trailerladen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 10:54

Al een veel besproken topic. Ik heb er veel overgelezen en er met mijn paard veel aangewerkt.

Vorig jaar met haar begonnen met trailerladen. Ze was een enkele keer met de trailer geweest ivm verhuizen. Maar nu wilde ik graag dat ze goed kon trailerladen zodat we samen op pad kunnen. Mijn merrie is 23. Vorig jaar wilde ze er helemaal niet op. Ik heb 6 maanden met haar getraind en zo was het me gelukt om met haar een weekendje weg te gaan. Alleen op het moment van had ik toch een behoorlijk probleem om haar op de trailer te krijgen. Met name door mijn spanning. Dus heb het in de winter even zo gelaten en nu weer gestart om toch buitenritjes wat verder weg te kunnen maken. De training van vorig jaar was niet helemaal blijven hangen. We hebben even wat stapjes terug genomen. Maar nu mijn probleem want ik kan er niks over vinden en ik heb een klein beetje het gevoel dat ik blijf steken. Want mijn paard loopt zelf de trailer op dat is geen probleem. Ze blijft alleen niet zo lang staan. Hoe train je dat? Want ik denk dat ik nu eigenlijk niet met de stang moet beginnen. Terwijl ik weet als die dicht zit is mijn probleem voorbij. Ze duwt er dan even tegenaan en neemt gelijk een stapje naar voren. Maar nu gaat ze er steeds weer uit en het lukt niet om haar dan te laten stoppen. Wie heeft er tips met wat ik nu moet oefenen.


Afbeelding

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 10:57

Rent ze meteen de trailer weer af of blijft ze wel even staan wachten?
En heb je al eens kritisch naar je eigen lichaamstaal gekeken? Zodat je zelf niet onbewust hulpen geeft waardoor zij weer achterwaarts gaat..

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 11:01

Ze blijft nu al wel even staan. En het rennen word ook minder. Ik ben haar op dat moment vaak aan het belonen. Ik sta bij de klep.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-17 11:28

Kun je achter haar langs lopen, beweging maken op de klep en gedoseerd geluid als je achter haar langs loopt? Hoe reageert ze daarop? Blijft ze dan al rustig staan of raakt ze dan alsnog in paniek?

Kun je ervoor zorgen dat het jouw keuze is om haar eruit te halen? Dat voordat ze zelf besluit om achteruit te gaan, dat jij de hulp al gegeven hebt en haar dan voor de klep weer stil zet en eventueel nog een keer naar binnen vraagt.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-17 11:37

Ik kan zelf achter haar bewegen. Ik kan ook geluid maken ook op de stang tikken. Maar als ik hem beweeg dan wil ze er uit. Ik heb dat ook een tijdje geprobeerd om haar met commando eruit te zetten, maar dat helpt niet echt dat ze dan daardoor langer blijft staan. Als ze eruit is blijft ze bij de trailer en meestal loopt ze er ook gelijk weer op zonder dwang of stress.

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-17 13:34

Wat gebeurd er als ze contact maakt met de stang? Probeert ze er dan uit te duwen of wijkt ze voor druk en blijft staan?

Je kunt een longeerlijn aan 1 van de ogen(aan de buitenkant, waar je de klep sluit) vast klikken en als ze in de trailer staat, hiermee de stang nabootsen. Dan wordt ze toch even 'opgesloten', maar kun jij rustig oefenen met het langer blijven staan.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-17 13:38

Als de stang er eenmaal achterzit en ze duwd er tegen aan dan neemt ze ook gelijk een stapje naar voren. Wel is ze dan boos dat het me gelukt is. Ik ben nu aan het oefenen met uitgestelde beloning.

zixde
Berichten: 20
Geregistreerd: 11-04-17

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:41

Hyy

Je kan een rij wortels in de trailer leggen zodat hij nieuwsgierig word en de wortels gaat eten uiteindlijk merkt hij dat het helemaal niet erg is

Grtjs

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-17 21:04

zixpboy schreef:
Hyy

Je kan een rij wortels in de trailer leggen zodat hij nieuwsgierig word en de wortels gaat eten uiteindlijk merkt hij dat het helemaal niet erg is

Grtjs


Ze gaat de trailer wel op dat is niet het probleem.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:08

Clickertraining? Of contavt op nemen met dat bedrijf van annemarie van der toorn? Die hebben vaak studenten door het hele land zitten die je daar mee kunnen helpen.

