Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
o0o_Jade_o0o

Berichten: 464
Geregistreerd: 19-01-06
Woonplaats: Mechelen, België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:20

Mijn lesgeefster zij da ook , ze zei da je als je op je paard zit en je paard beloont iie dat toch niet verstaat. Een paard kent alleen ontsnappen aan de druk... tja, ieder zijn eigen mening zeker maar ik ga er toch lekker mee door:D

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:23

Wat een domme doos zeg Paarden begrijpen heel goed wat je bedoelt, ze verstaan je idd niet, maar ze horen je wel.

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:26

Ik hang hele verhalen af tegen mijn paardje, vind dit gewoon gezellig.
Maar als je wedstrijdgericht bezig bent, kan je tijdens het rijden beter gewoon je mond houden. In een proef mag namelijk ook niet tegen je paard gepraat worden en mag je geen stemcommando's geven.

Marrepar

Berichten: 13162
Geregistreerd: 23-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:37

Ik praat ook altijd tegen mn paardje
Onder t rijden praat ik verder niet, alleen als ik beloon dan.

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:53

bij mij in mijn lessen mogen de leerlingen gerust tegen de paarden praten, maar NIET commando's geven zoals een klik met de tong of bijvoorbeeld "draf' zeggen.
dit omdat het voor de andere paarden dan erg moeilijk wordt waar dat commando vandaan komt en voor wie het is bedoeld. ( en ik vind dat een paard gewoon aan de beenhulpen moet zijn)
heb al weleens gehad dat een leerling ging klakken om een pony in galop te krijgen en vervolgens gaat pony nummer 2 daarvan in galop

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:42

Ook ik ga met de rest mee. Er zijn toch 4 hulpen? Handen, benen, zit en stem (ik heb het gevoel dat ik er 1 vergeet maar kan niet bedenken welke, heel stom).

Bienotje

Berichten: 10869
Geregistreerd: 09-09-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:49

Verstaan doet een paard niet echt, maar de toon waarop je iets zegt kunnen ze prima interpreteren.

Ieder zijn eigen ding, kan me trouwens wel voorstellen dat het voor een instructeur in een les erg vervelend kan zijn, aangezien hij dan ook nog boven alle pratende ruiters heen moet schreeuwen. Zo houdt een instructeur helemaal geen stem meer over

Marijee

Berichten: 6532
Geregistreerd: 07-01-06

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 16:53

Nouu.. Die man moet dattoch weten het is geen apratuur.. het is eendier met gevoel

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:00

Op de stal waar ik voornamelijk jonge fjorden berijd en verzorg, zijn ze gewend om tegen die paarden te praten om ze op die manier gerust te stellen.

Voorbeeld.
Gister was ik samen met een vriendin met 2jonge fjorden gaan wandelen. Ik had Yade, zij had Yann. Normaal is Yann heel rustig als je geruststellend tegen hem praat, bij haar was hij echter heel druk en drammerig omdat ze alleen maar aan het halstertouw zat te trekken. We hebben toen geruild zodat ik Yann even op z'n plaats kon zetten en aangezien Yade bij mij heel rustig was vonden we dit wel een goede oplossing. Nou, heb even tegen Yann lopen praten, hij was nog wel van het drukke maar luisterde wel gewoon. Yade was in tegendeel opeens heel druk geworden. Zo zie je maar dat je een hoop bereikt als je tegen je paard (geruststellend) praat.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 19:50

In een groepsles kan het bijzonder irritant zijn als je heel veel tegen je paard praat.
Al ben ik wel van mening dat je paard moet leren om op de juiste stem te reageren. Wat als een voorbijganger zogenaamd grappig gaat lopen klikken op buitenrit?

Zelf gebruik ik heel veel stemhulpen. Ik heb een karrenpony die nooit serieus beenhulpen had geleerd. Om deze aan te leren is ondersteunen met zweep (bijtikken) of stem heel handig.

