paard castreren, verandering karakter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RTflyboy
Berichten: 1
Geregistreerd: 12-04-06

paard castreren, verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-06 01:08

Ik heb dus een nieuw paardje. Een hengstje van 5 jaar oud. Als het echt klikt en hij neemt alles makkelijk op gaan we hem zowiezo castreren. Maar nu mijn vraag. Hij heeft een supergoed karakter (brult wel veel naar andere paarden, klokkenspel hangt regelmatig buiten enzo.) is braaf onder zadel en laat vanalles met zich doen. Maar zou zijn karakter niet te erg veranderen als hij gecastreerd wordt? Of wordt hij nog kalmer daardoor?

groetjs
RT en ik

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-06 01:26

In principe worden ze er makkelijker van in de omgang

Mijn eerste pony was een hengst, super braaf ding. Iedereen maar gillen dat hij nóg liever zou worden als hij eenmaal gecastreerd zou zijn. Bij deze pony werkte het dus avrechts en werd zwaar agressief. Het leek wel of hij er een kronkel aan over had gehouden

Maar ik ben zeker wel voor castreren. Mijn huidige pony is gesteriliseerd en bij hem wordt nog wel testosteron aangemaakt, dus hij blijft qua karakter hengst. Geen vrijwillige keus geweest, maar hij was een klophengst.

NessaX

Berichten: 3080
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: België

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 02:11

ze worden makkelijker

dan worden ze kwa karakter ook iets rustiger, hangt ervanaf welke leeftijd je hem castreert.. maar als hij nu al zo rustig is enzo.

kzou het dan niet weten

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 09:20

Quellian schreef:
In principe worden ze er makkelijker van in de omgang

Mijn eerste pony was een hengst, super braaf ding. Iedereen maar gillen dat hij nóg liever zou worden als hij eenmaal gecastreerd zou zijn. Bij deze pony werkte het dus avrechts en werd zwaar agressief. Het leek wel of hij er een kronkel aan over had gehouden

Maar ik ben zeker wel voor castreren. Mijn huidige pony is gesteriliseerd en bij hem wordt nog wel testosteron aangemaakt, dus hij blijft qua karakter hengst. Geen vrijwillige keus geweest, maar hij was een klophengst.


gecastereerd bedoel je denk ik

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 11:55

Never nooit dat mijn paarden gecastreerd worden. Heb een menig paard gekend die na het castreren een draak werd waar gewoon niet meer mee te werken was. Dat bij mijn paarden alle ballen er onder blijven hangen.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 19:16

loulou schreef:
Quellian schreef:
In principe worden ze er makkelijker van in de omgang

Mijn eerste pony was een hengst, super braaf ding. Iedereen maar gillen dat hij nóg liever zou worden als hij eenmaal gecastreerd zou zijn. Bij deze pony werkte het dus avrechts en werd zwaar agressief. Het leek wel of hij er een kronkel aan over had gehouden

Maar ik ben zeker wel voor castreren. Mijn huidige pony is gesteriliseerd en bij hem wordt nog wel testosteron aangemaakt, dus hij blijft qua karakter hengst. Geen vrijwillige keus geweest, maar hij was een klophengst.


gecastereerd bedoel je denk ik

Bij steriliseren word de zaadleider doorgeknipt.
Hij kon niet gecasteerd worden omdat het een klophengst was/is.
Zijn ballen zitten er dus nog maar hij kan niet meer dekken
Dat is tenminste wat ik uit het verhaal kan halen

MariekeA

Berichten: 1823
Geregistreerd: 14-02-06
Woonplaats: Heerlen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-06 21:22

Na het castreren verandert zijn hormoonhuishuiding. Je kunt van te voren niet weten hoe die verandering zijn gedrag beïnvloed. Het kan 2 kanten op.

Als zijn gedrag goed is, zoals hij is, dan kun je zeker overwegen hem hengst te laten.
Mits je een stalling hebt waar je het dier in groepsverband kunt plaatsen. Ik zou mijn paard namelijk nooit alleen zetten en dat gebeurt toch wel met veel hengsten.

Heel vreemd dat ze onhandelbaar worden...