Qwerty1

Berichten: 88
Geregistreerd: 26-10-13
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:13

Waarom doe je het niet met zn tweeën? De ene zet het paard in de trailer, en houd haar vooraan in de trailer vast, die kan haar corrigeren als ze naar achteren wilt, door tegendruk te geven. En de ander doet de stang ander vast. Waarom doe je het niet zo?

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 21:27

Kun je niet een longeerlijn eraan doen en dan via het deurtje zelf naar buiten lopen en dan naar achter om de stang dicht te doen en de lijn op "druk" houden zodat ze niet naar achter kan....stang erachter en dan het touw lossen en je paard voor vastzetten voor de rit :) (met druk bedoel ik natuurlijk zachte druk)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-17 20:25

Dat alles helpt niet want als ze eruit wil dan gaat ze echt wel. Of je haar nu vast hebt of niet. Dat gaat met zo'n geweld daar is niks aan te houden. Ik oefen nu elke dag met uitgestelde beloning en ik merk vooruitgang. Ik doe het alleen omdat er nooit iemand is om te helpen. Ik kan wel eens met iemand afspreken, maar dan oefenen we niet frequent genoeg.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 08:06

Ik heb/had een soortgelijk probleem.
Ik laad hem nu al sinds januari weer succesvol iedere week door een longeerlijn door een oog aan de achterkant te halen en de lijn dan achter zijn kont te laten lopen. Ik hou de lijn genoeg op spanning om hem op zijn plek te houden boven zijn sprong. Dat is voor hem genoeg om er niet uit te rennen.
Naar achter lopen kan ik dan ook heel rustig met de lijn op een beetje druk.
Uiteindelijk wil ik het natuurlijk zonder het longeerlijntje doen maar hij moet nu eerst een massa niet-negatieve ervaringen opdoen in de trailer.
Die van mij vind het alleen achterblijven het ergste.
En ik moet het ook altijd alleen doen.
Over een paar maanden ga ik wel weer eens kijken of het zonder kan.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 18:56

Fijn dat je een oplossing hebt voor jou paard. Maar ik wil dat niet doen bij de mijne. Jaren geleden hebben we dat wel eens geprobeerd, maar werkt zeer averechts bij haar. Ze is erg gevoelig en moet dit toch zelf doen en haar eigen angsten overwinnen.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 18:59

Bij mijn Haflinger helpt het als ik in het voerbakje vooraan wat wortels of koekjes leg, zodat ze bezig is. Dan kan ik zelf achter haar door lopen en de stang dicht doen. Weet niet of je nu al zoiets doet?

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-17 19:01

tess_84 schreef:
Bij mijn Haflinger helpt het als ik in het voerbakje vooraan wat wortels of koekjes leg, zodat ze bezig is. Dan kan ik zelf achter haar door lopen en de stang dicht doen. Weet niet of je nu al zoiets doet?


Dat doe ik al. Maar ze gaat er ondanks dat echt wel uit als ze me met de stang in de weer ziet.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:05

Hmm raar... Maar ik lees dat jullie duidelijk al een hele weg afgelegd hebben. Zou je haar het commando "blijf" of "wacht" niet kunnen leren eens ze op de trailer staat? Zodat ze leert dat ze moet blijven staan? Natuurlijk eerst oefenen als ze niet in de trailer staat en dan doortrekken naar op de trailer. Voor de rest zou ik het ook niet weten eigenlijk. Ik vind het wel héél goed van je dat je de tijd neemt en niet met drukmiddelen werkt (daaronder versta ik inderdaad ook longe achter de billen door). Als je paard bang is, helpen zo'n dingen helemaal niet. Alleen rust en geduld. Misschien kan je je vraag eens stellen aan iemand die cursussen trailerladen geeft? Ik kan je wel iemand aanraden als je wil.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 19:32

