Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jitskedeboer
Berichten: 79
Geregistreerd: 30-11-04
Woonplaats: Ryptsjerk

Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 14:20

In november heeft mijn veulen van alles geleerd, stilstaan, schriktraining meelopen etc.
In het begin bleef ze mooi achter mij lopen en was braaf. Soms werd ze wat enthousiast als ze een ander paardje zag maar dat was dat..
Nu we een aantal maanden verder zijn loopt ze me gewoon voorbij zodat ik naast haar kont loop zeg maar. Ze dribbelt ook alleen maar. Soms (in de bak) schiet ze gewoon weg aan het touw. Dit deed ze eerst nooit. Ze was hartstikke braaf.
We kunnen haar wel wassen, poetsen voetjes optillen in de stal. Dat gaat allemaal goed. Maar ik krijg haar niet om achter me te blijven lopen.
Ook als we dan in de bak staan wordt ze gewoon boos op me ( het klinkt misschien vreemd) maar dan wordt ze helemaal wild aan het touw, ook omdat er dan geen andere paarden bij zijn. Maar ik krijg haar niet zo dat ze stilstaat, ze blijft om me heen rondjes draaien.
Misschien komt het doordat ze weinig naar buiten gaat (de wei in omdat het te nat is..)
Maar ik weet me geen raad meer met haar gedrag, vroeger ging ik wel met haar wandelen de weg op, maar nu durf ik dat niet meer....
Alvast bedankt voor jullie reacties!!

Daisies
Berichten: 11613
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:49

Ik zou beginnen met het opnieuw beginnen met wandelen gewoon in de bak. en goed belonen als ze het goed doet. zou niet met snoepjes gaan werken, worden jonge paarden vrij drammerig van. en dit oefenen tot ze weer doet wat jij wil, en je mag een paard ben een tikje geven. hoeft natuurlijk geen slag partij worden. maar gewoon om te laten zien dat jij dit absoluut niet pikt. als het beter gaat zou ik weer gewoon op eigen terein. en als je het pas echt vertrouwd weer buiten wandelen.


Ik heb ook een jaarling, Nouja word bijna 2. en die is ook lief, maar wil nog wel eens dribbelen enzo. en dan oefen ik dit soort dingen.

lampjerulez

Berichten: 3497
Geregistreerd: 28-10-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 14:53

Als ze te weinig naar buiten gaat waarom gooi je haar dan niet af en toe even in de binnen bak? als je dit al niet deed natuurlijk .

Jitskedeboer
Berichten: 79
Geregistreerd: 30-11-04
Woonplaats: Ryptsjerk

Re: Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:19

'k heb geen binnenbak, maar buitenbak. Daar gaat ze onder de draad door.... Ook als ze er een ander paard bij staat..
Moet nog steeds een draadje eronder vast maken...

Even over het oefenen in de bak, dat wil ook al niet, heb het al geprobeerd, maar ze is dan gewoon wild aan het touw..
En ik heb het gevoel dat ze dan boven over me heen gaat als ik haar dan weer wat losser laat!

meagan_sarah
Berichten: 175
Geregistreerd: 17-08-03

Re: Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:20

Het beste is om hem dagelijks een paar uur buiten te zetten met andere veulens of paarden en pony's. Heb je geen buitenbak waar dit kan? Waarschijnlijk heeft hij gewoon te veel energie en is hij je aan het uit proberen. Je moet consequent blijven en hem op zijn donder geven als hij vervelend is. Echt veel hoef je nog niet met hem te doen, hij is pas een jaar. Binnen-buiten zetten, hoefjes uitkrabben en af en toe een poetsbeurt is meer dan genoeg. Buiten staan met andere paarden is veel belangrijker. (als je hiervoor de mogelijkheid heb)

meagan_sarah
Berichten: 175
Geregistreerd: 17-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:21

Ik zou zo snel mogelijk een draadje spannen, dan kan hij tenminste naar buiten. Hooi voeren in de bak zodat hij iets te doen heeft is ook nog een optie.

Jitskedeboer
Berichten: 79
Geregistreerd: 30-11-04
Woonplaats: Ryptsjerk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 15:24

ja heb de mogelijkheid wel hoor, ik hou mezelf ook steeds al voor dat als ze naar buiten gaat voor hele dagen (straks in de lente) dat ze dan wat minder fel wordt. Het is nota bene een haflinger veulentje.. die moet je toch de baas kunnen!! hihihi

meagan_sarah
Berichten: 175
Geregistreerd: 17-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 15:29

Veulens opvoeden is echt niet makkelijk. Ben er zelf ook niet geschikt voor. (niet consequent genoeg). Heb het wel van dichtbij gezien op stal. En die hebben het echt heel goed gedaan. Het belangrijkste is (en dat is eigenlijk voor alle paarden) zomer en winter een paar uur per dag naar buiten.

