Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:48

wat dus geen zin heeft is een verhaal afsteken tegen je paard als je gewoon een commando bedoelt. Dus niet " nou verdorie, blijf nog eens stil staan" maar wel "halt!". Verder kan ik me er ook iets bij voorstellen dat als je alleen maar tegen je paard loopt te kletsen tijdens het rijden je zijn instructie niet meer hoort, en zelf vind ik het ook bar irritant als er iemand in de bak rijdt die constant luidop tegen zijn paard loopt te praten "doe dat achterbeen erbij", ipv gewoon te rijden. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Anderzijds banketstaaf ik me suf tegen de paarden "he grote meid, ik heb een verrassing voor je. We gaan straks crossen in Chaam " en als ze gespannen zijn begin ik te lachen of een liedje te zingen.

zorobri
Berichten: 52
Geregistreerd: 23-01-06
Woonplaats: bellingwolde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:55

praten tegen je paard is goed.. in het begin deed ik dit heel veel nu moet ik het juist weer afleren van mijn instructrise omdat als je je zelf dit aanleert je het op wedstrijden ook gaat doen.. maar juist in het begin EN met een belachelijk paard zoals die van mij is dit juist heel belangrijk.. en stilletjes mag wel.. (zodat mijn instructrise het niet hoort ) maar op buitenritten en vaak ook thuis in de bak heb ik wel hele gesprekken met mij paard.

stefoo

Berichten: 320
Geregistreerd: 24-01-06
Woonplaats: Dronten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:17

mijn instructrice zegt dat je je paard mag belonen met een klopje op zijn hals of door te praten

Mi_Amore

Berichten: 14844
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 16:31

Ik doe het altijd! Vind ik enorm leuk Dan zie je die oortjes zo heen en weer gaan Vanaf dat je begint te praten tegen Amore gaat ze zicht automatisch beter gedragen... Maffe beest

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:15

Ik praat ook tegen mn paard, maar doe het gewoon zachtjes zodat niet veel mensen er last van hebben.. Kreeg laatst de opmerking van iemand, dat ze het altijd zo geweldig vond dat ik hele verhalen tegen mn paard heb en dat ze me eigenlijk niet anders kent..

Ik vind dus wel dat het moet kunnen zolang niemand er last van heeft

schirocco
Berichten: 6
Geregistreerd: 03-03-06
Woonplaats: stal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:31

ja dat is ook zo ik praat ook zachjes tegen hem ik zit in de stal met poetsen altijd hele verhalen te vertellen.

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:28

Tuurlijk iks dat belangrijk!

ik heb nogal een snelle fries, en ik móet wel tegen mijn paard
praten.. dat maakt hem rustig.. hij heeft niet alleen vertrouwen
in mij.. maar ook in mijn stem!

sandr0

Berichten: 4523
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: Hoek van holland

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:32

Nou ik heb hele gesprekken tegen mijn [paard hoor!! En of ie t verstaat geen idee. Hij weet wel wanneer ie braaf is of juist niet dus de boodshap komt echt wel over. Rij je wedstrijden dan tijden je proef niet praten tegen je paard want dan kost t je punten. Maar gewoon in de omgang en met rijden lekker blijven kletsen hoor!!

marit34

Berichten: 190
Geregistreerd: 12-04-05

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 15:58

ik praat altijd tegen m'n poniebeest!
en het werkt zeker weten! hele gesprekken voeren als je aan het rijden bent heeft inderdaad geen zin maar je paard merkt echt wel aan je stem of ie goed bezig is of nu echt aan het werk moet
ik zou zeggen lekker door blijven kletsen (maar niet zo hard dat anderen er last van hebben)

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:00

Inderdaad, ik denk dat de instructeur hier bedoeld dat er geen hele verhalen moeten worden opgehangen. Verder geef ik zelf ook (groeps)les op een manege en ik wil ook niet dat de kids voortdurend tegen de pony praten. Een keertje "hooo, rustig" of "braaf" vind ik niet zo erg, maar geen kletsverhalen tegen de pony. Ze hebben een paar benen en hun zit/teugels om aan de pony duidelijk te maken wat ze bedoelen. Wat ze voor of na de les op stal doen, of tijdens de vrije stap, dat moeten ze zelf weten, maar tijdens de les graag opletten.

Keesje

Berichten: 1985
Geregistreerd: 09-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 17:01

Lielle schreef:
wat dus geen zin heeft is een verhaal afsteken tegen je paard als je gewoon een commando bedoelt. Dus niet " nou verdorie, blijf nog eens stil staan" maar wel "halt!". Verder kan ik me er ook iets bij voorstellen dat als je alleen maar tegen je paard loopt te kletsen tijdens het rijden je zijn instructie niet meer hoort, en zelf vind ik het ook bar irritant als er iemand in de bak rijdt die constant luidop tegen zijn paard loopt te praten "doe dat achterbeen erbij", ipv gewoon te rijden. Dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.

