Vast-zet vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

Vast-zet vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-06 13:45

Van de week moest ik mijn pony vastzetten aan een ring in de muur. Normaal geen probleem zou je denken. En eerder is het ook wel goed gegaan.

Thuis staat ze aan de palen van de overkapping voor de voordeur, om te voorkomen dat ze de hele boel naar beneden kan trekken zitten de vastzetlijnen weer aan strotouwtjes die dus makkelijk kunnen knappen.

Maargoed, nu bij die ringen zaten natuurlijk geen strotouwtjes, ze liep iets naar achter en voelde de druk. Thuis is ze al met weinig druk los (niet goed I know maar het moet wel)
Ze bleef maar hangen en uitendelijk knapte het halster wel.

Maar hoe kan ik haar nou leren te wijken voor de druk van het halster. Want dat doet ze dus niet, ze knalt er uit ´angst´ gewoon doorheen. Maar ik wil haar natuurlijk gewoon vast kunnen zetten.

Nu heeft ze dus al een paar keer succes geboekt bij de strowtouwtjes en ook bij de ring ze zal dus al wel doorhebben dat als ze maar gewoon stug doorhangt dat ze weer vrijkomt...

wat is nou de beste manier om haar te leren om ook vast te kunnen staan?

Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 15:10

Mijn paard deed het ook, nu nog steeds bij anderen en bij de smid. Bij mij nu niet meer na ruim 1.5 jaar want ze doet het nu al heel lang niet meer gelukkig.

Mijn tip: win het vertrouwen bij haar en koop een koeienhalster.. die gaan niet stuk! die heeft mijn smid ook en nog nooit kapot gegaan

succes!

Roxanne_

Berichten: 2061
Geregistreerd: 25-04-01
Woonplaats: Rotterdam!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 19:41

Je hebt toch ook van die elastische halstertouwen, die rekken een stukje mee als ze willen gaan hangen. Misschien is dat iets?

Blend
Berichten: 278
Geregistreerd: 20-07-05
Woonplaats: Rotterdam

Re: Vast-zet vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:39

Hmm die van mij staat ook niet graag vast, heel lastig. Als ik hem vastzet weet hij zich altijd te bevrijden hoe ik ook knoop. Maar ik kan de knoop ook niet te vast doen omdat hij ook wel eens kan gaan hangen. Eigenlijk heb ik hem nu altijd los staan met het touw over zijn nek maar ik weet ook wel dat dat niet de oplossing is. Straks als het mooier weer is wil ik toch wel weer lekker buiten gaan poetsen op de poetsplaats i.p.v. op stal. Nu hebben ze sinds een tijdje al touwen aan de ringen gemaakt met paniek haak op een juiste lengte, zodat het touw niet over zijn hoofd kan slaan als hij zijn hoofd naar beneden doet. (dat is de reden dat mijn paard erg bang is geworden, mijn eigen schuld ik lette niet op) Maar of dat gaat werken moet ik dus nog gaan uitvinden. Heb ook wel eens gehoord dat paarden leren vast te staan d.m.v. een fiestband die wel druk geeft maar toch ook meegeeft. Misschien hebben mensen hier ervaring mee en willen dat delen

daantjuhhh

Berichten: 26888
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 00:56

een oplossing is om hem bijvoorbeeld op een spuitplaats neer te zetten met een wandje aan de achterkant.
Dan kan die gaan hangen tot mop bepaalde hoogte.
Dan komt hij met zijn kont tegen de muur en kan hij niet meer verder hangen.
Maar ja daar moet je een plek voor hebben.

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 05:01

Flinke schop onder z'n hol verkopen

Ik heb een stresskikker, maar het heeft uitstekend geholpen

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 11:48

Of met een touwhalster vastzetten, die krijgen ze ook niet stuk en het geeft geen lekker gevoel (een gewoon stalhalster is erg zacht) en ze worden beloont als ze wat meegeven (nare gevoel weg)

Zo heb ik het bij mijn paard afgeleerd, die al 4 halsters en 7 touwen en een haak uit de muur had getrokken

Nu kan ik haar gewoon weer overal aan vast zetten met stalhalster

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 12:20

met touwhalster vastzetten is geen goed plan, ze gaan nl niet kapot en dan gaat er misschien iets anders kapot, een nekwervel bijvoorbeeld of het touw kan achter de oren een leuke wond veroorzaken.
Beter is door te leren wijken voor druk ook te leren vaststaan.
Beetje lastig uit te leggen via Bokt, er zijn vast wel mensen die dat beter kunnen uitleggen dan ik...

Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 12:30

bedankt voor alle reacties!

@ cissy: ik snap wat je bedoelt met wijken voor druk. daar zit t probleem nu dus ook even.
daarvoor zoek ik dus ook een oplossing.<

Een touwhalster snijd me teveel, dat ga ik niet proberen.
Schop onder zn kont denk ik dat ze dan ff denkt huh, en vervolgens weer angstig is


Een koeienhalster klinkt wel goed, ze moet zich namelijk niet vaker meer lostrekken.

Kijk thuis gaat het prima met vastzetten ze kan ook een beetje heen en weer drentelen.
Maar van het zomer ga ik op vakantie en daar zet je ze vast aan een balk, dus dan is het prettig als ze gewoon blijft staan als ze druk voelt.

Bedantk voor de reacties, ik hoop op nog meer

Wendel

Berichten: 2850
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: buitenpost *friesland*

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:38

jep die van mij deed het ook. Wel een drastische maatregel ik ging er achter staan met een zweep. Een beste tik verkocht en nooit weer gedaan. moest ook niet gekker worden hoor, want bij de vorige eigenaar ging ze altijd mee op wedstrijden en moest ze ook vast staan. Dus dit was mij uitproberen.

Allejandro
Berichten: 18540
Geregistreerd: 21-09-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:40

Quellian schreef:
Flinke schop onder z'n hol verkopen

Ik heb een stresskikker, maar het heeft uitstekend geholpen


Idd dit werkte bij mij ook gewoon goed

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 13:51

Zowiezo thuis consequent aanpakken, zorgen dat ze váststaat en ook niet te veel ruimte heeft. Als jij je paard thuis de ruimte geeft om te drentelen kan ik me best voorstellen dat ze in de stress schiet als dat op een onbekende plaats ineens niet meer kan.

Ik heb het bij mijn eigen paarden ook met een schop of mep met een zweep opgelost. Jaren geen enkel probleem gehad en ineens besloten ze te gaan hangen. Halster geknapt, paarden los op het erf (gelukkig de poort dicht). Keer erop begonnen ze weer... Ze hebben het ook nooit meer gedaan en veel geweld heb ik niet hoeven gebruiken.

Marije_Dusty
Berichten: 123
Geregistreerd: 06-04-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:21

wij hebben ook een aantal paarden gehad die dat deden.
gewoon leren halsters gebruiken die trekken ze niet zomaar kapat en gewoon laten hangen, ze geven het vanzelf op

baukie
Berichten: 223
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Jorwert

Re: Vast-zet vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:28

Ik zou wel goed naar je eigen paardje kijken!
Als hij echt angstig is, dan weet ik niet of het een goed idee is om hem met de zweep te slaan. Misschien wordt hij hierdoor nog wel angstiger!
We hebben een paardje op stal staan die absoluut niet vast kan staan, dan gaat deze helemaal flippen, wordt ze gewoon super bang!
Deze staat dus ook niet meer vast.
Wanneer haar bazin haar ergens neer zet, blijft dit paardje op die plek staan, wat er ook gebeurt. Heel goed opgevoed dus...!
Misschien kun je dit ook proberen?
Gewoon leren dat ze moeten blijven staan op de plek!

Succes ermee, t is heel lastig kan ik me voorstellen!

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 14:47

Ik kan me voorstellen dat ze daar geen genoegen mee nemen op een onbekende stal... En terecht.

baukie
Berichten: 223
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Jorwert

Re: Vast-zet vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:19

Het is per paard ook weer verschillend natuurlijk!
Doen ze het omdat ze bang zijn, of doen ze het gwoon omdat ze geen geduld hebben of wat dan ook maar?