Sam_Elena

Berichten: 468
Geregistreerd: 11-04-05
Woonplaats: Sorrento

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 00:02

het ligt eraan, heeft je paard hele goede papieren en een mooie kleur? zou je m ook nog in kunnen zetten als dekhengst, persoonlijk zou ik ze niet laten castreren, gebeurt in de natuur toch ook niet? of het moet echt een enorme draak zijn... maar dat kan je met opvoeding toch wel sturen

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 10:02

Bij mijn pony zijn de zaadstrengen idd doorgeknipt. Hij heeft nog wel beide ballen, waarvan er 1 gewoon onder hangt

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:55

een paardje wat ik verzorg is vorig jaar gecastreerd met 3 jaar. het was echt een leuk lief paard (voor mij iig) en nu is hij supersloom en niks meer aan. het ligt er dus een beetje aan hoe je dat paard gaat houden (ivm merries), want als hij verder braaf is zou ik m niet te snel castreren laten

Elinaa

Berichten: 7499
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: Termunterzijl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:55

dat met die zaadleiders heb ik vaker gehoord, vind ik echt een superidee..hij blijft hengst maar bevrucht niet

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: paard castreren, verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:00

Die van mij is vorig jaar zomer gecastreerd op 4 jarige leeftijd.
Hij is niks veranderd alleen hinnikt hij minder tijdens het werk en word niet meer opgewonden van de merries.

mys_bohemian

Berichten: 119
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:02

nou ik heb nu een hengstveulen, en zou hem graag hengst willen houden. Helaas kan ik hem hier in de buurt bijna nergens kwijt. Hengsten zijn hier niet echt gewild

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: paard castreren, verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:06

jammer zeg, die van ons gaan altijd naar zeeland, daar hebben ze hengsten koppels

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: paard castreren, verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:11

ik heb hetzelfde probleem...
mijn shet hengst (ook 5 jaar) is nu wel redelijk braaf, hij doet niet al te gek als hij andere paarden ziet ed. het enige is dat hij soms probeert te bijten... bij mij bijt hij nooit echt, hij doet effe zn mond in mijn richting en loopt dan snel weg omdat hij weet dat het niet mag, maar bij anderen durft hij wel eens echt bijten
mijn moeder is nogal bang van hem (vanwege dat bijten) en vind dat hij gecastreerd moet worden omdat ik hem in de koets wil opleren en ze bang is dat ik hem dan niet onder controle kan houden als hij toch eens gek zou doen als hij andere paarden ziet (en ook omdat ze dan hoopt dat hij niet meer zal proberen bijten )

ik begrijp mn moeder wel maar ik vind hem ook leuk zoals hij nu is en zoals elinax21 al zei ben ik bang dat hij dan sloom zal worden...
maar hij zal waarschijnlijk toch nooit dekken en mss is het eerlijker om hem dan te laten snijden omdat hij dan ook bij andere paarden op de weide kan... of vinden jullie dat niet zo?

sorry voor het lange verhaal, ik weet niet of ik dit hier wel bij mag zetten... maar omdat ik met hetzelfde zit heb ik het hier bij gezet

mys_bohemian

Berichten: 119
Geregistreerd: 24-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:14

Het liefst zou ik ook die kant op verhuizen, zodat hij gewoon hengst kan blijven. ik weet hier in me buurt maar 1 plek en dan moet je overvaren en dat zie ik niet echt zitten.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: paard castreren, verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:16

pomelo; ik had dat probleem ook alleen mijn paard is 1.74m

Maar geloof me je kan em rustig laten snijden, het is voor hem een stuk rustiger en dan kan hij gewoon bij de rest lopen.

Zijn karakter is zijn karakter en een castratie veranderd daar niks aan.