Anderzijds banketstaaf ik me suf tegen de paarden "he grote meid, ik heb een verrassing voor je. We gaan straks crossen in Chaam " en als ze gespannen zijn begin ik te lachen of een liedje te zingen.


ja precies, hier ben ik het helemaal mee eens

ik rijdt bijvoorbeeld naast onder het zadel ook aangespannen, de haflinger waar ik dan mee rijdt luisterd uiteraard heel goed naar mijn stem commando's als: stap, draf, galop, doorgaan, halt, ho, etc.
als ik nu tijdens een training de hele tijd tegen hem ga lopen praten en tussendoor ook nog eens de commando's ga roepen raakt hij helemaal in de war en daar heb ik tijdens een marathon wedstrijd (en overigens daarnaast ook) alleen maar last van.

__Marije__
Berichten: 5443
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Wolvega

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 20:18

Zo wat een vreemde instructeur heb jij dan! Mijn instructrice zegt juist als prom druk is van: praten, met je stem kun je haar rustig krijgen..
Als prom het goed doet? Praten, zo kun je haar belonen

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 22:25

Urielle schreef:
Ik praat ook als ik voor mezelf aan het rijden ben. Ik kan me wel voorstellen dat het heel irritant is als je les staat te geven dat alle ruiters tegen hun paard aan het kleppen zijn, misschien is het daarom geweest. Op wedstrijd mag het trouwens ook niet.


Het lijkt mij ook dat het zoiets moet zijn.
Verder moet je toch zelf weten of je tegen je paard praat. Misschien dat ie je niet letterlijk verstaat, maar hij hoort wel aan de toon in wat voor bui je bent. Bovendien kun je bv op buitenrit je paard op zijn gemak stellen als hij iets engs ziet.
Maar idd, in de bak, in een les met meerdere mensen, is het knap irritant als je tegen je paard praat. Vaak zie je met manegepaarden dat als er iemand "draf" zegt, dat ze allemaal aandraven...

Temeraire

Berichten: 3531
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 21:49

Ik zit ook vaak te kletsen tegen mijn paard ter beloning, zoals 'braaf', maar ook over wat we nog gaan doen, wat ik heb gedaan en of ik morgen kom ik zeg ook vaak als ik bijvoorbeeld van A naar C rijdt, als ik bijna bij C ben: 'hier graag rechtsaf' en dan gingen we mooi rechtaf (gaf ook gewoon beenhulpen enzo hoor).
ik heb wel eens gehad dat mensen mij dan wat vaag aan zaten te kijken

Anoniem

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:47

VSW --> OMG.

Whiz

Berichten: 5131
Geregistreerd: 04-04-06
Woonplaats: Steenwijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:49

pff... ik weet niet... ik kan haar met een paar woorden in alle gangen krijgen die ik wil... Ze weet gewoon wat ik dan van haar verwacht heel handig...

Tis niet echt praten .... meer woorden op een bepaalde manier zeggen.

Op hier onder reagerend.. Idd bijvoorbeeld met longeren... ik heb hier nie eens een zweep voor nodig.
Laatst bijgewerkt door Whiz op 26-04-06 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mariskatw
Berichten: 1246
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: Oldenzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 23:51

Misschien is dit al gezegd hoor, ik heb niet alles gelezen, maar hoe doe je het dan met een paard longeren? Alleen maar met de zweep opjagen? Dan zeg je toch ook wat het paard moet doen en of hij/zij het goed doet of juist niet?!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 08:33

ponylovertje schreef:
Ik zit ook vaak te kletsen tegen mijn paard ter beloning, zoals 'braaf', maar ook over wat we nog gaan doen, wat ik heb gedaan en of ik morgen kom ik zeg ook vaak als ik bijvoorbeeld van A naar C rijdt, als ik bijna bij C ben: 'hier graag rechtsaf' en dan gingen we mooi rechtaf (gaf ook gewoon beenhulpen enzo hoor).
ik heb wel eens gehad dat mensen mij dan wat vaag aan zaten te kijken

Kijk, en als dit dus op luide toon (zeg niet dat jij dat doet) gebeurt, zou ik dat als mederuiter bar irritant vinden.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 13:54

als je het vanuit de paardenpsychologie bekijkt dan is praten tegen een paard niet 'normaal', paarden kletsen ook niet tegen uitgebreid tegen elkaar, alleen als lichaamstaal niet toereikend of zichtbaar is gaan ze er geluid bij gebruiken.