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:25

tja of je krijgt het niet opgelost
Heb er een gehad die kon met geen mogelijkheid vaststaan, leren halsters waren een lachertje voor hem. Een schop onder zn hol zorgde er alleen maar voor dat ie harder ging trekken (evenals zweep en bezem). De laatste oplossing was 2 halsters overelkaar en 2 kettingen links en rechts eraan, maar meneer stond zolang te hengsten dat hij uiteindelijk de ring met baksteen en al uit de muur trok (tis nu eenmaal al een iets oudere stal )en acherover sloeg. hield er niks aan over, maar vaststaan ging echt niet. dus meneer stond altijd los uiteindelijk en bleef braaf staan. hier geen probleem omdat ze niet wegkunnen, maar niet ideaal. waarom ie t deed, geen idee, we hadden dit paard als 5 jarige gekocht. Misschien nooit geleerd, of iets meegemaakt, of misschien gewoon lopen te stieren Maar de kosten in halsters touwen en kettingen liepen toch iets te hoog op

Een schop verkopen helpt vaak overigens wel, en anders echt eens vastleggen (2 halsters, zware ketting) zodat ie misschien leert dat hij echt niet wegkan, maar dit kan gevaarlijk zijn.... Als hij echt in paniek raakt, en onderuitgaat op de stenen vloer.

ppl0026

Berichten: 1025
Geregistreerd: 23-04-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:30

rakkertje13 schreef:
Quellian schreef:
Flinke schop onder z'n hol verkopen

Ik heb een stresskikker, maar het heeft uitstekend geholpen


Idd dit werkte bij mij ook gewoon goed


Ja bij mij ook hoor, en mijne kan ook een verschrikkelijke stresskip zijn.

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:37

Bij drunens ruiterhuis heb je rubberen vastzet "lijnen". Speciaal voor paarden die gaan hangen.... (ipv een halstertouw, een stuk rubber)
Ze zeggen dat het helpt. Zelf geen ervaring mee.

cissy

Berichten: 19840
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 16:52

tot zo'n rubberen ding wel losschiet.... PANGGGGGG reken maar dat dat zeer doet!

Marja1988
Berichten: 2803
Geregistreerd: 20-01-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 16:59

dat lijkt mij idd ook. Plus dat het meeveren wel een keer stopt en dan maakt het weinig verschil meer met een gewoon touw lijkt mij...

bedankt voor de reacties, benieuwd of er nog meer ideen of ervaringen zijn

superwoman

Berichten: 18768
Geregistreerd: 04-11-04
Woonplaats: zuidholland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 17:51

cissy schreef:
tot zo'n rubberen ding wel losschiet.... PANGGGGGG reken maar dat dat zeer doet!


Ik heb 'm wel gezien....schiet echt niet los....Zeer dik rubber. En als hij het begeeft is dat erop gemaakt, dat hij dat ding niet tegen z'n kop kan krijgen!

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:33

cissy schreef:
met touwhalster vastzetten is geen goed plan, ze gaan nl niet kapot en dan gaat er misschien iets anders kapot, een nekwervel bijvoorbeeld of het touw kan achter de oren een leuke wond veroorzaken.
Beter is door te leren wijken voor druk ook te leren vaststaan.
Beetje lastig uit te leggen via Bokt, er zijn vast wel mensen die dat beter kunnen uitleggen dan ik...


Het moet ook juist niet breken, want dan leren ze nooit te wijken voor druk.
Een touwhalster snijd overigens niet hoor, dan had mijn paard nu wel erge snijwonden moeten hebben en dat heeft ze niet.

Je draait een stevig touw gewoon 2x om een paal heen en pakt zelf het uiteinde, en dan gewoon wachten totdat ze gaat hangen, omdat je hem gedraaid hebt geeft het wel iets mee (dat controleer je zelf) maar je bent zelf wel een paar keer sterker.

Een schop onder de kont lijkt mij nou niet handig, als ik dat had gedaan had ik nog steeds een hanger gehad.

MarRic

Berichten: 241
Geregistreerd: 05-04-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:13


Ronnie25

Berichten: 4068
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:24

Citaat:
touwen aan de ringen gemaakt met paniek haak op een juiste lengte, zodat het touw niet over zijn hoofd kan slaan als hij zijn hoofd naar beneden doet. (dat is de reden dat mijn paard erg bang is geworden, mijn eigen schuld ik lette niet op)


Mijn pony ook overkomen... (ook door mijn onoplettentheid) Ik wilde
snoepjes halen , en hij moest even alleen blijven staan.
Nou toen ik trug kwam halster hing kapot aan de muur mijn
pony met een grote wond boven zijn oog (Tegen een muur aan geshcuurt)
Sinds toen durft hij niet meer alleen vast te staan. Zolang ik (of me
andere pony) erbij staat is er niks aan de hand. Maar als hij alleen
staat raakt hij in paniek en wil weg.
( Sinds toen staat hij ook aan de paniekhaak )