Er uit op haar initiatief betekent er eigenlijk direct terug in, geen rust geven buiten de trailer. Hou dit ff consequent vol, en ze zal het uiteindelijk wel opgeven.
En als zij op haar initiatief naar buiten gaat, haak je er direct jouw teken voor achteruit gaan ( bvb wiebelen met touw) aan vast, zodat het lijkt dat jij haar buiten zet. Op termijn zal ze snappen dat ze enkel op jouw teken naar buiten mag.
Probeer ook heel goed het commando voor voorwaarts erop te krijgen ( bvb tikken met stick achter haar schouder of op haar bil), zodat dit een automatisme wordt. Al dit zal je helpen om haar op de trailer te willen blijven staan.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:04

Vaak reageren paarden op het geluid vd stang. Zodra ze die horen gaan ze eruit. Train haar dan om het geluid te 'negeren' en te blijven staan tot jij zegt dat ze eruit mag.
Heb je helper bij nodig die bij de stang blijft en er geluid mee blijft maken tot jij sein geeft.
Terwijl je helper geluid maakt (bijv door stang tegen het metaal te tikken) ga jij normaal laden. Helper blijft geluid maken terwijl paard er ingaat en stilstaat. Pas als paard er weer uit is op jouw commando dan stop je met geluid. Zo leer je je paard om niet te reageren op het geluid.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 21:15

cissy schreef:
Vaak reageren paarden op het geluid vd stang. Zodra ze die horen gaan ze eruit. Train haar dan om het geluid te 'negeren' en te blijven staan tot jij zegt dat ze eruit mag.
Heb je helper bij nodig die bij de stang blijft en er geluid mee blijft maken tot jij sein geeft.
Terwijl je helper geluid maakt (bijv door stang tegen het metaal te tikken) ga jij normaal laden. Helper blijft geluid maken terwijl paard er ingaat en stilstaat. Pas als paard er weer uit is op jouw commando dan stop je met geluid. Zo leer je je paard om niet te reageren op het geluid.

Inderdaad. Of pas stoppen met rammelen als je paard stil op de trailer staat, lijkt me nog beter.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 11:57

Je paard aan het werk houden buiten de trailer en zorgen dat je snel het commando geeft van eruit gaan. Heb ik weken geoefend. Dit resulteerde alleen in meer stress bij het paard, dus dat ben ik gestaakt. Ik ben inderdaad bezig met uitstellen door blijf of wachten. Ik beloon haar daar voor. Dat doe ik zo wel met de trailer als zonder. En ook bij de trailer geluiden maken met de stang zijn we ook al een zo'n 2 a 3 weken mee aan het werk. Ik denk dat dit voor mijn paard de beste oplossing gaat zijn, maar het heeft wel tijd nodig en we moeten het vaak doen. Ik zie met deze training vooruitgang.

SavvyPony

Berichten: 151
Geregistreerd: 24-12-14

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:11


Kahawa
Berichten: 5344
Geregistreerd: 05-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 17:33

Kun je haar bij het erin lopen wel op elk moment halt laten houden? Bijv. wanneer ze met haar voorbenen in de trailer staat en achterbenen op de klep?

Dan kun je het 'blijf' moment op een iets eerder punt trainen (en evt. wel stanggeluid maken, hoewel die er dan sws nooit achter kan). Misschien levert dat minder stress op en kun je vanuit de ontspanning het 'blijf' moment verder naar voren de trailer in verplaatsen.

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: trailerladen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-17 19:43

Ja ik kan haar op ieder moment stil laten staan. Ik probeer zo veel mogelijk variatie in de training te brengen. En get geluid speelt nu een grote rol. Dus daar ga ik zeker verder mee. Ik merk nu echt wel verbetering. Ik maak kleine stapjes om haar zoveel mogelijk tijd te geven om er aan te wennen. Ik heb er nu wel weer vertrouwen in dat het gaat lukken.