Steigeren of slaan als ik bv bij halster pak

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Steigeren of slaan als ik bv bij halster pak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-06 21:32

mijn verzorgshetlander Pukkie verzorg ik al bijna een jaar.
ze is 2,5 jaar bijna 3 dus. Ik heb al heel vaak meegemaakt dat ze gaat slaan of steigeren.
Ze doet het als je haar uit stal haalt om te wandelen, dan word ze helemaal opgewonden en dan denkt ze dat ze het land in mag maar dan gaat ze trekken, schoppen en soms ook wel steigeren.
vandaag pakte ik haar bij het halster en wat doet ze slaan en steigeren. Ik laat ook wel weten dat ze daarmee moet stoppen en dat ik de baas ben. Maar het doet haar niks ofzo?

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 09:57

Ik ga er even vanuit dat het daadwerkelijk opwinding is met buitenzetten waardoor ze zo tekeer gaat.
Probeer eens elke keer als ze druk doet tegen je, haar een paar passen achteruit te zetten. Als ze dan braaf meewandelt, loop je gewoon met haar naar voren. Zodra ze probeert voor je uit te gaan rennen of ze probeert dominant te doen, zet je haar weer achteruit. Al moet je twintig keer de stalgang op en neer, geen probleem, zolang ze uiteindelijk maar braaf meewandelt.

Staat ze verder genoeg buiten zodat ze haar energie kwijtkan? En hoe is ze bij het op het weiland zetten dan?

Ericc

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: koeiekerk a/d Ijssel

Re: Steigeren of slaan als ik bv bij halster pak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:37

da probleem heb ik ok gehad.
Gewoon flink zijn nie loslate!
Succes ermee

Ericc

Berichten: 179
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: koeiekerk a/d Ijssel

Re: Steigeren of slaan als ik bv bij halster pak

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:38

da probleem heb ik ok gehad.
Gewoon flink zijn nie loslate!
Succes ermee

Nicky__

Berichten: 2892
Geregistreerd: 04-01-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 13:41

ericc : msn taal is verboden op bokt
die pony moet gewoon weten dat het niet mag, ik zou hem een klap op zn kont geven hoor, dit mag gewoon niet!

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-06 15:39

Ja, maar ook als ik achter haar kont sta een tijdje en ze weet is wil ze ook wel eens schoppen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 15:43

Als ze denkt dat ze naar het land gaat. Komt ze dan wel elke dag buiten? En hoelang? Het is een jonge pony en heeft veel ruimte buiten nodig om dr engerie kwijt te raken. Maar niet toe staan. Heel streng "Nee" zeggen, duidelijk zijn en een rik op haar kont of hals. Het is een kleine pony dus je hoeft niet om dr heen te lopen om een mep op dr kont te geven.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-06 22:35

Sorry hoor, maar als een paard naar mij mept, kan hij gewoon een schop terug verwachten. Ookal zou hij wél naar het land gaan, er is never nooit geen reden om mij te trappen. Hij heeft maar gewoon geduld te hebben, klaar. Dus ik zou eerst schreeuwen, maar dat werkt blijkbaar niet.. dus de eerste komende keer gewoon een schop met de wreef van je voet geven. En daar kan hij echt wel tegen, andere paarden meppen harder...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 14:20

Dat snap ik en dat bedoelde ik ook niet. Elk paard dat ook maar drijgt te schoppen krijgt op zijn kop. Maar wat ik bedoelde was: Ze schrijft dat hij dat doet als ze gaan wandelen maar hij denkt dat hij naar het land mag. Staat hij dan zoveel op stal als hij zo blij en ongeduldig is als het halster omgaat.

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:34

Pukkie staat zowat elke dag buiten. op een best groot stuk land met wat geiten. Ik zal wel eens wat foto's hier plaatsen. momentje!

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:38

Ben benieuwd mijn shet kan der soms ook wat van .. maar dan voornamelijk als ik eenmaal buiten ben ; stijgeren stijgeren stijgeren

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re: Steigeren of slaan als ik bv bij halster pak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:39

zo kan je ongeveer zien hoe groot het land is.
Ze staat vast aan een ketting i.v.m de geiten waarvan ze al 1 jong omver heeft gegalopt. die kwam er tussen, helemaal geshockt maar gelukkig niks maar dat is de reden dus.
sorry voor als hij te groot is want photobucket doet vaag

Afbeelding
En achter mij staat dan nog een stuk land. ze heeft alle ruimte.
ze staat meestal bij de friezen in en dat is een heel groot stuk.
Maar de hengst ( veulen, fries ) springt steeds op haar ik weet niet waarom ze er niet bij staat. Maar in ieder geval heeft ze wel de ruimte

Afbeelding
dit is het stuk land waar ze meestal staat. daarachter is het stuk land. Eigenlijk heel groot stuk land.
Laatst bijgewerkt door Bokkiej op 20-04-06 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Berichten: 50074
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:40

Ze staat dus aan de ketting, heeft ze wel de kans om eens uit te rennen en bokken?

