ik iets niet eng vindt en hij wel, doet hij het toch zonder problemen.[/quote]
Dus een halfjaar geleden kende hij nog helemaal niks? Ik denk dat z'n koppie dan gewoon echt erg vol is. Dat moet hij allemaal verwerken. Vooral als je zegt dat hij altijd zijn beste beentje voor wil zetten. Dus de wil is er wel. En hij komt van ver af zo te lezen, als hij erg angstig was

Het is vervelend en ik snap dat je door wil. Maar je hebt er meer aan om even een stapje terug te doen. En we zeggen niet, zet hem helemaal stil. Je kan wel doorgaan. Maar laat het rijden even. Het paard heeft verder niks aan jou planning natuurlijk.[/quote]
Ik probeer het ook interessant voor hem te maken want hij heeft dingen heel snel door en verveelt zich heel snel. Ik ben veel bezig met hem met grondwerk om hem te leren hoe hij aan een opstapje moet stil staan, bij mij blijven en aandacht bij ookal gaat zijn buddy naar de wei en moet hij thuis blijven, op mijn tempo stappen en mij ondersteunen als het fysiek slechter gaat, enz... Ik doe alles op dezelfde manier als ik mijn gepensioneerde ijslander het heb aangeleerd (ik weet ook dat niet elk paard hetzelfde is maar het is een goede leidraad) en probeer ook alles er aan te doen dat hij zo best mogelijk en rustig mogelijk wordt opgeleid tot rij paard.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: mijn paard blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:09

En hoe oud was dat paardje toen je ermee begon?

gilis_m
Berichten: 13
Geregistreerd: 11-03-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-24 21:15

Shirley schreef:
En hoe oud was dat paardje toen je ermee begon?

3,5 jaar. Hij is in 2021 van IJsland gekomen en is dan de wei opgegaan met 20 andere jonge paarden en buiten 1 keer op het jaar een check-up van de DA en hoeven heeft hij nooit iets moeten doen en van wat ik weet was dat altijd met wat problemen want hij wou nooit een halster aan en beet. Ik ben hem gaan halen en heb hem met halster en touw de trailer op gekregen na 30 minuten werken en vertrouwen geven en als hij "wild" begon te doen gewoon terug naar het begin gaan en heb hem zonder zweep of longeerlijn er op gekregen. Zo ben ik ook thuis te werk gegaan de eerste maanden.(Als hij echt moeilijk deed, heb ik wel voer gebruikt om hem te kalmeren en te helpen.)

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: mijn paard blokkeert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:18

Ik bedoelde je inmiddels gepensioneerde ;)

Zebrastreep

Berichten: 9759
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-24 21:39

Mijn jonge Fjord herken ik hier wel in. Tijdens het longeren bleef ze op den duur in een hoekje staan en ik kon doen wat ik wou , boos worden, lief doen maar niks hielp.

Ik denk dat een paard zich op den duur wat afsluit door onduidelijke communicatie en dan helemaal niks meer wil doen omdat het paard je niet goed begrijpt.

Ik heb mijn paard een aantal maanden rust gegeven en toen een goede instructrice in handen genomen. Onder het zadel vertoonde ze dit gedrag namelijk ook. Ik heb toen handvaten gekregen voor duidelijke communicatie. Ze miste dan ook nog wel een stukje respect richting mij, maar voor 99% lag het hele gebeuren aan mij.

Nu gaan we inmiddels als een speer al een flinke lange tijd. Ik ben wel gestopt met het te vaak longeren. Laatst kreeg ik een filmpje van mijn vorige bijrijder die haar even had gelongeerd en dat ging hartstikke goed.

Ben er wel heel veel tijd aan kwijt geweest. Maar liever veel tijd en een leuk paard dan te snel en een paard waar je uiteindelijk niks mee kan.