Qimm

Berichten: 15165
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:05

Myra1 schreef:
In een groepsles kan het bijzonder irritant zijn als je heel veel tegen je paard praat.
Al ben ik wel van mening dat je paard moet leren om op de juiste stem te reageren. Wat als een voorbijganger zogenaamd grappig gaat lopen klikken op buitenrit?


Die van mij doet daar helemaal niks mee, ze negeert iedereen behalve mij, dat is wel lastig als er iemand anders op wil rijden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:12

In een les praat ik eigenlijk niet zo heel veel met hem. Behalve de comando's belonenn en af en toe een zinnetje. Buiten hang ik echt hele verhalen tegen hem op en merk ook echt dat hij luistert. Op stal zing ik vaak tegen hem en ook als ik voor mezelf rij praat ik veel over van alles en nog wat.

Vind het onzin dat je niet tegen paarden moet praten. Onder een groepsles kan ik het nog wel begrijpen.

arielh

Berichten: 61
Geregistreerd: 25-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:44

Ik praat altijd tegen mijn paard zie niet in waarom je niet tegen een paard mag praten.

gesina
Berichten: 815
Geregistreerd: 27-12-04
Woonplaats: amsterdam

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 20:49

Ik praat meer tegen mijn paarden dan thuis
Of ze me nu wel of niet begrijpen dat maakt niet uit,ik merk dat ze luisteren en rustig worden,dus reageren op stemgeluid.
Ik probeer de meiden hier allemaal aan het praten te krijgen en hun te leren dat je niet alleen commando's geeft als ze iets moeten doen.
Laat ze je stemgeluid leren kennen,maar leer ook hun geluid te kennen.

Ergo,tijdens de les is het misschien wel verstandig om het wat minder of zonodig helemaal niet te doen omdat dat dan storend werkt voor de instructeur en andere ruiters.
Tijdens wedstrijden geld stilte.

xxkimmyxx

Berichten: 161
Geregistreerd: 20-11-05
Woonplaats: Vosselaar in België

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:31

haha, ik praat net te weinig tegen mijn paard volgens mijn instructeur. Als ze dan wat zenuwachtig wordt: "allez! praat er dan is tegen!" En als ik hem zie rijden babbelt hij er ook constant tegen, wel niet van die verhalen natuurlijk, gewoon wat huphup! of howhow! of weet ik veel wat nog. En het paard luistert toch zeer goed hoor! En bij mij werkt het ook altijd. Iedereen die ik ken doet het dus waarom zou het dan dom zijn?! Praat gewoon lekker verder en laat die man maar zeuren!

unamie

Berichten: 7383
Geregistreerd: 08-08-04
Woonplaats: BOLLENSTREEK

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:34

wat een nare man zeg..

ik klets ook wat af tegen m'n paarden
paarden verstaan wel wat je zegt hoor
ze schijnen zelfs (onze) beelden op te vangen
zodoende weten ze waar mensen over praten
ik geloof dat ook echt

shadowflower

Berichten: 5385
Geregistreerd: 09-08-04
Woonplaats: zeeland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:54

Tijdens het rijden vind ik dat je mag belonen maar thats it .. het is irri als je de hele tijd tegen je paard gaat praten en het beest reageert alleen op zware of lichte stem .....

L_Odette
Berichten: 184
Geregistreerd: 07-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 21:58

Ik MOET van mn intructrice zelfs mn paardje belonen met mn stem. Na een moeilijke oefening even een klein klopje en een "braahaahaaaaf".... Maar misschien had die man zn dag ff niet, hoofdpijn ofzo... Of misschien had hij die dag wel hele verhalen tegen zn paard verteled en heeft dat paard t stiekem doorverteld aan zn buurman...weet jij veel. Gewoon blijven praten als jij je daar goed bij voelt. Ik althan wel...:D:D

OemmiejO
Berichten: 14218
Geregistreerd: 29-07-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:46

Ik praat ook tegen mn paardje.
Onder het rijden niet zoveel, alleen als ie wilt gan bokken, even je stem erbij, dat je hem waarschuwt. En "ho" of "braaf" ofzo, van die woordjes.