Mys_bohemian; wij wonen ook niet in de buurt het is voor mij twee uur rijden. maar ze hebben daar alle ruimte en vrijheid en dat vind ik het balangrijkst

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: paard castreren, verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 14:51

oh, dank je mistral!!
ik zat altijd maar te denken of hij zou veranderen enzo... maar nu ben ik wel wat gerustgesteld

Onassa

Berichten: 6303
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Aan de rand van het grote enge bos.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:01

mys_bohemian schreef:
nou ik heb nu een hengstveulen, en zou hem graag hengst willen houden. Helaas kan ik hem hier in de buurt bijna nergens kwijt. Hengsten zijn hier niet echt gewild


Dat was mijn enige reden ook om de mijne te laten castreren.
Is al op 1 jarige leeftijd gebeurt.
Nadien is hij wel erg opgeknapt en dan in de zin dat hij veel levenslustiger werd(het was ook een zielig hoopje toen ik hem kocht)
Was dus bang dat er helemaal geen leven meer in zou zitten, maar het tegendeel is waar ,gelukig niet vervelend, maar wel super ondeugend en enorm nieuwschierig, hij vind alles leuk....vooral veel aandacht en dat weet hij ook wel te trekken.
Dus al met al weet je nooit wat er met het karakter na een castratie gebeurt ,dat blijft afwachten.

olafj
Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-04

Re: paard castreren, verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:09

pomelo schreef:
oh, dank je mistral!!
ik zat altijd maar te denken of hij zou veranderen enzo... maar nu ben ik wel wat gerustgesteld



Daar was ik ook echt bang voor, want voor mij was ie helemaal perfect, behalve dat ie als hengst mijn groom tot twee keer toe in haar gezicht had geslagen met zijn voorbeen en daar door los liep over het erf en het weiland in wou springen waar de merrie's (met veulens!) liepen, dat was de druppel.

Ik heb zowat staan huilen als een klein kind,want ik was zo bang dat ie ging veranderen, maar gelukkig niet. Mijn groom vind hem nog steeds eng en hij probeert haar altijd nog uit, maar als ie nu los loopt, hoef ik niet meer bang te zijn dat ie achter de merrie's aan gaat.

EEFIETJE
Berichten: 2999
Geregistreerd: 23-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:14

wij gaan ons 6 jarige shet henstje ook laten castreren
hij heeft al 1 veulen , en dit jaar weer een geproduceert zeg maar
dat vinden we wel genoeg, en hem alleen neerzetten is geen optie
dus... dan moet het maar.. :S
we willen tenslotte ook niet dat hij zijn eigen dochter gaat dekken..

arno8

Berichten: 4848
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 18:16

vampiregirl schreef:
het ligt eraan, heeft je paard hele goede papieren en een mooie kleur? zou je m ook nog in kunnen zetten als dekhengst, persoonlijk zou ik ze niet laten castreren, gebeurt in de natuur toch ook niet? of het moet echt een enorme draak zijn... maar dat kan je met opvoeding toch wel sturen


In de natuur kunnen ze ook dekken wanneer ze willen. Is voor zo'n hengst ook niet altijd leuk als hij z'n zaakje heeft hangen maar hij kan het niet gebruiken. Niet dat ik per se voor castreren ben, maar dit is ook iets om over na te denken.

pomelo
Berichten: 573
Geregistreerd: 07-07-05
Woonplaats: het land van de stille waters...

Re: paard castreren, verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:02

nou, dan zal ik maar eens aan mn vriendin zeggen dat ik het toch ook wil laten doen... (zij heeft namelijk ook 2 hengsten die ze wil laten snijden en als we dat samen doen is het goedkoper) ze heeft het me 3 weken geleden gevraagd
dan zal hij mss ook wat minder 'gefrustreerd' zijn soms

arme verzorgster, dacht ze dat het zo n tam beest ging worden

B_Sweet
Berichten: 619
Geregistreerd: 02-03-06
Woonplaats: Jelsum(Leeuwarden)

Re: paard castreren, verandering karakter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 20:05

Meestal worden ze rustiger en liever...!

Buckje
Berichten: 19862
Geregistreerd: 22-08-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 12:59

Mijne heb ik in februarie laten doen, ik kocht hem net en opvoeding had hij niet echt gehad, hij viel aan, en ponys lastig vallen, hij wist neit van ophouden.

middenin de winter, castreur laten komen castreren, dag erna was hij net zo vervelend alweer.

maar met 2 weken duidelijk verandering, hij is veel liever geworden, heeft niet meer alle aandacht voor alle andere ponys als ik met hem bezig ben enz. Kortom het is super ! en sloom worden ze niet, ze worden rustig hengstengedrag gaat weg.