Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lololens
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-04-24

Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 18:03

Hallo, ik heb dus de vraag hoe ik het best aanpak van twee jaarlingen, een merrie en hengstje dat aan elkaar gehecht zijn in een aparte stal te zetten.
Ze zijn nu een week bij ons, maar de dierenarts raad ons aan ze zo snel mogelijk hun eigen stal te geven.
Gewoon doen ineens voor een hele nacht
Of opbouwen met een paar uurtjes per dag?
Alvast dank je wel om je kennis met me te delen!

SunnyHorse
Berichten: 1252
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:07

Staan ze naast elkaar? Kunnen ze elkaar zien, snuffelen?
Zou ze gewoon voor de nacht in eigen stal zetten.

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:08

Gewoon doen..?
En als de hengst ruin is samen buiten zetten. Kunnen ze buiten samen spelen en op stal apart.

DuoPenotti

Berichten: 29637
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:08

Zien ze elkaar?

Ik heb dat toen gedaan bij mijn 2 veulens, toen ook ouder, door naast elkaar te zetten maar wel tralies er tussen.
Voor mij was het toen maar voor korte tijden als dat de smid kwam oid. Maar ze hebben er nooit raar om gedaan. Dus langer had ook gekund.

Kabayo

Berichten: 14027
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:10

Je pakt een halster. Doet 1 jaarling een halster om. Loopt de stal uit. Een tweede persoon houdt de andere jaarling tegen en sluit de stal. Jij loopt met de andere jaarling naar een andere stal. Klaar is kees.
Je zou ze naast elkaar kunnen zetten. Alleen dan blijven ze wel aan elkaar gehecht. Je kan er ook even een paar stallen tussen doen

Lololens
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 18:19

Ok dank je wel, ze kunnen elkaar niet zien aangezien ze nog te klein zijn om over de deur van de stal te kijken.
Ik ga het zo proberen aan te pakken, eerst eentje in de stal zetten terwijl de andere het kan zien, en dan het andere ook de stal in voor een paar uurtjes en zo dan stilletjes opbouwen dat het ook snachts kan. Want het hengstje mag pas gecastreerd worden als hij 2,5 is blijkbaar... Dus ze moeten ook op termijn op een aparte weide, maar dan wel in weides langs elkaar.
Ik hoop maar dat het goed komt, anders moet ik ze om beurten buitenlaten.

Dan heb ik nog een vraagje, ze morgen nu buiten van 9u smorgens tot 21u, is dit teveel uren op stal voor zo een jong dier of is dat nog aanvaardbaar.
Alvast heel hard bedankt voor de hulp.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:25

Waarom mag het hengstje pas met 2,5 gecastreerd worden?
Als de ballen zijn ingedaald, kan hij gecastreerd worden. Er is geen enkele reden te wachten.
Dat indalen kan met 6 maanden, 9 maanden of een jaar zijn, maar als ze met 2,5 nog niet zijn ingedaald, heb je een dubbele klophengst - en dan heb je een ander probleem :=
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 14-04-24 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

suffie
Berichten: 5716
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:25

Apart zetten hoef je niet op te bouwen hoor.
Zijn het jouw eigen jaarlingen? Castreren kan nu al en zou ik ook zeker doen. Die kleintjes zijn zo handig in uitbreken en voor je het weet staat je een verrassing te wachten.

Kabayo

Berichten: 14027
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:25

Hoezo mag de hengst pas met 2.5 jaar gecastreerd worden? Ik zou het lekker nu doen. En ik zou apart zetten niet opbouwen. Gewoon direct apart doen. Het is niet dat ze afgespeend hoeven te worden

Van 9 tot 21u is lekker lang buiten hoor! Hier lopen ze van half 8 tot 18u buiten. Ook de jonkies

journee
Berichten: 761
Geregistreerd: 17-08-10
Woonplaats: 1 van de mooiste plekjes in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:28

Zijn het je eigen jaarlingen? Waarom mag het hengstje pas met 2,5 gecastreerd? Bij een jong hengstje is castratie een veel kleinere ingreep met minder risico's. Als ik persoonlijk moet kiezen tussen twee pony's / paarden twee jaar alleen laten staan of het hengstje nu laten helpen, zou ik de keus niet zo moeilijk vinden. Soms willen mensen sportpaarden nog niet laten castreren omdat ze nog naar de keuring willen of iets dergelijks, maar als dit niet het geval is, het hengstje lekker laten helpen. Scheelt veel gedoe en twee blij paarden/ pony's die fijn samen kunnen staan.

En zeker jonkies hebben vaak de geruststelling van gezelschap nodig.
Niet alle paarden kunnen er goed tegen om alleen te staan. Van de stress kunnen ze soms best vervelende stalondeugden aanleren.
Laatst bijgewerkt door journee op 14-04-24 18:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Lololens
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 18:29

Oei ok! Onze dierenarts zei dat hij dat niet deed voor 2,5 jaar! Daar verschiet ik nu wel van.. want ik heb niet liever dat hij zo snel als het kan ruin is.. het zijn sinds vorige week onze paardjes.

