Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aszadeh
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-01-06

Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 22:14

Ik rijdt bij 2 manege's en op de ene manege had ik een instructeur die tegen mij zei dat ik niet tegen mijn paard moest praten omdat hij mij toch niet verstond en ik anders de les uit kon gaan. Maar dit is dus echt niet waar een paard reageerd nammelijk wel op je stem. Als je zijn/haar naam roept kijkt die togh ook gelijk op en begint te hinniken. En als je rustig ontspannen praat weet je paard dat ut goed is. Maar zo dra je gaat schreeuwen zie je ut wit van zijn/haar ogen. Het kan misschien wel zo zijn dat een paard je niet verstaat maar ze reageren wel op je stem. Om goed vertrouwen op te bouwen is het ook van belang dat ze aan je stem gewend zijn. Ik ben van mening dat het heel belangrijk is om met je paard te praten omdat hij/zij hier wel op reageren en ze worden er ook ontspannender van tijdens het rijden enz. Als je aan het rijden bent en je zegt goed zo braaf zie je toch ook meteen die oortjes naar voren gaan of niet dan? Wat vinden jullie hier van...? Ik vindt het dus gewoon grote onzin dat je niet tegen je paard mag praten

milo

Berichten: 4914
Geregistreerd: 26-11-04
Woonplaats: Lelystad

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:17

jeetje, wat een nare man zeg!!!

natuurlijk moet je praten tegen je paard! dan kan je toch niet tegen een baby praten? die verstaat je ook niet immers?

ik zing zelfs voor bo, dat vind ik gezellig, en hij ook! (ha, dierengesprekken zijn handig )

praten helpt vind ik, goe hulpmiddel, en ik vind ook dat het bij een band vormen hoort. samenwerken, wennen aan elkaar, dat soort dingen.
en rambo weet dondersgoed wat ik bedoel!!! het is niet alleen taal, maar ook toonintonatie.

Miemserik

Berichten: 2265
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Hoogkarspel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:18

idd wel vreemd, mss is die kerel gefrustreerd ofzo het kan volgens mij ook geen kwaad als je tegen je paard praat, integendeel zelfs. misschien als je op een manege paard reed dat het niet mocht omdat er dan 19473289532 kindere op een dag tege een paard aan het banketstaaf is en dat ze dan aan 392034 stemme moete wenne, maarja wat banketstaaf ik nou weer voor onzin ik vind het gewoon een rare man

Marijkjuh

Berichten: 8300
Geregistreerd: 24-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 22:22

Wat een vreemde man, het lijkt mij juist beter om met je paard te praten. Als je pony/paard bijv een oefening voor het eerst goed doet en je zegt goed zo dan gaat mijn pony ( en ik denk wel meer paarden en pony's ) helemaal trots lopen.

Urielle

Berichten: 50073
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:19

Ik praat ook als ik voor mezelf aan het rijden ben. Ik kan me wel voorstellen dat het heel irritant is als je les staat te geven dat alle ruiters tegen hun paard aan het kleppen zijn, misschien is het daarom geweest. Op wedstrijd mag het trouwens ook niet.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:23

ik hang altijd tijdens het rijden hele verhalen op aan mn paard Vooral als we in het bos rijden

Palhaço

Berichten: 1587
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:24

jeetje hé.... die van mij kent heel veel commando's! dus ze begrijpen je wel! niet echt de woorden maar wel een bepaalde klank en tonatie...
het is wel zo dat ze vooral naar de klank luisteren..is die rustgevend of fel... als ik zeg "pas op" wanneer mijn paard bij iets aan het snuffelen is, weet hij dat hij op moet passen en raakt het dan niet aan.. (door ervaring met een schok van een stroomdraadje)
je maakt het jezelf zovéél gemakkelijker (en het paard) door klanken te gebruiken....
tja in proeven houd je je meestal stil ook al zeg ik soms binnensmonds "braaf" of goed...
Laatst bijgewerkt door Palhaço op 28-02-06 23:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Palhaço

Berichten: 1587
Geregistreerd: 02-08-05
Woonplaats: Overijssel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:25

machie schreef:
ik hang altijd tijdens het rijden hele verhalen op aan mn paard Vooral als we in het bos rijden


hahah en heeft hij al eens wat terug gezegd?

RZDLover

Berichten: 3299
Geregistreerd: 05-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:27

wat een ONZIN dat je niet met je paard mag praten! ik klets altijd tegen mijn paardjes en ze luisteren inderdaad
als ze bang zijn kun je ze gerust stellen en als je je stem verheft voelen (de meeste) paarden dat aan als een straf of spanning.

Het is heel logisch om tegen je paard te praten hoor.
Ik zat ook een keer tegen mijn pony te praten in de les, toen zij mijn intructrice: '' en ben je al uitgekletst, ga dan maar weer aandraven''. Dit bedoelde ze als geintje. Zoveel mensen bij ons praten tegen hun paard hoor!

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:28

Pff stom hoor, je kan zo veel met woorden, belonen, geruststellen, waarschuwen dattie niet langer vervelend moet doen (ik dreig altijd met de frikandellen fabriek) of gewoon een band bouwen met je paard.