Vanuit een menselijk oogpunt gezien is praten tegen je paard helemaal niet verkeerd, hij heeft door zijn regelmatige omgang met pratende mensen wel geleerd wat de bedoeling is van die geluiden die wij produceren.

Je stem kan rustgevend werken of een commando geven maar vanuit het paard gezien 'hoeft' het niet van hem als je lichaamstaal maar duidelijk is (bij longeren bijvoorbeeld). Wij mensen hebben vaak de neiging om met ons lichaam iets anders te zeggen dan met onze mond, paarden zijn daar heel gevoelig voor en 'luisteren' dan vaak eerder naar de lichaamstaal.

Je instructeur zal ermee bedoeld hebben dat je paard het toch niet verstaat dat hij het inderdaad storend vind in zn les. Vraag het hem gewoon eens wat ie nou precies bedoeld en of je soms teveel kletst in zijn ogen?

Iepoetjuh

Berichten: 1224
Geregistreerd: 14-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 14:58

Ik praat ook gewoon tegen Sanja. Ze begrijpt het heus wel, wan ze kijkt me altijd aan Ook als ik aankom en ik maak dan een bapaald geluid of ik roep haar naam dan kijkt ze ook altijd op. Dieren kunnen alles begrijpen wat je zegt, commando's en ook verhalen. Sanja reageerd er natuurlijk niet echt op, maar ze vind het wel veel fijner als ik praat, want als ik stil ben weet ze dat er iets niet klopt en dat kan wel, want als ik niet praat ben ik altijd chago

Annet_

Berichten: 1928
Geregistreerd: 05-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:01

Ik praat ook altijd tegen paarden. Ik vind 't heel goed. Door lieve dingen te zeggen op een aardige toon voelt je paard zich vertrouwt. Praten tegen je paard is dus wel heel belangrijk.

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 15:01

machie schreef:
ik hang altijd tijdens het rijden hele verhalen op aan mn paard Vooral als we in het bos rijden

dan ben ik dus niet de enige .

Mijn moeder is een keer met mijn pony in d'r eentje naar buiten gegaan en Annebel was nogal druk. Mijn moeder is toen ook tegen haar gaan praten en zingen, en het hielp ook nog

Als ik in een parcour zit, en ik merk dat annebel er langs wil springen, dan heb ik ook geen hulpmiddelen nodig, ik hoef alleen maar even streng ANNEBEL te zeggen en ze begrijpt me opeens
In de springels moeten wij ook gewoon praten tegen je paard als hij druk is of wat dan ook, Annebel reageert hier ook heel goed op.

Xanthe

Berichten: 1392
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 21:00

cissy schreef:
als je het vanuit de paardenpsychologie bekijkt dan is praten tegen een paard niet 'normaal', paarden kletsen ook niet tegen uitgebreid tegen elkaar, alleen als lichaamstaal niet toereikend of zichtbaar is gaan ze er geluid bij gebruiken.

Vanuit een menselijk oogpunt gezien is praten tegen je paard helemaal niet verkeerd, hij heeft door zijn regelmatige omgang met pratende mensen wel geleerd wat de bedoeling is van die geluiden die wij produceren.

Je stem kan rustgevend werken of een commando geven maar vanuit het paard gezien 'hoeft' het niet van hem als je lichaamstaal maar duidelijk is (bij longeren bijvoorbeeld). Wij mensen hebben vaak de neiging om met ons lichaam iets anders te zeggen dan met onze mond, paarden zijn daar heel gevoelig voor en 'luisteren' dan vaak eerder naar de lichaamstaal.

Je instructeur zal ermee bedoeld hebben dat je paard het toch niet verstaat dat hij het inderdaad storend vind in zn les. Vraag het hem gewoon eens wat ie nou precies bedoeld en of je soms teveel kletst in zijn ogen?



Jij zegt precies wat ik denk!
Als de hele tijd praat kan je je niet echt concentreren op je lichaamstaal, en dat is voor een paard belangrijker..

Praten en zingen helpt in mijn ogen eerder omdat je daar zelf ontspannen van wordt, en je paard reageert dan weer op jouw lichaamstaal..

chipie17
Berichten: 411
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: op de rug van mijn paarden

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:10

zeker een nare man, ik praat heel veel tegen mijn paard en hij word er juist rustig van als het spannend is!

11a11
Berichten: 1604
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Waarom zou je niet tegen je paard moeten praten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 22:24

ik praat in de bak niet zoveel tegen haar, maar als ik alleen met haar op buitenrit ben zit ik altijd hele verhalen tegen haar te vertellen en liedjes te zingen enzoooow
dan kom ik in het dorp heel vaak van die mensen tegen die mij echt heel raar aankijken om te zien of ik het nou echt tegen mij paard heb