Pony blijft maar gras eten op buitenrit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Pony blijft maar gras eten op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 20:03

Hoii,
Mijn 12 jarige merrie is gek op gras, en tijdens buitenrit blijft ze maar in de berm gras eten, soms lopen we een paar meter en begint ze gelijk weer, en andere momenten gelijk. Soms krijg ik haar vrij makkelijk weet van het gras af en soms kost het een heleboel daadkracht. Ik vind het opzich niet erg als ze af en toe een keertje gras eet maar dit wordt wel erg vervelend. Hoe doen jullie dit? Helemaal geen gras laten eten of iets aangeleerd wanneer het wel mag oid..

Kabayo

Berichten: 14031
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Pony blijft maar gras eten op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:05

Niet eten tijdens het rijden. Ik eet ook geen pak koekjes tijdens het sporten
Grazen gebeurd hier in de weide

troi
Berichten: 17012
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:08

Kabayo schreef:
Niet eten tijdens het rijden. Ik eet ook geen pak koekjes tijdens het sporten
Grazen gebeurd hier in de weide


Dat ja. Helemaal als paard niet zo goed luistert.

Heb je grondwerk les? Het klinkt alsof je wat meer overwicht zou mogen hebben.

Overigens is mijn paard licht aan de hulpen en mag hij onderweg eten. Maar stopt als ik 'klaar' zeg en dan gaan we zonder gemopper door.

Bij een drammerig paard beter nooit toelaten.
Laatst bijgewerkt door troi op 11-04-24 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:09

Als het de ene keer wel mag en de andere keer niet dan is het alleen maar verwarrend. En dan is het niet gek dat ze het probeert. Je werkt het gedrag zelf in de hand.

Dus beter gewoon consequent zijn en niet toestaan dat ze eet als ze haar hoofdstel om heeft.

Bij mij mogen ze eten als ik aan het poetsen ben, maar als we lopen of rijden dan niet

Rach_el
Berichten: 31
Geregistreerd: 14-11-23

Re: Pony blijft maar gras eten op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-24 20:11

Ja dat idee had ik zelf ook al inderdaad, gewoon een duidelijke grens in trekken, maar ik lees ook wel eens dat mensen er een bepaald commando aan hebben dat hun paarden af en toe wel mogen eten. Een keertje op de helft wat plukjes zou ik dus opzich geen probleem vinden maar word het natuurlijk wel verwarrend van

Suzanne F.

Berichten: 49252
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Pony blijft maar gras eten op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:13

Geen gras eten. Sowieso werd er met bit in niet gegeten. Dat kan je ze gewoon zo aanleren.
Niks zo irritant als dat de teugels uit je handen worden gerukt omdat het paard wil eten. Gewoon niet dus.

Celebi
Berichten: 3687
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:30

Mijn paard heeft dat 20 jaar lang ongeveer mogen doen bij de vorige eigenaren. Als de groep dan stopte en naar rechts of links draaide dan mochten alle paarden eten. Was handig voor de begeleiding dat als er wat was ze redelijk veilig 20 paarden met ruiters konden laten stilstaan. Het trucje gebruik ik nu nog steeds en eerlijk is eerlijk, na 20 jaar het afleveren wil ik niet eens meer. Het zit er zo ingebakken. Staan we stil dan mag hij wat eten. Lopen we, dan lopen we. Resulteert dat hij (ook met bit) gras, bladeren of hele boomtakken naar binnen werkt onderweg. Heel handig voor lange ritten zodat hij af en toe wat kan eten. Voor ons werkt het prima en het gebeurt maar heel af en toe dat we even een communicatie foutje hebben en hij onderweg een hapje wil nemen. Bij laaghangende takken over het pad bijvoorbeeld. Die pikt hij dan onderweg mee maar dat vind ik dan ook niet heel erg. Zolang hij er maar niet voor stopt. Maar daarvoor moet je wel consequent zijn en echt geen eten toelaten wanneer dat dus niet uitkomt. Heb wel eens paarden gezien die mid draf of galop in de ankers gingen om te eten en dat is gewoon echt niet handig.

Bij paarden die met gras sneller een loopje nemen of bij ruiters die die consequentie moeilijker vinden kun je het wellicht beter gewoon niet doen. Bij lange ritten zou je dan eventueel af kunnen stappen en aan de hand grazen. Dan heb je een betere scheiding tussen rijden en grazen.

Jorex

Berichten: 9959
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-24 20:57

Ik heb het bij mijn shetjes redelijk op commando staan. Dat als ik "toe màr" zeg dat ze dan mogen als ze het vragen, zeg ik nee dan doen ze het niet. En tijdens pauzes eigenlijk ook altijd wel. Maar als ze lopen dan lopen ze ze dus dan hebben ze het niet aan tijd om te gaan lopen eten. Mijn oudste gaat daar zelfs zo ver in dat hij een plukje gras kan pakken aan het begin bij het instappen en die aan het einde nog beet heeft, want geen tijd gehad om het op te eten. :')