Nanouschka_w
Berichten: 320
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Barneveld

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:29

je moet niet tegen je paard schreeuwen, maar zij hinneken ons ook de oren van het hoofd soms, dus waarom zou het niet mogen

UniFlap

Berichten: 2749
Geregistreerd: 04-12-03
Woonplaats: Alblasserdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:30

Gewoon lekker blijven kletsen! Ze zijn een van de weinige die echt alleen maar luisteren Okee tijdens je proef moet je het wel beperken
Maar klanken helpen erg goed hoor! Je longeerd toch ook met je stem

utina

Berichten: 210
Geregistreerd: 13-08-04
Woonplaats: pesse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:33

wat een onzin van die man. vooral als je met jonge paarden en pony's bezig bent kun je ze heel goed belonen en straffen met je stem als je er op zit.
op de stal waar ik vroeger stond vroegen ze ook wel eens aan mij tegen wie praat je toch als je alleen bent ik tegen mijn paard die dachten ook wel dat ik een steekje los had

_Lady_lover_

Berichten: 663
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: o33.Amera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:37

Wat een onzin zeg ik hang de grootste verhalen op tegen mijn pony (niet dat ie het allemaal zal begrijpen) en idd net als wat utina zegt mijn pony is bijna 11 maanden sommige staan me ook aantekijken van okee ga je even laten nakijken want je praat tegen een paard.

Gewoon tegen de paarden blijven kletsen hoor !!

lindsey

Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-04-05

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:39

Er is niets mis met praten tegen je paard. Dat doe ik zelf ook maar ik kan me wel voorstellen dat je instructeur het vervelend vind als je in de les veel tegen je paard praat.

Ten eerste als iedereen dat gaat doen wordt de instructeur onverstaanbaar.

Ten tweede als je in stilte rijd kun je ondertussen luisteren naar wat de instructeur zegt. Praten en luisteren tegelijk wil niet zo goed dus als jij alleen maar met je paard praat kan ik me voorstellen dat hij het gevoel krijgt dat hij voor niets staat les te geven.

Ten derde als jij dingen tegen het paard zegt als ho maar rustig of we gaan draven snapt het paard waarschijnlijk wel wat je bedoelt. Dan heb je kans dat je paard reageert op je stem ipv op je beenhulpen.

Op zich ook niets mis mee maar niet zo handig in een les waar je juist moet leren je paard op je been en zithulpen te rijden. Als die dan ook op je stem reageert kun je niet controleren of je wel de goede been/zithulpen geeft.

Machie

Berichten: 16004
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:39

Palhaço schreef:
machie schreef:
ik hang altijd tijdens het rijden hele verhalen op aan mn paard Vooral als we in het bos rijden


hahah en heeft hij al eens wat terug gezegd?


Ja hoor Hele verhalen

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:43

Mijn instructrice zegt zelf vaak: "zeg iets tegen hem!" en dan gaat het vaak vb. over een hevig en vurig paard, vb. bij het springen. Vaak moeten wij dan praten om het paard op z'n gemak te stellen, en ja, dat werkt zeker!
Met m'n verzorgpony en bij m'n eigen paardje merk ik het vaak, het zijn beide nogal heethoofden en als ze ergens van schrikken, stel ik ze op hun gemak met m'n stem...

aszadeh
Berichten: 43
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 00:04

Ik bedoel ook niet dat ik hele verhalen op ga hangen in de les maar gewoon belonen met me stem en gerust stellen en zo..

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:26

Dit is geen rijtechnisch probleem. Ik verplaats het topic naar VMR.

kekaro
Berichten: 8306
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 09:51

ow ik praat ook altijd tijdens het rijden, ook als ik niet rijd trouwens
het gaat inderdaad om de klanken tuurlijk weet een paard niet wat je zegt...

ik zeg dan ook de gekste dingen hoor hahaha op de allerliefste toon die ik kan bedenken: goedzooo snolliebollie van me !! wat ben je toch een lekkere stinkerdddd hehehe ach ja ik spoor dan ook niet

MirZam

Berichten: 5843
Geregistreerd: 22-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:05

Ik praat altijd tegen mijn paard.. doe het altijd al.. ze hebben gevoel.. en of ze het begrijpen ja of nee... dat is dan een tweede maar ze horen wel of je boos bent of niet.. of dat ze juits braaf zijn..

MiRaHtJeUh
Berichten: 18
Geregistreerd: 28-02-06

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:17

Hooj,

Ik ben het er volledig mee eens dat praten tegen je paard een goede manier is om hem gerust te stellen. Mij hebben ze altijd gezegt dat je moet praten tegen je paard omdat hij dan je stem leert kennen en omdat je hem daarmee op zijn gemak stelt. Wat een rare man zeg...
't is heel goed dat je tegen het paard praat, en blijf vooral zo voortdoen.


Groetjes XXX

KimH

Berichten: 1626
Geregistreerd: 01-11-05
Woonplaats: egmond aan zee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 12:35

Wat een onzin om niet te mogen praten tegen het paard, het is niet zo dat ik mijn paard als dagboek gebruik en dat ik hele verhalen tegen hem ophang over wat ik die dag allemaal meegemaakt heb. Maar comando's kent hij wel en ook als ik hem beloon of gerust moet stellen.
Vraag eens aan je instructeur van welke planeet hij komt ???

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:15

Ik ga met de rest mee,
Ik stel mijn paard gerust met praten,
Doet hij een moeilijke oefening goed?
BRAAF! en die oortjes gaan inderdaad naar voren,
Tijdens het lessen zeg ik wel van braaf en EUHHH maar hele gesprekken heb ik neit tijdens mijn les,
Misschien dat je dat deed en dat die instructeur dat niet wilde?daar kan ik me wel in vinden,maar af en toe een woordje toespreken vind ik wel kunnen!

_Mel

Berichten: 4039
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zakynthos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:17

Ik doe het altijd