clara
Berichten: 666
Geregistreerd: 30-08-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 17:03

Ik heb een hengstveulen van 9,5 maand en daar ga ik alleen mee wandelen als hij al buiten gestaan heeft. De mijne krijgt goed te eten waardoor hij ook veel energie heeft, als ik met hem ga wandelen als hij nog niet buiten geweest is dan is hij ook wat vervelend. Ik laat hem dus eerst in de wei z'n energie kwijt raken en dan pas er mee gaan wandelen, hij is dan ook veel geduldiger, is voor het paardje zelf ook fijner.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:47

Ik weet ook niet of het een hengste- of een merrieveulen is, maar uit mijn ervaring is gebleken dat hengsteveulens ontzettend drammerig kunnen worden, naarmate ze 'de puberteit' bereiken

Arzil

Berichten: 4876
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:13

Die van mij werd ook ontzettend vervelend toen ze een dik jaar oud was. Ze kwam iedere dag op de wei met andere paarden en ik haalde haar 's avonds wel eens uit haar stal om te oefenen hoe ze netjes mee moest lopen. Dan begon ze de hele tijd te steigeren. Op den duur zag ik dat ze gewoon haar ei niet kwijt kon tussen de andere (volwassen) paarden en heb ik haar alsnog naar de opfok gebracht afgelopen november. Dit heeft zichtbaar geholpen, want ze is twee maanden geleden geopereerd en tijdens haar revalidatie moest ik 2 x per dag een kwartier stappen en ze was zo mak als een lammetje.

Misschien een idee?

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:18

Geen wonder dat dat dier gek wordt als ze nooit los kan.
Wandelen aan een touwtje is bij lange na niet genoeg voor een veulen, die moet echt dagelijks buiten staan met andere paarden en veulens om te bewegen en dr energie kwijt te raken.
Geen wonder dat het dier zuur wordt als ze zo weinig beweging krijgt.

Donderwolkje

Berichten: 757
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: Leeuwarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 12:54

Billy schreef:
Geen wonder dat dat dier gek wordt als ze nooit los kan.
Wandelen aan een touwtje is bij lange na niet genoeg voor een veulen, die moet echt dagelijks buiten staan met andere paarden en veulens om te bewegen en dr energie kwijt te raken.
Geen wonder dat het dier zuur wordt als ze zo weinig beweging krijgt.


Hier ben ik het (helaas) volledig mee eens.
Dit beestje moet lekker naar buiten kunnen en het liefst met (1 of meerdere) soort genootjes (enters en twenters).
Ik denk dat, zolang ze niet haar energie kwijt kan, je dit probleem zult blijven houden.
Ga anders op zoek naar een kudde jonge paarden in de buurt waar ze bij kan staan.
Zet haar sowieso vanaf 1 mei in een opfok groep en haal haar er pas 1 oktober weer uit.
Ze heeft deze winter genoeg geleerd en zal het ook allemaal wel onthouden.
Laat haar nu maar lekker jong zijn en dan krijg je 1 oktober weer een heel ander paard terug (positief).
Succes!

Lowara

Berichten: 25345
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Enschede

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:06

mmm al die energie moet je veulen natuurlijk wel kwijt.
en als de enige keren dat hij buiten komt aan een touwtje is.. tjah.. dan kun je dit gedrag verwachten. zet hem gewoon op de wei of in de opfok als je de mogelijkheid niet het ervoor. een veulen hoort niet in een stal opgesloten te zijn.

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 13:14

Ik vind het niet gek dat ze zo vervelend is. Ze kan haar energie niet kwijt en daardoor gaat ze dribbelen etc. En jij straft haar weer daarvoor. Heel krom dit.

Als je de mogelijkheid niet hebt om een jong paard thuis te houden doe dat dan niet. Dit vind ik gewoon zielig. Gooi haar lekker in de opfok met leeftijdsgenootjes.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:22

Ik ben het ook met de laatste reacties eens.

Een veulen is natuurlijk leuk, maar als je de ruimte en faciliteiten niet hebt om een veulen goed te houden kan je kiezen tussen of geen veulen nemen of het dier naar een opfok/andere stal brengen waar hij/zij wel constant buiten kan staan.

Citaat:
Het is nota bene een haflinger veulentje.. die moet je toch de baas kunnen!! hihihi


Hahahaha nou, mijn haf is geen veulen meer, maar het makkelijkste ras is het (tegenwoordig) niet meer, ze zijn druk, levendig, hebben energie voor tien, super eigenwijs en even slim als dat ze koppig zijn.

Dus span een draad of zoek een plek waar ze wel lekker haar gang kan gaan, want op deze manier gaat jouw haflingertje binnenkort nog veel heftiger worden.

