Los van de longe, steigeren!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Los van de longe, steigeren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:28

Hoi,

Ik bouw nu met een ander meisje een paard op wat een hele tijd heeft stilgestaan. We hebben het langzaam opgepakt met longeren. Een tijdje terug hebben we het rijden aan de longe were opgepakt. Dit is niet gegaan zoals we dachten, telkens als je been gaf kwam ze de lucht in. We hebben haar al na laten kijken op rugproblemen e.d. maar hier kwam niks uit, we zijn dan ook rustig verder gaan trainen.
Nu is dit al veel beter geworden, je kan gerust aan de longe stappen, draven en gallopperen. Maar zodra je los gaat rijden lukt stappen nog goed, zodra je gaat aandraaft gaat ze zo sloom. Je drijft dr dan aan om sneller te gaan, dan staat ze stil, zodra je been geeft gaat ze de lucht in. Dit is dan niet 1x maar 5 keer achterelkaar. Soms met een paar bokken ertussendoor.
Ik heb van sommige mensen advies gekregen:
-Een klap te geven wanneer ze steigert (op dr kont)
- Een klap tussen dr oren
- Een zakje water tussen dr oren kapot gooien
- een klap met de teugels geven tegen dr nek als ze omhoog komt

Wie kan me helpen met dit probleem? Ik deins hiervoor niet terug, omdat ze dan denkt dat ze bij iedereen dit kan maken (is al eerder gebeurt). Maar ze steigerde op een gegeven moment zo hoog, dat ik dus echt dact dat we achterover zouden klappen. Ik hoop dat jullie goede tips hebben om dit probleem op te lossen!

Alvast bedankt!

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:39

En als je aan de longe been geeft doet ze niets?
Misschien heeft ze nog niet veel vertrouwen dat er iemand op haar rug zit. Als er iemand naast staat heeft ze daarbij misschien haar vertrouwen liggen.

Dingen als tussen de oren klap geven/water vindt ik echt niet kunnen!!!!

Zorg voor professionele begeleiding iig, want het kan gevaarlijk worden als ze zich achterover laat vallen.
Onderbegeleiding kan je proberen, meer vooruit te drijven, teugels goed loslaten hierbij. Blijkbaar begrijpt ze niet wat er van haar gevraagd wordt. Rustig voorwaarts drijven, met stemhulp, als ze het goed doet uitgebreid belonen. Zorg ervoor dat je zelf heeeel geduldig blijft.

Heb ook een keer gezien dat iemand een slofteugel erbij had, bijv. vastgemaakt aan de singel- zijkant. En dan hoofd links of rechts trekken als ze gaat stijgeren. Maar ook dit...alleen onder begeleiding.

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:42

Nu moet ik erbij vertellen dat ze vroeger DE pony van stal was, iedereen kon er zo mee weg rijden. Toen ging ze het land op (weetniet voor hoelang). En toen ze terugkwam is ze zo onhandelbaar geworden.
Als ik aan de longe rij en been geef reageert ze hier zeer netjes op.

Yellowfish

Berichten: 14056
Geregistreerd: 05-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:51

Haha, hoe kom je erbij dat pleun vroeger door iedereen te berijden was? Pleun is enorm lang niet bereden geweest, en ik denk dat daar het probleem zit.

Is haar rug écht nagekeken? ook de rest van haar lichaam? nek etc?

En verder, is er een zadelmaker bijgeweest om te kijken of het zadel wel in orde is en goed ligt?

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 18:57

Pleun is heel erg ziek geweest, die heeft op leven na dood gehangen. Pleun is een heel onvoorspelbaar paard, wat in mijn ogen totaal niet fair is, ik denk dat jullie er verstandiger aan doen om Pleun nog eventjes met rust te laten

Myrtje_

Berichten: 4158
Geregistreerd: 02-09-05
Woonplaats: Amsterdam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-06 18:58

OK, zal het zeggen!

Lina

Berichten: 587
Geregistreerd: 19-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-06 19:08

Ik denk niet dat ze dit uit gemeenheid doet..
Misschien moet je wat rustigger aan met haar doen..
Er veel mee om prutsen enz helpt wel,, gewoon veel met je paard omgaan en haar vertrouwen winnen.

En anders laat je iemand naast haar lopen als jij erop zit.
Misschien heeft je paard wel wat steun nodig.
Probeer dan later haar steeds minder steun te geven.

Ik heb wel eens gehoord van dat zakje water,,
Dit schijnt wel te helpen omdat het paard dan denkt dat zijn hoofd bloed,, (paarden zijn erg bang voor bloed nl.)
Maar kijk eerst goed waarom ze steigert ,, anders kun je het alleen nog maar erger maken...

Haal er nog een paar deskundiggen bij (dierenarts, fisio),, laat hun je paardje bekijken TIJDENS het trainen..

Maysie

Berichten: 5705
Geregistreerd: 19-04-06
Woonplaats: Leeuwarden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 11:38

is ze van voor tot achter nagekeken.?Zoja zou het er dan niet aan liggen dat het paard gwoon geen bespiering op de rug heeft.Ga ens met je vingers langs de rug van het paard zachtjes drukkend. Past het zadel wel goed... Als alles is nagekeken en nog doet ze het gooi dan niet je teugels los maar hou ze lichtjes vast en blijf doodstil zitten hierdoor is het moeilijk om voorhet paard zijn balans te houden.ook dus niet voorovergaan hangen en om de nek grijpen. Hou haar zoveel mogelijk voorwaarts. kwestie van discipline