Paarden samen staan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Paarden samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-24 11:09

Een vriendin van mij heeft een paard die ze graag met een ander paard wilt zetten. Het hooinet in de paddock is redelijk breed in opgesplitst in twee stukken met een hekje ertussen, zodat de paarden elkaar laten eten.

Is het normaal dat in het begin, maar ook over het algemeen, het dominantere paard af en toe het andere paard 'weg jaagt' (zie dat meer als een boos kijken en het andere paard loopt weg) om van voerplek te wisselen. Of is dit niet normaal?

De paarden waarmee ze haar paard samen kan zetten zijn dominanter en haar paard is super onderdanig. Hierdoor rent haar paard al gauw weg als de ander boos kijkt.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paarden samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:25

Ja dat is normaal, maar daarom is het ook verstandig om minstens evenveel eetplekken te hebben als paarden in het begin.
Wanneer ze meer in clubjes gaan eten en er meer vrede is kun je dan eventueel de hoeveelheid plekken afbouwen als dat de voorkeur heeft

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paarden samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 11:30

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:16

Dat is heel normaal en sommige blijven dat ook gewoon doen.
Hier standaard altijd één extra voerplek meer dan er dieren zijn, dan kunnen ze "stoelendans" doen zonder verliezer ;)

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Paarden samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 12:19

Heel normaal inderdaad. Ik hanteer ook de regel 1 voerplek meer dan er paarden zijn. Bij 2 plekken wil het ook nog wel om 2 voerplekken te hebben, maar een derde plek is rustiger.

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paarden samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:06

Hoeveel ruimte hebben ze? Zeker in het begin wil je dat ze elkaar makkelijk kunnen ontwijken

Daphne__
Berichten: 12462
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-24 19:18

Jahoor, heel normaal. Hier een groepje die al bijna 10 jaar samen staat en nogsteeds doen ze een soort voerplekken dans. Staan ze alle 3 bij een eigen hooiplek, besluit de dominantste eens een ander plekje te willen en nog voor hij die nieuwe plek bereikt heeft, is de pony die daar stond al weg..

Ik zorg dat er altijd een stukje tussen de voerplekken zit, zodat ze ver genoeg uit elkaar staan met eten en 1 plek meer dan paarden. Zo is er totaal geen onrust oid. Ze wisselen gewoon regelmatig en dat vind ik wel positief, bewegen ze ook nog eens een beetje :+

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Re: Paarden samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-24 15:31

En het paard is voorheen door een paard in de hoek gejaagd en in elkaar getrapt waardoor hij het allemaal niet meer vertrouwt. Hij staat nu met een nieuw paard en die is echt super lief, maar die ander rent constant weg als hij contact zoekt. Went dit op een gegeven moment? Hebben ze dan door dat ze toch geen kwaad doen, en hoe lang kan dat duren?

anjali
Berichten: 15095
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paarden samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:35

Als ze 24-7 buiten staan en er is 1 schuilstal, dan moet je ook opletten dat sommigen er niet inmogen van andere paarden.

ikke

Berichten: 37552
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-24 16:44

DorkyDweeb schreef:
Een vriendin van mij heeft een paard die ze graag met een ander paard wilt zetten. Het hooinet in de paddock is redelijk breed in opgesplitst in twee stukken met een hekje ertussen, zodat de paarden elkaar laten eten.

Is het normaal dat in het begin, maar ook over het algemeen, het dominantere paard af en toe het andere paard 'weg jaagt' (zie dat meer als een boos kijken en het andere paard loopt weg) om van voerplek te wisselen. Of is dit niet normaal?

De paarden waarmee ze haar paard samen kan zetten zijn dominanter en haar paard is super onderdanig. Hierdoor rent haar paard al gauw weg als de ander boos kijkt.

Ja, dat is normaal en nee, het heeft vaak weinig van doen met dominantie.

En zelfs als het dominantie zou zijn, is het nog steeds geen reden dat het niet kan veranderen.

Ik heb twee van die taarten die je op basis van dit gedrag "dominant" of "leiders" kunt noemen, wat ze beiden niet zijn, maar feit is dat andere paarden opzij gaan voor hun grote bek, ook onderling.
Het is simpel asociaal gedrag waar ze mee weg komen.

Maar met de komst van twee andere paarden, kun je veranderingen vast stellen. Waar ze eerder hun eigen bak eisten, heb ik ze intussen beiden betrapt dat ze met anderen uit een bak eten en recent heb ik gezien dat mijn twee taarten samen uit een bak stonden te eten!
Ook op andere vlakken zie ik ze meer sociaal wenselijk gedrag vertonen.

DorkyDweeb
Berichten: 83
Geregistreerd: 07-11-23

Re: Paarden samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-24 11:25

Leert een paard dat door 'trauma' (de hoeken in getrapt zijn) en daarna geen paarden meer vertrouwt, dan uiteindelijk paar een aardig paard dat dat niet nodig is? of blijft dat in het systeem?

En hoelang zou dat duren?

troi
Berichten: 17010
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:30

DorkyDweeb schreef:
Leert een paard dat door 'trauma' (de hoeken in getrapt zijn) en daarna geen paarden meer vertrouwt, dan uiteindelijk paar een aardig paard dat dat niet nodig is? of blijft dat in het systeem?

En hoelang zou dat duren?


je bent zo een half jaar of jaar verder. Niet zomaar opgeven dus!

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paarden samen staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-24 11:35

Ja dat leren ze wel is mijn ervaring.

Hier heeft het een jaar geduurd voordat de dames doorhadden dat ze ook gewoon kunnen kroelen en dat dit prima is. Toen ze net bij elkaar stonden zocht de 1 toenadering, maar wou de ander dat niet. Zelfs dat is dus ook goed gekomen met tijd.

Wij zorgen wel dat we genoeg voerplekken hebben en dat ze voldoende ruimte hebben om elkaar te ontwijken als ze dat willen.