PlauGenGuy

Berichten: 258
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: Bantega

Re: Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:57

Citaat:
In het begin bleef ze mooi achter mij lopen en was braaf.


Vind je het niet gevaarlijk om een paard achter je te laten lopen? Als hij/zij en sprong neemt heb je ze meteen in je nek hangen. Mij is altijd geleerd t.h.v. de schouder van het paard te lopen.

Daarnaast ben ik het helemaal eens met het feit dat zo'n jong beestje lekker op de wei/bak met andere paarden moet kunnen lopen om zijn energie kwijt te kunnen. Ze zijn al zo snel afgeleid en helemaal als ze een bonk energie zijn.

Jitskedeboer
Berichten: 79
Geregistreerd: 30-11-04
Woonplaats: Ryptsjerk

Re: Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 09:40

Lieve mensen bedankt voor jullie reacties, al vind ik het wel jammer dat ik meteen de wind van voren krijg dat ze nooit buiten komt. Jullie weten de andere zijde van het verhaal niet. Ze heeft bij ons een leeftijdsgenootje en nog een oudere merrie om mee in het land te spelen. Daarnaast wonen wij op een boerderij met genoeg ruimte en land. En natuurlijk zit ze niet de hele dag binnen, ze heeft een mega box by the way. Alleen omdat het zo geregend heeft konden ze niet naar buiten want dan vertrappen ze alles.
Het is nu even roeien met de riemen die ik heb, straks gaat ze fulltime naar buiten met haar vriendje.
Het ging mij gewoon om het probleem, daarbij komt dat als ze eerst wel rustig is, en we gaan weer terug naar huis dat ze dan ook helemaal enthousiast is.
Ik vind het leuk dat jullie allemaal reageren maar jullie moeten niet zo denegrerend reageren, ik weet zelf heel goed dat jonge veulens lekker in de wei moeten en juist moeten spelen. Maar soms kan het even niet anders.

Refagreni
Berichten: 1003
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Apeldoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 09:56

Ik zou zo snel mogelijk een plek zoeken, waar ze samen met leeftijdgenootjes (bij voorkeur met volwassen oppas) op kan groeien.

Jitskedeboer
Berichten: 79
Geregistreerd: 30-11-04
Woonplaats: Ryptsjerk

Re: Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-06 12:21

Refagreni schreef:
Ik zou zo snel mogelijk een plek zoeken, waar ze samen met leeftijdgenootjes (bij voorkeur met volwassen oppas) op kan groeien.


ik heb net gezegd dat er voldoende plek is met leeftijdsgenootjes.

Freggel

Berichten: 3232
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: Freggelgrot

Re: Jaarling wordt nu een naarling..letterlijk en figuurlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:02

Als er genoeg land is is er dan niet de mogelijkheid om een stukje af te zetten waar de paarden het wel mogen vertrappen. En als de rest van de wei weer droog genoeg is dan dat stuk weer rust geven.

PlauGenGuy

Berichten: 258
Geregistreerd: 09-03-05
Woonplaats: Bantega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 14:44

Okee, dat had ik niet begrepen uit je eerste stukje. Het is nu een keer zo dat ze wat meer energie krijgen als ze wat minder ruimte krijgen om te bewegen. Mijn pony komt meestal niet in zijn landje als het erg geregend heeft, want meneer staat ook geen seconde stil en vertrapt het hele land. Maar dan hebben we altijd nog de bak waar hij in kan.

Misz_J

Berichten: 2090
Geregistreerd: 12-02-06
Woonplaats: Hoogvliet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 15:24

Misschien is hij zo druk omdat hij in verhouding teveel brok krijgt? We hebben veel drukke veulens gehad, vooral in de winter en die liepen op tijden dat ze niet in de wei konden (alleen in de bak) ook heel erg druk, en toen we een kwart minder veulebrok gaven werd het al een stuk minder

wynoah

Berichten: 1650
Geregistreerd: 23-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:18

Als je ze van het land af houdt omdat het te nat is dan staan ze lijkt mij al heel de winter binnen want het is heel de winter al nat.

Die van mij staat nu ook op een kleiner stukje zodat we de rest van het land weer op kunnen knappen, maar groot genoeg dat ze haar energie kwijt kan.

sammie_44
Berichten: 2376
Geregistreerd: 19-08-05
Woonplaats: Eelde, Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 20:34

Als ik jou was zou ik me er niet aan gaan irriteren en hem lekker de wei op doen met andere paarden van zijn leeftijd!! Niet slecht natuurljk dat hij nu allemaal dingen al geleerd heeft, maar om hem niet vervelend of verwend te maken moet je hem gewoon tot zijn 2 1/2-3e jaar lekker op de wei houden en gewoon af en toe een aai over de bol doen enz. Zo horen jonge paarden eigelijk te zijn; tussen hun soortgenoten .