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 18:41

ja, dat doet ze altijd wel. Ik weet niet waarom ze vast staat. ik denk eigenlijk vanwege de geiten. Maar ze kan wel galoperen, dat doet ze eigenlijk altijd wel en bokken ook

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 18:52

Hoe lang is die ketting dan ongeveer ?
Mischien ook een optie om met een hoofdstelletje om naar buiten te gaan, en dan door beide bitringen een LONGEERTOUW en dan weer terughalen en vastklikken ( moet je wel even een knoop in het touw maken ) en als ie dan wegrent heb je nog wat speling

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:09

Daar zou ik nog even mee wachten. De pony is 2.5, op deze manier krijgt hij slechte ervaringen met het bit. Als door beide bitringen een touw zit en er word een ruk aangegeven, ook als hij het zelf doet vormt het bit eenpunt enprikt in zijn gehemelte.

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:26

ja. en dan zou ik het alsnog niet doen. het lijkt me niks om steeds met een bit in me mond te lopen
maar hij is bijna 3 meter lang

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 06:57

judith_cloud schreef:
Daar zou ik nog even mee wachten. De pony is 2.5, op deze manier krijgt hij slechte ervaringen met het bit. Als door beide bitringen een touw zit en er word een ruk aangegeven, ook als hij het zelf doet vormt het bit eenpunt enprikt in zijn gehemelte.


Sorry had niet gelezen dat hij pas 2,5 was

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 17:14

haha, geeft niet hoor gaan we niet dood aan

SiimOon

Berichten: 348
Geregistreerd: 14-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-06 12:38

Haha gelukkig maar .. anders was met mij de wereld snel uitgeroeit

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 19:12

ja idd!!

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re: Steigeren of slaan als ik bv bij halster pak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 15:41

ik had een tip gekregen van iemand op msn , ik wou wel eens weten wat jullie erover denken?

Als ze steigert ( express ) Dan met een zweep een tik op de voorbenen geven.

kan dat wel? of weten jullie iets beters..

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: Steigeren of slaan als ik bv bij halster pak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 20:30

Ik heb wel 1 keer een tik bij mijn haflinger met de zweep tegen haar buik gegeven.
Zij deed dit met longeren als zij meende dat ze klaar was, en daagde hier behoorlijk in uit.

Ik zou het niet bij iedereen aanraden maar door die ene tik op haar buik heeft ze het nooit meer gedaan.

Als ze heel erg vervelend (en gevaarlijk wordt) kan je eventueel ook nog een hengstenketting gebruiken, deze maak je vast door de linker halster ring en dan vastklikken aan de rechter (of andersom maakt weinig uit)
Laat hem gewoon slap hangen, zelf hoef je weinig te corrigeren dat doet ze namelijk zelf al als ze een sprint neemt of omhoog gaat.
Laat de lijn gewoon op de lengte die van haar is, neemtzij meer corrigeert ze zichzelf, neemt ze precies genoeg is er niets aan de hand.

Is die Fries (veulen) niet toevallig een hengst?
Zou wel verklaren waarom hij erop springt en zou wel uit kijken, weet niet hoe oud hij precies is, maar een shetveulen die een kruising Fries uit moet poepen klinkt pijnlijk

Kitty84

Berichten: 1334
Geregistreerd: 25-02-06

Re: Steigeren of slaan als ik bv bij halster pak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:10

Als je het steigeren / slaan afgeleerd hebt. Misschien moet je eens proberen om je paard structureel achteruit de stal uit te laten lopen.

Dan heeft hij geen mogelijkheid om alvast aan te lopen terwijl jij nog half in de stal staat.

Dit heeft enorm geholpen bij een paard bij ons op stal wat elke keer dacht dat als hij uit stal kwam hij altijd naar de wei ging...en dat was dan een volwassen paard van zo'n 550 - 600 kg

Misschien is het handig om wat hulp te krijgen van iemand die wat ervaring heeft met dit soort shetjes.

Ik weet niet hoe groot etc. je bent, maar een volwassen / flinke dame kan je misschien even net dat kleine beetje opweg helpen.

succes!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 08:24

Hou in je achterhoofd dat je het ook van een shet qua kracht niet gaat winnen, zoals Ericc suggereerd. Ik zou wat grondwerk met haar doen want ik krijg de indruk dat ze nogal boers is en wat opvoeding heeft gemist. Het feit dat ze op deze leeftijd al aan de ketting staat, en dat ze duidelijk heeft geleerd dat ze haar kracht kan gebruiken (en dat ze weet hoe sterk ze is) maakt het niet makkelijker om haar te leren wijken voor druk (op halster of op de vinger in de boeg) Zet haar achteruit als ze gaat steigeren of gericht gaat trappen, en neem een zweep mee als verlenging van je arm.