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:56

lindsey schreef:
Er is niets mis met praten tegen je paard. Dat doe ik zelf ook maar ik kan me wel voorstellen dat je instructeur het vervelend vind als je in de les veel tegen je paard praat.

Ten eerste als iedereen dat gaat doen wordt de instructeur onverstaanbaar.

Ten tweede als je in stilte rijd kun je ondertussen luisteren naar wat de instructeur zegt. Praten en luisteren tegelijk wil niet zo goed dus als jij alleen maar met je paard praat kan ik me voorstellen dat hij het gevoel krijgt dat hij voor niets staat les te geven.

Ten derde als jij dingen tegen het paard zegt als ho maar rustig of we gaan draven snapt het paard waarschijnlijk wel wat je bedoelt. Dan heb je kans dat je paard reageert op je stem ipv op je beenhulpen.

Op zich ook niets mis mee maar niet zo handig in een les waar je juist moet leren je paard op je been en zithulpen te rijden. Als die dan ook op je stem reageert kun je niet controleren of je wel de goede been/zithulpen geeft.



helemaal eens , ik praat ook veel tegen mijn paard(en) maar tijdens les is het wel handig als je je klepper toe houd , als jij tegen je paardje zegt drrrraf en de hele rits vliegt in draf
of je hoort niet wat de instructeur zegt
of erger ANDEREN horen niet wat de instructeur zegt ...

MarchaL

Berichten: 2848
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:08

Pfff, wat een onzin zeg! Ik praat altijd tegen mijn paard, volgens mij vind ze het best gezellig Ik praat trouwens ook tegen mijn andere huisdieren

OlympicOrry

Berichten: 592
Geregistreerd: 28-11-05
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:14

tegen je paard praaten is toch normaal, maakt niet uit of hij je verstaat, hij hoort toch aan de toon van je stem of je hem gerusteld of net op z'n plaats zet. Zo isdat bij mensen toch ook als iemand iets tegen je zegt maar jij verstaat de taal niet hoor je toch nog of het rustig of kwaad bedoeld is Nujah ik vertel alles tegen mijn paarden. Onder de trainingen doe ik dit niet hoor want dan stoor ik de andere maar buiten dat spreek ik altijd. Ik durf ook heejl eerlijk te zeggen dat deels door dat praten mijn band met dat paard gekomen is.

Yonne

Berichten: 792
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Brabant

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:56

Ik vind dat echt grote onzin! Ik praat altijd tegen paarden, als hij niet wil luisteren waarschuw ik met mijn stem voordat ik em aantik of ook in de stal. Als ie het goed doet zeg ik braaf, heel goed. Dan merkt ie dat het goed is wat ie doet! Verder als ie schrikt kan rustig maar, het komt wel goed braaf zo. word ie rustig van! Verder banketstaaf ik in de stal lekker tegen hem aan, hoe mooi die wel niet is nadat ik hem gepoetst heb en hoe braaf die wel niet was! Ik vind dit echt helpen!

stefoo

Berichten: 320
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: Dronten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:29

tuurlijk moet je wel praten tegen je paard,, als hij gaat lopen en ik zeg ho of sta stil dan stopt hij toch ook.. waarschijnlijk horen ze alleen hoge en lage tonen maar als het een hoge toon is dan weet het paard wel dat het aardig is en niet boos.. is bij honden toch ook zo,, blijf maar lekker praten:P anders word het toch ook zo saai

Boktpony
Berichten: 10128
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Ergens in Gelderland!

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:33

toen ik de titel zag wou ik eigenlijk lekker bijdehand neerzetten omdat ie toch niet luistert

maar na het lezen van je verhaal vind ik het eigenlijk maar een beetje raar dat je niet tegen je paard mag praten! dat ontspant juist! ik praat altijd met ze ookal is het maar zoiets van dat is niet eng daar kan je gewoon overheen lopen over de strepen op de weg