Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 16:53

Ik vertel altijd hele verhalen tegen Danc. Tijdens het poetsen, rijden, longeren etc. Harstikke gezellig hoor

Chntl_Zrro

Berichten: 272
Geregistreerd: 07-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 19:10

Jazeker moet je wel praten helpt heel erg bijv. als hij doormoeten lopen kun je wat opdringerig gaan pratern en als hij het braaf doet rustig praten..
dus wat die meneer vertelt is pure onzin..

Mich_elle
Berichten: 2361
Geregistreerd: 26-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 11:19

Meestal als ik alleen rij heb ik hele verhalen tegen de pony, f dan ga ik lekker neurien en als ik een liedje in me hoofd heb ga ik ook wel eens zingen.. En als ik in een groep rij praat ik ook wel tege me pony, alleen dan dingen zoals Braaff rustigg en draff dat soort dingen.. En dan ook een stuk rustiger

ilona_89

Berichten: 409
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: IJsselmuiden

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 16:49

ehm,, ik praat lkkr altijd tege paardje als ik aan't rijde ben en dat blijf ik lekker doen,, ik kan mijn verhaaltje kwijt,, en ik vind et gwoon automatisme wat et word,, of hoe je het ook schrijft ik vind het de normaalste zaak vna de wereld

elisatjj
Berichten: 897
Geregistreerd: 08-02-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:04

Hmm als ik niks meer tegen mijn pony zou mogen zeggen, zou hij volgens mij niks meer van me snappen.
Als ie iets eng vind ofzo dan praat ik heel rustig tegen hem, en als ie vervelend doet krijgt ie een boze stem en dan weet ie meteen wat ik bedoel en is het weer over en als ie braaf is praat ik heel vrolijk tegen hem.
Ik vind het echt onzin dat je niet tegen een paard zou mogen praten

casjuh

Berichten: 760
Geregistreerd: 04-04-04
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:10

Ik denk dat die man het anders bedoelde...
Natuurlijk moet je je stem gebruiken als hij iets doet wat niet mag of als hij iets doet wat enorm goed was!
Maar als je een wedstrijd rijdt mag je ook helemaal niks meer tegen je paard zeggen. Natuurlijk mag je hem wel geruststellen voordat je proefje begint, maar als je tegen em zegt: "drrrrraf" of "nee!" wordt dat niet in dank afgenomen..... Zelfs een klakje mag niet. Ik denk dat die man daarom deze opmerking maakte....

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 20:21

Waarom zou je niet tegen je paard mogen praten? Of zingen? Doe ik ook altijd, een van mijn verzorgbeestjes valt gewoon half in slaap als ik een bepaalt liedje zing. Ben ik ooit achtergekomen, was 'm lekker aan het knuffelen en zong een liedje... meteen in de stand-by! En ook alleen bij dat liedje...

_elske_
Berichten: 89
Geregistreerd: 01-05-06

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:08

Ik praat ook altijd tegen paarden, maar dan meer om gerust te stellen, of te straffen. Het is niet zo dat ik echt hele verhalen tegen mijn paard ophang, dat heeft denk ik ook niet echt zin, want dan reageert hij ook niet meer op je stem als je eens iets belangrijks moet zeggen. verder denk ik dat het meer door de klank komt, als ik bijvoorbeeld heel boos "braaf, goed zo, braaf paard" zeg dan ziet mijn paard dat als een straf, dus hij verstaat niet echt woorden, maar luistert wel naar de klank en de manier waarop je het zegt.. Maar verder vind ik die man heel vreemd, het is echt onzin dat je niet tegen je paard mag praten, en hij mag al helemaal niet drijgen met jouw de les uit zetten om zo'n onbenullig iets!

anniek_uc

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Utrecht.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:10

ik praat ook tegen me paard, vooral als ik aan het borstelen ben ofzo. ook als ik er op zit praat ik tegen der na ik beloon of straf der met mijn stem meer niet echt. mijn moeder zong altijd voor mijn of haar paard als ze ergens bang voor waren en dat werkt echt hoor, ze worden er veel rustiger van. kijk je moet natuurlijk niet heel hard in een les tegen je paard praten want dan verstaat de rest de gene die les geeft niet maar ik vindt dat je wel gewoon zachtjes tegen je paard mag praten.

Tara13
Berichten: 53
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: betuwe

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 21:12

Ik hou altijd hele verhalen met mijn paard!!
Ik vind dat gezellig en ook heel belangrijk..
Een paard kan geloof ik 5 of 6 woorden onthouden (heb ik weleens gehoord)..
Zeker wel belangrijk om tegen je paard te praten!!

