Is het erg als een paard 2 dagen alleen staat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gini
Berichten: 17908
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Is het erg als een paard 2 dagen alleen staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:22

Het leven van dit paard gaat dus bestaan uit een constante afwisseling tussen 24 uur op stal in een relatief drukke schoolomgeving of helemaal alleen op een weiland.
Dat is geen fijn leven voor een paard. Het ene paard zal er beter tegen kunnen dan het andere, maar jippiekajee is het uiteraard niet.

Bonita_Bon

Berichten: 3240
Geregistreerd: 12-09-07
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:30

Als je je eigen bericht even terugleest... Wat zijn dan de punten dat je als buitenstaander zou denken 'hmmm niet prettig' en wat zou je daar eigenlijk aan moeten/willen aanpassen?
En ja, sommige paarden kunnen prima even een dag of twee alleen staan, maar ze voelen zich er hoe dan ook niet fijn bij, dat wetende, zou je dat dan (vaak) doen?

Babootje

Berichten: 26276
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-24 11:47

Ibbel schreef:
Nog een keer de OP samengevat:

Er is geen wei, maar de paarden komen iig 's morgens in een paddock. 's Middags wordt ermee gewerkt. Dus geen 23/7 op stal.
Zaterdag na 12 uur mag je (als leerling?) niet meer op school komen. Er staat niet dat de paarden zondag niet in de paddocks komen - misschien staan ze in het weekend juist wel langer dan 's morgens in de paddocks, want er zijn 's middags geen leerlingen.

TS wil paard mee naar huis nemen om op gras te zetten (leuk idee, maar niet goed voor de darmen) én om het paard op wedstrijd te rijden.

Paard gaat dus van 5 dagen werken iig naar 6 dagen en misschien wel 7, want tja, paard thuis, moet je van profiteren, toch? Waarvan 1 dag wedstrijd.

Al met al wordt het er niet beter op voor het paard, denk ik zomaar. Ook al staat-ie op school alleen maar in een paddock (en misschien wel individueel, maar wel met zicht op wat andere paarden, lijkt me) en niet op de wei.

En idd, van wie is het paard? Als van dier van school is, wie is dan verantwoordelijk voor gezondheid, ongelukken tijdens transport etc?


Hier ben ik het wel mee eens. Het is niet alleen het een paar daagjes alleen zetten. Of paarden dat kunnen hangt van het paard af. Maar veel paarden hebben daar wel stress van. Ook het vaak moeten verhuizen hangt af van het paard. Maar vooral het veranderen van voer is niet aan te raden. Paarden die op gras gezet worden en dat niet gewend zijn moeten dit opbouwen. Daar moet je ook rekening mee houden als je het paard meeneemt naar huis. Dan kan het paard geen 2 dagen op het gras, maar hooguit een paar uurtjes. En dat iedere week, want volledig opbouwen gaat niet als het paard door de week weer naar huis gaat.

Koper

Berichten: 30270
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 23:06

Cioccolato schreef:
Vakanties lekker op pension zetten, vooral de 2 week en de zomer. De zomer op een manege klinkt nml niet beter. Neem m dan mee naar pension die aan jullie wensen voldoet

Hij kan toch ook op een manege in pension? Het lijkt me alleen niet handig als hij soms op school, soms thuis en dan weer een paar weken bij een manege staat. Huur dan een box bij een manege of pensionstal en zet 'm daar in de weekenden en vakanties. Dan heeft hij andere paarden om zich heen en hoeft hij maar tussen 2 locaties te verhuizen en niet 3.

Cioccolato

Berichten: 6613
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-24 23:58

Koper schreef:
Cioccolato schreef:
Vakanties lekker op pension zetten, vooral de 2 week en de zomer. De zomer op een manege klinkt nml niet beter. Neem m dan mee naar pension die aan jullie wensen voldoet

Hij kan toch ook op een manege in pension? Het lijkt me alleen niet handig als hij soms op school, soms thuis en dan weer een paar weken bij een manege staat. Huur dan een box bij een manege of pensionstal en zet 'm daar in de weekenden en vakanties. Dan heeft hij andere paarden om zich heen en hoeft hij maar tussen 2 locaties te verhuizen en niet 3.


Ik heb het over de vakantie dat hij al op een manege staat in de huidige constructie. Die niet doen en ruilen voor pension van weekend en korte vakantie. Of pension nou op een manege is of niet maakt niet uit. Of de manege waar die al heen gaat ook huren voor pension.
Volgens mij bedoelen we hetzelfde iig