Straffen, hoe doen jullie het?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hiltje1973
Berichten: 290
Geregistreerd: 09-03-06

Straffen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 22:40

Hoe straffen jullie je paard bij slecht gedrag in de omgang? (dus bij alles wat je doet behalve onder het zadel -of voor de kar-)

Ik zit een beetje tussen twee uitersten in.

Eigenaar van mijn leasepaard is van het type: ik geef ze een rotschop of ros ze helemaal af. (en ze heeft inderdaad heilig ontzag, maar ik ben niet zo goed in rotschoppen uitdelen)

Ik zelf was vanuit boekenwijsheid van plan om op de NH manier alles harmonisch te gaan doen en nooit mijn hand op te heffen naar het paard. Het paard en ik zouden elkaar begrijpen en vanuit wederzijds respect zou er tussen ons nooit een onvertogen woord vallen..... (sweat dreams).

En ik moet eerlijk zeggen, zonder af en toe eens fysiek te worden of mijn lichaam in de strijd te werpen kom ik er volgens mij niet.
Paard is 3,5 dus ik probeer niet te straffen voor wat ze niet begrijpt.

Maar puberen/ uit proberen bij dingen die al 100 x goed zijn gegaan kan ze wel (met hoeven uitkrabben al haar gewicht op je gooien of haar been wegtrekken, duidelijk geen zin hebben om achteruit of om te gaan, de staldeur uit stormen als de voerkar komt etc).

Dit gedrag wil ik niet simpel negeren (want ze weet hoe het wel moet en anders lijkt het of ik het goed keur). Dus krijgt ze toch een flinke stomp/por/tik en doen we het opnieuw en als het dan wel goed is, is het braaaafffff. Met longeren krijgt ze ook echt wel eens de longeerzweep te voelen (maar dat touwtje land nooit echt hard op haar kont). En als ze bang is maar daardoor mij in gevaar brengt (over me heen loopt) ben ik bijna geneigd toch die rotschop uit te delen.

Dus ik ben benieuwd; hoe denken jullie over straffen, hoe straffen jullie en ben je wel eens te ver gegaan met straffen?

Sizz
Berichten: 7838
Geregistreerd: 02-11-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:49

Straffen moet... Maar belonen ook.

Als een paard vervelend/ongehoorzaam is dan moet hij even op z'n donder krijgen. Dit d.m.v. van een duw, klap, stemverheffing of wat dan ook, dit hangt er van af wat het dier verkeert doet.

Als ze bijten hebben ze een dreun tegen het hoofd te pakken. Dat mag gewoon niet. Als ze slaan kunnen ze een schop terug krijgen. Als ze niet om willen dan verhef ik m'n stem en/of geef ze een tik(zo van: Hee, let eens even op.)

Je mag een paard straffen maar ook gelijk belonen als ze het goed doen. Als een paard na een tik wél om gaat dan beloon ik het paard. Het doet dan immers wat jij vroeg.

Edit: Getemt wegens dubbelpost.

willemijn143
Berichten: 93
Geregistreerd: 02-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:26

naja, bij bijvoorbeeld longeren (ik doe ook beetje volgens NH, half) maar als hij dan iets fout doet, hoor je hem/haar net zolang terug te halen en opnieuw weg te sturen tot hij ophoud, ik vind het zelf ook beetje moeilijk, heb pony van 4 1/2 die dus ook nogal uitprobeert enzo, maar straf hangt ook van het paard af, waar het paard op reageert...

xLuus

Berichten: 1905
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Oirschot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:27

Ik doe met rijden m'n sporen der in dan houd hij wel op

miss_annetjj

Berichten: 439
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Rijswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:29

helemaal met Sizz eens..
bij een paard moet je consekwent zjin...
nee is nee en ja is ja..
niet het de ene keer goed vinden en de andere keer het wel goed vinden..!
net als met een klein kind...........
de ene keer als een kindje om een lollie vraagt en die krijgt ie gelijk,
en de andere keer als zon kindje om een lollie vraagt,
en hij krijgt een nauw van dat het niet mag..
dan begint zon kind ook te huilen toch...
voor de rest heeft sizz het al gezecht

xx anne

miss_annetjj

Berichten: 439
Geregistreerd: 02-02-06
Woonplaats: Rijswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:30

luusje: waar doe jij je sporen in..?

Douni

Berichten: 1940
Geregistreerd: 20-10-04
Woonplaats: Axel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 09:44

Ik verhef meestal mn stem. Slaan en schoppen komt eigenlijk dan niet eens in me op.
Maar je moet wel heel consequent blijven, straffen wanneer ze vervelend zijn, maar ook gelijk belonen wanneer het paard goed gedrag vertoont.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:21