Kabayo

Berichten: 14027
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:30

Lololens schreef:
Oei ok! Onze dierenarts zei dat hij dat niet deed voor 2,5 jaar! Daar verschiet ik nu wel van.. want ik heb niet liever dat hij zo snel als het kan ruin is.. het zijn sinds vorige week onze paardjes.

Oh rare dierenarts. Ze kunnen al vanaf 6 maanden oud gecastreerd worden. :)

Lololens
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 18:32

Goed dat ik hier vragen kom stellen. Ik denk dat we dan toch maar een andere dierenarts ga uitkiezen!

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:42

Je kan ook enkel voor castreren een anderen arts of kliniek raadplegen.
Niet iedere arts of kliniek castreert hetzelfde, dus zullen ook andere 'eisen' er aan stellen.
Maar het kan dus zeker wel. Morgen gelijk iemand bellen en ala je geluk hebt is hij zo aan de beurt. Het is nog een mooie tijd om te castreren nu..

En dat apart zetten niet opbouwen. Gewoon doen.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 18:44

Lololens schreef:
Oei ok! Onze dierenarts zei dat hij dat niet deed voor 2,5 jaar! Daar verschiet ik nu wel van.. want ik heb niet liever dat hij zo snel als het kan ruin is.. het zijn sinds vorige week onze paardjes.


Gewoon een andere DA zoeken die 'm bij voorkeur liggend castreert. Staand geeft risico's...

Lololens
Berichten: 5
Geregistreerd: 14-04-24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-24 18:45

Cioccolato schreef:
Je kan ook enkel voor castreren een anderen arts of kliniek raadplegen.
Niet iedere arts of kliniek castreert hetzelfde, dus zullen ook andere 'eisen' er aan stellen.
Maar het kan dus zeker wel. Morgen gelijk iemand bellen en ala je geluk hebt is hij zo aan de beurt. Het is nog een mooie tijd om te castreren nu..

En dat apart zetten niet opbouwen. Gewoon doen.


Dank je wel voor het advies, jullie allemaal trouwens!
Gaan we doen!

DuoPenotti

Berichten: 29637
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:11

Ibbel schreef:
Lololens schreef:
Oei ok! Onze dierenarts zei dat hij dat niet deed voor 2,5 jaar! Daar verschiet ik nu wel van.. want ik heb niet liever dat hij zo snel als het kan ruin is.. het zijn sinds vorige week onze paardjes.


Gewoon een andere DA zoeken die 'm bij voorkeur liggend castreert. Staand geeft risico's...

Dit.
Liggend in de wei.

Ik heb 2 hengstjes gehad en beide met een jaar laten castreren.

De dierenarts doet hier niet eens staand en is juist voorstander van jong.

Alles minder ontwikkeld dus kleinere ingreep.
En de meeste eigenaren kunnen niet met een hengst omgaan was zijn mening. :o

Cioccolato

Berichten: 6618
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:14

Staand is ook prima, als ze jong zijn. Aan beide zitten risico's. Dus die afweging moet je ook nog maken :j

speurneusc

Berichten: 5385
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:15

kwam vanmorgen berichtje voorbij over castreren bij 3 dagen of 6-9 maanden, blijkt geen nadelen te hebben voor groei en karakter weet zo snel niet meer wie dat plaatste eqeu dinges of zo (krijg zoveel zooi te zien op fb dat ik nooit iets terug kan zoeken) stond ook de test hoe ze daartoe gekomen zijn bij.

DuoPenotti

Berichten: 29637
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:20


Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:27

speurneusc schreef:
kwam vanmorgen berichtje voorbij over castreren bij 3 dagen of 6-9 maanden, blijkt geen nadelen te hebben voor groei en karakter weet zo snel niet meer wie dat plaatste eqeu dinges of zo (krijg zoveel zooi te zien op fb dat ik nooit iets terug kan zoeken) stond ook de test hoe ze daartoe gekomen zijn bij.


Heeft op VN gestaan hier - is vast wel terug te vinden.

pillow
Berichten: 7817
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:27

speurneusc schreef:
kwam vanmorgen berichtje voorbij over castreren bij 3 dagen of 6-9 maanden, blijkt geen nadelen te hebben voor groei en karakter weet zo snel niet meer wie dat plaatste eqeu dinges of zo (krijg zoveel zooi te zien op fb dat ik nooit iets terug kan zoeken) stond ook de test hoe ze daartoe gekomen zijn bij.

3 dagen? Dat lijkt me sterk.

DuoPenotti

Berichten: 29637
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:27

Ja in Amerika word dat geloof ik gedaan. In Nederland nog nooit van gehoord.

Heeft idd ook op bokt gestaan.

Ibbel

Berichten: 49186
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:28


LianB
Berichten: 75
Geregistreerd: 14-04-24

Re: Jaarlingen voor het eerst in eigen stal zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-24 19:44

3 dagen lijk mij ook heel sterk. Zo net gebeuren veulen wil je toch eerst laten aansterken.