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 22:46

Ik praat me rot tegen Rien

Maar ook tijdens het rijden e.d.
Vooral als ze wat eng vindt (en dat gebeurt nogal vaak ) of als beloning.
Maar ook als ze niet goed luistert oid bijvoorbeeld bij niet doorlopen... als ze me meestal heel boos gvd hoort zeggen wanneer ze weer loopt te sloffen gaat ze vaak al een stuk harder voordat ik een tikje erbij geef

NTuinenburg
Berichten: 1502
Geregistreerd: 05-11-04
Woonplaats: Den Haag

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:31

haha, ik doe nog wel meer buiten praten tegen me paard hoor, als ik lekker aan het in of uitstappen ben met lange teugel zit ik zelfs vrolijk te zingen op mn paard ( privebak ) paard heeft er geen last van hoor, en ik zing behoorlijk vals dus en verder als een paard idd schrikkerig of gespannen is, praat ik kalmerend tegen ze. Met alleen je stem kom je al heel ver hoor.. Dat zie je toch ook bij longeren?

Niien_

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 23:33

Wat een rare man! Ik praat wel altijd tegen de paarden hoor
hartstikke gezellig! En onder et rijden zeg ik vaak braaf of goed zo. Snappen ze heus wel!

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 22:02

ojaaaaaa, wat een onzin! Nou, ik "praat" gewoon lekker als ik aan het rijden ben hoor! Doe ik automatisch toch al. ik heb juist geleerd om je paard o.a. te belonen met je stem, zo kan je lekker doorwerken maar ook goed belonen. Daarnaast vind ik het zelf ook prettig om onder het rijden te praten tegen et paard. Schept toch een soort van band heah... mwuahaha

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 08:35

Soms wordt praten ook wel eens gebruikt als medium voor een bange ruiter.. Denk aan een paard continu in elke hoek en bij elke pas gerust stellen. Dat doet de ruiter niet voro het paard, maar eerder voor zijn eigen gemoedsrust en dan vind ik het eigenlijk niet ok. Daarnaast kan ik me voorstellen dat het voor een instructeur erg storend is als iemand continu erdoor heen praat. Ook al is het telkens een opmerking voor het paard bedoeld. Kan natuurlijk erg storend zijn.. En als je serieus aan het rijden bent en af en toe eens je stem gebruikt om je paard te belonen is niets mis mee natuurlijk, als je maar niet gaat overdrijven..

ikke20
Berichten: 7441
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: t beste durp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-06 21:28

ik praat altijd tegenmn paarden. ze luisteren net als honden naar de hoogte van je stem. als je heel zwaar praat of hard weten ze dat je boos bent zodra je heel hoog praat weten ze dat zeheel braaf zijn probeer maar eens uit. onze hond kroop altijd helemaal in elkaar al mn pa aan het vloeken was terwijl hij haar nooit iets heeft aangedaan. maar zodra hij meteen daarna heel hoog ging praten kwam ze kwispelend aan. en bij mn paarden merk ik het precies hetzelfde

Midget
Berichten: 488
Geregistreerd: 13-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 12:27

ik praat altijd tegen paarden, en ze luisteren wel... denk ik

Xantaatje

Berichten: 581
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Monster

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:20

Ik praat altijd tegen haar, zeker als ze ergens bang voor is wordt ze daar heel rustig van en heeft dan alle vertrouwen om door te lopen.

DenK4ever

Berichten: 3284
Geregistreerd: 30-12-05
Woonplaats: Almere city

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 14:22

Praten tegen een paard is niks mis mee, ik had alleen de neiging om het tijdens mijn proefjes ook te doen, en daar was de jury weer niet zo van gecharmeerd...

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-06 16:50

Ik praat wel tegen mijn paarden, alleen niet tijdens een proefje (maar dan moet ik echt op mijn lip bijten). Niet dat ik de hele tijd verhalen zit te vertellen, maar wel tijdens het poetsen ("Even opzij..." - "Mag ik een voetje?" - "Wat heb je je toch weer vies gemaakt!") en het rijden ("Dat was goed!" - "Brááf zo!" - "Dat trok nergens op, dat gaan we nog eens doen hé!"). Waarom niet?

Monday

Berichten: 1276
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: @ Home

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:37

Ik kan me voorstellen dat die instructeur niet bedoelt dat je helemaal niets mag zeggen (dus wel braaf of ga door ofzo) maar dat ie er niet op zit te wachten dat 8 man (of met hoeveel je in de les rijdt) door elkaar tegen hun paard aan gaan zitten kwaken. Als er een paar gezellig tegen hun paard kletsen verstaat de rest van de groep natuurlijk nooit meer de instructies en opmerkingen van de instructeur. De meeste mensen op de manege rijden maar 1x per week en je komt dan toch om wat te leren, niet om verplicht naar het geklep van je mederuiters te luisteren.

Tijdens het rijden praat ik in zoverre tegen mijn paard dat ik zeg als ze braaf is, door moet gaan, of op moet houden met klieren, maar gewoon hele verhalen vertellen doe ik niet.